Gå til innhold

Hvilken tradisjoner har dere for barna i jula?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjør dere noe spesielt rundt juletider med eller fornbarna? Evt hva?

Jeg trenger tips, da jeg selv vokste opp med minimalt av dette, men ønsker mer for mitt barn😊

Anonymkode: 7074c...cad

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er mine barn voksne men juleverksted der vi lagde ting av glanspapir, spise risengrynsgrøt med mandel, bake pepperkaker, pakke inn gaver til slekta, drikke gløgg eller kakao ved bålpanna osv er fine og koslige tradisjoner vi hadde 

Anonymkode: 90104...d24

• Liker 1
Skrevet

Setter det opp punktvis for det er litt mer oversiktlig. 

- Setter frem og pynter juletre i begynnelsen av desember, og pynter huset
- En helg i desember reiser vi til et julemarked, typ åpen gård på en bondegård eller noe, finnes mange av disse
- Reiser på en julekonsert og/ eller juleforestilling på teater for barn
- Pakkekalender
- Rampenisse 
- Har juleverksted hvor barnet lager julegaver til familiemedlemmer /venner
- Hun får en ny julepysj første dag i desember
- Baker og pynter pepperkaker en dag i desember
- Julestrømpe på julaften
- Vi ser julekalender serien på NRK sammen
- Vi hører på julemusikk mens vi lager middag osv
- Vi leser en julebok hver kveld, vi har en sånn bok med 24 små historier
- Skriver ønskeliste til julenissen, som hun skriver selv og dekorerer med klistremerker etc
- Familiemiddager julaften og romjulen
- vi ser julefilmer på netflix sammen i helgene
- Vi handler resten av julegavene og pakker de inn sammen
- VI går i byen og ser på julelysene og drikker kakao

Haha, når jeg ramser opp høres jo dette vilt ut, men jeg elsker jul og hadde det litt som deg, TS, at jeg ikke vokste opp med så mye jul, så nå er det full rulle :)

Anonymkode: d261b...4c5

• Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi er alltid på julegrantenning første søndag i advent.

Tenner adventslys hver søndag.

Ser på julekalenderen på Nrk.

Baker noe vi har lyst på. Ikke nødvendigvis de sju slaga, men gjerne pepperkaker og cookies.

Pynter juletreet sammen en av de siste dagene før juleaften. Har etterhvert masse rar julepynt som barna er glade i og henger på samme sted hvert år. Ikke noe fargekoordinering av pynt her, bare ting som har masse minner for oss.

Anonymkode: 52589...1d6

• Liker 1
Skrevet

Eldste min har akkurat fylt tre, så vi har ikke så mange tradisjoner (som hun husker) ennå. Men en del ting som jeg liker, og/eller vil videreføre fra egen barndom er å bake sammen, tenne adventslys, ha juleverksted der vi lager julepynt, gå på julemarked, julestrømpe med julehefte i, gå tur og ta med varm kakao, osv. Jeg syns juleforberedelsene er vel så koselige som selve jula 😊. Og i romjula koser vi oss med late dager innendørs, spiser julekaker og spiller brettspill, leser bøker, osv. 

Anonymkode: cdb9f...cfb

Skrevet

Har døtre som er 10 og 11 år nå. Vi er alltid på julegranstenning på idrettsplassen i regi av velforeningen. Tenner lys hver søndag i aften på ettermiddagen og sier verset. Siste årene har vi lest «Snøsøsteren» hver kveld, 1 kapittel. Rundt 15. desember har vi pepperkakebaking med mine søsken og tantebarn. Har pakkekalender hver søndag, altså 4 gaver totalt pr barn, ellers har de en rimeligere godiskalender med 24 luker. 

Så pynter vi selvsagt juletreet sammen og da må vi høre på julemusikk som jeg hørte når jeg pyntet juletre som barn i min familie. 

For meg handler førjulstiden om å kose seg, få på plass juleblomstene - azalea, amaryllis og svibler. Luktene av røkelse og levende lys. Litt travelt skal det være i desember, men ikke for mye stress. 

Julaften betyr rolig morgen i pysj med tv på, annenhvert år med langtidssteking av ribbe og pinnekjøtt i kjelen når vi er vertskap. Jeg må se «Tre nøtter til Askepott», men ikke klart omvende resten av familien. 😊 

Mannen min er engelsk så vi har også noen tradisjoner derfra, og så har vi laget en fin mix vi trives med og det er det viktigste! 🎄❤️

Anonymkode: 214c9...51c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg trenger tips, da jeg selv vokste opp med minimalt av dette, men ønsker mer for mitt barn😊

Vi baker julekaker

vi pynter pepperkakehus

adventskalender

tenner lys på søndagene

spiller fillipine

pynter tre på lillejulaften

ørten julebesøk

Anonymkode: 71356...be5

Skrevet

Eneste jeg selv er oppvokst med er kalender, pynting av tre 23. desember og askepott, julestrømpe, julemiddag og pakker på julaften.

Kommer til å videreføre dette til mine barn. Jeg baker alltid pepperkaker og spiser grøt med venninner før jul, nå begynner mange av oss å få barn så nå er også barna med på denne tradisjonen. 

Anonymkode: 90711...419

Skrevet (endret)

* Julestrømpe med snop og en liten julebrus som de fikk julaften morgen. Jeg satte det på nattbordet deres kvelden i forveien når de var sovnet

* De fikk åpne seg en julegave julaften morgen. Barna våre er nå 18-22 år og det er først i år de har sagt at de ikke trenger å åpne en gave på morgningen 

* Risengrynsgrøt med mandel i til lunsj på julaften

* Julepynting av huset 1. desember/1. søndag i advent mens vi hører på julemusikk

* Pynting av juletreet på lille julaften. De siste årene har vi tatt fram juletreet noen dager tidligere

* Pakkekalender/adventskalender

* Tenne adventslys

* Familiebesøk i romjulen

* Askepott

* Baker pepperkaker

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Skrevet

Julekalender, pynter til jul, pynter juletre, baker julekaker, lager pepperkakehus, julegrantenning, teater forestilling, julesokk, rampenissen, 3 nøtter til askepott, grevinnen og hovmesteren, julekino, kakao og julefilm kvelder, kjører rundt og ser på julepyntet hus osv 🙂

Anonymkode: e1182...7b4

Skrevet

- Rampenisse.

- Pakkekalender.

- Pynte pepperkakehus.

- Lage julekaker/ godis.

- Se julefilmer. 

- Gomp i grøten.

- Dra på julemarked.

- Pynte huset/ juletreet.

- Sette ut grøt til nissen på lillejulaften (sluttet med det når han sluttet å tro på nissen da). 

- Julestrømpe ❤

• Liker 1
Skrevet

Barna mine er to og fire, så det helt tradisjoner er det ikke enda. Men det jeg kommer på er i hvert fall:

- Pakkekalender som er hengt opp som pynt i vinduet

- Bake pepperkaker

- Lage marsipan (det har jeg ikke gjort etter at barna ble født av ulike årsaker, men pleide å gjøre det sammen med bestemoren min som barn. Og da jeg var singel og bodde alene og savnet bestemor)

- Julegardinger, advenstake og litt annen pynt første desember

- Hente juletre (vi hogget selv et år, ellers har vi kjøpt, men det har uansett vært noe barna syns var stas selv om de var små). 

- Mannen og jeg pynter juletreet og pynter i stua etter at barna har lagt seg 23. desember. Det er en tradisjon fra min barndom. Jeg husker godt følelsen av å komme inn i stua på julaften, kjenne lukten av treet, tenne juletrelysene og kikke på julepynten i stua. Mannen ville helst pynte treet sammen med barna, og jeg ser at det er koselig. Men foreløpig har "min" tradisjon vunnet frem på dette området.

- Skrive og sende julekort. Vi sender kort til nær familie og en del venner. Det hører også med å henge opp julekortene vi får selv på en vegg i stua. 

- Julemiddag. Hverken mannen eller jeg er veldig glad i ribbe, pinnekjøtt eller lutefisk, og mannen liker ikke torsk og elsker ikke kalkun heller. Så vi har mat vi syns er god, men ikke tradisjonell norsk julemiddag, når "vi har julen" i vårt hus. 

- Vi setter ut grøt til nissen. Nissen har til nå aldri kommet inn i huset vårt (pga. korona og sånt), så den eldste ser på det som en som sniker seg rundt i hagen vår, spiser grøten og setter fra seg en sekk med gaver. Dermed hadde hun mye gøy med å kikke ut av vinduet og se etter ham i fjor. Og jeg hadde det gøy med å lage store fotspor og andre spor i hagen i desember. 

Anonymkode: d7b84...80c

• Liker 1
Skrevet

Mine barn er små enda, begge går i barnehagen. Men det vi gjør er:

Henter juletre fra  hytta 1. desember og pynter det sammen.

Julekalender. I år blir det Frost til datteren og bok kalender til sønnen min.

Hver helg i desember baker/lager/pynter kaker.

Har juleverksted to ganger i desember.

Lille julaften spiser vi risgrøt med mandel og setter resten ut til nissen.

På julaften åpner vi gavene nissen kom med på natten og spiser godis fra julesokken.

Tradisjonell julefeiring på julaften.

I romjulen har vi besøk hver dag, av forskjellige venner og familier som kommer på julelunsj.

Tar vekk julepynten 1. Nyttårsdag.

Anonymkode: d7215...505

Skrevet

Denne tråden var skikkelig koselig lesning - så mange gode ideer! 😍

Jeg lager pakkekalender til mann og barn (4 år)

Vi pynter juletreet alle sammen

Vi har adventspynt oppe, og tar frem julepynt når det nærmer seg julaften

Vi åpner en julegave hver på morgenen juleaften

Vi går rundt juletreet

Det gjemmes Kinderegg i juletreet

Jeg må høre på julekveld i skogen og fairytale in New York - da er det advent

En litt merkelig greie som er i ferd med å bli en tradisjon er å kaste juletreet 😂 Man kan legge juletreet på en oppsamlingsplass, så blir det hentet. Vi pleier å dra med oss juletreet som en slede, med datteren på snowracer. En akkurat passe tur og veldig koselig 🥰

Anonymkode: 26993...069

• Liker 1
Skrevet

Barna får hjemmelaget pakkekalender og vi får enten besøk av Tøysenissen eller Julealven.

Vi pynter juletreet og huset sammen lille julaften før vi ser Kvelden før kvelden.

Før barna legger seg lille julaften setter de fram mat til nissen. Om morgenen julaften kan vi se at han har vært på besøk fordi det er gaver under treet og julestrømpene er fylt og vi ser at han har spist det vi satte fram. Det er smuler på fatet, en kaffeskvett i koppen og han staver alltid "takk" i klementinskall. Dette er en viktig tradisjon selv om alle er så store at de ikke tror på nissen lenger.

Barna har hvert sitt lille kunstige juletre med pynt på rommene sine.

Vi tenner adventslys.

Vi legger et stort puslespill (alltid Van Haasteren, gjerne en julevariant) sammen mens vi hører på julemusikk en gang i desember.

Vi lager og pynter en pepperkakelandsby sammen. 

De får julestrømpe på julaften.

Vi spiller brettspill hver dag i julen.

Vi ser julefilmer sammen hver lørdag i desember.

• Liker 1
Skrevet

Julegrantenning i sentrum 

Juleverksted med venninnene hennes 

Ser julekalender på NRK sammen

Lager pepperkakehus til pepperkakelandsbyen i sentrum 

Pynter grantre i hagen i midten av desember med meiseboller, hjemmelagde fettkuler og julelys

Ta en kjøretur og se på hvor fint folk har pyntet ute og så hogger vi eget tre

Pynter treet inne lille julaften

Julekonsert i kirken

Tenner lys på graver

Mandel i riskremen 

Måneskinnstur på ski i romjula

Gå Julebukk til familie 

Akedag I hoppbakken med grilling og oppskyting av raketter på nyttårsaften

Anonymkode: de186...607

Skrevet

Jeg ville tatt det litt gradvis. Man kan ikke bare adoptere et fult sett med tradisjoner. Og man kan fort bli stresset av for mange forberedelser og tradisjoner også. Og da kan man igjen fort bli skuffet og føle at man "ikke får det til". 

Men å se julekalender på tv, ha en julekalender, julestrømpe som man får på julaften, pepperkakehus og en runde med baking av julekaker er et godt sted å starte. 

For julaften må man lage egne tradisjoner. Noen går en lang tur, noen ser mye tv, noen går i kirken, noen spiller spill sammen før middag. Man må bare forsøke. Det er slik tradisjoner blir til. 

Dersom barna er i barnehage/SFO alder gjør de også veldig mye forberedelser på skolen og det er ikke nødvendig med mange konserter/show, markeder, verksteder osv osv. Baking, julemusikk, en og annen julefilm osv holder lenge. 

Mitt beste råd er julemusikk. Det har jeg sett er avgjørende for stemning for min del

Anonymkode: 7c13a...a00

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2022 den 13.02):

Så fint at du ønsker å gi tradisjoner videre til ungene dine❤️ Her er noen av våre:

-På morgenen henger det julestrømper på veggene. Alle har fått en gave og f.eks en klementin av nissen.

-På formiddagen spiser vi risengrynsgrøt. I gryta har vi lagt en skoldet mandel. Den som får mandelen forsøker å skjule det. Alle gjetter hvem som har mandelen. Den som har fått den, vinner en marsipangris.

-Etter at vi har spist setter vi ut en tallerken med grøt og en øl til nissen (i hagen).

-Vi går i kirken.

-Vi spiser julemiddag med dessert. Ofte spiser vi pinnekjøtt. 

-Vi går rundt treet og synger julesanger mens vi holder hverandre i hendene. Alle får velge en sang hver fra den yngste til den eldste.

-Vi setter ut kaffe, te og kaker. Vi åpner presanger. 

Håper du kan bruke noen av tipsene. Vi har en fin jul, og det håper jeg for deg dine også.❤️

Anonymkode: d0f44...77a

• Liker 1
Skrevet

I desember tenner vi ett nytt lys hver søndag mens vi synger adventssang. Barna har en kalender på deling og bytter derfor på hvem sin tur det er til å trekke i dag. Det er en blanding av sjokoladebiter, små presanger og hyggelige ting vi kan gjøre sammen. På kveldene leser vi en adventsbok, altså en «julekalenderbok» med et nytt kapittel for hver dag. Vi har også hengt opp en appelsin med 24 nelliker i som de kan trekke ut. Fra 1. desember får de velge ut en julepyntting hver som de kan pynte huset med. På bittelille julaften setter vi ut resten av pynten og pynter treet de har vært med å kjøpe. Da har vi gjerne på julemusikk.

Anonymkode: d0f44...77a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...