Gå til innhold

Forkjølelse eller influensa?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært dårlig siden onsdag; usikker på om det er forkjølelse eller influensa. Er ikke helt nedsyltet, men verker utrolig mye over bryst/bringe. Og er dårlig i magen, Bor på hotell fordi jeg er på kurs ifb med jobb(måtte ta fri i går), så har ikke med meg «apoteket» mitt. Svetter veldig om natten. Har brukt en nesespray som hjelper luftveiene. Men, til saken; jeg skal på apoteket og handle-hva mer enn slimløsende  og temperaturmåler bør jeg kjøpe?

Og dette er ikke noe å løpe til lege for. Men hvis man ikke har fastlege på stedet-må man da sitte timevis på legevakten? Jeg skal kun ha antibiotika hvis det er alvorlig, så ikke noen stor problemstilling.

Anonymkode: 65f62...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forkjølelse og influensa er virus, og ikke noe å få antibiotika for. Det er bare å gi det et par dager til så blir du bedre.

Anonymkode: 4491a...a23

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en paracet eller to og slapp av. Trenger vel ikke kjøpe temperaturmåler? 

For tiden er det vel ca 150 virus som går, og dette er neppe noe å dra til legen med.

Anonymkode: 28d6f...5cb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noe å si om det er forkjølelse eller influensa? Hvorfor skal du ha febermåler? Hva skal du på legevakta? Ta paracet hvis du har vondt. Ærlig talt

Anonymkode: 1dc55...b42

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperaturmåler ser jeg ingen grunn til å handle med mindre du trenger hjemme, men paracet og evt hostesaft er sikkert fint. (Jeg kjenner i alle fall forskjell på omtrent feberfri, en del feber og skikkelig mye feber. Svetting er vel egentlig et godt tegn. Om du ikke merker noe bedring etter en uke ville jeg ringt legevakta. Jeg tror ikke det spiller noen rolle om det er forkjølelse eller influensa. Du kan jo teste for covid om du ønsker. Det går en del av det for tiden.

Anonymkode: 8a049...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har det noe å si om det er forkjølelse eller influensa? Hvorfor skal du ha febermåler? Hva skal du på legevakta? Ta paracet hvis du har vondt. Ærlig talt

Anonymkode: 1dc55...b42

Jeg har nedsatt immunforsvar og sliter mye med helsen. Har en historie med bronkitt og lungebetennelser, der jeg har oppsøkt lege i seneste laget. Har nedsatt allmenntilstand og diare, så er nok litt «føre var»🥴Beklager!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Temperaturmåler ser jeg ingen grunn til å handle med mindre du trenger hjemme, men paracet og evt hostesaft er sikkert fint. (Jeg kjenner i alle fall forskjell på omtrent feberfri, en del feber og skikkelig mye feber. Svetting er vel egentlig et godt tegn. Om du ikke merker noe bedring etter en uke ville jeg ringt legevakta. Jeg tror ikke det spiller noen rolle om det er forkjølelse eller influensa. Du kan jo teste for covid om du ønsker. Det går en del av det for tiden.

Anonymkode: 8a049...d2c

Takk💜Ja jeg gir det noen dager til. Men skal kjøre 7 timer alene, om noen få dager; så håper virkelig det kommer seg🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Forkjølelse og influensa er virus, og ikke noe å få antibiotika for. Det er bare å gi det et par dager til så blir du bedre.

Anonymkode: 4491a...a23

Tullball, influensa er selvsagt viralt, men forkjølelse kan være begge deler. 

Anonymkode: 76e3a...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Streptokokker skal eksempelvis alltid behandles med antibiotikum, dette for a) å redusere sykdomstiden, b) hindre mulig bakterieflukt/ endring til nedre luftveier (aka lungebetennelse evnt bronkitt, c) for å hindre videresmitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Dette stemmer ikke. Men forkjølelse kan forårsake sekundære bakterielle infeksjoner (lungebetennele etc)

Eller er det halsbetennelse du tenker på?

Anonymkode: 28d6f...5cb

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, befinner du deg i en større norsk by som feks Oslo, Bergen eller Trondheim? Isåfall tror jeg Dr. Deponi kan være en god og rask løsning for deg. Evnt Volvat eller Aleris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, befinner du deg i en større norsk by som feks Oslo, Bergen eller Trondheim? Isåfall tror jeg Dr. Deponi kan være en god og rask løsning for deg. Evnt Volvat eller Aleris.

Dr. Dropin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Både influensa og forkjølelse er virus. Lungebetennelse, halsbetennelse, bronkitt , ørebetennelse, bihulebetennelse o.l er bakterielt og kan trenge antibiotika. 

Anonymkode: 51320...5a1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er i Oslo, men er ikke det litt overilt? Betale 2000kr pga en luftveisinfeksjon?🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i Oslo, men er ikke det litt overilt? Betale 2000kr pga en luftveisinfeksjon?🥴

Man skal ikke være sparsommelig med egen helse. Ring inn til volvat nå, det er ingen grunn til å utsette dette,

Anonymkode: c3dc3...6a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nesespray, bronkyl, paracet og ibux, så er du sikkert langt på vei😅 

Hadde aldri i verden orket å betale for private legetjenester for å få fortalt at jeg hadde virus🙈 

Hilsen hun med unger, som har hatt 5 forskjellige luftveisinfeksjoner i høst🤣 

Anonymkode: 02476...39b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nesespray, bronkyl, paracet og ibux, så er du sikkert langt på vei😅 

Hadde aldri i verden orket å betale for private legetjenester for å få fortalt at jeg hadde virus🙈 

Hilsen hun med unger, som har hatt 5 forskjellige luftveisinfeksjoner i høst🤣 

Anonymkode: 02476...39b

Hahaha😂Ja jeg tenker at 4 dager er litt kort tid uansett. Jeg ønsker å være i ro; ikke måtte ut, mer enn for å handle mat og paracet mm. Har null matlyst da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går forkjølelse så det monner. Har vært syk i snart tre uker. Det startet med voldsom hoste, tett i brystet, feber, hodepine og nedsatt allmenntilstand. Har selvfølgelig blitt bedre nå, har bare hoste , noe tett i brystet, litt hodepine og tett nese igjen. Fikk beskjed om at det går mye nå og man kan risikere og bli skikkelig dårlig av en vanlig virusinfeksjon.

Det er bare å ta det med ro, drikke nok væske, ta paracet, ev nesespray og slappe av. 

Hvis du fortsatt er veldig dårlig på mandag så kan du ringe fastlegen.

Anonymkode: 9e828...b19

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går forkjølelse så det monner. Har vært syk i snart tre uker. Det startet med voldsom hoste, tett i brystet, feber, hodepine og nedsatt allmenntilstand. Har selvfølgelig blitt bedre nå, har bare hoste , noe tett i brystet, litt hodepine og tett nese igjen. Fikk beskjed om at det går mye nå og man kan risikere og bli skikkelig dårlig av en vanlig virusinfeksjon.

Det er bare å ta det med ro, drikke nok væske, ta paracet, ev nesespray og slappe av. 

Hvis du fortsatt er veldig dårlig på mandag så kan du ringe fastlegen.

Anonymkode: 9e828...b19

Takk for beroligende svar☺️Ja jeg kan kontakte fastlege mandag, men han vil ikke kunne få utført noen undersøkelse. Kvir meg veldig for 7 t kjøring hvis ikke formen bedrer seg🥹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...