Gå til innhold

Hvordan være mamma og pappa fir våre niese og nevø?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bror og svigerinne døde brått. Jeg og min mann skal nå adoptere barna deres. (Det er planen i alle fall.) vi er alle litt i sjokk enda, men tusen spørsmål melder seg. Barna er små 6 mnd. Og 2,5 år. Skal vi omtale oss selv som «mamma og pappa?» det føles frekt ovenfor min bror og min svigerinne, samtidig vil jeg jo at barna skal se på oss som foreldrene deres, og at de skal føle at de er like mye våre barn som våre biologiske. 

Min svigerinne var fra et annet land, og jeg føler vi er forpliktet til å opprettholde den siden av familien, men vi snakker ikke noe felles språk, og det er vi som må betale alt (da hennes familie ikke har råd til å reise.) 

Huff, jeg er så vanvittig fortvilet, samtidig som jeg ser at den beste løsningen er at vi adopterer dem, jeg bare aner ikke hva vi skal gjøre og hva som blir riktig…

Anonymkode: 2d68b...f07

• Hjerte 21
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herremin, så grusom situasjon. Vanskelig å komme med råd her. Ord blir fattige. Føler utrolig med dere. ❤️:klem:

• Liker 2
  • Hjerte 5
Skrevet

Dette med adopsjon går over lang tid. Ingen grunn til å stresse. Har dere fått ansvaret for barna fra barnevernet? Søk hjelp der. Ville kalt dere for tante og onkel. Det er jo det dere er. 

Anonymkode: 52e09...301

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette med adopsjon går over lang tid. Ingen grunn til å stresse. Har dere fått ansvaret for barna fra barnevernet? Søk hjelp der. Ville kalt dere for tante og onkel. Det er jo det dere er. 

Barna er så små (6 mnd gammel baby + 2-åring), at jeg syns de skal vurdere å kalle seg for mamma og pappa. Men dette bør jo terapeuter og fagfolk vurdere sammen med dem.

Anonymkode: 0401e...03f

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

For en beint frem forjævlig situasjon. Har dere søkt veiledning for barnevernet?

Anonymkode: 23650...cbf

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Så utrolig trist! ♥️ Vanskelig å gi gode råd, annet enn å gi de mye kjærlighet og være åpne med barna om deres opphav. Det er nok lurt å snakke med psykolog og/eller andre helseinstanser som kan veilede dere både i sorgprosessen og livet videre med to små barn. 

• Liker 1
Skrevet

Dere trenger ikke stresse med adopsjon. Sørg for at barna blir plassert hos dere som fosterforeldre først. Jeg har hørt at sålenge barn er fosterbarn, så får man hjelp og støtte fra barnevernet. Kursing, tilgang til fagekspertise, kan søke om støtte. Når barna adopteres så er dere alene ansvarlige for dem, og har ikke like god tilgang på hjelp. Jeg ville spurt om dette. Det spiller jo ingen praktisk rolle om dere adopterer dem nå, eller om 2 eller 5 år.

Anonymkode: b51b8...47d

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Dere trenger ikke stresse med adopsjon. Sørg for at barna blir plassert hos dere som fosterforeldre først. Jeg har hørt at sålenge barn er fosterbarn, så får man hjelp og støtte fra barnevernet. Kursing, tilgang til fagekspertise, kan søke om støtte. Når barna adopteres så er dere alene ansvarlige for dem, og har ikke like god tilgang på hjelp. Jeg ville spurt om dette. Det spiller jo ingen praktisk rolle om dere adopterer dem nå, eller om 2 eller 5 år.

Anonymkode: b51b8...47d

Enig! Støtter dette 

Anonymkode: 4b3a4...3ac

Skrevet

For en forferdelig trist situasjon🥲

Min magefølelse tilsier at dere ikke bør kalle dere mamma og pappa, men heller spare de navnene til de biologiske. Håper dere kommer til å snakke masse om dem, så barna blir kjent med hvem de var! Hvis dere bruker samme tittel på dere selv, kan det bli forvirrende for barna tenker jeg. Dere kan enten velge tante og onkel, mor og far eller navn. Hvis barna senere vil kalle dere mamma og pappa, må de selvsagt få lov til det.

Gode tanker til dere❤️❤️❤️

• Liker 4
Skrevet

Dere kan kanskje kalle foreldrene deres for mamma og pappa, mens dere kaller dere for mor og far for barna?

• Hjerte 3
Skrevet

For en forferdelig situasjon å havne i. Kondolerer ❤️

Er disse barna født i Norge?

Det er ikke sikkert at adopsjon er det rette. De mister en del rettigheter og dere mister økonomisk støtte. Ha litt is i magen og søk råd hos bufdir. 

Er barna født/oppholder seg i utlandet, er kanskje situasjonen en annen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, vi har fått ansvaret, men det gikk utrolig fort. Heldigvis gadde min bror og svigerinne skrevet i sitt testamente at vi skulle ha barna. Vi er jo glade for det, og tror også det er den beste løsningen, men kå vet hi ikke hva vi skal gjøre. Opplever lite veiledning fra barnevernet, kanskje det blir  mer ved en faktisk adopsjon? 

ts

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For en beint frem forjævlig situasjon. Har dere søkt veiledning for barnevernet?

Anonymkode: 23650...cbf

Ja, vi har kontakt med de, og vi fikk ha barna raskt hos oss, som føltes veldig bra. Det er helt forferdelig, og jeg føler nesten at alt må handle om mine tantebarns sorg og deres situasjon nå, men de er jo så små, og det er vanskelig å vite hva som er rett. 

virker som om bv jobber i to puljer, de skal «akuttplassere» barna hos oss, og så er det lite kontakt frem til neste steg. 

ts

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Barna er så små, at de vil nok kalle dere mamma og pappa etter hvert. Dere snakker jo selvsagt om de biologiske foreldrene deres til dem jevnlig fordi. 

Ja, vi har kontakt med de, og vi fikk ha barna raskt hos oss, som føltes veldig bra. Det er helt forferdelig, og jeg føler nesten at alt må handle om mine tantebarns sorg og deres situasjon nå, men de er jo så små, og det er vanskelig å vite hva som er rett. 

virker som om bv jobber i to puljer, de skal «akuttplassere» barna hos oss, og så er det lite kontakt frem til neste steg. 

ts

Jobber selv i bv. Tenker at her må dere bare ta kontakt med kontaktpersonen deres i bv, om dere ikke hører fra dem (noe jeg personlig mener er uansvarlig av bv som som har plassert barna hos dere), og si at dere må ha veiledning og hjelp i forhold til barna, barnas sorg og dere egen sorg. Om bv selv ikke har et tiltaksteam selv, bør de sørge for å henvise dere videre til aktuelle hjelpeinstanser. Bv burde jo nå egentlig ha vært i en prosess for å godkjenne dere som midlertidige fosterforeldre frem til adopsjonen, så det er hårreisende om de ikke har kontakt med dere.

Anonymkode: 2bd61...1cb

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

ts

Synes dere har et fint fokus og det høres ut som dere gjør alt dere kan med barna i fokus❤️

Kan dere kontakte barnas helsesøster? Selvom hun kanskje ikke er ekspert på slike ekstreme situasjoner, kan det jo hende hun er en god samtalepartner.

Familievernkontoret kan kanskje også være gode å snakke med!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Barna er så små, at de vil nok kalle dere mamma og pappa etter hvert. Dere snakker jo selvsagt om de biologiske foreldrene deres til dem jevnlig fordi. 

Jobber selv i bv. Tenker at her må dere bare ta kontakt med kontaktpersonen deres i bv, om dere ikke hører fra dem (noe jeg personlig mener er uansvarlig av bv som som har plassert barna hos dere), og si at dere må ha veiledning og hjelp i forhold til barna, barnas sorg og dere egen sorg. Om bv selv ikke har et tiltaksteam selv, bør de sørge for å henvise dere videre til aktuelle hjelpeinstanser. Bv burde jo nå egentlig ha vært i en prosess for å godkjenne dere som midlertidige fosterforeldre frem til adopsjonen, så det er hårreisende om de ikke har kontakt med dere.

Anonymkode: 2bd61...1cb

Det har de, prosessen der gikk bare veldig fort. Vi rakk ikke å tenke så mye igjennom våre spørsmål, alt var så utrolig krise og vi (hele utvidet familie) hadde alle nok med å tenkte på barna, så dukket testamentet opp, hvor det stod svart på hvitt (det vi alle allerede tenkte) at det var vi de ønsket skulle ha barna, og da gikk deg så fort. Absolutt alle tenker det er best at de er hos oss, men da følte jeg litt av bv «slapp ballen,» og så sitter vi her. 

vi er egentlig veldig fornøyd med den oppfølgingen vi fikk fra BV, men nå føler vi oss helt alene, og har jo en bitteliten gnagende usikkerhet om vi får lov til å beholde de (selv om det ikke er noe som tyder på noe annet). 

ts

• Liker 2
  • Hjerte 4
Gjest theTitanic
Skrevet

Tror det kan bli sårt for 2,5 åringen om dere kaller dere mamma og pappa for raskt. 

Skrevet (endret)

For en utrolig forferdelig situasjon! Kondolerer❤️ Kan ikke være lett å brått miste to nære familiemedlemmer og att på til også få omsorgen for to veldig små barn. Fint at det står i testamentet at de ville at barna skulle til dere, da er der ingen spørsmål om det. Når det gjelder om barna bør kalle dere for mamma/pappa eller noe annet så mener jeg at det kanskje er godt for barna å kalle dere for mamma og pappa når de er så små. Det er nok for tidlig nå med engang men etterhvert blir det nok naturlig for dem. Kanskje forklare dem når de er store nok at de har en mamma og pappa i himmelen og en mamma og pappa på jorda som i mamma og pappa himmelen har valgt ut til å passe på dem? Da tar dere ikke «plassen» til din bror og svigerinne.. 

Endret av mintgrønn
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Toyah skrev (38 minutter siden):

For en forferdelig situasjon å havne i. Kondolerer ❤️

Er disse barna født i Norge?

Det er ikke sikkert at adopsjon er det rette. De mister en del rettigheter og dere mister økonomisk støtte. Ha litt is i magen og søk råd hos bufdir. 

Er barna født/oppholder seg i utlandet, er kanskje situasjonen en annen. 

De er født og oppvokst i Norge, ja, men morsmålet deres er ikke norsk. Eldste forstår norsk, men liker ikke å snakke det. Yngste er jo så liten. Broren min har ikke vært veldig bevisst på å snakke norsk til de ettersom de jo kor i Norge, og de kommer til å lære norsk uansett. 

Jeg er mer redd for at noen kan komme å «ta de» enn jeg er redd for å miste økonomisk støtte.

ts

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...