Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åtte barn :hakeslepp:

• Liker 4
Skrevet
Drizzt skrev (4 timer siden):

Åtte barn :hakeslepp:

Sikkert vanlig i deres kultur. MEN barna trenger da privatliv, i hvert fall når man er ungdom. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Fireman4
Skrevet
Cisco skrev (13 minutter siden):

Sikkert vanlig i deres kultur. MEN barna trenger da privatliv, i hvert fall når man er ungdom. 

Åtte barn er ikke vanlig i noen kultur.

Skrevet

Det kan umulig være sunt å bo så tett med mange mennesker. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
Fireman4 skrev (9 timer siden):

Åtte barn er ikke vanlig i noen kultur.

Joda, faren i artikkelen beskriver at det er slik han vokste opp og ville videreføre det.

Det er helt horribelt. Stakkars barn.

Endret av Drizzt
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Hørtes da ut som om de både trivdes og tok hensyn til hverandre. Dette viser jo bare hvor forskjellige liv folk ønsker seg.

• Liker 8
Skrevet

De er jo familie, det er annerledes da. 

Skrevet

Opprinnelig ville mennesker aldri sovet alene, det var nemlig farlig. Så at 4 barn deler rom, syns jeg er uproblematisk. Her er det bare en kulturforskjell. Barna har det jo ikke fælt bare fordi de ikke får ha eget soverom! 

Og 8 barn er vanlig i noen kulturer, og det var helt vanlig før vi fikk prevensjon som i det store perspektiv er veldig kort tid siden!

Men jeg hadde nok ikke ønsket å bo så tett, tror jeg hadde blitt litt tullerusk rett og slett😅

• Liker 5
Skrevet

Nå må dere gi dere, det der er ikke normalt. Man fortsetter ikke å lage barn når man er fult klar over at det er dårlige forutsetninger. Synes synd på disse ungene. Jeg har selv ikke vokst opp i et stort hjem, og måtte dele rom med en søsken, men 10 stk i 70-80 kvm er drøyt, i Norge vell og merke!

• Liker 8
  • Nyttig 1
Gjest Fireman4
Skrevet
Drizzt skrev (5 timer siden):

Joda, faren i artikkelen beskriver at det er slik han vokste opp og ville videreføre det.

Det er helt horribelt. Stakkars barn.

Tja, vil si mange barn, sånn type 5-6, er mer kulturen hos noen. 8 er nok et unntak for enhver kultur de siste 20 årene.

Skrevet

Herregud, slapp av. Det der er normal i ca 95 % av verden, utenfor Norge. 

Og guess what, I land hvor slike boformer er normalt, er også forekomsten av angst, depresjon osv. mye lavere. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg har ennå ikke landet på om denne artikkelen vekker mest undring eller mest beundring.  Mulig det er vanlig å bo så trangt i store deler av verden. Ikke nødvendigvis fordi man vil, men fordi man må. 

I Norge er det å bo 10 personer på så liten plass kanskje vanligere blant innvandrere fra enkelte land/kulturer enn blant etniske nordmenn. Det krever mye organisering og bevissthet fra de voksne for at det skal fungere. En ting er badet. Hva med lekser/skolearbeid? Venner? Fritidsaktiviteter? Hvordan klarer foreldrene å følge opp det på 8 barn?  Klær og sko? Jeg sier ikke det er umulig, men jeg forstår likevel ikke at alle 8 barna kan få god nok oppfølging etter dagens norske standard. Hva med behovet for å trekke seg litt tilbake og ha litt privatliv i eget hjem?  At det at en familie bor trangt ikke skal ha noe å si for om barn /ungdom havner sammen med folk som er uheldig å være med- det kjøper jeg ikke.  Familier som bor trang har ofte mange familiemedlemmer. Det kan bety at alle barna ikke får tett nok oppfølging. Legg til språkforståelsen (eller mangel på sådan) og manglende forståelse for samfunnet man lever i.  

Det jeg ikke forstår er at disse store familiene vil bo i trange leiligheter i sentrum av en større by. Jeg tror integreringen kunne vært mer vellykket i mindre byer eller tettsteder.  Og noen av familiene kunne vært litt mindre trangbodde.  Selv om foreldrene kommer fra kulturer/land der man bor så tett, er det ikke sikkert at de norske barna deres har godt av å bo så trangt. Jeg tror også flere familier ville vært i stand til å forsørge seg selv ved arbeidsinntekt hvis de bodde andre steder enn de dyreste byene. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest theTitanic
Skrevet
Olsen skrev (58 minutter siden):

Jeg har ennå ikke landet på om denne artikkelen vekker mest undring eller mest beundring.  Mulig det er vanlig å bo så trangt i store deler av verden. Ikke nødvendigvis fordi man vil, men fordi man må. 

I Norge er det å bo 10 personer på så liten plass kanskje vanligere blant innvandrere fra enkelte land/kulturer enn blant etniske nordmenn. Det krever mye organisering og bevissthet fra de voksne for at det skal fungere. En ting er badet. Hva med lekser/skolearbeid? Venner? Fritidsaktiviteter? Hvordan klarer foreldrene å følge opp det på 8 barn?  Klær og sko? Jeg sier ikke det er umulig, men jeg forstår likevel ikke at alle 8 barna kan få god nok oppfølging etter dagens norske standard. Hva med behovet for å trekke seg litt tilbake og ha litt privatliv i eget hjem?  At det at en familie bor trangt ikke skal ha noe å si for om barn /ungdom havner sammen med folk som er uheldig å være med- det kjøper jeg ikke.  Familier som bor trang har ofte mange familiemedlemmer. Det kan bety at alle barna ikke får tett nok oppfølging. Legg til språkforståelsen (eller mangel på sådan) og manglende forståelse for samfunnet man lever i.  

Det jeg ikke forstår er at disse store familiene vil bo i trange leiligheter i sentrum av en større by. Jeg tror integreringen kunne vært mer vellykket i mindre byer eller tettsteder.  Og noen av familiene kunne vært litt mindre trangbodde.  Selv om foreldrene kommer fra kulturer/land der man bor så tett, er det ikke sikkert at de norske barna deres har godt av å bo så trangt. Jeg tror også flere familier ville vært i stand til å forsørge seg selv ved arbeidsinntekt hvis de bodde andre steder enn de dyreste byene. 

"Selv om foreldre kommer fra andre kulturer så er det ikke sikkert at de norske barna deres har godt av å bo så trangt"?? 

Så det er helt greit å bo trangt, helt til den dagen man setter seg på flyet til Norge? For når barna er født i Norge så klarer de ikke lenger å bo slik familien har gjort i generasjoner? Jeg skjønner godt at faren ikke forstår logikken i det. Han forvandlet ikke alle holdningene, kulturen, alt han har lært og hele sin oppvekst fordi han tok flyet hit. 

Skrevet
TooLate skrev (8 timer siden):

Opprinnelig ville mennesker aldri sovet alene, det var nemlig farlig.

Vi bor ikke i jungelen lenger hvor ville dyr kan komme inn i teltet og spise barna.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Cisco skrev (På 22.10.2022 den 16.16):

Fatter ikke at det går an å bo slik. 3 soverom fordelt på 10 mennesker. 

https://www.nrk.no/osloogviken/ahmet-_17_-bruker-ungdomsklubber-for-a-fa-en-pause-fra-et-trangt-hjem-1.16119692

Du skal ikke så langt tilbake i Norge før dette var Normalt. 

Det at vi har hatt muligheten til høy samfunnsmessig rikdom på få år, har skapt en utvikling som er unik i forhold til resten av verden.

• Liker 3
Skrevet
Drizzt skrev (3 timer siden):

Vi bor ikke i jungelen lenger hvor ville dyr kan komme inn i teltet og spise barna.

Nei heldigvis ikke. Men sett i et større perspektiv har den faren (og feks fare for å fryse ihjel) vart lenger for menneskeheten enn den tryggheten vi har i dag. Så det er ikke så unaturlig som en skal ha det til å bo tett i tett. 

Jeg syns uansett at det er viktig å være tolerante for andre levemåter enn vi selv er vant til😊

• Liker 4
Skrevet

Bestefar vokste opp i Finnmark, og hadde 7 søsken. Bestemor vokste opp på vestlandet, og hadde 9 søsken.  Det meste jeg har hørt om var en fyr som hadde 16 unger her (med samme kvinne). 

Riktig nok var dette for 80 år siden, men var ikke akkurat unormalt med stor søskenflokk i Norge. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg er født mot slutten av 80-tallet og har 5 søsken (vi har alle samme foreldre). Vi var 8 mennesker i bolig med 4 soverom. 
Har aldri hatt eget soverom, alltid delt rom med minst et søsken. 

Vil ikke si det var antall soverom eller størrelse på boligen som var problemet med å vokse opp med så mange søsken. Men heller det at foreldrene våre ikke hadde kapasitet til å gi god nok omsorg. 
Selv er jeg eldste jente i flokken og har vokst opp med alt for mye ansvar for huslige oppgaver og omsorg for yngre søsken.

Det er vel ikke normen i norsk kultur å ha så mange barn, men det finnes nok en del norske som vokser opp slik allikevel. Selv har jeg vokst opp i en «sekt» der det var forventet at man skulle «ta til seg alle barn Gud ville gi», altså ikke lov å bruke prevensjon. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Ymreymre skrev (På 23.10.2022 den 14.17):

Herregud, slapp av. Det der er normal i ca 95 % av verden, utenfor Norge. 

Og guess what, I land hvor slike boformer er normalt, er også forekomsten av angst, depresjon osv. mye lavere. 

Mens forekomsten av grov kriminalitet, ekstrem fattigdom, korrupsjon, terror, kvinneundertrykking og autoritært styresett er mye høyere.

Endret av Entern
  • Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...