Gå til innhold

oppskrift: Hvitløksgratinerte reker med gorgonzola

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

På Big Horn har de en forrett som heter "hvitløksgratinerte reker med gorgonzola".

Er det noen som kan hjelpe meg med en oppskrift for å lage disse?

Endret av adelheid
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ingen som har en oppskrift på noe slikt????

Samboern min er så glad i den retten og jeg vil derfor overraske ham med den oppskriften (liker dessverre ikke reker selv da :( )

• 2 måneder senere...
Skrevet

Artig med en tråd for meg selv... bare synd ingen svarer...

Han har snart bursdag... ingen som har en anelse om hvordan man lager det?

Skrevet

Jeg lager det enkelt med

Blander reker med presset hvitløk i porsjonsformer, og heller litt kremfløte over. Og legger en bit ost på toppen og inni oven til det hele er varmt og osten har smeltet. Ca 15-20 min på 200 grader.

Skrevet

Og litt salt og pepper, selv om salt ofte ikke er nødvendig siden rekene og osten er litt salte.

Skrevet (endret)

Kan minne om det jeg er ute etter, men det er ikke fløte i den på big horn tror jeg. Ser ut som en slags olje... men det kan jo være så enketl som det du sier der ... må prøves :)

Endret av Nemmera
Skrevet

Siden både osten og fløten er svært fete produkter vil det skille seg ut olje når du varmebehandler den.

Jeg lager en super pastarett med reker, sopp, squash og gulrot. Grønnsakene stekes sammen med presset hvitløk og masse pepper. Ta i noen klatter med gorgonzola og litt matfløte. Smak til med litt revet muskat og la rekene varme seg i sausen. Serveres med nykokt pasta.

Mektig, men veldig godt!

Skrevet

Vet det vil skille seg ut ja... men man burde vel kunne se et hint av fløte tenkte jeg, hvis det var det i den.. er bare en blank veske liksom... Skulle kjent en "insider" og presset h*n litt ;)

Sikkert god pastarett også, for dem som liker reker da ;)

Gjest Fruktfat
Skrevet
Vet det vil skille seg ut ja... men man burde vel kunne se et hint av fløte tenkte jeg, hvis det var det i den.. er bare en blank veske liksom... Skulle kjent en "insider" og presset h*n litt ;)

Sikkert god pastarett også, for dem som liker reker da ;)

da tror jeg det rett og slett er smør.

jeg har aldri smakt eller sett denne retten da... ;)

(min samboer lager karrimarinerte/-gratinerte reker: legger reker i en snegleform (antar at den egentlig er til det; små groper i en tallerken), smelter smør, har i karri (og hvitløk, tror jeg) i det smelta smøret, heller det over rekene i forma, drysser over ost og gratinerer i ovnen.

det blir en kjempegod saus som vi dypper brød i :sikle:

dette er en forrett vi fikk på danskebåten, der brukte de krepsehaler, vi synes det er best med reker.

om du bruker gorgonzola istedet for vanlig ost, blir det noe av det samme?

jeg har som sagt ikke sett retten da...)

Skrevet
Jeg lager det enkelt med

Blander reker med presset hvitløk i porsjonsformer, og heller litt kremfløte over. Og legger en bit ost på toppen og inni oven til det hele er varmt og osten har smeltet. Ca 15-20 min på 200 grader.

Jeg har lagret oppskrift - tralalalala.

Åååå som jeg gleder meg til å lage dette. Takk pulverheksa. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...