AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #1 Skrevet 21. oktober 2022 Har i 6 mnd vært under sykmelding, først 50%, deretter 80%, så 90%, 100% en liten periode og tilbake på 90%. Jeg synes det er veldig vanskelig, og føler egt jeg burde tilbake på 100% sykmelding, men er veldig sta av meg og ønsker jo å være litt i jobb. Problemet er at all tida utafor jobb blir brukt til å hente meg inn. Hente meg inn fra jobb, butikk turer, middagslaging og husarbeid generelt. Jeg føler jeg ikke strekker til på noen plan. Jeg sliter mye med husarbeid, få i meg nok mat og dusjing. Samtidig kan jeg ikke legge alt dette over på samboer. Jeg jobber ca 4 timer 1 gang annenhver uke. Dette er ikke mye, og føler skam på at jeg ikke føler jeg får det til. Samtidig ønsker jeg jo å kunne strekke til mer hjemme, og bruke den lille energien jeg har til å «jobbe» med husarbeid, istedenfor å bruke krefter på å kjøre til jobb, hente meg inn i hva som har skjedd siden sist, jobbe noen timer, og kjøre hjem igjen. Alt koster så mye. Noen tips? Når bør man innse at det å være i jobb tar mer enn det gir? Anonymkode: 13f87...af4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #2 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har i 6 mnd vært under sykmelding, først 50%, deretter 80%, så 90%, 100% en liten periode og tilbake på 90%. Jeg synes det er veldig vanskelig, og føler egt jeg burde tilbake på 100% sykmelding, men er veldig sta av meg og ønsker jo å være litt i jobb. Problemet er at all tida utafor jobb blir brukt til å hente meg inn. Hente meg inn fra jobb, butikk turer, middagslaging og husarbeid generelt. Jeg føler jeg ikke strekker til på noen plan. Jeg sliter mye med husarbeid, få i meg nok mat og dusjing. Samtidig kan jeg ikke legge alt dette over på samboer. Jeg jobber ca 4 timer 1 gang annenhver uke. Dette er ikke mye, og føler skam på at jeg ikke føler jeg får det til. Samtidig ønsker jeg jo å kunne strekke til mer hjemme, og bruke den lille energien jeg har til å «jobbe» med husarbeid, istedenfor å bruke krefter på å kjøre til jobb, hente meg inn i hva som har skjedd siden sist, jobbe noen timer, og kjøre hjem igjen. Alt koster så mye. Noen tips? Når bør man innse at det å være i jobb tar mer enn det gir? Anonymkode: 13f87...af4 Jeg er i litt samme situasjon. Prøvde meg i jobb for litt siden, noen timer et par dager i uka, var ødelagt i en uke etterpå. Så her fant jeg fort ut at jobb får jeg bare glemme for en periode. Jeg må bruke det lille jeg har av energi til barn og meg selv. Husk at du skal ha noe livsglede også. Noen ganger er man rett å slett ikke frisk nok til å være i jobb🤷♀️ Anonymkode: a4917...35c
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #3 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er i litt samme situasjon. Prøvde meg i jobb for litt siden, noen timer et par dager i uka, var ødelagt i en uke etterpå. Så her fant jeg fort ut at jobb får jeg bare glemme for en periode. Jeg må bruke det lille jeg har av energi til barn og meg selv. Husk at du skal ha noe livsglede også. Noen ganger er man rett å slett ikke frisk nok til å være i jobb🤷♀️ Anonymkode: a4917...35c Så sant! Er en vanskelig situasjon å forholde seg til. Er nyutdanna og brenner for det jeg driver med, og det er ganske tøft å måtte stå i. Vil og ønsker jo gjerne, men vet ikke om det går rett og slett:( Anonymkode: 13f87...af4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #4 Skrevet 22. oktober 2022 Hva sier legen eller andre fagfolk rundt deg? Jeg pressa meg (har ikke ME altså, men poenget er det samme), for man har jo alltid godt av jobb, og hadde dårlig samvittighet. Pluss jeg trives veldig godt på jobben min, får mestring og sosial kontakt med fantastiske kolleger. Legen holdt igjen, men jeg mente det sikkert gikk greit. Det skulle jeg aldri ha gjort. For rettigheter blir brukt opp like fort om du er 50% eller 100% sykmeldt, så den som i dag sitter med skjegget i postkassen er meg 🙈 Anonymkode: 48b5e...8a0 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #5 Skrevet 22. oktober 2022 Med ME så blir du langvarig sykere av å presse deg så det må du slutte med ellers risikerer du kronisk forverring! Få utredning hos spesialist og sykemeld deg 100% til du har vært på mestringskurs og rehabiliteringssenter og fått hjelp til å energiøkonomisere hverdagen bedre så du ikke må presse deg for å få ting til å gå rundt Anonymkode: 270b0...2f0 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #6 Skrevet 22. oktober 2022 Har du fått ME diagnose etter bare seks måneder?! Jeg har vært syk i to år, fortsatt ikke fått den diagnosen. De vil vente og se om jeg har bedring. Anonymkode: a9f7c...a58 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #7 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Så sant! Er en vanskelig situasjon å forholde seg til. Er nyutdanna og brenner for det jeg driver med, og det er ganske tøft å måtte stå i. Vil og ønsker jo gjerne, men vet ikke om det går rett og slett:( Anonymkode: 13f87...af4 Når jeg ble ME syk presset jeg meg og gikk fra mild grad til alvorlig grad og endte fra å kunne klare litt i hverdagen til å ligge i mørket 24/7 med sondemating i flere år. Hadde jeg fått lære om PEM så hadde det vært forhindret. PEM er hva som skiller hvordan håndtere Me fra andre utmattelsestilstander for i motsetning til andre sykdommer hvor det er bra og viktig å holde seg igang så gjør å presse seg med ME en veldig mye sykere i lengden Anonymkode: 270b0...2f0 1 1 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #8 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du fått ME diagnose etter bare seks måneder?! Jeg har vært syk i to år, fortsatt ikke fått den diagnosen. De vil vente og se om jeg har bedring. Anonymkode: a9f7c...a58 Hvem er "de"? Rart å få diagnosen etter bare 6 mnd enig det fordi det er mange andre utmattelsestilstander det kan være da, men å få beskjed etter to år at de ikke vil utrede deg er rart. Har de nektet å utrede deg eller har du blitt utredet og konkludert med tvil om ME så de vil se om tilstanden vedvarer eller ikke før fastslått diagnose? Anonymkode: 270b0...2f0
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #9 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Har du fått ME diagnose etter bare seks måneder?! Jeg har vært syk i to år, fortsatt ikke fått den diagnosen. De vil vente og se om jeg har bedring. Anonymkode: a9f7c...a58 Er over 1 år siden jeg tok kontakt med legen første gang, men vi utelukka d-vitamin mangel, søvnproblemer og ppiller før jeg ble sykmeldt. Er også over 2,5 år sida jeg tenkte over at noe var galt, hadde null sosialt liv, fikk ikke i meg mat, måtte sitte i dusjen, svimmel hele tida, sov etter jobb hver dag (jobba 60% stilling). Så har i lang tid pressa meg i jobb uten å vite hva som egt var galt. Tror det gikk opp for legen hvor omfattende problemene var i vår, og fikk derfor sykmelding. Diagnosen er satt av fastlege, men ønsker såklart å komme til spesialist. Anonymkode: 13f87...af4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #10 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er over 1 år siden jeg tok kontakt med legen første gang, men vi utelukka d-vitamin mangel, søvnproblemer og ppiller før jeg ble sykmeldt. Er også over 2,5 år sida jeg tenkte over at noe var galt, hadde null sosialt liv, fikk ikke i meg mat, måtte sitte i dusjen, svimmel hele tida, sov etter jobb hver dag (jobba 60% stilling). Så har i lang tid pressa meg i jobb uten å vite hva som egt var galt. Tror det gikk opp for legen hvor omfattende problemene var i vår, og fikk derfor sykmelding. Diagnosen er satt av fastlege, men ønsker såklart å komme til spesialist. Anonymkode: 13f87...af4 Tok også MR og blodprøver x3 over tid før sykmelding Anonymkode: 13f87...af4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #11 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tok også MR og blodprøver x3 over tid før sykmelding Anonymkode: 13f87...af4 Korrigerer meg selv for 3 gang:P MR tok jeg rett etter første sykmelding Anonymkode: 13f87...af4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #12 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvem er "de"? Rart å få diagnosen etter bare 6 mnd enig det fordi det er mange andre utmattelsestilstander det kan være da, men å få beskjed etter to år at de ikke vil utrede deg er rart. Har de nektet å utrede deg eller har du blitt utredet og konkludert med tvil om ME så de vil se om tilstanden vedvarer eller ikke før fastslått diagnose? Anonymkode: 270b0...2f0 Beklager upresist svar, ja legene! De vil ikke utrede med men utsetter det og venter på bedring. 6 mnd er knapp tid til å konkludere med ME fordi alt annet skal være utelukket. Mange prøver og undersøkelser skal man igjennom, så at man får gjort alt dette innen seks måneder må det hvertfall blitt gjort privat. Anonymkode: a9f7c...a58
