AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #1 Skrevet 21. oktober 2022 Hei. Jeg er 33 år og fikk ME diagnosen satt av fastlegen min etter mange år med smerter.. Har både ME og fibromyalgi. Jeg fungerer greit i hverdagen per dags dato, jeg hviler når 3 åringen er i bhg og 9 åringen er på skolen og er tilstede med de når de kommer hjem. MEN, jeg fikk beskjed om at jeg kunne søke ufør nå, bare ser at det er mange som får avslag eller ikke blir trodd? Har kun vært en gang i arbeidsutprøving, men vært i mange behandlinger inkludert rehabilitering i Oslo. Bare kjenner jeg blir redd for om nav avslår søknaden min pga det ikke er en spesialist som satt diagnosen, men legen og at jeg ikke har prøvd nok for å bli bedre utifra de… Jeg har såvidt jobbet de siste 10 årene pga helsen.. noen som har vært gjennom det samme som meg? Anonymkode: dc36f...9b2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #2 Skrevet 21. oktober 2022 Vel jeg er på 8 år på AAP med ME så ikke vet jeg.. Har prøvd alt som kreves og veileder innvilget nettopp det 8 året fordi dokumentasjonen ikke er god nok. Kommer an på hva slags veileder du har, hvor god legen din er, hva du har vært gjennom av utredning og behandling. Så skal jo personen som vurderer søknaden ikke være vanskelig heller da. Så lykke til. Noen får søke etter 2 år og får godkjent, andre får ikke søke før det har gått 10 år og får fortsatt avslag. Sukk. Anonymkode: 6495d...b42
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #3 Skrevet 21. oktober 2022 Ja ME er ekstremt vanskelig å bli ufør for. Og hvis du fungerer greit ser jeg ikke at du oppfyller kravene uansett desverre dessuten må diagnosen være satt av spesialist. Kun 2 av 10 som får Me diagnose av fastlege får diagnosen av spesialist så det er 80% sjanse for at du ikke får godkjent diagnose for nav Anonymkode: 81f01...f2e 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #4 Skrevet 21. oktober 2022 For meg tok det 7 år fra søkeprosessen startet til jeg gav opp. Da hadde jeg bare blitt sykere og sykere og kunne oppfylle færre og færre av kravene som nav satte. Så jeg endte opp med å flytte inn med foreldrene mine igjen Anonymkode: 541a3...88f 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #5 Skrevet 21. oktober 2022 Jeg hadde ME alvorlig grad (svært alvorlig grad en del av tiden). Satt i rullestol, og i noen år var jeg totalt sengeliggende, måtte sondemates og verken forsto tale eller var i stand til å formulere meg selv. Diagnose fra tre ulike uavhengige spesialister. Gikk i fire år fordelt på tre ulike perioder helt uten å få innvilget noen som helst form for stønad. 18 år og rundt 70 000 i advokatutgifter tok det å få innvilget uføretrygd. På drt tidspunktet hadde jeg hatt ME i 29 år. Anonymkode: 45905...8ba 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #6 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): For meg tok det 7 år fra søkeprosessen startet til jeg gav opp. Da hadde jeg bare blitt sykere og sykere og kunne oppfylle færre og færre av kravene som nav satte. Så jeg endte opp med å flytte inn med foreldrene mine igjen Anonymkode: 541a3...88f Fikk du ikke ufør? TS Anonymkode: dc36f...9b2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #7 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde ME alvorlig grad (svært alvorlig grad en del av tiden). Satt i rullestol, og i noen år var jeg totalt sengeliggende, måtte sondemates og verken forsto tale eller var i stand til å formulere meg selv. Diagnose fra tre ulike uavhengige spesialister. Gikk i fire år fordelt på tre ulike perioder helt uten å få innvilget noen som helst form for stønad. 18 år og rundt 70 000 i advokatutgifter tok det å få innvilget uføretrygd. På drt tidspunktet hadde jeg hatt ME i 29 år. Anonymkode: 45905...8ba Huff… Beklager for at du måtte gjennom dette! 