Gå til innhold

Luftveisproblem-hvilken bolig passer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt problem med luftveiene i mange år, men blir ikke klok på hvilken type bolig som er best. Har balansert ventilasjon nå, men skal flytte når jeg finner noe annet. Har ganske tørt inneklima i denne godt isolerte boligen. Vedfyring innbiller jeg meg selv vil irritere luftveiene? Varmepumpe? Og selv om det blir tørt i nye boliger, er luften «frisk». Kan få større problem i et trekkfullt gammelt trehus hehe. Tar gjerne imot litt innspill på dette🙏😀

Anonymkode: f2334...425

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unngå borettslag hvor alle naboene røyker. Vi gjorde den feilen og flytta til borettslag hvor «alle» er røykere. Ungen har astma. Vi flytter så snart vi finner noe bedre. 

Anonymkode: d5c61...d34

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Unngå borettslag hvor alle naboene røyker. Vi gjorde den feilen og flytta til borettslag hvor «alle» er røykere. Ungen har astma. Vi flytter så snart vi finner noe bedre. 

Anonymkode: d5c61...d34

Uff så kjedelig🥹Men er vanskelig å vite på forhånd om det er røykere der. Enebolig utgår, det blir blokk eller rekkehus. Men et gammelt rekkehus på 130m2 med energimrk oransje E vil dra myyye strøm😬Sånn sett er vannbåren varme mer økonomisk. Men er usikker på hva som er best helsemessig🧐

Skrevet

Jeg bor i en 80 talls enebolig der vi fikk installert varmepumpe for et par år siden, jeg ble merkbart dårligre i astmaen min og hører flere sier det samme. Tror det blir for tørt. Jeg er en strømkrises bestevenn, elsker å ha det friskt å kjølig inne. 

Anonymkode: 3c878...481

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg bor i en 80 talls enebolig der vi fikk installert varmepumpe for et par år siden, jeg ble merkbart dårligre i astmaen min og hører flere sier det samme. Tror det blir for tørt. Jeg er en strømkrises bestevenn, elsker å ha det friskt å kjølig inne. 

Jeg har en formening om at varmepumpe ikke er bra for luftveiene. Litt fordi jeg innbiller meg at de kan hvirvle opp støv, litt fordi jeg fikk ganske akutte luftveisinfeksjoner et sted jeg leide, da husvert innstallerte pumpe. Trenger ikke å ha en sammenheng, men…🤷‍♀️

Vedfyring skaper vel tørt inneklima? Har brukt fukter, men hjelper ikke🥹

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har en formening om at varmepumpe ikke er bra for luftveiene. Litt fordi jeg innbiller meg at de kan hvirvle opp støv, litt fordi jeg fikk ganske akutte luftveisinfeksjoner et sted jeg leide, da husvert innstallerte pumpe. Trenger ikke å ha en sammenheng, men…🤷‍♀️

Vedfyring skaper vel tørt inneklima? Har brukt fukter, men hjelper ikke🥹

Har samme inntrykket selv ang varmepumpe, da flere jeg kjenner sier at de er merkbart værre i luftveier etter varmepumpe installasjon. Jeg rengjør filter ofte og har over snitte "klinisk rent hjemme", men med en gang pumpen kommer på så blir jeg værre.

Vedfyring merker jeg ikke så mye til men jeg har bare vedfyrt "mye" i eldre hus der det uansett er trekk. Derimot kan jeg huske at som barn ble det fyrt hardt både hjemme og hos slekt, skulle helst være 25+ vedfyrte grader inne... det var døden det også.

Bodde tidligere i et hus fra 2009 med vannbåren varme, tror det er den perioden jeg har hatt minst inneklima problemer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har samme inntrykket selv ang varmepumpe, da flere jeg kjenner sier at de er merkbart værre i luftveier etter varmepumpe installasjon. Jeg rengjør filter ofte og har over snitte "klinisk rent hjemme", men med en gang pumpen kommer på så blir jeg værre.

Vedfyring merker jeg ikke så mye til men jeg har bare vedfyrt "mye" i eldre hus der det uansett er trekk. Derimot kan jeg huske at som barn ble det fyrt hardt både hjemme og hos slekt, skulle helst være 25+ vedfyrte grader inne... det var døden det også.

Bodde tidligere i et hus fra 2009 med vannbåren varme, tror det er den perioden jeg har hatt minst inneklima problemer.

Jeg føler at vannbåren varme er «best», men klarer ikke få gjort noe med tørrheten. Vil det være dust å kjøre flere fuktere? Tørker klær inne(noe som virker som folk flest unngår🥴)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg føler at vannbåren varme er «best», men klarer ikke få gjort noe med tørrheten. Vil det være dust å kjøre flere fuktere? Tørker klær inne(noe som virker som folk flest unngår🥴)

Tørker alltid klær ute (overbygd platting) eller på badet her.

Nei det er vell ikke helt dust, ville evt kjøpt en måler for å holde kontroll på fuktighet litt rundt om i boligen slik at du ikke plutselig får det "skadelig" fuktig inne. 

Personlig lufter jeg bare jævlig godt jevnt i løpet av dagen men bor både i en "billig" strøm sone og med mye fuktighet ute, merker det godt dager jeg ikke gjør dette. Dog skjønner at det å "fyre for kråka" ikke er aktuelt for alle i dette landet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tørker alltid klær ute (overbygd platting) eller på badet her.

Nei det er vell ikke helt dust, ville evt kjøpt en måler for å holde kontroll på fuktighet litt rundt om i boligen slik at du ikke plutselig får det "skadelig" fuktig inne. 

Personlig lufter jeg bare jævlig godt jevnt i løpet av dagen men bor både i en "billig" strøm sone og med mye fuktighet ute, merker det godt dager jeg ikke gjør dette. Dog skjønner at det å "fyre for kråka" ikke er aktuelt for alle i dette landet. 

Jeg lufter også en del; har billige strømregninger. Bandt til fastpris ca 66 øre hos NE for nov-des🥳Får lufte hardt før jul🤪

Skrevet

Jeg har fjernvarme og det er det beste jeg har hatt, slår alt annet. Har støvallergi og så jeg merket godt forskjellen når vi kjøpte her altså. Leilighet nær sjø og fjernvarme er tingen. 😄 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...