Gå til innhold

Får trykk i brystet og blir kortpustet ved mas, stress, forventninger, kaos...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ptsd. I diagnosen ligger jo ordet stress, og jeg kjenner jeg reagerer max på nettopp det. Men er disse situasjonene normale å reagere så sterkt fysisk på, som jeg gjør?

Eks:

Barna maser på meg, alle på en gang, og snakker i munnen på hverandre

Jeg blir forstyrret når jeg har bedt om å være alene, hvis noen da maser på meg, så får jeg pusteproblemer

Når det hoper seg opp i kalenderen min og jeg ser at jeg ikke har dager uten avtaler i løpet av en uke f.eks, så får jeg også pusteproblemer

Når noen tydelig gir uttrykk for forventninger til meg, alt jeg må gjøre eller ordne eller fikse, da får jeg så trykk i brystet at det gjør vondt. 

Ingenting av dette har med mine traumer å gjøre, ingenting av det minner om traumene (bortsett fra å ha urealistiske forventninger til meg og presse meg til en del ting jeg ikke ønsket), så hvordan henger dette sammen? Jeg takler det bare ikke. Noen som kan noe om dette? Er maksimalt stress-sensitiv rett og slett....

Anonymkode: 2f233...0b2

Skrevet

Det kan vel hende at du har angst i tillegg?

Anonymkode: 38c66...3a5

• Liker 1
Skrevet

Datteren min har PTSD. Som et tillegg i denne diagnosen, har hun også angst og opplever et høyt stressnivå i situasjoner som ikke har noe med traumene å gjøre i utgangspunktet. Feks er mas, høye lyder og uoversiktlige situasjoner noe som absolutt stresser henne. Så det du beskriver er nok helt normalt. 

Anonymkode: c139d...1cb

• Liker 1
Skrevet

Dette er helt normale stressymptomer i min verden  .Nervesystemet blir sensitivt  ved varig stress og tålegrensen kan bli veldig mye lavere. Prøv å ikke fokuser for mye på kroppslige symptomer ,det skaper ofte enda mer stress. PTSD er jo i selv stressende. Blir fort en ond sirkel . Hilsen ei med lang erfaring ❤️

Anonymkode: 720c9...efa

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette er helt normale stressymptomer i min verden  .Nervesystemet blir sensitivt  ved varig stress og tålegrensen kan bli veldig mye lavere. Prøv å ikke fokuser for mye på kroppslige symptomer ,det skaper ofte enda mer stress. PTSD er jo i selv stressende. Blir fort en ond sirkel . Hilsen ei med lang erfaring ❤️

Anonymkode: 720c9...efa

Vet du hvordan man blir frisk fra ptsd? 

Anonymkode: c7a49...341

Skrevet

Kan høres ut som du begynner å bli utmattet. 

Prioriter egentid, kutt ned på avtalene. Gi deg selv tid til å puste. 

Anonymkode: c8d08...a2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...