😕 Jeg har vært myyyye sengeliggende jeg også. Sov og sov og sov. Smerter i hele kroppen.. men ikke i en så alvorlig grad som deg Anonymkode: dc36f...9b2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #8 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vel jeg er på 8 år på AAP med ME så ikke vet jeg.. Har prøvd alt som kreves og veileder innvilget nettopp det 8 året fordi dokumentasjonen ikke er god nok. Kommer an på hva slags veileder du har, hvor god legen din er, hva du har vært gjennom av utredning og behandling. Så skal jo personen som vurderer søknaden ikke være vanskelig heller da. Så lykke til. Noen får søke etter 2 år og får godkjent, andre får ikke søke før det har gått 10 år og får fortsatt avslag. Sukk. Anonymkode: 6495d...b42 Hvilken dokumentasjon er ikke god nok ? Jeg klarer bare de små tingene jeg gjør i hverdagen for barna mine.. TS Anonymkode: dc36f...9b2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #9 Skrevet 21. oktober 2022 Dere som har fått avslag, hva begrunnet nav avslaget med? TS Anonymkode: dc36f...9b2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #10 Skrevet 21. oktober 2022 Om du ikke har vært utredet og fått diagnosen fra spesialisert, så spørs det om du får det innvilget. Anonymkode: 56029...ee7 2
Gjest dreamstar Skrevet 21. oktober 2022 #11 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hei. Jeg er 33 år og fikk ME diagnosen satt av fastlegen min etter mange år med smerter.. Har både ME og fibromyalgi. Jeg fungerer greit i hverdagen per dags dato, jeg hviler når 3 åringen er i bhg og 9 åringen er på skolen og er tilstede med de når de kommer hjem. MEN, jeg fikk beskjed om at jeg kunne søke ufør nå, bare ser at det er mange som får avslag eller ikke blir trodd? Har kun vært en gang i arbeidsutprøving, men vært i mange behandlinger inkludert rehabilitering i Oslo. Bare kjenner jeg blir redd for om nav avslår søknaden min pga det ikke er en spesialist som satt diagnosen, men legen og at jeg ikke har prøvd nok for å bli bedre utifra de… Jeg har såvidt jobbet de siste 10 årene pga helsen.. noen som har vært gjennom det samme som meg? Anonymkode: dc36f...9b2 Datteren min har gått på AAP i over 10 år, har ME og fått beskjed om å søke uføretrygd. Avslag både hos nav arbeid og ytelser og klageinstansen. Venter nå på trygderettens avgjørelse. ME er også en av de diagnosene som oftest blir mistrodd i NAV. Men også ME pasienter får innvilget uføretrygd så du må nesten bare vente og se. Totalt sett i NAV så får 80 % av søkerne innvilget uføretrygd etter første søknad. ❤️
Blåjojo Skrevet 21. oktober 2022 #12 Skrevet 21. oktober 2022 Det er ikke diagnosen som avgjør om du får innvilget, men din arbeidsevne. Om du ikke har vært hos spesialist, så vil jeg anbefale deg å be fastlegen om henvisning dit. Videre er det en fordel å ha en saksbehandler på NAV som skjønner hvilken dokumentasjon som er god nok, og dermed ikke lar deg søke før alt er i orden. Du må kanskje igjennom arbeidsevne-vurdering, men det er ikke så ille som det høres ut som. 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #13 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvilken dokumentasjon er ikke god nok ? Jeg klarer bare de små tingene jeg gjør i hverdagen for barna mine.. TS Anonymkode: dc36f...9b2 Spesialister, rehabiliteringsopphold, dps eller psykolog med avtale og nok arbeidsutprøving. De tingene bør du sørge for å få på plass. Du blir sliten, du blir å dra noen turer ned i kjelleren men det er åpenheten rundt det som kan hjelpe deg videre når innstansene rundt deg skal dokumentere saken din. Du må holde en god dialog med nav. Nav kan ikke dokumentere helsen din, de tar seg av arbeidsutprøving og de syr sammen dokumentasjonen for deg. Saksbehandler skal se til at du har alt på plass før søknaden sendes så hvis den sier du må gjøre x eller y så må du gjøre det. Det er til ditt eget beste. Se på saksbehandler som din advokat i nav systemet. Anonymkode: a23d2...172 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #14 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg hadde ME alvorlig grad (svært alvorlig grad en del av tiden). Satt i rullestol, og i noen år var jeg totalt sengeliggende, måtte sondemates og verken forsto tale eller var i stand til å formulere meg selv. Diagnose fra tre ulike uavhengige spesialister. Gikk i fire år fordelt på tre ulike perioder helt uten å få innvilget noen som helst form for stønad. 18 år og rundt 70 000 i advokatutgifter tok det å få innvilget uføretrygd. På drt tidspunktet hadde jeg hatt ME i 29 år. Anonymkode: 45905...8ba Fy fader, skandalebehandling!!!! Fikk du erstatning for advokatutgiftene? Jeg måtte også bruke advokat men fikk det dekket av fri rettshjelp Anonymkode: 81f01...f2e
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #15 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hei. Jeg er 33 år og fikk ME diagnosen satt av fastlegen min etter mange år med smerter.. Har både ME og fibromyalgi. Jeg fungerer greit i hverdagen per dags dato, jeg hviler når 3 åringen er i bhg og 9 åringen er på skolen og er tilstede med de når de kommer hjem. MEN, jeg fikk beskjed om at jeg kunne søke ufør nå, bare ser at det er mange som får avslag eller ikke blir trodd? Har kun vært en gang i arbeidsutprøving, men vært i mange behandlinger inkludert rehabilitering i Oslo. Bare kjenner jeg blir redd for om nav avslår søknaden min pga det ikke er en spesialist som satt diagnosen, men legen og at jeg ikke har prøvd nok for å bli bedre utifra de… Jeg har såvidt jobbet de siste 10 årene pga helsen.. noen som har vært gjennom det samme som meg? Anonymkode: dc36f...9b2 36000 søker uføretrygd i året, 30000 får det. Sjansen er god. Anonymkode: ccb84...824 1
Bålkaffe Skrevet 22. oktober 2022 #16 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei. Jeg er 33 år og fikk ME diagnosen satt av fastlegen min etter mange år med smerter.. Har både ME og fibromyalgi. Jeg fungerer greit i hverdagen per dags dato, jeg hviler når 3 åringen er i bhg og 9 åringen er på skolen og er tilstede med de når de kommer hjem. MEN, jeg fikk beskjed om at jeg kunne søke ufør nå, bare ser at det er mange som får avslag eller ikke blir trodd? Har kun vært en gang i arbeidsutprøving, men vært i mange behandlinger inkludert rehabilitering i Oslo. Bare kjenner jeg blir redd for om nav avslår søknaden min pga det ikke er en spesialist som satt diagnosen, men legen og at jeg ikke har prøvd nok for å bli bedre utifra de… Jeg har såvidt jobbet de siste 10 årene pga helsen.. noen som har vært gjennom det samme som meg? Anonymkode: dc36f...9b2 Man kan jo håpe at med den siste tids avsløringer om at NAV med vilje gjør det vanskeligere for ME-syke å få uføretrygd, at de endrer praksis og lar oss gå igjennom samme dokumenteringskrav som alle andre som søker, men jeg har mine tvil. For meg tok det fire arbeidsutprøvninger, 11 år på NAV, grundig sjekk av psyken og kroppen, diagnose satt av spesialist og en standhaftig fastlege før jeg fikk grønt lys til å søke om og få uføretrygd. Og da hadde ME'n brent ut litt, så jeg gikk fra alvorlig til mild ME. Hva slags type behandling og rehabilitering har du vært på? Hva sier rapportene fra disse stedene om funksjonsnivået ditt og arbeidsevnen din?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #17 Skrevet 22. oktober 2022 Hvordan kan du få ME diagnosen når du har Fibromyalgi? ME er jo en utelukking sykdom og ved fibromyalgi gi så er det jo vanlig med smerter og fatigue Anonymkode: ed432...10b
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #18 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan kan du få ME diagnosen når du har Fibromyalgi? ME er jo en utelukking sykdom og ved fibromyalgi gi så er det jo vanlig med smerter og fatigue Anonymkode: ed432...10b Jeg fikk diagnosen fibromyalgi til å begynne med pga smerter. Etterhvert ble jeg mesteparten av tiden sengeliggende i nesten 2-3 år og fikk da ME diagnosen av fastlegen….TS Anonymkode: dc36f...9b2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #19 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg fikk diagnosen fibromyalgi til å begynne med pga smerter. Etterhvert ble jeg mesteparten av tiden sengeliggende i nesten 2-3 år og fikk da ME diagnosen av fastlegen….TS Anonymkode: dc36f...9b2 Høres rart ut. Man kan bli sengeliggende a fibromyalgi også Anonymkode: ed432...10b 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #20 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk diagnosen fibromyalgi til å begynne med pga smerter. Etterhvert ble jeg mesteparten av tiden sengeliggende i nesten 2-3 år og fikk da ME diagnosen av fastlegen….TS Anonymkode: dc36f...9b2 Har du bedt om å bli utredet av spesialist? Når det er et krav fra nav er det lurt å få det på plass. Anonymkode: c3ad2...8ce 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå