Sophie-Ann Skrevet 21. oktober 2022 #1 Skrevet 21. oktober 2022 Min syvåring vil tjene lommepenger og jeg sliter med å finne oppgaver hun kan gjøre og mestre. Hva gjør dere andre?
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #2 Skrevet 21. oktober 2022 En syvåring kan gjøre mange oppgaver. De fleste oppgaver må læres inn, så i starten kan du gjøre ting sammen med barnet, deretter gå over til å være sammen mens det blir gjort, så bare se over, til slutt klarer barnet selv å ta ansvar. Vi har flere barn og jeg blir fortsatt litt flau over hvor lenge vi ventet med å gi førstemann ansvar for enkle ting. Da hun startet, ble nestemann også bare med - mange pr tidligere. Jeg kobler ikke dette til ukepengene de får, men det er jo opp til hver enkelt. Her er forslag til noen oppgaver du kan implementere litt etter litt. Noen vil ta lengre tid og lære inn, noen av dem kan også deles opp så det ikke blir for mye: -Dekke på og hjelpe til med å rydde av bordet. -Rydde ut og inn av oppvaskmaskinen. -Ta ut søpla. -Sette på vask. -Sortere tøy. -Rydde inn egne rene klær. -Finne frem klær til neste morgen. -Skifte eget sengetøy. -Støvsuge eget rom. -Tørke støv. -Rake. -Vaske bad. Del opp i starten, f.eks vaske servanten. Ikke bruk farlige vaskemidler som klor og lignende. -Vaske trappen. -(Under oppsyn): Lage deler av middagen, f.eks koke ris/poteter, blande salat, bake brød. Når hun blir større kan hun da få ansvar for f. eks å lage en middag i uken eller lignende. NB: Mener selvfølgelig ikke å lage en Askepottsituasjon her hvor en syvåring skal ordne hele husholdningen. Men alle disse oppgavene er kjekt å mestre. Anonymkode: 0f586...53e
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #3 Skrevet 21. oktober 2022 Ut med søpla, betales pr pose. Rydde i gangen, sette sko fint og henge opp jakker (dersom behov) Holde orden på eget rom Ta ut matboksen og flaska fra sekken etter skoletid, og rydde sekken på plass Finne fram klær til dagen etter Stable ved Hjelpe småsøsken å holde orden Rydde egen tallerk etter middag Tømme bestikkskuff i oppvasskmaskina Koste inngangsparti Anonymkode: 04450...99f
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #4 Skrevet 21. oktober 2022 hvorfor trenger en sju-åring egentlig lommepenger i det hele tatt da?? man får vel mat og klær og frisør, og alt mulig hjemmefra allerede... Anonymkode: 30d7b...2ea
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #5 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): hvorfor trenger en sju-åring egentlig lommepenger i det hele tatt da?? man får vel mat og klær og frisør, og alt mulig hjemmefra allerede... Anonymkode: 30d7b...2ea Gå på butikken og kjøpe eget lørdagsgodt f.eks. Hva med å spør barnet hva det tror det klarer? Kan starte med eget rom, legge sammen egne klær, ta utav oppvaskemaskin og andre lette ting. Kan øke beløp og plikter etterhvert. Ha et ukeskjema f.eks. Anonymkode: 94f56...4c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå