Gå til innhold

Betablokkere gir meg sterk forkjølelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått på betablokkere i to uker pga angst. Dette skulle være en midlertidig løsning. Angsten gir meg plagsom hjertebank når jeg sitter eller ligger og skjer kanskje to ganger om dagen. Ekg-måling har vist at hjertet mitt er normalt,  men etter en stressende periode i livet har jeg merket at jeg har mer palpitasjoner,  høyere hvilepuls (plutselig over 100 mens jeg sitter) og generelt er mer engstelig. Blodprøver er også normale så legen er ikke bekymret for hjertet mitt.

Men jeg har blitt så grusomt forkjøla pga disse pillene, noe legen min fortalte at kan være bivirkning. Veldig sår hals, helt tett nese som også renner samtidig og whiskey-stemme. Så nå har jeg hjertebank fordi jeg føler meg syk og hjertebanken nå føles verre enn før jeg startet på betablokkere. 

Legen sier det er midlertidig og at jeg kan heller ta pillene ved behov istedet for tre ganger pr dag. Men i går da jeg prøvde å la være å ta første dose så endte det med at jeg måtte ta en pille to timer etter jeg normalt sett ville tatt en, fordi jeg fikk palpitasjoner og høy puls som jeg trodde jeg skulle besvime av.

Jeg har kuttet ut alt som gir økt blodtrykk. Alkohol, kaffe, you name it... hva ellers kan jeg gjøre for å holde hjertet rolig? Jeg er ung og ikke overvektig. 

Kan betablokkere gi meg så mye hjertebank og palpitasjoner ved nedtrapping når jeg kun har vært på de i ca to uker? Aner ikke hva annet det kan være..

Anonymkode: 8bc6b...31a

Skrevet

Jeg vet ikke om det er betablokkerne som gir deg hjertebank, men er ikke umulig. Hør med legen. Du kan også høre om du kan ta en annen type enn de du får nå.

Anonymkode: 59112...d75

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke om det er betablokkerne som gir deg hjertebank, men er ikke umulig. Hør med legen. Du kan også høre om du kan ta en annen type enn de du får nå.

Jeg går på noe som heter Propranolol, og det er dessverre vanlig at de gir sår hals, tett og rennende nese samt hes stemme. Og svimmelhet. Begynner å savne de vanlige symptomene jeg hadde ved angst🤣

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg går på noe som heter Propranolol, og det er dessverre vanlig at de gir sår hals, tett og rennende nese samt hes stemme. Og svimmelhet. Begynner å savne de vanlige symptomene jeg hadde ved angst🤣

Tett i hodet også for jeg leste at du skrev forkjølelse, ikke hjertebank🥴

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg går på Metroprolol. Har også gått på en annen type en periode, men husker ikke i farten hva de heter. Da jeg skiftet fra den ene til det andre så trappet jeg ned (etter anvisning fra fastlegen) ganske fort og gikk vel ett døgn uten å ta noen av dem. Jeg merket ikke noe da jeg trappet ned.

Men jeg ble ordentlig influensa-feber-syk da jeg startet opp på de nye. Varte bare en helg så var det over, men var så kraftig at jeg var omtrent sengeliggende. Usikker på om det var symptomer eller rett og slett korona (var i begynnelsen av koronatiden).

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg går på Metroprolol. Har også gått på en annen type en periode, men husker ikke i farten hva de heter. Da jeg skiftet fra den ene til det andre så trappet jeg ned (etter anvisning fra fastlegen) ganske fort og gikk vel ett døgn uten å ta noen av dem. Jeg merket ikke noe da jeg trappet ned.

Men jeg ble ordentlig influensa-feber-syk da jeg startet opp på de nye. Varte bare en helg så var det over, men var så kraftig at jeg var omtrent sengeliggende. Usikker på om det var symptomer eller rett og slett korona (var i begynnelsen av koronatiden).

Husker du hvor lenge du gikk på den du trappet ned på? Og om det var en stor dose flere ganger pr dag? 

Jeg går kun på 10mg morgen, middag og kveld. Kan godt hende det ikke er det som gir meg kraftig hjertebank. Men jeg er redd for å sjekke nå for det var så enormt ubehagelig og varte en halvtime, kanskje mer. Er også redd for hva det er som kan gi meg slik hjertebank når jeg hviler... hjertet hopper helt koko om jeg løper også men det er jo mer forventet. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Husker du hvor lenge du gikk på den du trappet ned på? Og om det var en stor dose flere ganger pr dag? 

Jeg går kun på 10mg morgen, middag og kveld. Kan godt hende det ikke er det som gir meg kraftig hjertebank. Men jeg er redd for å sjekke nå for det var så enormt ubehagelig og varte en halvtime, kanskje mer. Er også redd for hva det er som kan gi meg slik hjertebank når jeg hviler... hjertet hopper helt koko om jeg løper også men det er jo mer forventet. 

Nå sjekket jeg - Sotalol var den jeg gikk på en kort periode. Var snakk om et par måneder bare.  40mg, to morgen og to kveld.

Vil anbefale deg å høre med legen om dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå sjekket jeg - Sotalol var den jeg gikk på en kort periode. Var snakk om et par måneder bare.  40mg, to morgen og to kveld.

Vil anbefale deg å høre med legen om dette.

Takk for svar😊

Skrevet

Det legen sier er sant, bivirkningene er forbigående. Du skal ikke ha det sånn for alltid. Jeg fikk også forbigående bivirkninger i starten, det gikk altså over etterhvert. 

Anonymkode: 956fe...61b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...