Gå til innhold

Tannlege- Sterkt nedsatt evne til egenomsorg ved varig sykdom eller ved varig nedsatt funksjonsevne, hva menes med dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke vært hos tannlege på 3-4 år. Og kom over dette nå. 
har add og utmattelse og slete en del med psyken, og har hele livet siden jeg var barn slete med å pusse tennene, men det siste året klart ca hver dag. Men skaden er jo gjort og har ganske dårlige tenner. Gnisser også mye tenner, mulig pga uro i kroppen. 

vil dette falle under nedsatt evne til egenomsorg/varig nedsatt funksjonsevne? 

har andre tilstander/diagnose som gjør at jeg også har nedsatt funksjonsevne. Men aldri tenkt på at man kan få det dekket før jeg leste dette nå. Men har jo hørt at de med adhd kan få dekket tannlege. 

Anonymkode: 428a8...c5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på årsaken til at du ikke kan pusse tennene. Fysiologisk eller psykisk? 

Du må vel uansett ta det opp med lege.

Anonymkode: 0d66b...a23

Skrevet

Ja, det tror jeg du kan få.

Snakk med tannlegen din.

Det er ikke all behandling du får dekket, og du må fortsatt betale egenandel 

Anonymkode: ed482...a3e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer an på årsaken til at du ikke kan pusse tennene. Fysiologisk eller psykisk? 

Du må vel uansett ta det opp med lege.

Anonymkode: 0d66b...a23

Det vet jeg ikke. Det må vel være diagnosene som gjør det og den nedsatte funksjonsevnen regner jeg med. Diagnosene går vel på det psykiske mener jeg, men også det fysiske

Anonymkode: 428a8...c5b

Skrevet

Å steike, dette kunne jeg sikkert fått også.....om jeg ikke hadde unngått alt av psykologer og psykiatere de siste....ja hele livet. Jeg har sterk tannlegeskrekk, pluss depresjon, og denne kombinasjonen gjør det jo klin umulig å gå til tannlegen. Men uten dokumentasjon......jaja.

Anonymkode: 3c5a7...84c

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Å steike, dette kunne jeg sikkert fått også.....om jeg ikke hadde unngått alt av psykologer og psykiatere de siste....ja hele livet. Jeg har sterk tannlegeskrekk, pluss depresjon, og denne kombinasjonen gjør det jo klin umulig å gå til tannlegen. Men uten dokumentasjon......jaja.

Anonymkode: 3c5a7...84c

Det er ikke for sent å begynne å ta tak i det. Vet ikke om du har medisiner men ved munntørrhet (som ofte er en bivirkning) kan du få ganske stort avslag på regningen. Tror jeg fikk 60% når jeg gikk på sarotex og ble munntørr. Skal ta ny test for munntørrhet neste gang, har fått det tilbake av en annen medisin jeg får.

Anonymkode: fed5d...7c6

Skrevet

Nei, tviler på at du tilfredsstiller kravene til støtte. Det er strenge krav! Uansett må du ha en grundig erklæring fra lege/psykolog om det. 

Anonymkode: eabed...96c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...