AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #1 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg har vært sykemeldt ganske lenge, er under utredning og har begynt i behandling for sykdom som ikke synes. Føler ofte at folk spør «når skal du begynne å jobbe igjen da?» eller «du er da oppegående du, var jo på trening forrige uke» osv. kjenner det begynner å bli veldig plagsomt å måtte forsvare min egen helse, føles ut som at de ikke forstår (jeg forventer det egentlig ikke heller, men opplever ofte at folk virker kritisk når jeg prøver å forklare). Har begynt å trekke meg mer og mer unna folk rett å slett fordi jeg ikke orker alle spørsmålene… Hva burde jeg si/svare når folk spør? Anonymkode: a493c...007 1
C8H10N4O2 Skrevet 22. oktober 2022 #2 Skrevet 22. oktober 2022 "Jeg begynner å jobbe igjen når legen mener det er forsvarlig å friskemelde meg" "Det er ikke alt som synes på utsiden vet du" "Treninga er en del av behandlingen " "Nå synes jeg ærlig talt du graver for mye. Jeg ønsker ikke å utbrodere helsetilstanden min" Lykke til, og god bedring 💐 6 3
Gjest Adobyen Skrevet 22. oktober 2022 #3 Skrevet 22. oktober 2022 Det er stigmatiserende å være sykemeldt eller over på AAP/uføretrygd, nesten uansett grunn, og folk spør og graver. De kan ha gode og fine hensikter med det, men ikke alltid. Det fører ofte til isolasjon. Den syke vil ofte føle på mistenkeliggjøring og beskyldninger for å utnytte systemet. Det er mange usynlige fysiske sykdommer, og et stort antall psykiske sykdommer, og sistnevnte er nok det verste å måtte forklare, så da kamufleres det ofte som «dårlig rygg» eller noe annet som stagger nysgjerrige masekopper. Feiler man noe veldig farlig fysisk, så kommer folk med alle mulige forslag om mirakelkurer og kjerringråd, og praten går.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #4 Skrevet 22. oktober 2022 «Det er det legen min som avgjør» også spør du om noe annet ♥️ Anonymkode: f562e...af0 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #5 Skrevet 22. oktober 2022 C8H10N4O2 skrev (6 minutter siden): "Jeg begynner å jobbe igjen når legen mener det er forsvarlig å friskemelde meg" "Det er ikke alt som synes på utsiden vet du" "Treninga er en del av behandlingen " "Nå synes jeg ærlig talt du graver for mye. Jeg ønsker ikke å utbrodere helsetilstanden min" Lykke til, og god bedring 💐 Takk for gode svar. Syns det er skikkelig vanskelig å svare. Føler meg mistenkeliggjort når folk spør. Anonymkode: a493c...007 2
C8H10N4O2 Skrevet 22. oktober 2022 #6 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for gode svar. Syns det er skikkelig vanskelig å svare. Føler meg mistenkeliggjort når folk spør. Anonymkode: a493c...007 Bare hyggelig 😊 Jeg forstår godt at du synes dette er vanskelig. Men husk at du skylder ingen tilfeldige folk noen forklaring på hvorfor du er sykemeldt. Det er en sak mellom deg og helsevesenet/nav. Ikke en gang arbeidsgiveren din har krav på å vite hvorfor du er sykemeldt. Sannsynligvis driver folk bare med småprat, og tenker ikke over at spørsmålene er over streken. Da kan det være greit å gi de en liten påminnelse i klar tale om å ikke framstå like nysgjerrig. Og hvis de nå mistenkeliggjør deg, så må du nesten bare prøve å heve deg over det, folk har en tendens til å lage sine egne "sannheter" ut i fra små bruddstykker informasjon.
Silva Pluvialis Skrevet 22. oktober 2022 #7 Skrevet 22. oktober 2022 "Jeg er syk. Detaljene har du ikke noe med. Den beslutningen er det legen min som tar".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå