Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby 4 mnd sover kun 30 min av gangen. VET at dette er vanlig for alderen… men når går det typisk over? Vet mange kommer til å si «aldri», men dette er jo unntaket tross alt. Når klarer de typisk å koble søvnsykluser? Skjedde det plutselig eller gjorde dere noe for å komme dit?

Anonymkode: 6a0f0...094

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Baby 4 mnd sover kun 30 min av gangen. VET at dette er vanlig for alderen… men når går det typisk over? Vet mange kommer til å si «aldri», men dette er jo unntaket tross alt. Når klarer de typisk å koble søvnsykluser? Skjedde det plutselig eller gjorde dere noe for å komme dit?

Vi vente babyen til å sovne selv, og da klarte hun fint og sovne igjen mellom syklusene. Har lest at barn som f eks bysses i søvn, sliter med å sovne igjen mellom syklusene pga de da har behov for å bysses for å sovne. Er jo ganske logisk😊  

Anonymkode: a97dd...2dd

• Liker 3
Skrevet

Det går aldri over.. mitt barn inkludert x antall av mine venners barn sov 30 min i slengen, de ble aldri annerledes. Så er det en eller annen innimellom der som sover 2-3 timer i slengen, og disse har nok gode sovehjerter fra start vil jeg tro.

Anonymkode: f2066...144

Skrevet

Min ved ca 7-8 måneders alder.

Anonymkode: 4573a...a5e

Skrevet

Sønnen min sov fra midnatt til 06 om morgenen fra han var 2 mnd. gammel. Men han fikk mme da. 

Anonymkode: 21af3...b69

• Liker 1
Skrevet

Presisering: tenkte først og fremst på dagtid😊

Skrevet

Det gikk over da hun sluttet å sove på dagtid😂😅 sov kun 20 minutters hviler fra den dagen hun ble født (2 ganger om dagen, umulig til å få til mer. Har vært på søvnregistrering på sykehuset også pga dette, men ingenting galt). Sluttet å sove på dagtid da hun var rundt 1,5 år gammel. Nettene begynte å bli greie rundt 2-årsalderen. 

alle barn har ulikt søvnbehov og søvnmønster.

Anonymkode: 5dc10...a2b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det går aldri over.. mitt barn inkludert x antall av mine venners barn sov 30 min i slengen, de ble aldri annerledes. Så er det en eller annen innimellom der som sover 2-3 timer i slengen, og disse har nok gode sovehjerter fra start vil jeg tro.

Anonymkode: f2066...144

Men disse tilfellene måå jo være unntakene… Jeg har en eldre unge som også bare sov 30 min om gangen rundt 4 mnd alder. Det gikk over, men husker ikke når. Hun har gått i to barnehager hvor allllllle sover 1,5 uten problem. Og når man leser om babysøvn får man jo inntrykket av at «normen» er minst en lang lur ila dagen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men disse tilfellene måå jo være unntakene… Jeg har en eldre unge som også bare sov 30 min om gangen rundt 4 mnd alder. Det gikk over, men husker ikke når. Hun har gått i to barnehager hvor allllllle sover 1,5 uten problem. Og når man leser om babysøvn får man jo inntrykket av at «normen» er minst en lang lur ila dagen. 

Det samme sa de i bhg helt til vår unge startet.. her er det 40min.. men nå etter straks 3 mnd, så har det hendt at hun har sovet 1,5t-2t. Men det har vært utbytting av vogn, vognpose, pledd og nå har hun vognvugger liggende i bhg.. det er så frustrerende. Dårlig søvn ødelegger hele dagen hans.

Anonymkode: efba8...bfa

Skrevet

Det er helt bingo. Jeg var sånn selv som baby, aldri mer enn 30 minutter om gangen. Min sønn sov derimot hele natta gjennom fra den dagen vi slutta med nattmat etter 4 måneder.

Anonymkode: eb96e...a1f

Skrevet

Nr 1 - sov alltid bare 30 min, men begynte å endre seg da hun gikk over fra to dupper til en dupp på dagtid. Da rundt 1-årsalderen.

Nr 2- vel han sov 30 minutter på formiddag og 2,5 på ettermiddag i lang tid, så hos han var det ikke standard med kun 30 minutter .

Skrevet

Etter 6 mnd sa helsesykepleier her.

Anonymkode: 3e6cf...f54

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er helt bingo. Jeg var sånn selv som baby, aldri mer enn 30 minutter om gangen. Min sønn sov derimot hele natta gjennom fra den dagen vi slutta med nattmat etter 4 måneder.

Anonymkode: eb96e...a1f

På siden, men: Hvordan sluttet dere med nattmat? Hvor raskt gikk «overgangen»? 

Skrevet

Men du, 30 min lurer gir jo en viss form for fleksibilitet da. Og i hvilken jobb har man mulighet til 3-4x 30 min pause hver dag? 😉 

Skrevet

Det varierer jo veldig fra baby til baby.. men kan det ha noe med våkenvinduet å gjøre? At baby faktisk blir overtrett (evt ikke trøtt nok) eller trenger annen stimuli i våkentiden, slik at det blir bedre søvn?

Anonymkode: 5b56e...66b

• Liker 1
Skrevet

Tar du opp babyen din med en gang han skriker? Eller forsøker du å få han til å sove igjen etter 30 min? 

Anonymkode: bf3ca...960

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tar du opp babyen din med en gang han skriker? Eller forsøker du å få han til å sove igjen etter 30 min? 

Anonymkode: bf3ca...960

Forsøker i opp til 20 min. Skriker ikke, våkner med et stooort smil

Skrevet

Mest sannsynlig går det over. Men så har man også sånne utskudd som meg, som aldri noengang har sovet en hel natt. Nå er jeg 41. En god natts søvn handler om å våkne 1 gang i timen eller sjeldnere. Har aldri noengang sovet gjennom en hel natt. 

• Liker 1
Skrevet

Men er det reelt sett et problem? Er babyen i dårlig humør?

Jeg har en baby som sover godt om natta og får dekket søvnbehovet sitt der. Hun er fem måneder, og sover tre dupper på 30 minutter i løpet av dagen. Hun er i godt humør hele dagen, og da tenker jeg at det i grunnen ikke er noe problem. Som en bruker over sier, gir det jo veldig fleksible dager. Trenger ikke å være stuck hjemme mellom tolv og to hver eneste dag, kan gå ut og nyte permisjonstiden.

Anonymkode: 785fd...84f

• Liker 2
Skrevet

Min sønn sov aldri lenger enn 20-30 minutters lurer på dagtid. Misunte sånn andre mødre som fortalte at ungen deres sov typ 2 timer!

Eneste gangene jeg fikk han til å sove lenger var å legge han i barnevognen og GÅ. Gå, gå, gå og hele tiden holde vognen i bevegelse, gjerne på humpete underlag, for da sov han best. Noen ganger gikk jeg med vognen i 1,5 timer for å la han sove en lang lur.

Uansett hvor forsiktig jeg parkerte vognen utenfor rekkehuset når vi kom hjem, så våknet han og skrek innen det var gått 2-3 minutter. Håpløst. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...