Gå til innhold

Hjelp! Kan dere betrygge en urolig, nybakt førstegangsmamma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk mitt første barn for drøyt to uker siden. 

Jeg er veldig redd for å gjøre noe galt med babyens hode. Disse fontanellene (?) er jeg særlig bekymret for og påpasselig med. Jeg ammer mye, og bruker da mye tid på å studere babyen min. Synes nå at det har blitt et tydeligere "søkk" der bakre fontanelle er.  Er dette mulig, eller bare innbilning fordi jeg er så redd for at noe er galt/at jeg har gjort noe galt uten å forstå det? 

Legger med bilde. 

20221022_122808.jpg

Anonymkode: fef4c...c26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår ikke helt hva du mener? 

Altså, at det skal være noe feil her utfra det man kan se? 

Om det stresser deg veldig kan du helt sikkert stikke innom helsestasjonen eller fastlegen på en kjapp sjekk. 

• Liker 1
Skrevet

Dette ser da helt normalt ut:)

• Liker 2
Skrevet

Hode til babyen forandrer seg ofte. At det er et søkk på toppen er normalt før beinet vokser igjen.

Anonymkode: 56ad7...6e2

Skrevet
DundreMilfin skrev (3 minutter siden):

Forstår ikke helt hva du mener? 

Altså, at det skal være noe feil her utfra det man kan se? 

Om det stresser deg veldig kan du helt sikkert stikke innom helsestasjonen eller fastlegen på en kjapp sjekk. 

Ja, synes liksom at skallen ikke er like "rund" som tidligere. Har blitt helt opphengt i dette etter at helsesykepleier var på besøk og - på generelt grunnlag - snakket om viktigheten av at baby ikke får flatt hode - verken på sidene eller bak. Jeg spurte da om disse "gropene" og ble beroliget med at det er fontanellene og helt normalt, men jeg er altså så redd for at jeg i ettertid skal ha klart å gjøre noe med babyens hode uten å skjønne det selv...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hode til babyen forandrer seg ofte. At det er et søkk på toppen er normalt før beinet vokser igjen.

Anonymkode: 56ad7...6e2

Dette er i bakhodet... Har fått både jordmor og helsesykepleier til å se på det tidligere i uken, og da sa de at alt var helt normalt.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, synes liksom at skallen ikke er like "rund" som tidligere. Har blitt helt opphengt i dette etter at helsesykepleier var på besøk og - på generelt grunnlag - snakket om viktigheten av at baby ikke får flatt hode - verken på sidene eller bak. Jeg spurte da om disse "gropene" og ble beroliget med at det er fontanellene og helt normalt, men jeg er altså så redd for at jeg i ettertid skal ha klart å gjøre noe med babyens hode uten å skjønne det selv...

Ja….Hm….

Altså, babyen vår (nå snart 9 år) hadde endel måneder nokså flat del bak pga mangel på pute og ligging på hodet.

Men det jevnet seg ut oppover i alder, ser det på bilder 😅 Vi fikk aldri noe kommentar fra helsestasjonen, selv om far i hus var litt bekymret for dette.

Synes det særlig gikk seg til etter barnet begynte stadig mer med mageleie på gulvet osv. 

• Nyttig 1
Skrevet

Spenningen i fontanellene endrer seg ja, det husker jeg veldig godt at jeg så på min egen sønn. Den ene fontanellen hans var veldig stor, og noen ganget hang huden nedi som et søkk. Litt ekkelt 😊 men er nok normalt!

• Nyttig 2
Skrevet

Babyens hode er fortsatt mykt og bevegelig. Dette ser ut som et perfekt lite hode 🥰🥰 

Mitt beste råd som nybakt mamma: Ikke lytt til andres (velmenende) råd. Gjør det som DITT mammahjerte føler er riktig. ❤️

Anonymkode: 7ee9b...cba

• Hjerte 1
Skrevet

Takk for svar... Her er er bedre bilde av hva jeg mener. Skal høre med mannen min når han kommer hjem om han mener vi bør kontakte legevakt e.l. 

20221022_124923.jpg

Skrevet

Innsunken fontanelle kan forekomme hvis barnet er alvorlig dehydrert, men så lenge du ammer ofte og barnet har våte bleier ville jeg ikke vært bekymret. Og du har fått både jordmor og helsesykepleier til å se på dette- SLAPP AV❤️

Går selvfølgelig utifra at barnet ikke har slått hodet sitt i noe

Anonymkode: 24bc3...6ac

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for svar... Her er er bedre bilde av hva jeg mener. Skal høre med mannen min når han kommer hjem om han mener vi bør kontakte legevakt e.l. 

20221022_124923.jpg

Nei. Bare nei. 

Anonymkode: 991f7...3a5

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

20221022_124923.jpg

Tror du har fått en hangup på noe som ikke er farlig. Kan være lurt å ta en prat med noen som gir deg ro i tankene, unødvendig stress er ikke vits i barselperioden 

Anonymkode: ca75c...a5a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det eneste man ikke skal gjøre med fontanellene er å trykke inni de. Ellers kan du bare roe ned. 

Anonymkode: 717bf...f96

• Nyttig 1
Skrevet

Dette ser helt normalt ut.

Jeg hadde veldig hang-up på det samme da mitt barn var baby. Det er helt vanlig at man som førstegangsmor bekymrer seg veldig for alt mulig, og får slike hang-ups. Når fagpersoner har sett på det og sagt det er helt normalt, så prøv å stole på det. Legevakt er ikke nødvendig. Jeg ler av meg selv når jeg tenker tilbake på hvordan jeg fokuserte på fontanellen, men der og da opplevdes det som en veldig viktig bekymring for meg. Så forstår godt at du tenker slik ❤️ men dette er altså helt normalt. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er veldig redd for å gjøre noe galt med babyens hode. Disse fontanellene (?) er jeg særlig bekymret for og påpasselig med. Jeg ammer mye, og bruker da mye tid på å studere babyen min. Synes nå at det har blitt et tydeligere "søkk" der bakre fontanelle er.  Er dette mulig, eller bare innbilning fordi jeg er så redd for at noe er galt/at jeg har gjort noe galt uten å forstå det? 

Legger med bilde. 

20221022_122808.jpg

ta det med ro, hun er perfekt ❤️

Anonymkode: 720c0...6f0

• Hjerte 1
Skrevet

Også så mye hår da! Så fin! 😍 gutten min på 6 uker har fått et sånt søkk i fontanellen på toppen av hodet, tror det er normalt og går seg nok til 😊

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Legger med bilde. 

20221022_122808.jpg

Det ser normalt ut. Ikke over tenk de sjekker dette på helsestasjon de første 10 mndene. Du må senke skuldrene. Heller nyt baby tilværelsen. Vvis noe er galt så tro meg. Den mors mage følelsen får du og da er det bare og dra til HS eller lege. Ikke over analyser man blir bekymret sånn. Du gjør verdens viktigste jobb akkurat nå. Nyt det ❤️

Gratulerer 🙂

Anonymkode: 6aae8...0e3

• Hjerte 1
Skrevet

Helt normalt, sønnen min hadde sånt søkk. 

Anonymkode: acefd...1ec

• Hjerte 1
Skrevet

Det er helt normalt! :)

Nydelig hår å! 

Anonymkode: 5f10c...872

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...