AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #1 Skrevet 22. oktober 2022 Mannen har invitert et vennepar med ett barn til besøk og overnatting . Vi har 3 barn i småbarnsalderen. Full krevende jobb - begge to .. vi har selvsagt laget og kjøpt inn all mat men hadde kanskje forventet at de spurte om å hjelpe med noe, i det minste ryddet inn egen asjett etter mat. Utover det prøver jeg å starte samtaler , inkludere osv; med resultat av å bli oversett ..de sitter der med et påklistret smil.. hva ville dere gjort? Og er dette innafor oppførsel ?! Anonymkode: 884c8...c2b 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #2 Skrevet 22. oktober 2022 Da jeg var ung var jeg litt usikker hva/hvordan jeg skulle ta å hjelpe til, så lot heller være, tafatt, jeg ser det nå i ettertid.. Og nå spør jeg eller sier ifra om jeg blir usikker: "ikke nøl med å gi beskjed om det er noe jeg kan gjøre" Så mitt tips er be om hjelp eller delliger: - kan du/dere samle sammen asjettene, så skal jeg skylle av de og sette de i oppvaskmaskin. -her ta denne kluten og tørk av bordet mens jeg får asjettene i oppvaskmaskin. -oi, så mye smuler det var under bordet, kan ikke du koste det opp, jeg skal få unna tannpuss på nr1,2og 3, kost og feiebrett står der. -jeg skal starte med middagen, tar du å lager en salat vi kan ha til, grønnsakene ligger her.. Anonymkode: bb15a...77a 14 7
Trolltunge Skrevet 22. oktober 2022 #3 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg setter enkelt og greit slike gjester i gang. Fordeler arbeidet. Heldigvis ikke mange som er slik. 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #4 Skrevet 22. oktober 2022 Sett dem i arbeid. Folk som ikke tar initiativ selv men som tror at de kan bli vartet opp som kongelige trenger en dytt Anonymkode: 32b07...256 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #5 Skrevet 22. oktober 2022 Mange er nok bare usikre og redde for å trenge seg på. Signerer ab...77a. Spør om hjelp. Anonymkode: 2bbab...244 15 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #6 Skrevet 22. oktober 2022 Besøk og en overnatting? Fordi de kommer langtveis fra da? Og de har kanskje ikke vært hos dere før? I så fall tenker jeg at det er naturlig at dere rydder asjettene deres osv., dere har jo invitert de på besøk. 🤷♀️ Det er ikke naturlig å «ta seg til rette» ved å rydde og vaske når man er på et såpass kort besøk hos noen, særlig når man ikke kjenner de godt (av typen ramler inn døra hos hverandre jevnlig) 🤷♀️ Anonymkode: 98215...8ef 13 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #7 Skrevet 22. oktober 2022 Innafor, både ja og nei? Jeg foretrekker at gjester ser det an, er det trangt på kjøkkenet skal jeg ha førsterett på å komme til. Vil verten ha hjelp, er det flott om de sier fra. Jeg hjelper gjerne til, men liker ikke følelsen av å gå i veien. Og jeg er spesielt lite begeistret for gjester som tror de «hjelper til», men som egentlig soser rundt og lager kø. Anonymkode: 630f6...ace 9
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #8 Skrevet 22. oktober 2022 Syns dette er vanskelig. Da jeg er hos eks svigers er jeg første som reiser meg og hjelper til med å rydde av bordet. Svigerinnen og deres voksne barn (1 gutt og 2 jenter) Samt svoger og min eksmann bare satt der og gadd ikke hjelpe svigermor eller svigerfar som både var krokrygget og vondt her og der. Tror jeg sa en gang på 13 år at nå må flere hjelpe til her. (Tydelig irritert) Er ellers vant med at folk spesielt med småbarn er selvgående og ser på det som en selvfølge at vi alle hjelper til. Anonymkode: 61f25...226
mitch92 Skrevet 22. oktober 2022 #9 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg forventer ikke at gjester jeg såvidt kjenner skal ta initiativ selv til å rydde og hjelpe til når jeg inviterer på besøk. De vet ikke hvor ting er, hvordan jeg vil ha det. Da må man spørre dem 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #10 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg blir bare stressa av hjelpsomme gjester. Med folk som absolutt må hjelpe ber jeg dem om å skjenke vin Folk er forskjellige, bare be om hjelp hvis du trenger. For ordens skyld, jeg tilbyr også hjelp. Og som regel takker vertskapet nei. Anonymkode: d8962...715 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #11 Skrevet 22. oktober 2022 Der tar nok mer på å irritere seg over dette enn å rydde av de asjettene. Anonymkode: 6b74a...160 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #12 Skrevet 22. oktober 2022 Det er vel bare å si til de at du vil ha hjelp? «kan dere være så snille å sette tallerknene på kjøkkenbenken når dere går fra bordet?» Anonymkode: a7f40...321 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #13 Skrevet 22. oktober 2022 Du må jo bare si fra. Jeg foretrekker å rydde kjøkkenet selv etter gjester. Blir ofte bare kaos om de prøver. Så tenker jeg at de kan ha fri når de er hos meg, og jeg når jeg er hos dem. Anonymkode: c50f7...53d 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #14 Skrevet 22. oktober 2022 Du spør på en naturlig måte, om de kan rydde slik og sånn. Når dere ikke er godt kjent, er det unaturlig om de styrer og rydder, tenker nå jeg. Jeg liker best å ordne selv i mitt eget hjem. Om noen jeg knapt kjente, begynte å røre rundt hos meg, hadde jeg sett på det som frekt. Spør folk om de skal hjelpe, er det flott, men jeg sier som oftest nei takk. Anonymkode: 862f6...1f2 1
GammelKaktus Skrevet 22. oktober 2022 #15 Skrevet 22. oktober 2022 Folk er forskjellige med variable forventninger. Selv så synes jeg det er innafor, når jeg har besøk så liker jeg best at de slapper av mens jeg rydder. Er jeg på besøk så tilbyr jeg å hjelpe til hos de jeg er hos, men er jo ikke alle som er like komfortable med det. Trenger du hjelp så får du jo bare spør. 2
Million Skrevet 22. oktober 2022 #16 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg var med en venninne på hyttetur for første gang i fjor høst. Hun hadde kjøpt seg hytte noen få mnd før. Jeg ventet ikke på å bli spurt, men gjorde småting på kjøkkenet og prøvde å rydde litt og sånt. Det var visst feil, alt jeg gjorde... "Nei, ikke sånn, men sånn" og "nei, den skal være der, ikke der" osv. Alt var feil. Til slutt gir man litt opp. Måtte spørre om hver bidige småting jeg gjorde. "Hvor vil du ha disse?" eller "Hva vil du jeg skal bruke til dette?" på alt. Jeg tror kanskje gjestene dine er usikre og ikke vet hvordan du/dere vil ha ting, så derfor gjør de ikke noe. Vil du ha hjelp, så si i fra. Spør om de kan rydde av bordet og sette asjettene på kjøkkenbenken ved vasken så du kan skylle alt. Og gi dem en klut så de kan vaske av bordet etterpå. Sånne ting. Ikke alle tør å ta seg til rette i andres hjem og blir litt tiltaksløse.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #17 Skrevet 22. oktober 2022 Som gjest er det lett å trå feil, og dermed blir man gjerne usikker. Det mest safe er å si noe ala: Bare si fra hvis jeg kan hjelpe til med noe! Hvis gjestene ikke tilbyr hjelp, så sett dem i gang hvis du ønsker hjelp. Anonymkode: 684f6...cba
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #18 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mannen har invitert et vennepar med ett barn til besøk og overnatting . Vi har 3 barn i småbarnsalderen. Full krevende jobb - begge to .. vi har selvsagt laget og kjøpt inn all mat men hadde kanskje forventet at de spurte om å hjelpe med noe, i det minste ryddet inn egen asjett etter mat. Utover det prøver jeg å starte samtaler , inkludere osv; med resultat av å bli oversett ..de sitter der med et påklistret smil.. hva ville dere gjort? Og er dette innafor oppførsel ?! Anonymkode: 884c8...c2b Jeg hater at gjester rydder og vasker og tar seg til rette på kjøkkenet Anonymkode: d171d...71b 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #19 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg tillater ikke gjester å rydde opp etter seg eller gjøre husarbeid i mitt hjem. Mitt hus, min jobb. Mine gjester, deres pause/fridag/ferie. Jeg steller i stand med forfriskninger som de kan nyte, mens jeg nyter å rydde rundt i fred. Vinn-Vinn. Anonymkode: c2bc8...2ca 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #20 Skrevet 22. oktober 2022 Sånn er det når vi er på hytta og min samboer sin sønn og barnebarn kommer. Jeg handler inn, forbedrer mat, ordner sengetøy, lager frokost, lunsj og middag og vasker opp. Veldig irriterende men min samboer er konfliktsky. Og jeg sier ikke noe. Jeg er allerede den store stygge ulven som fikk skylden for at foreldrene gikk fra hverandre Anonymkode: a2b9f...5a9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå