AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #1 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg som stilte spørsmålet on 10K er mye penger. Det ble litt snakk om dyre jakker. Ettersom jeg klarer meg fint med billige jakker og klær lurer jeg på de som kjøper slike dyre klær, om de syns klærne er verdt hver krone? Hvilke kvaliteter har dyre jakker og klær som ikke de billige har? Er en dyr jakke varmere og tåler mer? Eller er det kun utseendet? Jeg har vel kjøpt litt dyrere jeans noen ganger, men må inrømme at kvaliteten på disse syns jeg var like variabelt som med billige. Noen holdt fasongen lenger og andre ikke. Anonymkode: a6b2d...586 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #2 Skrevet 22. oktober 2022 Dyrt er ikke ensbetydende med god kvalitet. Jeg kjøper stort sett «dyre» klær, men det er fordi gode materialer (ull/kashmir, lin og silke) koster en del. Bomull kan også ha varierende kvalitet/tykkelse. Men dyre merker selger også klær av polyester og annet syntetisk materiale, så her handler det ikke om merke eller pris, men å sjekke sømmer og vaskelapper for materiale. Anonymkode: a0dee...55a 13 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #3 Skrevet 22. oktober 2022 For å si det sånn så får jeg langt mer bruk ut av en dyr bluse i ull/silkemiks enn kollegaene mine får av 10 polyesterbluser til samme totalpris. Kvalitetsblusen kan jeg ha i et tiår før jeg putter den på loftet og mine barn eller barnebarn kanskje finner den fram og bruker den. Polyesterblusene havner vel på Fretex etter en sesong eller to. Anonymkode: a0dee...55a 5 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #4 Skrevet 22. oktober 2022 Enig med over. Dyre klær selger også mye bare på merket sitt (altså man betaler for selve merket -ikke nødvendigvis for kvaliteten). Har kjøpt mange gode ull/kashmirklær på H&M. Anonymkode: 9f87f...5bb 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #5 Skrevet 22. oktober 2022 Pris står ikke alltid til kvalitet. Kjøper det meste brukt for min del, jakker osv. Anonymkode: d273c...8b7 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #6 Skrevet 22. oktober 2022 Dyre merkeklær er kun for å flashe rikdom, ingenting annet. Anonymkode: 54b63...645 5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #7 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg har noen plagg i merinoull og kasjmir, og synes de holder seg godt. Nupper ikke, noe jeg alltid irriterer meg over. Men pleier å sjekke hvor mye polyester det feks er i et plagg. Har bommet på noen kostbare plagg. Masse som er overpriset dessverre. Anonymkode: 1df00...d80 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #8 Skrevet 22. oktober 2022 Husker som barn fikk jeg en lammeull genser jeg syns var så fin, maste om den og fikk den. Bra merke også. Men når jeg fikk den brukte jeg den nesten ikke, den klødde fælt helt grusomt og ble lett statisk. Fikk dårlig samvittighet for at den ble kjøpt til meg, for at jeg hadde mast. Anonymkode: a6b2d...586
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #9 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dyre merkeklær er kun for å flashe rikdom, ingenting annet. Anonymkode: 54b63...645 Nei det er det ikke, ofte(ikke alltid) har dyrere klær uavhengig av merke bedre klær. Feks en Levis jeans varer mye lenger enn HM jeans. Anonymkode: 625da...790 3 2
c_buk Skrevet 22. oktober 2022 #10 Skrevet 22. oktober 2022 Dyre klær er vel verdt det om man har råd og man setter pris på klærne. Når det gjelder kvaliteten, så kommer det helt an på hva slags plagg det er snakk om. Ting jeg gjerne kjøper dyrt er skjorter (pga passform), dress, jeans, penbukser, ytterjakker. Men jeg får en glede av at klærne er hakket penere enn ok. Jeg liker at klærne sitter godt på kroppen, selv etter flere års bruk. Jeg dømmer ikke folk som ikke er så opptatt av passform og slikt, men det blir definitivt lagt merke til hos andre og av andre. Så handler jeg mye i midtssjiktet, og da handler det om materiale på produktene. Da er det gjerne snakk om funksjonelle klær (turklær, ullgenser osv). Dette er klær jeg ikke tenker på som så dyre, da prisen til dels skyldes materialet.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #11 Skrevet 22. oktober 2022 Dette varierer jo veldig, jeg har billige plagg som har holdt seg fine år etter år og dyre klær som ble ødelagt "med en gang". Ofte er ligger det nok bedre kvalitet i dyrere klær, men det er slettes ikke alltid. Anonymkode: a6dca...221 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #12 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg som stilte spørsmålet on 10K er mye penger. Det ble litt snakk om dyre jakker. Ettersom jeg klarer meg fint med billige jakker og klær lurer jeg på de som kjøper slike dyre klær, om de syns klærne er verdt hver krone? Hvilke kvaliteter har dyre jakker og klær som ikke de billige har? Er en dyr jakke varmere og tåler mer? Eller er det kun utseendet? Jeg har vel kjøpt litt dyrere jeans noen ganger, men må inrømme at kvaliteten på disse syns jeg var like variabelt som med billige. Noen holdt fasongen lenger og andre ikke. Anonymkode: a6b2d...586 Jeg kjøpte mye stormberg (billig) yttertøy før, men gikk over til type norønna, fjellreven o.l(dyrt) i takt med at frilufts interesse min økte. Jeg har jakker og bukser, sekker og utstyr fra de dyre merkene som er 10+ år gamle og ekstremt godt bruk men fortsatt like gode som ny, jeg har også av og til i løpet av årene sendt inn ting til reparasjon hos for eksempel norønna (defekte glidelåser, svi merker ol) og blitt møtt med en fantastisk service og "null problem" holdning. Derimot eier jeg ingenting fra de billige merkene lengre da de er gått i stykker, ikke latt seg reparere eller har mistet funksjonen etter bare få år i bruk. For meg er det bedre å kjøpe for eksempel en jakke for 10 000 kr som jeg vet jeg har i 10+ år enn å kjøpe 10 jakker til 700 kr. Anonymkode: a39e8...60f 4 2
Blåttvann Skrevet 22. oktober 2022 #13 Skrevet 22. oktober 2022 Det er ikke prisen som avgjør, men materialene. Og her er det både-og. En dyr genser kan være laget av dårlige materialer og man betaler for merket, en rimeligere genser kan være laget av bedre materialer og holder lenger. 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #14 Skrevet 22. oktober 2022 Spørs hvor dyrt. Det er stor forskjell på hvor varm en polyester strikket genser fra HM til 299 kr er og en strikket genser i ren ull til 1499 kr er. Stor forskjell på hvor varm og kvalitet en vinterjakke med falsk dun til 799 kr er og en med ekte dun fra sportsbutikk til 2500 kr er. Men om det er så stor forskjell på en jakke til 2500 kr og 10000 kr nei det tror jeg ikke. Da handler det mer om brand og merke enn faktisk kvalitet Anonymkode: aaf7c...16c 6 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #15 Skrevet 22. oktober 2022 Sjeldent. Men jeg har en jakke fra norrønna, kostet 6k for noen år siden. Eneste jeg bruker hele vinteren. Den forrige, også derfra, varte i 6 år tror jeg. Håper denne varer minst like lenge. Det er det eneste dyre plagget jeg har. Ellers ser jeg alltid på hva plagget er lagd av, finnes masse dyre plastikk-klær og mye rimelig i bomull. Anonymkode: 7688c...b02
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #16 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Spørs hvor dyrt. Det er stor forskjell på hvor varm en polyester strikket genser fra HM til 299 kr er og en strikket genser i ren ull til 1499 kr er. Stor forskjell på hvor varm og kvalitet en vinterjakke med falsk dun til 799 kr er og en med ekte dun fra sportsbutikk til 2500 kr er. Men om det er så stor forskjell på en jakke til 2500 kr og 10000 kr nei det tror jeg ikke. Da handler det mer om brand og merke enn faktisk kvalitet Anonymkode: aaf7c...16c Ja, dette. Man får ikke god kvalitet skikkelig billig, men det trenger ikke å bli skikkelig dyrt før det varer. Anonymkode: 3683a...5a8 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #17 Skrevet 22. oktober 2022 Det varierer. Noen ganger betaler man ekstra for merket. Det er kvaliteten og materiale som avgjør om det er lurt og legge mer penger i det. Jeg er opptatt av innholdet av dun når jeg kjøper jakke. 10 000 er mye, men jeg jeg ville heller kjøpe en skikkelig dunjakke til 4-5000 kr enn en polyseter/ fake dun jakke til 700 kr. Spesielt hvis det er et klassiskt plagg og ikke « høstens trend» og en tenker og bruke det mye vil det stort sett lønne seg på sikt og velge kvalitet. Har dunkåpa mi fra tommy hilfiger på 10 året nå, synes helt klart den var verdt 4000 kr på salg. Anonymkode: 55785...af9 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #18 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg kjøper kun billig bukser. De har jeg ca 6år før de ryker. Elsker en type, men som koster ca 800kr. Kjøper av og til en av de til halv pris. Men mister stort sett stretch og fasong innen ett år.men de er sykt fine. Har kjøpt noe det yttertøy til barna da de var små, de gikk istykker før vinteren er over. Type 1500-2000kr for en jakke til 7 åring er dyrt. Mens cubusyttertøy til 600kr.holder år etter år uten hull, og kan arves av flere Anonymkode: 6921b...0ea
Portia Catonis Skrevet 22. oktober 2022 #19 Skrevet 22. oktober 2022 Ja, dyre klær er verd prisen sin mye mer enn billige klær. Derfor kjøper jeg dyre klær på Finn.no, og betaler max halv pris av ny pris. God kvalitet holder passformen i mange år, uavhengig om det er noen andre som har brukt dem først. Har kjøpt mye Fjällräven, Lundhags, Alfa mm på Finn.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #20 Skrevet 22. oktober 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg som stilte spørsmålet on 10K er mye penger. Det ble litt snakk om dyre jakker. Ettersom jeg klarer meg fint med billige jakker og klær lurer jeg på de som kjøper slike dyre klær, om de syns klærne er verdt hver krone? Hvilke kvaliteter har dyre jakker og klær som ikke de billige har? Er en dyr jakke varmere og tåler mer? Eller er det kun utseendet? Jeg har vel kjøpt litt dyrere jeans noen ganger, men må inrømme at kvaliteten på disse syns jeg var like variabelt som med billige. Noen holdt fasongen lenger og andre ikke. Anonymkode: a6b2d...586 Spørs jo litt hva du mener med "billig" da? Er 5k for en jakke billig? Eller er det 500 du snakker om? Og jeans? Hva er dyre og hva er billige jeans mener du? Anonymkode: 88518...6ce 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå