AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #1 Skrevet 22. oktober 2022 Fikk besøk av 2 tidligere kollegaer i går, og spurte om de ville komme tilbake til læreryrket. Det var helt uaktuelt, med mindre lærerne får en voldsom lønnsøkning. For mye ansvar og jobb, for lite igjen for det. Blir så trist. Dette er av de virkelig gode lærerne, som virkelig engasjerte seg. Anonymkode: 497a6...0d3 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #2 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fikk besøk av 2 tidligere kollegaer i går, og spurte om de ville komme tilbake til læreryrket. Det var helt uaktuelt, med mindre lærerne får en voldsom lønnsøkning. For mye ansvar og jobb, for lite igjen for det. Blir så trist. Dette er av de virkelig gode lærerne, som virkelig engasjerte seg. Anonymkode: 497a6...0d3 Innmari trist, for det er elevene og morgendagens samfunn det går ut over. Skjønner ikke at ikke politikerne skjønner det. Og selvfølgelig er det sammenheng mellom kompetanse, lønn og elevenes læring. Anonymkode: 3eba9...229 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #3 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg er selv ex-lærer. Var bare lærer i to år, lektor med opprykk. Har en mye mer spennende jobb nå i IT-bransjen. Ikke minst bedre betalt. For min del er det ingenting som kan få meg tilbake. Men grunnen til at jeg dro var 1. Lite respekt for meg som fagperson fra arbeidsgiver, foreldre og elevene (jeg hadde 7 års høyere utdanning og spisskompetanse) 2. For mye utenomfaglig arbeid 3. Dårlig lønnsvekst Anonymkode: 35c71...b86 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #4 Skrevet 22. oktober 2022 Det lærere trenger er 3 ting: 1. Politikere som slutter å gå til valg på at de er for dårlige, og som slutter å bidra til en trend i samfunnet der lærere er blant yrkesgruppene med lavest status. 2. Nok penger inn i skolen til at skolen faktisk kan gjennomføre sitt samfunnsmandat. Det betyr ikke høyere lønn til lærere, men flere lærere og flere yrkesgrupper inn i skolen. Slik det er nå, med en skole hvor sosiale forskjeller forsterkes og reproduseres, skaper den norske skolen en situasjon der mistillit og dårlig erfaring fra skolen forsterkes fra generasjon til generasjon. 3. Et helsevesen som fungerer, slik at lærere slipper å være buffere for elever med ulike former for sykdom fordi spesialhelsetjenesten ikke har plass til dem. Lærere har ikke kompetanse til å behandle. Anonymkode: 2f606...76f 3 6
Hengebuksvinet Skrevet 22. oktober 2022 #5 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er selv ex-lærer. Var bare lærer i to år, lektor med opprykk. Har en mye mer spennende jobb nå i IT-bransjen. Ikke minst bedre betalt. For min del er det ingenting som kan få meg tilbake. Men grunnen til at jeg dro var 1. Lite respekt for meg som fagperson fra arbeidsgiver, foreldre og elevene (jeg hadde 7 års høyere utdanning og spisskompetanse) 2. For mye utenomfaglig arbeid 3. Dårlig lønnsvekst Anonymkode: 35c71...b86 Jeg sliter med å finne en jobb som er like interessant. Elsker å stå i klasserommet, og all variasjonen du får i arbeidshverdagen. Men er bekymret for at jeg etter hvert vil jobbe med stadig flere "lærere med mangelfull utdannelse" og de som ikke får jobb andre steder. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #6 Skrevet 22. oktober 2022 Hengebuksvinet skrev (4 minutter siden): Jeg sliter med å finne en jobb som er like interessant. Elsker å stå i klasserommet, og all variasjonen du får i arbeidshverdagen. Men er bekymret for at jeg etter hvert vil jobbe med stadig flere "lærere med mangelfull utdannelse" og de som ikke får jobb andre steder. Ja, det siste du skriver har du god grunn til å bekymre deg for. Og i likhet med TS har jeg også lagt merke til at det er de flinkeste lærerne som slutter i hopetall. Ressurssterke som kan videreutdanne seg og finne en annen jobb. Tragisk for det norske samfunn er det. Anonymkode: 35c71...b86
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #7 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg er selv ex-lærer. Var bare lærer i to år, lektor med opprykk. Har en mye mer spennende jobb nå i IT-bransjen. Ikke minst bedre betalt. For min del er det ingenting som kan få meg tilbake. Men grunnen til at jeg dro var 1. Lite respekt for meg som fagperson fra arbeidsgiver, foreldre og elevene (jeg hadde 7 års høyere utdanning og spisskompetanse) 2. For mye utenomfaglig arbeid 3. Dårlig lønnsvekst Anonymkode: 35c71...b86 Har stor forståelse for at du sluttet, men husk at veldig mange lærere ikke er kvalifisert til disse spennende og godt betalte jobbene i IT-bransjen. Det er mange lærere som har begrensede muligheter hvis de skal finne seg annet arbeid - som ikke innebærer å gå ned i lønn. Her har nok utdanning mye å si, for utdanningsbakgrunnen til lærerne varierer veldig. Man stiller nok vesentlig svakere på arbeidsmarkedet (hvis man ønsker en godt betalt jobb) hvis man har GLU1-7 eller 5-10 med et par-tre undervisningsfag, enn man gjør hvis man har master innen realfag/IT og PPU. Ellers er jeg enig i de tre punktene til anon …76f Anonymkode: 9f959...84a 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #8 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har stor forståelse for at du sluttet, men husk at veldig mange lærere ikke er kvalifisert til disse spennende og godt betalte jobbene i IT-bransjen. Det er mange lærere som har begrensede muligheter hvis de skal finne seg annet arbeid - som ikke innebærer å gå ned i lønn. Her har nok utdanning mye å si, for utdanningsbakgrunnen til lærerne varierer veldig. Man stiller nok vesentlig svakere på arbeidsmarkedet (hvis man ønsker en godt betalt jobb) hvis man har GLU1-7 eller 5-10 med et par-tre undervisningsfag, enn man gjør hvis man har master innen realfag/IT og PPU. Ellers er jeg enig i de tre punktene til anon …76f Anonymkode: 9f959...84a Ser ut til å være enklere enn jeg trodde. 4 av mine kollegaer forsvant i fjor, uten å ha noe mer enn lærerutdannelse i bunn. Anonymkode: 497a6...0d3 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #9 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Har stor forståelse for at du sluttet, men husk at veldig mange lærere ikke er kvalifisert til disse spennende og godt betalte jobbene i IT-bransjen. Det er mange lærere som har begrensede muligheter hvis de skal finne seg annet arbeid - som ikke innebærer å gå ned i lønn. Her har nok utdanning mye å si, for utdanningsbakgrunnen til lærerne varierer veldig. Man stiller nok vesentlig svakere på arbeidsmarkedet (hvis man ønsker en godt betalt jobb) hvis man har GLU1-7 eller 5-10 med et par-tre undervisningsfag, enn man gjør hvis man har master innen realfag/IT og PPU. Ellers er jeg enig i de tre punktene til anon …76f Anonymkode: 9f959...84a Jeg har faktisk GLU 1-7 i bunn. Anonymkode: 35c71...b86
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #10 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har faktisk GLU 1-7 i bunn. Anonymkode: 35c71...b86 Kan jeg spør hvordan du fikk jobb innen IT, hvilken annen utdanning har du? Anonymkode: 4d854...d33
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #11 Skrevet 22. oktober 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Det lærere trenger er 3 ting: 1. Politikere som slutter å gå til valg på at de er for dårlige, og som slutter å bidra til en trend i samfunnet der lærere er blant yrkesgruppene med lavest status. 2. Nok penger inn i skolen til at skolen faktisk kan gjennomføre sitt samfunnsmandat. Det betyr ikke høyere lønn til lærere, men flere lærere og flere yrkesgrupper inn i skolen. Slik det er nå, med en skole hvor sosiale forskjeller forsterkes og reproduseres, skaper den norske skolen en situasjon der mistillit og dårlig erfaring fra skolen forsterkes fra generasjon til generasjon. 3. Et helsevesen som fungerer, slik at lærere slipper å være buffere for elever med ulike former for sykdom fordi spesialhelsetjenesten ikke har plass til dem. Lærere har ikke kompetanse til å behandle. Anonymkode: 2f606...76f Helt enig. Det må mer penger inn i skolen så de kravene politikerne har satt faktisk blir fulgt. Vi får ikke fulgt alle kompetansemålene, og elever får fks ikke den spesialundervisningen de har krav på. En elev jeg hadde, fikk sakkyndig og iop i midten av året. Hun fikk ikke spesialundervisning før etter 6 mnd, for det var ikke nok folk på huset. Det må også fler yrkesgrupper inn i skolen ja. Ikke bare en miljøterapeut per skole, men flere! Jeg kan ikke trøste en elev som sliter med angst samtidig som jeg må ordne opp i en konflikt og ha undervisning. Anonymkode: c3790...9b2 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #12 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ser ut til å være enklere enn jeg trodde. 4 av mine kollegaer forsvant i fjor, uten å ha noe mer enn lærerutdannelse i bunn. Anonymkode: 497a6...0d3 Men forsvant de fire til godt betalte jobber i IT-bransjen? For det var det jeg skrev. Det er noe helt annet enn å klare å få en annen jobb enn en lærerjobb, for det klarer nok de fleste. Spørsmålet er om den nye jobben er bedre betalt eller ikke. Det er nok av innlegg her inne fra lærere som klager over at de ikke kan gå over til annet arbeid, for de har ikke råd til å gå ned i lønn. Anonymkode: 9f959...84a
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #13 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ser ut til å være enklere enn jeg trodde. 4 av mine kollegaer forsvant i fjor, uten å ha noe mer enn lærerutdannelse i bunn. Anonymkode: 497a6...0d3 Ja, men spørsmålet her er jo om de gikk over til en lavere betalt jobb, eller ikke. Anonymkode: 8f527...873
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #14 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men forsvant de fire til godt betalte jobber i IT-bransjen? For det var det jeg skrev. Det er noe helt annet enn å klare å få en annen jobb enn en lærerjobb, for det klarer nok de fleste. Spørsmålet er om den nye jobben er bedre betalt eller ikke. Det er nok av innlegg her inne fra lærere som klager over at de ikke kan gå over til annet arbeid, for de har ikke råd til å gå ned i lønn. Anonymkode: 9f959...84a De har fått til bedre betalte jobber, men ikke it. Institusjon, bank og noe karriereveiledning. Anonymkode: 497a6...0d3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #15 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): De har fått til bedre betalte jobber, men ikke it. Institusjon, bank og noe karriereveiledning. Anonymkode: 497a6...0d3 Bra for dem, men sånn er det absolutt ikke for alle lærere. I tillegg er det geografiske forskjeller på hvor mange andre jobber som er tilgjengelige. Men det er jo bare å slutte hvis man finner noe bedre. Sånn er det i alle jobber. Men det er ingen tvil om at noen grupper av lærere har bedre kort på hånden enn andre. Anonymkode: 9f959...84a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå