Gå til innhold

Første egguttak. Hva bør jeg vite?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha mitt første egguttak og kjenner at jeg er nervøs. Datoen er satt. 

Hva skulle du ønske du visste om egguttak før du lå der? 

Og vær så snill. Jeg vil helst slippe skrekkhistorier. Mer hva du skulle ønske du visste.

Noe du skulle ønske du forberedte deg på? 

Noe du skulle ønske du hadde med? Bør man eksempelvis ha med seg et bind til etter uttaket?

Hva er ditt viktigste råd om egguttak?

Anonymkode: 036eb...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frøken_lurepave skrev (6 minutter siden):

Jeg har ingen erfaringer innenfor dette, men vil bare ønske deg masse lykke til💜

Tusen takk for det. Føler meg uendelig alene og redd egentlig. Kryss fingrene for meg❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største rådet er å slappe av, ikke stress for da blir det verre.

jeg trengte ikke bind etterpå, men det ligger bind der inne (eller du kan ha med hvis du ønsker) 

Jeg har tatt uttak 2 ganger, og for meg var det ikke kjempe vondt, men du merker det selvfølgelig. 

Masse lykke te!

Anonymkode: 3b765...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde bind på klinikken jeg var i allefall, trengte ikke ha med men hadde uansett i veska.  Jeg trengte bind, blødde litt i etterkant. 

Det var ubehagelig men ikke kjempevondt. Prøv å slappe av, det er det beste (enklere sagt enn gjort). Jeg har hatt 6 uttak og har ikke gruet meg til smerten, for meg var det skumlere med resultatet. Hvor mange egg får de ut osv. 

Anonymkode: f97f9...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk god informasjon da vi var der, og følte ikke det var noe jeg hadde trengt å forberede på forhånd. Jeg syns ikke det var så ille, litt vondt innimellom, men smerten gikk fort over igjen hver gang. Jeg husker jeg tenkte på forhånd at jeg håpet av hele mitt hjerte å få oppleve fødsel, så smerte ved egguttak skulle jeg tåle. 

Det som kunne vært greit å være forberedt på, var at en kanskje ikke får ut så mange egg. Jeg endte med ett på det første uttaket mitt, til tross for mange eggposer. På mitt andre uttak var det få eller ingen egg ut jeg var veldig redd for. Det jeg skulle ha visst da, var at det kan ende bra likevel. 

Masse lykke til!

Anonymkode: 3eb83...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tusen takk for det. Føler meg uendelig alene og redd egentlig. Kryss fingrene for meg❤️

Det kan jeg skjønne. Har du noen gode venninner eller familie du kan snakke med? Evt. profesjonell hjelp. Viktig å ikke gå med alle følelsene inni seg❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips jeg synes er ultra viktig, og som jeg regner med institusjonen du skal til har nevnt, men du må ikke ha på det parfyme, kremer med lukt eller sminke - ei mascara. 
Egg, spesielt embryo, er ekstremt sårbare. 

Høres  subtilt ut, men er sant 🙂

Anonymkode: 43e51...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At selv om de får ut flere egg, så kan det skje at ingen overlever😓

Mwn, selve uttaket var ikke så vond som jeg fryktet

Anonymkode: ba90f...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg visste at jeg burde be om petidin og sterke smertestillende. Det har jeg skjønt er vanlig på mange klinikker, så det kan godt hende du får.

På klinikken jeg var fikk jeg beskjed om å ta en paracet og det hele var svært smertefullt.

Anonymkode: eb77b...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Et tips jeg synes er ultra viktig, og som jeg regner med institusjonen du skal til har nevnt, men du må ikke ha på det parfyme, kremer med lukt eller sminke - ei mascara. 

Det visste jeg faktisk ikke! Jeg hadde tenkt å sminke meg 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg ikke hadde lest så mange skrekkhistorier og gruet meg så fælt. For min del gikk det så mye bedre enn forventet, og langt ifra så smertefullt som jeg trodde. Det var bare litt ubehagelig, så jeg var nok heldig! 
Jeg skulle ønske jeg var mer forberedt på at jeg kunne bli overstimulert og dermed måtte avbryte forsøket. Fikk ut over 20 egg og grensen er på 15, så jeg fikk beskjed om at jeg måtte vente noen måneder før de kunne sette inn egg. Når man står oppi dette så føles noen måneder som en evighet og hele verden raste for meg. Det gikk heldigvis på første forsøk når de fikk satt inn egg etter noen måneder da! 
Og bare for å understreke det, så vil du kjenne at ALT er verdt det når du får babyen i armene!❤️ masse lykke til!❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken_lurepave skrev (1 time siden):

Det kan jeg skjønne. Har du noen gode venninner eller familie du kan snakke med? Evt. profesjonell hjelp. Viktig å ikke gå med alle følelsene inni seg❤️

Jeg snakker mye med samboer og familie om det, men føler meg likevel alene. Høres sikkert teit ut, men de har ikke gått igjennom hormonbehandlingen. Det er ikke de som må gjøre dette…. Jeg kjenner jeg skulle ønske jeg kjente noen andre som gikk igjennom det samme som jeg kunne pratet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan jeg barbere meg? Nå ble jeg stresset for jeg har overhodet ikke tenkt på sminke og parfyme. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kan jeg barbere meg? Nå ble jeg stresset for jeg har overhodet ikke tenkt på sminke og parfyme. 😅

Jeg hadde barbert meg og sminket meg som vanlig. Det var uproblematisk. Jeg husker vagt dette med parfyme, men husker ikke om det var informasjon jeg fikk fra klinikken eller om jeg hadde lest det på forum. Akkurat parfyme og parfymerte kremer på kroppen ville jeg unngått, men mascaraen min droppet jeg altså ikke. Og jeg dusjet med parfymert sjampo og såpe som jeg skylte av igjen på morgenen før uttaket vet jeg, og smurte meg inn med bodylotionen min, som er uparfymert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde barbert meg og sminket meg som vanlig. Det var uproblematisk. Jeg husker vagt dette med parfyme, men husker ikke om det var informasjon jeg fikk fra klinikken eller om jeg hadde lest det på forum. Akkurat parfyme og parfymerte kremer på kroppen ville jeg unngått, men mascaraen min droppet jeg altså ikke. Og jeg dusjet med parfymert sjampo og såpe som jeg skylte av igjen på morgenen før uttaket vet jeg, og smurte meg inn med bodylotionen min, som er uparfymert.

Deg om det. Jeg har jobbet på IVF klinikk og det var strengt forbudt å gå med sminke, mascara og parfyme da embryo blir påvirket av både lukt og partikler. Det ble informert til alle våre pasienter om at de også måtte komme uten overnevnte. 
Når det kreves så lite for å være sikker, hvorfor ta sjansen med at eggene kollapser når man kan bare reise uten sminke/nøytral lukt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Deg om det. Jeg har jobbet på IVF klinikk og det var strengt forbudt å gå med sminke, mascara og parfyme da embryo blir påvirket av både lukt og partikler. Det ble informert til alle våre pasienter om at de også måtte komme uten overnevnte. 
Når det kreves så lite for å være sikker, hvorfor ta sjansen med at eggene kollapser når man kan bare reise uten sminke/nøytral lukt? 

Jeg har hatt egguttak 4 ganger og innsett x-antall ganger. Har ikke hørt noe som helst det med parfyme og sminke. 

Hvis det er sjanse for at det kan påvirke egg/embryo (regner sa med at dette gjelder innsett også da det fortsatt er et embryo), hvorfor blir ikke dette informert om strengt? 

Har du noen kilder å vise til? 

Spør ikke for å være kverulant,men greit å ha med videre til klinikken hvor de ikke informerer om det og hvor legene/sykepleierene bruker sminke selv. 

Anonymkode: fb0b6...6df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei, det er det ikke :) Man kan sminke seg og alt som vanlig, det har ingen betydning.

Men unngå sterke lukter, man er tett på andre. 

Anonymkode: 1f57d...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men hvor i alle dager kommer embryoet inn i prosessen med uttak? 

Hva er egentlig formålet ditt i denne tråden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke var forberedt på var hvor mye samlebånd det var. Vi var fire stykker inne på et lite rom, bare duk imellom, og ble trillet inn en etter en.

Det jeg heldigvis fikk vite tidsnok var at mannen kunne være med inn, det synes jeg var en veldig fin støtte.

Jeg var bekymret for virkningen av medisiner. Men for meg ga det bare en fin døs resten av dagen, og gjorde at jeg ikke tenkte for mye på alt før jeg dagen etter var tipp-topp igjen også fysisk. 

Det jeg kanskje først og fremst skulle visst var hvor mange "symptomer" medisinene ga de neste to ukene. Du får alle graviditetssymptomer på grunn av hormonene, så du blir sikker på at du er gravid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...