AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #1 Skrevet 22. oktober 2022 Basert på en ganske nylig opplevelse. Det var barnebursdag med 14 barn mellom 4 og 5 år. Alle kjente hverandre fra barnehagen, men det var jo uvant sikkert at alle foreldrene også var på bursdagen. Et barn var veldig stille og klarte ikke å komme i lek. Etter ganske kort til tok forelderen med barnet hjem fordi «hvis barnet ikke ville leke, så kunne de heller ikke være i bursdagen». Forelderen virker ganske irritert. Jeg har ikke barn (var med fordi jeg er tante til et av barna som var der). Var det riktig håndtert å ta med det barnet hjem så fort? Anonymkode: 932a4...1c1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #2 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg har også gjort det. Vil ikke utsette barnet mitt for å måtte sitte å se på de andre leke i mens hun ikke kommer inn i leken. Det er innimellom vanskelig for henne, og jeg prøver å begrense antallet nederlag hun skal oppleve. Har hun ikke dagen er det ikke vits. Anonymkode: 4ade0...267 7 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #3 Skrevet 22. oktober 2022 Tja. Kanskje de andre barna og foreldrene kan gå litt i seg selv, og prøve å inkludere sånne barn i leken? Det hadde i alle fall jeg som vert, gjort. Et problem i dag, synes jeg er støynivået og uroen som veldig mange barn tar med seg. Det var et helvete, mildt sagt, sist gang vi hadde bursdagsfeiring for barnet vårt her hjemme (5 år). Kan ikke huske at det var sånn da jeg feiret mine bursdager hjemme på 90-tallet. Foreldrene mine bekrefter dette. Det er utrolig mye uro blant dagens barn, og de ødelegger mye, leker veldig voldsomt. En sann plage, egentlig. Anonymkode: 6ed76...85e 10 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #4 Skrevet 22. oktober 2022 Kanskje barnet ble trykket ned av den irriterte forelderen. Veninnen min tok barnet ut av settingen før det ble engasjert. "Jeg orker ikke alt bråket, sa hun. Det tar for lang tid å roe poden ned etterpå. Poden blir så gira når den løsner, så nei, det gidder jeg ikke. Stakkars barn🙄 Anonymkode: b2a58...899 3
GammelKaktus Skrevet 22. oktober 2022 #5 Skrevet 22. oktober 2022 Har ikke opplevd det selv men jeg tenker kanskje hun reagerte på at barnet ble gående for seg selv og at hun tenkte det ble litt meningsløst å bli værende, hun var kanskje ikke komfortabel i denne settingen selv heller. Kanskje barnet har et problem med det sosiale...gudene vet. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan ikke huske at det var sånn da jeg feiret mine bursdager hjemme på 90-tallet. Foreldrene mine bekrefter dette. Det er utrolig mye uro blant dagens barn, og de ødelegger mye, leker veldig voldsomt. En sann plage, egentlig. Anonymkode: 6ed76...85e Jeg tror det har mye med at mange barn i dag er for "organiserte" når det er lek og det er sjelden frilek derfor blir det "hæla i taket" stemning når de endelig får være "fri". Selv har jeg hatt ganske mange bursdager der jeg har hatt over 16 barn og jeg må si at jeg ikke har synes det har vært så ille, så kjenner jeg andre som har hatt samme barna i bursdag og de synes det var såååå bråkete så man har nok en veldig subjektiv opplevelse av dette. Eneste jeg reagerte på de første gangene var at guttene var roligere enn jentene, der hadde jeg fordomsfullt nok tenkt at det skulle være omvendt. 😄 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #6 Skrevet 22. oktober 2022 Hvor «ille» det blir i en bursdag kommer an på hvor mange som er bedt, hvor stort lokale og hvor mye som serveres. Dess mindre mat og drikke jo roligere, også roligere med større lokale. Synes også det blir mer kaos med «frilek», da blir det lett løping rundt. Har både sønn og datter og har arrangert både alle gutter i klassen og alle jenter på trinnet, samt alle gutter eller jenter i avd i barnehagen. Det er nesten alltid noen som faller utenfor, og det er ikke alltid lett å få alle med, veldig ofte opplevde jeg barn som satt seg selv utenfor og nektet å være med og det er vanskelig for andre barn OG oss voksne å få de med selv med lirking. Opplevde i mindre grad at barn ble holdt utenfor av andre, og jeg var bevisst på sånt siden min yngste spesielt er svært stille av seg. Jeg syntes det er positivt med masse foreldre i bursdager slik at flere får se dynamikken blant barna og blir kjent med andre. At noen velger å dra hjem kan være at de følte at ingen grep inn når barnet deres ikke hang med, for det er ikke gøy. Der er ikke sikkert skuffelsen er størst over barnet, men man vet ikke. Det virket likevel litt sårt og surt når forelderen valgte å ikke veilede eget barn gør de dro. Anonymkode: 6585c...365 2
AprilLudgate Skrevet 22. oktober 2022 #7 Skrevet 22. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har også gjort det. Vil ikke utsette barnet mitt for å måtte sitte å se på de andre leke i mens hun ikke kommer inn i leken. Det er innimellom vanskelig for henne, og jeg prøver å begrense antallet nederlag hun skal oppleve. Har hun ikke dagen er det ikke vits. Anonymkode: 4ade0...267 Men ville du irritert tatt barnet med deg? Dette fremstår jo ydmykende for barnet og aggressivt. Jeg ville, selv om jeg bare var «medbragt tante» tatt en telefon til leder i bhg og bare sagt at jeg ikke ante hva som skjedde og hvorfor - men det virket som noe barnehagen sikkert ønsket å være obs på. Høres ganske kjipt ut, for enten fikk barnet kjeft - eller - så tok forelderen sin frustrasjon utover alle ungene der og foreldrene samt bursdagsbarnet. Uansett tilfelle helt feil, og forelder bør veiledes. Endret 22. oktober 2022 av DundreMilfin 1
Gjest ti10 Skrevet 22. oktober 2022 #8 Skrevet 22. oktober 2022 DundreMilfin skrev (3 minutter siden): Men ville du irritert tatt barnet med deg? Dette fremstår jo ydmykende for barnet og aggressivt. Jeg ville, selv om jeg bare var «medbragt tante» tatt en telefon til leder i bhg og bare sagt at jeg ikke ante hva som skjedde og hvorfor - men det virket som noe barnehagen sikkert ønsket å være obs på. Høres ganske kjipt ut, for enten fikk barnet kjeft - eller - så tok forelderen sin frustrasjon utover alle ungene der og foreldrene samt bursdagsbarnet. Uansett tilfelle helt feil, og forelder bør veiledes. I alle dager, mener du virkelig at du som tante i en bursdag ville ringt til styrer i barnehagen der barna går og fortalt om dette? Og den eneste forbindelsen du har er at du er tante til bursdagsbarnet? Du synes ikke det er å blande seg inn i noe man ikke har noe med? Og styrer har jo uansett taushetsplikt overfor deg, som antakelig er en totalt ukjent for henne/ham.
AprilLudgate Skrevet 22. oktober 2022 #9 Skrevet 22. oktober 2022 ti10 skrev (1 minutt siden): I alle dager, mener du virkelig at du som tante i en bursdag ville ringt til styrer i barnehagen der barna går og fortalt om dette? Og den eneste forbindelsen du har er at du er tante til bursdagsbarnet? Du synes ikke det er å blande seg inn i noe man ikke har noe med? Og styrer har jo uansett taushetsplikt overfor deg, som antakelig er en totalt ukjent for henne/ham. Ja? Barnehagestyrer hadde jo ikke skulle kommentert noe som helst. Jeg hadde orientert om situasjonen ja, og that’ s it. Dette høres veldig betent ut, enten i barnets hjemmesituasjon eller i selve bhg. Ingen oppegående folk oppfører seg sånn foran andre i en bursdag, så her ligger det mye mer bak.
Uglems Skrevet 22. oktober 2022 #10 Skrevet 22. oktober 2022 Hæ.. Nei? Jeg var et barn som likte å se på, og observere. Slik er barnet mitt også, men hakket mer sosial enn det jeg var. Jeg hadde prøvd å få barnet i lek, vært der, men hadde ikke barnet mitt ville, så hadde jeg selvsagt latt henne slippe.. Men ikke tatt henne med hjem 😅 det gjør jo ingenting om hun sitter og ser på om hun trives med det.. Synes det virker vel spesielt tbh. 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #11 Skrevet 22. oktober 2022 Nei altså det hørtes veldig rart ut Anonymkode: 1f649...c69
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #12 Skrevet 22. oktober 2022 Nå har sikkert den foreldren sine egne erfaringer vi ikke kjenner til. Men jeg vil si at bursdag byr på nye omgivelser så noen barn kan bli sjenerte i starten. Men da må de heller få litt hjelp til å komme igang. Moren kunne tatt med barnet bort til de andre barna, satt seg på gulvet eller noe så datteren ble trygget, og vært der til hun ble husvarm. Så trukket seg forsiktig unna hvis det var greit for datteren. Bursdag er viktig for barn, det snakkes om før og etter i barnehagen. Anonymkode: 6a890...5dc 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #13 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå har sikkert den foreldren sine egne erfaringer vi ikke kjenner til. Men jeg vil si at bursdag byr på nye omgivelser så noen barn kan bli sjenerte i starten. Men da må de heller få litt hjelp til å komme igang. Moren kunne tatt med barnet bort til de andre barna, satt seg på gulvet eller noe så datteren ble trygget, og vært der til hun ble husvarm. Så trukket seg forsiktig unna hvis det var greit for datteren. Bursdag er viktig for barn, det snakkes om før og etter i barnehagen. Anonymkode: 6a890...5dc Enig i dette. Å dra hjem tydelig irritert vitner om at den voksne overfører egne følelser til barnet, ikke sunt. Anonymkode: 873ae...3df 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #14 Skrevet 22. oktober 2022 At du skal rapportere til barnehagestyrer at - sorry ts, her er du litt på bærtur. Anonymkode: 10f13...24f 7 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #15 Skrevet 22. oktober 2022 men hvordan skal barnet egentlig klare å faktisk komme seg inn i leken, dersom foreldrene bare drar med seg ungen rett hjem og aldri lar den få leke sammen med jevnaldrende?? Anonymkode: 72407...d28 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #16 Skrevet 22. oktober 2022 DundreMilfin skrev (2 timer siden): Ja? Barnehagestyrer hadde jo ikke skulle kommentert noe som helst. Jeg hadde orientert om situasjonen ja, og that’ s it. Dette høres veldig betent ut, enten i barnets hjemmesituasjon eller i selve bhg. Ingen oppegående folk oppfører seg sånn foran andre i en bursdag, så her ligger det mye mer bak. Barnehagen gjør ikke noe med dette. Hvis du er så bekymret kan du ta kontakt med barnevernet anonymt. Jeg hadde ikke lagt meg opp i dette. Det er mange årsaker til at en forelder kan være irritert. Kan ha skjedd ting hjemme før bursdagen. Anonymkode: d477c...852 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #17 Skrevet 22. oktober 2022 DundreMilfin skrev (3 timer siden): Men ville du irritert tatt barnet med deg? Dette fremstår jo ydmykende for barnet og aggressivt. Jeg ville, selv om jeg bare var «medbragt tante» tatt en telefon til leder i bhg og bare sagt at jeg ikke ante hva som skjedde og hvorfor - men det virket som noe barnehagen sikkert ønsket å være obs på. Høres ganske kjipt ut, for enten fikk barnet kjeft - eller - så tok forelderen sin frustrasjon utover alle ungene der og foreldrene samt bursdagsbarnet. Uansett tilfelle helt feil, og forelder bør veiledes. I all verden, det høres jo helt bort i natta ut, er ikke rart alle etater slites i stykker hvis de skal få meldinger om alt og ingenting. Anonymkode: 67367...8de 2 5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #18 Skrevet 22. oktober 2022 Syntes egentlig det høres veldig frekt ut at alle dere voksne inkl foreldrene til bursdagsbarnet, står å vitner til at dette lille barnet ikke blir inkludert. Ikke merkelig at moren ble tydelig irritert, hun kunne gjort det selv også - men blir man invitert så er det hyggelig at man faktisk blir satt pris på som gjest. Hvis ikke så står man bare der som en idiot i en flokk med mennesker, med saueflokkmentalitet. Personlig hadde jeg prøvd å få barnet mitt til å bli mer komfortabel, blitt med inn i leken for å få barnet mitt med. Hvis de andre barna og foreldrene ikke hadde gjort noe etter det, så hadde jeg også dratt. Sier mye om hva slags folk man er rundt. Anonymkode: e5d1b...796 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #19 Skrevet 22. oktober 2022 DundreMilfin skrev (3 timer siden): Men ville du irritert tatt barnet med deg? Dette fremstår jo ydmykende for barnet og aggressivt. Jeg ville, selv om jeg bare var «medbragt tante» tatt en telefon til leder i bhg og bare sagt at jeg ikke ante hva som skjedde og hvorfor - men det virket som noe barnehagen sikkert ønsket å være obs på. Høres ganske kjipt ut, for enten fikk barnet kjeft - eller - så tok forelderen sin frustrasjon utover alle ungene der og foreldrene samt bursdagsbarnet. Uansett tilfelle helt feil, og forelder bør veiledes. Dette høres i overkant hysterisk ut, er du ellers et menneske som liker å stikke nesa i ting du ikke har noe med å gjøre? I stedenfor å ha gjester på besøk, å se at barna ikke inkluderer det ene barnet - hva med at du som vertinne viser at du setter pris på gjestene dine? Istedenfor at du står å ser på at 14 barn ikke leker og 1 sitter utenfor å ser på. Forstår godt at denne moren ble irritert. Anonymkode: e5d1b...796 1 3
Bacteria Skrevet 22. oktober 2022 #20 Skrevet 22. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Syntes egentlig det høres veldig frekt ut at alle dere voksne inkl foreldrene til bursdagsbarnet, står å vitner til at dette lille barnet ikke blir inkludert. Ikke merkelig at moren ble tydelig irritert, hun kunne gjort det selv også - men blir man invitert så er det hyggelig at man faktisk blir satt pris på som gjest. Hvis ikke så står man bare der som en idiot i en flokk med mennesker, med saueflokkmentalitet. Personlig hadde jeg prøvd å få barnet mitt til å bli mer komfortabel, blitt med inn i leken for å få barnet mitt med. Hvis de andre barna og foreldrene ikke hadde gjort noe etter det, så hadde jeg også dratt. Sier mye om hva slags folk man er rundt. Anonymkode: e5d1b...796 Enig. Det er vel vertsskapet sitt ansvar å hjelpe gjestene med å trives? Også i barnebursdag… hadde jeg hatt bursdagen ville jeg tatt meg litt tid med barnet, vist det noe kjekt eller tilrettelagt for at barnet kunne lekt rolig for seg selv, fex m et puslespill eller noe. Var ikke ts med for å hjelpe vertsskapet forresten? Så… Barnet var kanskje overveldet, eller så ligger det diagnose eller noe vi ikke vet bakom. Skjønner at forelder ble irritert over at ingen gjorde noe for å hjelpe barnet. Å ringe barnehagen og liksom si fra om dette høres ganske fjernt ut, spør du meg. Hadde stusset veldig om jeg hadde fått en slik telefon fra ei tante til en barnehageunge hvis jeg hadde vært pedleder. 🤯 Endret 22. oktober 2022 av Bacteria 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå