Gå til innhold

Jeg bekymrer meg sånn over boligprisene at jeg ikke har sovet på snart to døgn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror dere vi ser en bedring snart? Jeg orker ikke mer av dette

Anonymkode: e7ab5...2cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det har så vidt startet å gå nedover. Vil anbefale deg å enten selge umiddelbart eller å ta sovetabeletter.

Anonymkode: 21906...d20

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Har du planer om å selge i nærmeste fremtid?

Anonymkode: a9321...4dc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Der blir tøft frem til neste valg hvertfall. Ingen som vil dra ut fra ut kontakta til Europa, rød/grønne skyr næringslivet som pesten så ja det blir litt nedgangstider en stund

Anonymkode: 55c35...7cd

• Liker 2
Skrevet

Det kommer til å bli tøft, men det blir tøffere uten søvn. Du får ikke gjort noe med boligprisene, men forhåpentligvis klarer du å gjøre noe med stressnivået og søvnen din. 

Anonymkode: 7237c...823

• Liker 16
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Er usikker på hva du mener med "bedring" - idag er boligprisene så høye at altfor mange er nedsyltet i gjeld de neste 30 årene, og nyetablerte knapt har råd til å kjøpe en 1-roms langt utenfor byen.

En økonomisk politikk basert på lån er dessverre ikke bærekraftig, så det man ser nå, er en sunn utvikling; en bolig kostet 2-3 ganger årslønn tidligere, og burde også gjøre det nå.

Så ta det som det kommer og ikke stress; hva som enn skjer, har man helsen i behold - det er verre med dem i Ukraina som ikke bare har fått hjemmet sitt bombet i fillebiter, men også blitt skadet, og barna er påført årelange traumer. I forhold til dem er det ingenting å bekymre seg for her i Norge - bekymringene kan man vente med til det blir atomkrig.

Anonymkode: 11e54...6dc

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er usikker på hva du mener med "bedring" - idag er boligprisene så høye at altfor mange er nedsyltet i gjeld de neste 30 årene, og nyetablerte knapt har råd til å kjøpe en 1-roms langt utenfor byen.

En økonomisk politikk basert på lån er dessverre ikke bærekraftig, så det man ser nå, er en sunn utvikling; en bolig kostet 2-3 ganger årslønn tidligere, og burde også gjøre det nå.

Så ta det som det kommer og ikke stress; hva som enn skjer, har man helsen i behold - det er verre med dem i Ukraina som ikke bare har fått hjemmet sitt bombet i fillebiter, men også blitt skadet, og barna er påført årelange traumer. I forhold til dem er det ingenting å bekymre seg for her i Norge - bekymringene kan man vente med til det blir atomkrig.

Anonymkode: 11e54...6dc

Jeg kjenner med meg selv at jeg ikke kan klare å være i en situasjon med lavere priser. Jeg kom som flyktning til Norge og familien min hadde ingenting. Jeg har jobbet hardt for å få råd til leiligheten jeg har. Da kan ikke myndighetene la den synke i verdi. Da er krig bedre 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg kjenner med meg selv at jeg ikke kan klare å være i en situasjon med lavere priser. Jeg kom som flyktning til Norge og familien min hadde ingenting. Jeg har jobbet hardt for å få råd til leiligheten jeg har. Da kan ikke myndighetene la den synke i verdi. Da er krig bedre 

Seriøst?

Dessuten om det blir krig så vil jo boligprisene ihvertfall kollapse totalt.

Anonymkode: f3e6e...831

• Liker 26
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ta deg sammen!!! 🤬

Det er krig som er mye av årsaken til tingenes tilstand, og du eier leiligheten. Så lenge du ikke skal selge og kjøpe nytt betyr prisen forholdsvis lite!

• Liker 20
Gjest Some guy
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Neppe. 

Det du trenger å gjore nå er å sette deg ned og finne ut plan for hva du kan gjore nå. Angsten blir ikke borte av seg selv. 

Finn ut hvor mye du/dere tåler, hva er worst case scenario, og hva er alternativene. Ta tak i ting for de eskalerer mer. 

Skrevet

Hva er du redd for? At det skal komme noen og ta boligen din fra deg? :klo: En bolig er jo først og fremst et tak over hodet, og verdien spiller ingen rolle så lenge man ikke skal selge. Som investering har bolig vært lønnsomt de siste 20 årene (dog ikke bedre enn aksjer), men historie sier ingenting om fremtiden.

All investering innebærer risiko. Hvis du får søvnmangel av risiko, så burde du heller satt pengene i banken og blitt på leiemarkedet.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Gjest Karamelis
Skrevet (endret)

Hvordan det går med boligprisene er ikke mulig å vite. 

Men jeg kan tippe. 

Folk flest har veldig god råd. 8 av 10 ser ikke behov for å budsjettere. De drar på både 1 og 5 turer til utlandet i løpet av ett år. De kjøper Take Away og drikker brus. Ungene går på all slags mulige idretter de blir kjørt til i en av familiens to biler. Både mor og far spiser kantinemat. 

Folk flest er full av penger, og skal bare kutte litt hist og her, så beholder de boligen uten problemer. 

Førstegangskjøpere vil få avdragsfrihet (de rike også), de kan se til å binde renta si (!!!), ta småjobber, be foreldre om mer hjelp. De vil også klare låna sine. 

Så har du luksusfellafolka. De vil nok slite og dermed sørge for en dupp i markedet. Det sammen med psykologi. 

Vi lever ikke på 80-tallet lengre, da vi hadde et stort krakk bankene lærte av. 

Lag et budsjett, kutt ut unødvendige kostnader, bind renta og lev på havregrøt og poteter mens det blåser litt. 

Men ja, alle klarer det ikke. Men det vil påvirke det store flertallet med boligeiere lite. 

Tror jeg. 

Endret av Karamelis
Skrivefeil
Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Velkommen til markedsøkonomi. Leiligheten din er verdt den noen vil og kan gi for den. Et marked går opp og ned. Boligmarkedet har gått oppover i 30 år, nå snur det og så blir spørsmålet hvor langt ned vi skal. Det avhenger av hvor mange som må selge fort, jo flere som må, jo lavere går prisene.

Min spådom er at vi får en 5-10% dump etterfulgt av maaaange år med flat utvikling der inflasjonen og lønnsøkning spiser opp prisene. 

Endret av Tomas77
Gjest Karamelis
Skrevet
Tomas77 skrev (2 minutter siden):

Velkommen til markedsøkonomi. Leiligheten din er verdt den noen vil og kan gi for den. Et marked går opp og ned. Boligmarkedet har gått oppover i 30 år, nå sour det og så blir spørsmålet hvor langt ned vi skal. Det avhenger av hvor mange som må selge fort, jo flere som må, jo lavere går prisene.

Min spådom er at vi får en 5-10% dump etterfulgt av maaaange år med flat utvikling der inflasjonen og lønnsøkning spiser opp prisene. 

Det kan hende prisene faller med 5-10%, men jeg tror ikke det er sannsynlig. Det blir i såfall kortvarig. 

Inflasjonen tipper jeg er under kontroll i løpet av 2 år, og fagbevegelsen vil ikke bli med på en lønnsspiral. Nå handler alt om å stabilisere økonomien. 

Og så tror jeg det kommer nye og spennende lover og regler rundt bolig, både leie og eie. 

Det har kommet forslag om å se kravet på 15% EK. For hva er greia med det, inflasjonen spiser jo lånet. Bankene må forlange rentebinding istedet. 

Det er så, vi er drittrike her på berget, og det har blitt regnet på det, vi klare mye mye myyyye mer i lån. Prisene vil gå opp. 

Men vi får se. 

Skrevet

Jeg skjønner litt hva du mener, tror jeg. Usikkerheten er så stor og gnagende, men som du nevner, krig vet man i alle fall hva man forholder seg til. Jeg er ikke enig i at krig er bedre, da, men det mener nok ikke du heller egentlig. 

Jeg har også kjøpt en overpriset bolig som nå synker i verdi, det gjelder veldig mange av oss. Det gir meg en klump i magen og jeg både skammer meg og er redd. Hva om jeg selger, får jeg pengene mine? Hva skjer med lånet om boligen faller i verdi?

Jeg ønsket å kjøpe meg opp i markedet, men det er urealistisk nå. Det er bittert å se at dersom jeg kunne kjøpt nå, hadde jeg fått mye mer for pengene. Jeg kjenner på bitterhet for at jeg ble tvunget til å kjøpe da prisene var på sitt høyeste. 

Samtidig så er situasjonen som den er. Ingenting annet å gjøre med det enn å tenke på noe annet, betale ned så mye og så fort på lånet som mulig og ellers forsøke å bruke pengene sine fornuftig. Vi må jo også leve, og bekymringer vi ikke kan gjøre noe med, vil det bare skade oss å fokusere på. 

Anonymkode: ada13...f68

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
1 minutt siden, Karamelis said:

Det kan hende prisene faller med 5-10%, men jeg tror ikke det er sannsynlig. Det blir i såfall kortvarig. 

Inflasjonen tipper jeg er under kontroll i løpet av 2 år, og fagbevegelsen vil ikke bli med på en lønnsspiral. Nå handler alt om å stabilisere økonomien. 

Og så tror jeg det kommer nye og spennende lover og regler rundt bolig, både leie og eie. 

Det har kommet forslag om å se kravet på 15% EK. For hva er greia med det, inflasjonen spiser jo lånet. Bankene må forlange rentebinding istedet. 

Det er så, vi er drittrike her på berget, og det har blitt regnet på det, vi klare mye mye myyyye mer i lån. Prisene vil gå opp. 

Men vi får se. 

Du kan få rett men jeg har lite tro på noe særlig økonomisk vekst i kort til medium horisont derav pessimismen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer ikke til å vare for alltid det var nedgang i 2007-2008 også. Slapp av 

Anonymkode: 66c47...92f

• Liker 3
Gjest Karamelis
Skrevet (endret)
Tomas77 skrev (6 minutter siden):

Du kan få rett men jeg har lite tro på noe særlig økonomisk vekst i kort til medium horisont derav pessimismen. 

Nei, kanskje ikke.

Psykologi vil jo påvirke markedene da. Så her har media et stort ansvar. Blir det for mange tåredryppende historier om folk som sliter kan det utløse et større boligprisfall. 

På kort sikt vil vi nok få en stagnasjon og så etter ett par år vil boligprisene stige til latterlig nye høyder. Dessverre. 

Jeg kan tillate å synes det er litt spennende tema, da jeg eier alene med fastrente. Jeg er iallefall med på stabiliseringa. 

Endret av Karamelis
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Regner med at du skriver dette som et utslag av to søvnløse netter, for hvis det hadde vært slik at folk faktisk foretrakk krig i stedet for boligprisfall, hadde dette vært et tegn på at norsk boligpolitikk er i like desperat forfatning som det berømmelige tilfluktsrommet grottefolket festet i for to år tilbake.

I så fall kunne russerne la være å invandere landet, men hacke bankene og eiendomsregisteret - og halve Norge ville ha fått totalt nervesammenbrudd.

Så enda et råd fra meg: Slapp av og få deg en god natts søvn, så tenker du bedre i morgen; dette var nemlig noe av det dummeste jeg har lest.

På den annen side - meglerne er så flinke til å formulere seg, så en leilighet i en utbombet ruin uten vegg ut mot gaten ville kanskje blitt annonsert med ordene "Flott belligende leilighet med stort potensiale og praktfull utsikt selges."

Anonymkode: dd882...ae8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er ganske sikker på at det ikke blir mer enn to år uten søvn for din del. (Og det er nok verre for helsa enn lommeboka med mindre du MÅ selge innen en uke og bare må godta det du får uansett)

Anonymkode: 4880f...e82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...