Gå til innhold

Hva vil det si å være utmattet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd lurer jeg på hva det egentlig vil si å være utmattet? Jeg kan jo godt forstå hvordan det må føles å ikke ha krefter til noe som helst, da jeg periodisk har det slik selv, men hos meg er det en psykiatrisk diagnose som ligger til grunn. Har også kjennskap til fatigue etter f.eks kreftbehandling og annen sykdom.

Er utmattethet en egen diagnose? Er det på bakgrunn av fysisk eller psykisk overbelastning? Og finnes det noen behandling?

Første gang jeg ble syk (med bl.a utmattelse) var diagnosen slitenhet. Etter hvert kom en psykisk diagnose.

Årsaken til at jeg spør er rett og slett interesse. Arbeider også i helsevesenet, men ikke slik at jeg kommer i kontakt med utmattede.

Anonymkode: bcd93...828

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har diabetes-fatigue. Kommer meg ikke ut av huset, og ligger i senga 23 timer i døgnet. Gruer meg når jeg må opp, om så bare for å tisse. Er egentlig en lesehest som sluker bøker, men klarer ikke lese. Litt på mobil hver dag og radio til selskap. Hodet vil veldig mye, men kroppen nekter.

Anonymkode: 0d5f7...f91

• Hjerte 2
Skrevet

Nei, det er et symptom og ikke en diagnose. Diagnoser er feks ettervirkning etter kreftbehandling, ME, depresjon, fibriomyalgi.

Behandling er stort sett hvile eller aktivitetstilpasning. Noen ganger trening, hvis det er svake muskler eller dårlig kondisjon som er hovedårsaken til utmattelsen. Eller slanking hvis årsaken er kraftig fedme.

Anonymkode: df99a...afc

• Liker 2
Skrevet

Kronisk utmattelsessyndrom er i høyeste grad en diagnose. CFS på engelsk. 

Anonymkode: 54362...0f5

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ME. Min utmattelse kan jeg ikke hvile meg frisk fra. Våkner hver morgen og føler jeg har hangover, influensa, og har løpt 5km. Musklene har ikke krefter. Blir ikke bedre av en lur eller ved å hvile, selv ikke i åresvis. Vanskelig å beskrive, men det er noe helt annet enn sliten etter en tøff uke på jobb.

Ber du meg gå på butikken og handle mat kommer jeg til å sulte. Er sengeliggende. Det er ikke viljen det står på, det er fysisk evne som er svekket. Jeg er motivert, men det går ikke.

Anonymkode: dfd9f...cb2

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...