Gå til innhold

Hva betyr mest?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei dere!

Jeg har som ønske etter jul og prøve å gå ned noen kg og få lavere fettprosent. Jeg er ikke overvektig,men det er liksom noen kg, vet ikke helt hvor mange, som er lagt seg sepesielt på magen min. Jeg er ikke fornøyd med slik det er nå, så tenkte jeg skulle starte et litt bedre liv etter jul...

Vet at både trening og sunt kosthold er viktig når man slanker seg; men hva betyr mest? Jeg har ikke så mye tid til trening egentlig- selvfølgelig litt skal jeg alltids få tid til. Lurer bare på om hva jeg bør konsentrere meg mest om? Holder det med 2-3 gode treningsøkter i uka om jeg spiser slankemat? Noen tips til sunne, kalorifattige matvarer som metter lenge?

Jeg har hørt at karohydrater lettere legger seg på magen, så lurer på om jeg spiser for mye av det, for det er magen min som er problemet. Jeg ser gravid :overrasket:

Noen tips til karbohydratfattig mat?

På forhånd, takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først av alt: ikke vent til etter jul med å begynne, start slankingen nå! Tenk på de ekstra kiloene du får i løpet av julen!

Mat og trening er nok like viktig begge deler. 2-3 treningsøkter i uka skal holde. Men 30 minutters gange hver dag gjør underverker. Og varier treningsmetodene. Prøv å spise 4-5 måltid om dagen, og blir du sulten i mellomtiden spis litt frukt eller nøtter.

Lykke til med slankingen.

Gjest ¤Chanela¤
Skrevet

En kombinasjon av begge deler teller vel.

Husk at hardtrening uten mat gjør at kroppen din reagerer med å niholde på fettet. Det er mat som setter fart på forbrenningen ;)

Skrevet

Maten er viktigst. Det hjelper ikke å trene hardt dersom man har tenkt å fortsette å spise godteri og chips.

Etter jul føles sikkert lenge til akkurat nå. Så blir det 1.januar. Så blir det neste mandag. Og sprekker det en dag, så begynner vi på igjen på mandag. Har jeg rett? Legg inn en treningsøkt i dag og kjenn hvor sunn du føler deg.

Skrevet

hei,

jeg har hørt mat(70%) trening (30%)

Skrevet
Jeg har hørt at karohydrater lettere legger seg på magen, så lurer på om jeg spiser for mye av det, for det er magen min som er problemet. Jeg ser gravid :overrasket:

Noen tips til karbohydratfattig mat?

Raske karbohydrater (loff, hurtigris, sukker, kokte poteter osv) bør du holde deg unna. Langsomme karbohydrater, som du blant annet finner i grovt brød, er sunt.

En riktig mengde proteiner (grønnsaker, cottage cheese, fisk, kesam, kjøtt, kylling, kalkun osv.) er det viktig å få i seg. De metter lenge.

Skrevet
Raske karbohydrater (loff, hurtigris, sukker, kokte poteter osv) bør du holde deg unna. Langsomme karbohydrater, som du blant annet finner i grovt brød, er sunt.

En riktig mengde proteiner (grønnsaker, cottage cheese, fisk, kesam, kjøtt, kylling, kalkun osv.) er det viktig å få i seg. De metter lenge.

Du har ganske rett bortsett fra at grønnsaker ikke inneholder særlig mye proteiner, grønnsaker er stort sett karbohydratkilder. Bønner og linser inneholder riktignok en del proteiner, men de er allikevel karbohydratkilder. Men mange grønnsaker inneholder ganske lite karbo, og er energifattige samtidig som de inneholder vitaminer og mineraler. Derrfor er det gunstig å få i seg en del av disse. Spiser man mye frukt kan man lett få i seg for mye sukker.

Maten spiller forresten en mye større rolle enn treninga, når det gjelder vekt. Mange mener at maten er 80% og treninga 20%. Sagt på en annen måte: du kommer ingen vei om kosten din er feil, selv om du trener så svetten siler hver dag. Men du kan komme noen vei med riktig kost, selv om du trener minimalt. En kombinasjon er dog det beste.

Gjest -eline-
Skrevet
Maten spiller forresten en mye større rolle enn treninga, når det gjelder vekt. Mange mener at maten er 80% og treninga 20%. Sagt på en annen måte: du kommer ingen vei om kosten din er feil, selv om du trener så svetten siler hver dag. Men du kan komme noen vei med riktig kost, selv om du trener minimalt. En kombinasjon er dog det beste.

Det går _an_ å gå ned i vekt ved å ikke trene, hvor sunt det er er en annen sak. Når man reduserer kcal-inntaket og ikke trener kan man spise atskillig mindre enn dersom man reduserer kcal-inntak OG trener. Ren matte egentlig. Så en kombinasjon er nok absolutt det beste, spesielt dersom det er snakk om å minske fettprosenten. Vil anbefale å gå en tur på 30-40min hver dag, som en start- Og i tillegg bør man trene styrke etpar ganger i uka. Ved å trene styrke så øker man muskelmassen, som igjen øker forbrenninga, så det er en vinn-vinn-situasjon!

Selv ser jeg fort forskjellen om jeg ikke trener, har nå hatt en *veldig* stressende periode hvor trening (annet enn gange til/fra universitetet) har blitt nedprioritert. Har vært kjempeflink med kostholdet på samme tid, og har gått ned etpar kilo, men fettprosenten min er jo nesten den samme. Mens i de periodene hvor jeg har trent (kombinasjon av styrke og kondisjon) så ser jeg kjempeforskjell på fettprosenten med engang. Og spesielt dersom man, som trådstarter (og meg selv) har endel ekstra rundt livet som kanskje ikke reduserers sånn helt av seg selv, så er trening utrolig viktig.

Enig med endel andre her; ikke utsett det! Du kan i hvertfall komme deg på trening og begynne å luke ut endel uvaner før jul; kutt brusen, kun snop på lørdager (tilbake til "barne-tvgodter ;)) og drikk nok vann! I tillegg bør du begynne å tenke på kostholdet, 3 hovedmåltider og 2-3 mellommåltider om dagen. Tenk grovt, kutt ned på mengde pasta/ris (evt bytt ut med villris/grov pasta), mindre sauser, sunnere proteinkilder (karbonadedeig i stedenfor kjøttdeig, og spis "rene" kjøttstykker uten fettmarmoreringer, kutt ut kotelettene!), øk grønnsaksinntaket. Og husk at det er like viktig å spise _nok_ mat som det å spise rett mat! Kroppen må ha et visst antal kcal for å få forbrenninga til å fungere optimalt.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...