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #13 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er over 1 år siden jeg tok kontakt med legen første gang, men vi utelukka d-vitamin mangel, søvnproblemer og ppiller før jeg ble sykmeldt. Er også over 2,5 år sida jeg tenkte over at noe var galt, hadde null sosialt liv, fikk ikke i meg mat, måtte sitte i dusjen, svimmel hele tida, sov etter jobb hver dag (jobba 60% stilling). Så har i lang tid pressa meg i jobb uten å vite hva som egt var galt. Tror det gikk opp for legen hvor omfattende problemene var i vår, og fikk derfor sykmelding. Diagnosen er satt av fastlege, men ønsker såklart å komme til spesialist. Anonymkode: 13f87...af4 Hos meg kom også sykdommen sigende. Jeg har også tatt diverse blodprøver og MR. Har vært innlagt på mitt dårligste og fått bekreftet at jeg har PEM. Men ikke fått diagnosen, derfor stusset jeg over at du fikk den av din fastlege. Anonymkode: a9f7c...a58 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #14 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hos meg kom også sykdommen sigende. Jeg har også tatt diverse blodprøver og MR. Har vært innlagt på mitt dårligste og fått bekreftet at jeg har PEM. Men ikke fått diagnosen, derfor stusset jeg over at du fikk den av din fastlege. Anonymkode: a9f7c...a58 Hmm, ikke godt å si, men kommer vel sikkert an på legen. Her er det altså sykmeldinga som har vart i 6mnd, symptomene i flere år. Ønsker uansett en second opinion, evt om jeg ikke har rett til det er jeg villig til å ta det privat. Men får se hva fastlege sier Anonymkode: 13f87...af4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #15 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Problemet er at all tida utafor jobb blir brukt til å hente meg inn. Hente meg inn fra jobb, butikk turer, middagslaging og husarbeid generelt. Du har ikke det samme funksjonsnivået som før, så da kan du heller ikke forvente å få gjort like mye som før. Du må tilpasse aktivitetsnivået etter funksjonsnivået. Kjøp boken Aktivitetsavpassing av Midsem Dahl (kan også lånes på biblioteket), og lær deg å avpasse aktivitet etter hva kroppen tåler. Når det gjelder innkjøp, undersøk muligheten for å ta storhandelen hos Oda, Meny.no eller matlevering.Coop.no. Så kan evt. Mannen din supplere med småting innimellom. Når det gjelder matlaging, så er første bud å gjøre mest mulig sittende. Sitt og skjær opp grønnsaker, fremfor å stå. Sett en krakk/barstol ved komfyren, så du kan sitte der mens du lager mat. Involvér barna mest mulig. De kan bl.a. skrelle og skjære opp grønnsaker. Husarbeid er samme, involvér barna mest mulig. Men husk å gi opplæring først, hvis barna ikke har lært husarbeid enda. Vurdér å bruke vaskehjelp en gang i mellom for å få hjelp til de tyngste tingene. Dersom du kun har behov for vaskehjelp en eller to ganger i året er det tillatt å betale skattefritt til ungdom, naboer, venner eller andre privatpersoner som hjelper til i huset. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/lonnsarbeid-i-hjemmet/lonn-betalt-under-60-000/opptil-6-000-kroner-i-aret-er-skattefritt/ Du kan betale hver person 6.000 i året, og du kan betale til så mange personer du vil. Så du kan betale Emma 6.000 i mars, Nora 6.000 i august og Lukas 6.000 i desember. Alternativt kan du søke kommunen om hjemmehjelp, men det gis svært få timer per måned (typisk 2–4 timer per måned), og siden du bor sammen med en annen voksen så forventes det at han gjør halvparten av husarbeidet slik at du kanskje bare får 1–2 timer hjemmehjelp i måneden. Hjemmehjelp må det betales egenandel for (sjekk din kommunes nettsider) så for de aller fleste lønner det seg å bruke et privat vaskebyrå, eller bruke privatpersoner slik jeg skisserer over her. Anonymkode: 0249a...21e 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #16 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Når jeg ble ME syk presset jeg meg og gikk fra mild grad til alvorlig grad og endte fra å kunne klare litt i hverdagen til å ligge i mørket 24/7 med sondemating i flere år. Hadde jeg fått lære om PEM så hadde det vært forhindret. PEM er hva som skiller hvordan håndtere Me fra andre utmattelsestilstander for i motsetning til andre sykdommer hvor det er bra og viktig å holde seg igang så gjør å presse seg med ME en veldig mye sykere i lengden Anonymkode: 270b0...2f0 Kunne skrevet akkurat dette selv. Stopp nå ts, du gjør allerede for mye om du såvidt får dusjet og spist. Anonymkode: cf198...b11 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #17 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har ikke det samme funksjonsnivået som før, så da kan du heller ikke forvente å få gjort like mye som før. Du må tilpasse aktivitetsnivået etter funksjonsnivået. Kjøp boken Aktivitetsavpassing av Midsem Dahl (kan også lånes på biblioteket), og lær deg å avpasse aktivitet etter hva kroppen tåler. Når det gjelder innkjøp, undersøk muligheten for å ta storhandelen hos Oda, Meny.no eller matlevering.Coop.no. Så kan evt. Mannen din supplere med småting innimellom. Når det gjelder matlaging, så er første bud å gjøre mest mulig sittende. Sitt og skjær opp grønnsaker, fremfor å stå. Sett en krakk/barstol ved komfyren, så du kan sitte der mens du lager mat. Involvér barna mest mulig. De kan bl.a. skrelle og skjære opp grønnsaker. Husarbeid er samme, involvér barna mest mulig. Men husk å gi opplæring først, hvis barna ikke har lært husarbeid enda. Vurdér å bruke vaskehjelp en gang i mellom for å få hjelp til de tyngste tingene. Dersom du kun har behov for vaskehjelp en eller to ganger i året er det tillatt å betale skattefritt til ungdom, naboer, venner eller andre privatpersoner som hjelper til i huset. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/lonnsarbeid-i-hjemmet/lonn-betalt-under-60-000/opptil-6-000-kroner-i-aret-er-skattefritt/ Du kan betale hver person 6.000 i året, og du kan betale til så mange personer du vil. Så du kan betale Emma 6.000 i mars, Nora 6.000 i august og Lukas 6.000 i desember. Alternativt kan du søke kommunen om hjemmehjelp, men det gis svært få timer per måned (typisk 2–4 timer per måned), og siden du bor sammen med en annen voksen så forventes det at han gjør halvparten av husarbeidet slik at du kanskje bare får 1–2 timer hjemmehjelp i måneden. Hjemmehjelp må det betales egenandel for (sjekk din kommunes nettsider) så for de aller fleste lønner det seg å bruke et privat vaskebyrå, eller bruke privatpersoner slik jeg skisserer over her. Anonymkode: 0249a...21e Tusen takk for veldig mange gode tips! Har ikke barn (heldigvis for nå, mer enn nok med meg selv inntil videre). Har et stort ønske om å få inn bedre rutiner på mat og søvn, men innsett at sånn ting er nå må jeg starte i det ørsmå. Har jo jobba i 2 år ish, samtidig som jeg har hatt det sånn her. Så har på en måte skrapa ned alt som er for å klare å stå i jobb så lenge. Det har gjort at jeg over lengre tid kun har fått i meg 1 måltid om dagen, da jeg bare forbinder mat med slit og appetitten er helt borte. Det gikk opp for meg mens jeg skrev nå at jeg er nødt til å legge vekk mer for å prioritere mat. Det er jo utrolig viktig, og få i seg nok, men jeg har svært få ting å ta av:/ Gjør minimalt med husarbeid, samboer handler inn og lager mat, hender jeg hjelper til smått med matlaging. På en god dag tar jeg på meg å lage en enkel middag. Jeg skjønner at å sykmeldes 100% ikke vil gi meg masse mer energi, selv om jeg skulle ønske det. Men det gjør kanskje at jeg for en periode kan fullt og helt fokusere på meg i det her, og finne gode rutiner. Sånn ting er nå spiser jeg stort sett kun middag (har begynt å ta i bruk shaker for å få i meg frokost og lunsj), sover 12-14 timer daglig, finner på ting med venner 1-2 ganger i måneden og jobber ca 2 vakter (3 timer) i mnd. Føler meg verst om morgenen, så våkner stort sett rundt 12-13. Er så mange uvaner jeg vil ta tak i, men er så vanskelig i praksis:( Anonymkode: 13f87...af4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #18 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tusen takk for veldig mange gode tips! Har ikke barn (heldigvis for nå, mer enn nok med meg selv inntil videre). Har et stort ønske om å få inn bedre rutiner på mat og søvn, men innsett at sånn ting er nå må jeg starte i det ørsmå. Har jo jobba i 2 år ish, samtidig som jeg har hatt det sånn her. Så har på en måte skrapa ned alt som er for å klare å stå i jobb så lenge. Det har gjort at jeg over lengre tid kun har fått i meg 1 måltid om dagen, da jeg bare forbinder mat med slit og appetitten er helt borte. Det gikk opp for meg mens jeg skrev nå at jeg er nødt til å legge vekk mer for å prioritere mat. Det er jo utrolig viktig, og få i seg nok, men jeg har svært få ting å ta av:/ Gjør minimalt med husarbeid, samboer handler inn og lager mat, hender jeg hjelper til smått med matlaging. På en god dag tar jeg på meg å lage en enkel middag. Jeg skjønner at å sykmeldes 100% ikke vil gi meg masse mer energi, selv om jeg skulle ønske det. Men det gjør kanskje at jeg for en periode kan fullt og helt fokusere på meg i det her, og finne gode rutiner. Sånn ting er nå spiser jeg stort sett kun middag (har begynt å ta i bruk shaker for å få i meg frokost og lunsj), sover 12-14 timer daglig, finner på ting med venner 1-2 ganger i måneden og jobber ca 2 vakter (3 timer) i mnd. Føler meg verst om morgenen, så våkner stort sett rundt 12-13. Er så mange uvaner jeg vil ta tak i, men er så vanskelig i praksis:( Anonymkode: 13f87...af4 Det er ikke uvaner du skal ta tak i. Det er å hvile nok, og riktig du må gjøre nå. Boken du ble anbefalt er bra og har konkrete råd til hvordan. Noe av det viktigste du kan lære er å ikke gjøre mer på en god dag enn på en dårlig, til du er mer stabil. Da kan du forsiktig øke på med aktivitet igjen, men nå trenger du hvile, og riktig hvile (restitusjonshvile). Hvile uten tv/skjerm osv minst noen timer totalt hver dag. Anonymkode: cf198...b11 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #19 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det har gjort at jeg over lengre tid kun har fått i meg 1 måltid om dagen Hva slags støvel av en mann er det du har? Han er åpenbart ikke særlig glad i deg når han ikke en gang gidder å sørge for at sin syke kone får i seg mat. Fysj. Han der bør du tenke på å kvitte deg med. Høres ikke akkurat ut som noen catch når han verken gidder å smekke sammen frokost til deg eller å ta litt ekstra husarbeid mens du er syk. Bra dere ikke har barn for tenk deg de stakkars ungene til denne fyren når de er syke så ligger de til sengs men han gidder ikke lage verken frokost eller lunsj til dem. Æsj, skrap er sånne menn. Anonymkode: 30bba...859 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #20 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva slags støvel av en mann er det du har? Han er åpenbart ikke særlig glad i deg når han ikke en gang gidder å sørge for at sin syke kone får i seg mat. Fysj. Han der bør du tenke på å kvitte deg med. Høres ikke akkurat ut som noen catch når han verken gidder å smekke sammen frokost til deg eller å ta litt ekstra husarbeid mens du er syk. Bra dere ikke har barn for tenk deg de stakkars ungene til denne fyren når de er syke så ligger de til sengs men han gidder ikke lage verken frokost eller lunsj til dem. Æsj, skrap er sånne menn. Anonymkode: 30bba...859 Vi er i 20 åra, og kun kjærester. Skal sies at han er i full jobb, og dette er relativt nytt for oss begge. Han tar seg som sagt av middag og handling, men kunne kanskje gjort noe mer husarbeid. Han reiser kl5 om morgenen og kommer hjem rundt 17 da han jobber et stykke unna. Ønsker ikke at jeg skal stå i veien fra at han skal kunne leve sitt liv. Synes han gjør så godt han kan, men omstendighetene her er jo utenfor det normale:( Anonymkode: 13f87...af4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå