AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #1 Skrevet 21. oktober 2022 Søskene mine ble selvsagt skuffet at jeg ikke har råd til og gi til mine 6 tante barn, og jeg har dårlig samvittighet for det. Men ble alene for 2 år siden og faren til barnet fikk meg inn i et økonomisk nederlag, han har heller ikke kontakt med barna på 6,9 g 15 mer. Han har ikke gitt lyd fra seg siden den dagen jeg kom hjem og fant de meste av tingene igjen. han hadde allerede kjøpt seg ut av huset og gitt pengene til og betaler gjeld, likevel sitter jeg igjen med bil lån, huslån og nesten 500.000 i gjeld. Jeg legger meg ofte sulten og prioterer aldri meg selv ,barna får alt de trenger. og har vert en par ganger på fattighuset og hentet mat, føler meg helt elendig. Jeg er uførtrygdet pga jeg var i en bilulykke for 5 år siden, og har en arm og et ben som ikke funker så godt som det skal, bare veldig takknemmelig at jeg lever og de 2 yngste slapp unna uten noe skader, var på sykhuset nesten 6 uker. Barna mine er mitt alt og gjør aboslutt alt for dem, så lurer på om jeg rett og slett på er det noe jeg kan tjene ved siden av ? for eksempel salg av forskjellige ting som selge forskjellig matvarer og slik, slik jeg ser flere gjør, eller sminke og hudvarer, hva tenker dere om det? Anonymkode: f8ba7...bc9 1 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #2 Skrevet 21. oktober 2022 I din situasjon ville jeg også droppet gave til foreldrene dine. Du kan si at nå går det knapt rundt så i år har du dessverre ikke råd til gaver til andre enn barna dine. Det jeg vet noen gjør for ekstra inntekt er å hente ting som er i god stand på Finn.no som ligger ute gratis og så selge det igjen på Finn til en billig penge. Alternativt sjekke gratis-seksjonen på Finn for å se om det er noe der du kan bruke til gaver til barna dine. Anonymkode: 8abb9...419 13 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #3 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I din situasjon ville jeg også droppet gave til foreldrene dine. Du kan si at nå går det knapt rundt så i år har du dessverre ikke råd til gaver til andre enn barna dine. Det jeg vet noen gjør for ekstra inntekt er å hente ting som er i god stand på Finn.no som ligger ute gratis og så selge det igjen på Finn til en billig penge. Alternativt sjekke gratis-seksjonen på Finn for å se om det er noe der du kan bruke til gaver til barna dine. Anonymkode: 8abb9...419 Jeg kommer til og kjøpe en liten ting. men under 100kr, jeg er hos dem, så føler veldig på hvis jeg ikke har med noe ting. takk for tips, det var et fint et. Selger mye klær som er for lite for barna,men er en stund siden nå, da de fortsatt passer de str de bruker godt ennå, men solgte unna mye av mine merke klær og fikk 5000 og det gikk til strømregningen Anonymkode: f8ba7...bc9 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #4 Skrevet 21. oktober 2022 Jeg ville droppet gave til voksne og heller kjøpt en 200 grams sjokolade til barna... Anonymkode: d4a26...c68 2
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 21. oktober 2022 #5 Skrevet 21. oktober 2022 Jeg syns det er trist at dine søsken ikke skjønner at du må prioritere. Jeg tror også at dine foreldre forstår det hvis du prioriterer vekk gaver til dem.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #6 Skrevet 21. oktober 2022 Når det er trangt økonomisk, må man velge det viktigste først og det er deg selv og dine egne barn. Jeg tror flere vil oppleve dette i tiden som kommer. Min søster sto i en svært dårlig situasjon for noen år siden. Da ba jeg henne dropper gaver til oss og vi ga heller en større gave til dem. Jeg kjøpte bl.a en stor eske med julegodt, da jeg visste at de ikke kunne prioritere noe ekstra. Dine søsken/foreldre bør forstå den situasjonen du er i. Jeg syns du skal svelge stoltheten din og oppsøke veldedige organisasjoner og få matkasser. Du gjør det for barnas skyld og det er ingen skam i det. Jeg syns ikke du skal gå inn på ulike salgsaktiviteter, det blir gjerne et større tap ut av det, da man gjerne må kjøpe seg inn først. Anonymkode: b2e48...b15 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #7 Skrevet 21. oktober 2022 Legg heller litt ekstra i gave til barna, og dropp foreldrene dine i år. Bare si det som det er at du ikke har råd nå. kanskje du kan bli led på gave til tantebarna via foreldrene dine? At de skriver ditt navn sammen med de på fra- lappen? Synes det er fryktelig synd at familier ruineres til jul, da det er så store forventninger til gaver, og alt rundt jul. Målet ditt nå bør være å få hode over vannet, og sakte men sikkert klare å sette av litt på en buffer som trygghet. snakk også med banken og få til en ordning på gjelden, du skal leve du også Anonymkode: e0d40...eec 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #8 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg tenker at hvis du har så dårlig råd at du ikke kan kjøpe en gave til 50 kroner til hver av tantebarna dine (altså 300 til sammen), så må du se på økonomien din mer nøye. Det er fortsatt to måneder til juleaften, og om det ikke finnes rom for 300 ekstra, da må det knipe innmari om noe uforutsett skjer? Disse tipsene er forøvrig gull til bursdager også, da jeg hadde dårligst råd kjøpte jeg inn flere sånne billige leker (hovedsakelig Ebay med gratis frakt da, men det er jo lenge siden), og jeg hadde det liggende i egen gaveboks, slik at det var lett å plukke en gave uten å måtte ut med penger der og da. Men altså, hvis økonomien er så dårlig, så kan det være lurt å se på helheten, ikke bare akkurat det med julegaver. Noen tips: Har du husket å søke bostøtte? Viktig nå med strømstøtte! Ekstra strømstøtte til alle med bostøtte. Har du søkt Nav om korrekt barnebidrag til ungene? Eventuelt bidragsforskudd? Og har du søkt om barnetillegg på uføretrygden din? Har du søkt kommunen om startlån og/eller tilskudd, for å få ned gjeldsbyrden din? Har du søkt om å refinansiere huslånet for å få bakt inn mer gjeld og billånet? Har du mulighet til å selge bilen og kjøpe en billigere en? Kan du gå ned i SFO? Har du sjekket om kommunen din tilbyr redusert foreldrebetaling på SFO? Har du sjekket om barna kan få dekket skoleskyss, slik at du kan droppe bil? (Hvis det er god nok kollektiv til deg da) Har du sjekket om det er noen rom du kan stenge av hjemme for å spare strøm? Har du søkt kommunen om nedsatt/fritak for eiendomsskatt? Kan være verdt et forsøk. Og så tilbake til det kortsiktige problemet: Det er mange gaver til barn helt ned til 20-30 kroner! Og jeg synes det er mye viktigere at du gir en liten ting til tantebarna dine enn foreldrene dine. Selv om du feirer hos foreldrene dine, så er det kjempeforskjell på barn og voksen. Her er noen tips til rimelige gaver: Malebok kr 16,- https://lekekassen.no/malebok-gutten-som-kappaat-med-trollet-501527 Zorro-maske kr 22,- https://lekekassen.no/zorromaske-6552z-1 Selvlysende stjerner til soverommet kr 38,- https://lekekassen.no/stjernehimmel-lyser-i-moerket-s426-sg-21017abcd Pekebok kr 42,- https://lekekassen.no/pekebok-valp-og-venner-ta-og-foele-bok-470509 Skrapeark med penner kr 55,- https://lekekassen.no/grafix-skrap-og-fargelegg-i-sjablonger-med-skrapepenn-og-4-fargepenner-220014 Nå har jo dette frakt også på kr 65, så det kan være lurt å kjøpe til flere samtidig. Ellers kan jeg virkelig anbefale TGR som er en sånn litt moro-butikk, du finner veldig mye fint der til en billig penge. Gjerne treleker, eller biler eller dyr osv, fine notatbøker ++. Det er ikke så mye som skal til. Hårstrikker til jente, en kul kulepenn med dusk, osv. En lekebil fungerer fint til små barn, eller rumpeakebrett som gjerne er på tilbud oppunder jul. Nå er det snart Black Friday også. Anonymkode: 43ffe...3d3 2 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #9 Skrevet 22. oktober 2022 Takk for alle svar Foreldrene mine skal vi til og jeg kommer ikke tomhendt til dem, men kommer til og koste under 100kr og det vet dem. Tantebarna skal få gave ,blitt enig med søskene at jeg gir dem gave til max 100kr, de synes det var greit. barna får gave for 500kr. Glad vi er hos foreldrene mine fra julaften til 1 januar, da sparer jeg matpenger til det. Er kanskje for dårlig til og be om hjelp,men føler bare det er innmari skammelig og gå på fattighuset og hente mat,men har jo gjort det et par ganger. Jeg har alt det du over nevner,så har det jeg jeg kan få, bortsett fra barnebidrag fra far, han jobber ikke og dermed ikke betalingsdyktig sa Nav, så får barnebidrag gjennom nav Anonymkode: f8ba7...bc9 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #10 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Søskene mine ble selvsagt skuffet at jeg ikke har råd til og gi til mine 6 tante barn, og jeg har dårlig samvittighet for det. Men ble alene for 2 år siden og faren til barnet fikk meg inn i et økonomisk nederlag, han har heller ikke kontakt med barna på 6,9 g 15 mer. Han har ikke gitt lyd fra seg siden den dagen jeg kom hjem og fant de meste av tingene igjen. han hadde allerede kjøpt seg ut av huset og gitt pengene til og betaler gjeld, likevel sitter jeg igjen med bil lån, huslån og nesten 500.000 i gjeld. Jeg legger meg ofte sulten og prioterer aldri meg selv ,barna får alt de trenger. og har vert en par ganger på fattighuset og hentet mat, føler meg helt elendig. Jeg er uførtrygdet pga jeg var i en bilulykke for 5 år siden, og har en arm og et ben som ikke funker så godt som det skal, bare veldig takknemmelig at jeg lever og de 2 yngste slapp unna uten noe skader, var på sykhuset nesten 6 uker. Barna mine er mitt alt og gjør aboslutt alt for dem, så lurer på om jeg rett og slett på er det noe jeg kan tjene ved siden av ? for eksempel salg av forskjellige ting som selge forskjellig matvarer og slik, slik jeg ser flere gjør, eller sminke og hudvarer, hva tenker dere om det? Anonymkode: f8ba7...bc9 Ville droppet å kjøpe noe til foreldrene dine og om du har så dårlig råd! Har søsken som til tider har ekstrent dårlig råd. Da har jeg kjøpt årskort på lekeland eller trampolineparken til barna til denne(kan avtale og ikke kjøpe noe og men jeg hadde litt bedre råd da og kos for barna og treffes disse stedene uten å tenke på dårlig råd). Og sagt at h*n ikke skal kjøpe noe tilbake, bare sørge for å ha mat på bordet sitt og tak over hodet. Gaver kommer i siste rekke. Vær ærlig. Jeg har ikke brydd meg og barna bryr seg heller ikke. Ikke alle har råd alltid. Livet kommer i veien og det er helt ok. De som ikke skjønner det er det synd på og har aldri hatt det sånn eller kan tenke seg til hvor ille noen faktisk kan ha det. La være og kjøpe tol hverandre men gi beskjed 3mnd før minst så de ikke kjøper noe og! Anonymkode: 231b5...a28 1
AprilLudgate Skrevet 22. oktober 2022 #11 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for alle svar Foreldrene mine skal vi til og jeg kommer ikke tomhendt til dem, men kommer til og koste under 100kr og det vet dem. Tantebarna skal få gave ,blitt enig med søskene at jeg gir dem gave til max 100kr, de synes det var greit. barna får gave for 500kr. Glad vi er hos foreldrene mine fra julaften til 1 januar, da sparer jeg matpenger til det. Er kanskje for dårlig til og be om hjelp,men føler bare det er innmari skammelig og gå på fattighuset og hente mat,men har jo gjort det et par ganger. Jeg har alt det du over nevner,så har det jeg jeg kan få, bortsett fra barnebidrag fra far, han jobber ikke og dermed ikke betalingsdyktig sa Nav, så får barnebidrag gjennom nav Anonymkode: f8ba7...bc9 Når du legger deg sulten er tiden inne for å hente matkasser. Og til den ene her som tipset om at «bare å planlegge, jeg kjøper billige leker på Ebay»….ikke kjøp potensielt giftig dritt og plast som blir avfall. Jeg vil heller spandere på vegne av tanter/onkler med svært dårlig økonomi enn at jeg må motta en masse søppel. Vær ærlig om situasjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #12 Skrevet 22. oktober 2022 DundreMilfin skrev (Akkurat nå): Når du legger deg sulten er tiden inne for å hente matkasser. Og til den ene her som tipset om at «bare å planlegge, jeg kjøper billige leker på Ebay»….ikke kjøp potensielt giftig dritt og plast som blir avfall. Jeg vil heller spandere på vegne av tanter/onkler med svært dårlig økonomi enn at jeg må motta en masse søppel. Vær ærlig om situasjonen. har mye og gå på ,så gjør ikke noe om jeg legger meg sulten, kanskje jeg endelig får gå ned Anonymkode: f8ba7...bc9
kaffemor Skrevet 22. oktober 2022 #13 Skrevet 22. oktober 2022 Hadde du vært min søster eller bror hadde jeg kjøpt gave til barna mine og skrevet navnet ditt på lappen. Synes det er kjipt av dem at de ikke har mer forståelse for situasjonen din. Vet de hvor trangt det egentlig er? ❤️ Hva med å lage noe hjemmelaget til foreldrene dine dersom du ikke vil komme tomhendt? Ang å tjene penger på siden så støtter jeg forslaget om å hente ting gratis på Finn, fikse opp og selge videre. I tillegg kan det være veldig lurt å gå igjennom forsikringer og reforhandle avtaler. Kan spare ganske mye på det! 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #14 Skrevet 22. oktober 2022 kaffemor skrev (2 minutter siden): Hadde du vært min søster eller bror hadde jeg kjøpt gave til barna mine og skrevet navnet ditt på lappen. Synes det er kjipt av dem at de ikke har mer forståelse for situasjonen din. Vet de hvor trangt det egentlig er? ❤️ Hva med å lage noe hjemmelaget til foreldrene dine dersom du ikke vil komme tomhendt? Ang å tjene penger på siden så støtter jeg forslaget om å hente ting gratis på Finn, fikse opp og selge videre. I tillegg kan det være veldig lurt å gå igjennom forsikringer og reforhandle avtaler. Kan spare ganske mye på det! Nei, jeg er voksen og må klare meg selv, og holder problemene tett, viktigste er er barna får det de trenger av alt og at ingen ser at vi er fattig fra utsiden. jeg skal begynne og gjøre det, synes det var et lurt forslag Anonymkode: f8ba7...bc9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå