AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #1 Skrevet 21. oktober 2022 Jeg gikk på en skikkelig smell. Har vært sliten og hatt det tungt lenge på mange arenaer, både privat og på jobb. Men jeg har presset meg selv på jobb, vært der fra tidlig om morgen til sent på kvelden. I dag sa det stopp. Kastet opp på do og tårene kom ukontrollert på kontoret. Dro hjem, fikk haste time hos legen på mandag. Hun sa i telefonen at nå må du ta det med ro og sykemelde deg. Hun har foreslått det før, men jeg tørr ikke, er så redd for hva alle vil si. Har en kjempe krevende jobb. Men nå ser jeg ingen utvei mer, jeg fungerer dårlig på jobb nå. Hva skal jeg si til sjefen min når hun ringer? Anonymkode: 202c1...43a 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #2 Skrevet 21. oktober 2022 Du er ikke forpliktet til å fortelle hvorfor du er sykemeldt. Anonymkode: 7c5c5...73c 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #3 Skrevet 21. oktober 2022 Du sier du har blitt syk. De har ikke krav på å vite diagnose, bare om de kan tilrettelegge. Så om du vil kan du si du er utbrent, om du ikke vil sier du bare det er mellom deg og legen og at det ikke kan tilrettelegges noe akkurat nå. Mange blir utbrent, det er ikke noe skam rundt det. Nå må du ta vare på deg selv. Anonymkode: 65196...922 1 1
Silva Pluvialis Skrevet 21. oktober 2022 #4 Skrevet 21. oktober 2022 "Jeg har blitt syk, og legen anbefalte sykemelding. Mer ønsker jeg ikke å utdype". 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #5 Skrevet 21. oktober 2022 At legen har sagt at DU skal sykmelde deg? Nei dette tror jeg ikke på. Ingen leger ber pasienten sykmelde seg selv. Anonymkode: 743a9...01c 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #6 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): At legen har sagt at DU skal sykmelde deg? Nei dette tror jeg ikke på. Ingen leger ber pasienten sykmelde seg selv. Anonymkode: 743a9...01c Herregud. Flisespikkeri, det er bare en måte å snakke på. Anonymkode: 7c5c5...73c 6
Fru2020 Skrevet 21. oktober 2022 #7 Skrevet 21. oktober 2022 Jeg har alltid vært ærlig med min nærmeste leder. Vet at det ikke er nødvendig etter loven, men jeg har syntes det har vært greit. Da har leder hatt noe å forholde seg til. Har ikke fått dypt inn i det, men sagt overskriften. Jeg er i ferd med å bli utbrent og må ha en pause for å prøve å forebygge at det blir mer alvorlig. Jeg synes forøvrig at du skal lytte til legen din og ta deg noen ukers pause. Bruk tiden godt til hvile og små aktiviteter som gjør deg godt. For meg innebar det å sove mye for så få på kafe og drikke kaffe. Pass på å få nok søvn, mat og drikke. Dagslys er også viktig. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #8 Skrevet 21. oktober 2022 Jeg er leder, og ville aldri finne på å mase på sykemeldte medarbeidere om årsak eller diagnose. Jeg ville nok sette pris på å få vite det om sykemeldingen antas å vare en stund, men kun for å kunne ivareta oppgavene dine på en god måte mens du er borte. Jeg ville helt ærlig tenke mye på deg og bry meg om deg, og det kun ut fra et mellommenneskelig perspektiv. Jeg tror ikke at noen av mine medarbeidere blir sykemeldt uten god grunn. Om du er utbrent av jobben må arbeidsgiver få vite at jobben din er umulig å stå uten å knekke sammen. De må gjøre endringer. Anonymkode: 12ac0...7e5 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #9 Skrevet 21. oktober 2022 Du sier bare at du er sykemeldt. Ferdig med det. Anonymkode: fa415...8db
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #10 Skrevet 21. oktober 2022 Du sier det du vil si. Anonymkode: cd3d6...0b6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #11 Skrevet 21. oktober 2022 Som flere er inne på, du trenger ikke nevne hvorfor du er sykmeldt. Min sjef ble sykmeldt fra en dag til en annen, og vi har da ikke hørt noen ting i det hele tatt. Aner ikke hvor langvarig det er engang, men det har i praksis vist seg å drøye lenge. Vedkommende ble bare borte uten mer info midt i opplæring, så det har vært ganske tøft for oss som gikk glipp av nødvendig opplæring og må håndtere masse ukjent med færre folk enn normalt. Anonymkode: ab246...ee3 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #12 Skrevet 21. oktober 2022 Gi nå fullt faen i hva folk vil si. Det betyr null og det er ikke farlig! Folk vil alltid prate uansett hva vi gjør eller ikke gjør, det kan vi ikke styre. Og som jeg sa til deg her om dagen, du har et ansvar ovenfor din egen helse som er mye, mye større enn noe ansvar man har ovenfor en arbeidsplass eller kollegaer. Du er så lojal ovenfor sjefen din og en bedrift at du blir syk av det. Det er reine galskapen. Hvorfor du er sykemeldt er privat informasjon og du behøver ikke fortelle det. Anonymkode: 1d5ec...733
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #13 Skrevet 21. oktober 2022 Jeg har vært sykemeldt for psyken mange ganger. Har sagt at jeg har ryggproblemer til både leder og kollegaer. Ingen som stiller spørsmål ved ryggproblemer - det skaper i tillegg aksept for at man ikke bare sitter inne hjemme under dyna den tid en er sykemeldt. Anonymkode: 41709...064 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå