Gå til innhold

Svimmelhetsbyger og palpitasjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en relativt frisk dame i slutten av 30-årene, slank og røyker ikke. Jeg har alltid slitt psykisk men de siste ti årene har jeg klart å holde antall angstanfall og dype depresjoner til et minimum.

For en måned siden begynte jeg å få små anfall av svimmelhet som var veldig intense. Den første gangen da jeg var ute på butikken med barnet  mitt (1) og mannen min. Jeg ble syk samme dag som jeg opplevde dette, med en kraftig forkjølelse. 

Jeg hadde nylig kommet hjem fra en veldig stressende tur (en ukes ferie i "syden") med barnet mitt og hadde i noen uker før det igjen hatt litt for mye glede av alkohol på kveldstid. (Drakk litt hver kveld i månedsvis) Jeg antok at alt dette hadde ført til at jeg fikk en reaksjon men tenkte ikke mer over det.

Nøyaktig en uke senere kom svimmelheten tilbake. Jeg satt og så på TV, og plutselig ble jeg svimmel og kjente press/mild nummenhet/ilinger på høyre side av hodet. Mest rundt tinningen. (Jeg fikk også diaré, men tipper det var pga angst.)

Jeg fikk panikk av dette så det førte sikkert til at det varte mye lenger enn det hadde gjort om jeg var rolig. Men jeg lå i senga i over 3 timer. De neste dagene var det som om jeg konstant følte meg litt svimmel, uvirkelighetsfølelse, nedsatt appetitt, palpitasjoner, tinnitus, nedsatt hørsel på høyre øre, lett press ved høyre tinning og diaré innimellom. Jeg har også jevnlig smerter i nakke og korsrygg, men det har jeg ofte pga barn.

Dette har pågått nå i en måned men denne uken merket jeg stor forskjell og jeg trodde jeg var kvitt det verste før jeg i går ble svimmel igjen. Ikke like ille som den første uken men fremdeles ubehagelig. Virker også som symptomene endrer seg litt, mye er borte (som smerter i tinningen og diaré) I dag var også ille, men hadde kraftig hjertebank da jeg hvilte som plaget meg mer enn svimmelhet. Hvilepulsen var plutselig over 100, ifølge en app jeg har lastet ned. Jeg har fått nok en kraftig forkjølelse, så lurer på om det har en sammenheng med det.

Jeg har vært hos legen flere ganger. Blodprøver har kommet tilbake normale, jeg har vært hos øyelege som scannet øynene mine for å se etter trykk bak øynene - de fant ingenting. Jeg har fått ekg-måling (i noen min, ikke over natta), målt blodtrykk, målt oksygen... alt er normalt.

Blir veldig glad om noen har tanker om hva det kan være, eller om noen har opplevd lignende?

Anonymkode: 3672b...bb2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være pga stress? At mye er borte er jo positivt. 

Anonymkode: fa229...009

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan det være pga stress? At mye er borte er jo positivt. 

Det KAN være det, men jeg vet ikke helt om man kan få nedsatt hørsel pga stress? Jeg har tenkt at kanskje det kan være noe betennelse i balansegangen, eller noe. Men jeg vet ikke, de fleste som opplever det kan ikke reise seg eller gå. Og kaster opp osv. 

Skrevet

Høres psykisk ut.

Anonymkode: afdee...a16

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er en relativt frisk dame i slutten av 30-årene, slank og røyker ikke. Jeg har alltid slitt psykisk men de siste ti årene har jeg klart å holde antall angstanfall og dype depresjoner til et minimum.

For en måned siden begynte jeg å få små anfall av svimmelhet som var veldig intense. Den første gangen da jeg var ute på butikken med barnet  mitt (1) og mannen min. Jeg ble syk samme dag som jeg opplevde dette, med en kraftig forkjølelse. 

Jeg hadde nylig kommet hjem fra en veldig stressende tur (en ukes ferie i "syden") med barnet mitt og hadde i noen uker før det igjen hatt litt for mye glede av alkohol på kveldstid. (Drakk litt hver kveld i månedsvis) Jeg antok at alt dette hadde ført til at jeg fikk en reaksjon men tenkte ikke mer over det.

Nøyaktig en uke senere kom svimmelheten tilbake. Jeg satt og så på TV, og plutselig ble jeg svimmel og kjente press/mild nummenhet/ilinger på høyre side av hodet. Mest rundt tinningen. (Jeg fikk også diaré, men tipper det var pga angst.)

Jeg fikk panikk av dette så det førte sikkert til at det varte mye lenger enn det hadde gjort om jeg var rolig. Men jeg lå i senga i over 3 timer. De neste dagene var det som om jeg konstant følte meg litt svimmel, uvirkelighetsfølelse, nedsatt appetitt, palpitasjoner, tinnitus, nedsatt hørsel på høyre øre, lett press ved høyre tinning og diaré innimellom. Jeg har også jevnlig smerter i nakke og korsrygg, men det har jeg ofte pga barn.

Dette har pågått nå i en måned men denne uken merket jeg stor forskjell og jeg trodde jeg var kvitt det verste før jeg i går ble svimmel igjen. Ikke like ille som den første uken men fremdeles ubehagelig. Virker også som symptomene endrer seg litt, mye er borte (som smerter i tinningen og diaré) I dag var også ille, men hadde kraftig hjertebank da jeg hvilte som plaget meg mer enn svimmelhet. Hvilepulsen var plutselig over 100, ifølge en app jeg har lastet ned. Jeg har fått nok en kraftig forkjølelse, så lurer på om det har en sammenheng med det.

Jeg har vært hos legen flere ganger. Blodprøver har kommet tilbake normale, jeg har vært hos øyelege som scannet øynene mine for å se etter trykk bak øynene - de fant ingenting. Jeg har fått ekg-måling (i noen min, ikke over natta), målt blodtrykk, målt oksygen... alt er normalt.

Blir veldig glad om noen har tanker om hva det kan være, eller om noen har opplevd lignende?

Svimmelhet er felt for nevrolog og øre/nese/hals. Utelukke krystallsyke, landgangssyndrom, menieres, labyrintitt, evt MR av hodet. 

Men svimmelhet kan godt være "psykisk", altså påvirke blodtrykk og hjertebank. Man kan få blodtrykksfall / føle seg ør og at det svartner, og en sjelden gang føle man skal besvime / kan besvime. I så fall ufarlig  men veldig ubehagelig. Det kalles PPPD.

Endret av klarinetta
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det KAN være det, men jeg vet ikke helt om man kan få nedsatt hørsel pga stress? Jeg har tenkt at kanskje det kan være noe betennelse i balansegangen, eller noe. Men jeg vet ikke, de fleste som opplever det kan ikke reise seg eller gå. Og kaster opp osv. 

Stress kan gi mange rare symptomer. Selv sliter jeg nå med tinnitus som kom for noen uker siden pga høyt emosjonelt stress. Angsten for at den er permanent og lyden av bilsirene i hodet gir diaré og hodepine. Jeg har også tåkesyn som har hatt før i stressende perioder. Har selvsagt vært hos legen og skal tilbake. Er du kvitt tinnitusen? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Stress kan gi mange rare symptomer. Selv sliter jeg nå med tinnitus som kom for noen uker siden pga høyt emosjonelt stress. Angsten for at den er permanent og lyden av bilsirene i hodet gir diaré og hodepine. Jeg har også tåkesyn som har hatt før i stressende perioder. Har selvsagt vært hos legen og skal tilbake. Er du kvitt tinnitusen? 

Tinnitus som oppstår sånn plutselig er ofte stressrelatert ja! Jeg vet hva du går gjennom! Og det er absolutt håp, men dessverre er det mange i helsevesenet som ikke vet dette - så om du får beskjeder som at "dette må du bare leve med" så er det IKKE sant 🤍 Det aller første en med tinnitus må gjøre, er å prioritere seg selv på absolutt alle måter det er mulig. Pga tinnitus ja, men først og fremst fordi tinnitus egentlig er lyden av den berømte dråpen, det har pågått stress lenge, og nå rant det over. Når kroppen får roe seg, vil også tinnitus fade ut. 

Du bør legge inn perioder gjennom dagen med ro. Gå tur er selvsagt fint, men avslapningsvideoer på youtube som yoga nidra, er sterkt å anbefale. Da får hele kroppen roet ned, og systemet kan balanseres igjen. Det kan ta tid, men dette må du gjøre for din egen helse. Det gis også timer hos audiopedagog via henvisning fra øre/nese/hals, og det kan være flott å ha en å snakke med som gir deg teknikker til å håndtere situasjonen. 

Det er hjelp å få!!

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg har selv m vestibulær lidelse og tenker du bør utelukke krystallsyke og Menieres.

Krystallsyke må sjekkes med VNSbriller hos en behandler. Menieres må utredes hos ØNH.

Om du bor nærme Oslo/på Østlandet anbefaler jeg Nordfalk ØNH. (Er dessverre ikke mange ønh’ er med riktig utstyr for krystallsyke). 

PPPD gir ikke denne type svimmelhet, og brukes ofte som feildiagnostisering av for eksempel krystallsyke.

Du forklarer dette som ifbm kraftig forkjølelse, krystallsyke utløses ofte slik. 

Jeg ville unngått å nevne angst inntil du har fått utelukket, endel avviser pasienter da uten korrekte undersøkelser (men ikke hos Nordfalk ØNH - det blir man tatt seriøst og ordentlig sjekket). 

Fraråder deg sterkt å gjøre yoga inntil krystallsyke er utelukket, mange av de liggende/dype posisjonene kan spre særlig til fremre buegang som er en mye verre opplevelse enn du har nå.

Endret av DundreMilfin
Skrevet
klarinetta skrev (45 minutter siden):

Svimmelhet er felt for nevrolog og øre/nese/hals. Utelukke krystallsyke, landgangssyndrom, menieres, labyrintitt, evt MR av hodet. 

Men svimmelhet kan godt være "psykisk", altså påvirke blodtrykk og hjertebank. Man kan få blodtrykksfall / føle seg ør og at det svartner, og en sjelden gang føle man skal besvime / kan besvime. I så fall ufarlig  men veldig ubehagelig. Det kalles PPPD.

Jeg trodde helt klart jeg skulle besvime på det verste, ved tre tilfeller. Dette var de første to ukene. Og svimmelheten startet da først som som om det snurret inni hodet mitt, men er mer som om jeg er på en båt nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Uff, jeg føler meg deg men tror dette er bare midlertidig for deg. Håper det!

Jeg har fremdeles tinnitus, men merker det ikke konstant. Mest når jeg legger meg. Og det er mer susing enn ringing hos meg.

• Hjerte 1
Skrevet
DundreMilfin skrev (31 minutter siden):

Jeg har selv m vestibulær lidelse og tenker du bør utelukke krystallsyke og Menieres.

Krystallsyke må sjekkes med VNSbriller hos en behandler. Menieres må utredes hos ØNH.

Om du bor nærme Oslo/på Østlandet anbefaler jeg Nordfalk ØNH. (Er dessverre ikke mange ønh’ er med riktig utstyr for krystallsyke). 

PPPD gir ikke denne type svimmelhet, og brukes ofte som feildiagnostisering av for eksempel krystallsyke.

Du forklarer dette som ifbm kraftig forkjølelse, krystallsyke utløses ofte slik. 

Jeg ville unngått å nevne angst inntil du har fått utelukket, endel avviser pasienter da uten korrekte undersøkelser (men ikke hos Nordfalk ØNH - det blir man tatt seriøst og ordentlig sjekket). 

Fraråder deg sterkt å gjøre yoga inntil krystallsyke er utelukket, mange av de liggende/dype posisjonene kan spre særlig til fremre buegang som er en mye verre opplevelse enn du har nå.

Var helt sikker på at dette ikke var krystallsyke etter jeg snakket med en venninne som har slitt med det i flere år.

Hun trodde definitivt det var noe inni øret men hun syns ikke det hørtes ut som krystallsyken da jeg beskrev symptomene, forløpet osv. 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg trodde helt klart jeg skulle besvime på det verste, ved tre tilfeller. Dette var de første to ukene. Og svimmelheten startet da først som som om det snurret inni hodet mitt, men er mer som om jeg er på en båt nå. 

Bølging/gynging kan tyde på krystallsyke i midtre buegang. 

Prøv å merke om du kjenner at øynene dine blir litt mer urolige om du ligger på en av sidene. Ha gjerne noe mørkt over øynene så du ikke får lys inn. 

Skrevet
DundreMilfin skrev (Akkurat nå):

Bølging/gynging kan tyde på krystallsyke i midtre buegang. 

Prøv å merke om du kjenner at øynene dine blir litt mer urolige om du ligger på en av sidene. Ha gjerne noe mørkt over øynene så du ikke får lys inn. 

Takk for tips! Jeg ligger alltid på venstre side disse dager, føler det er best. Har ikke merket noe med øynene.

Det eneste jeg har merket at kan utløse svimmelhet er å ikke fokusere på noe spesifikt på butikken. Store butikker med mye lys og mange varer i repitisjon på hyllene kan starte svimmelheten. Men jeg klarte også å stoppe det fra å eskalere idag. Jeg er ikke engstelig som jeg var i starten da jeg trodde det var hjertesvulst eller hjertefeil😶

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Var helt sikker på at dette ikke var krystallsyke etter jeg snakket med en venninne som har slitt med det i flere år.

Hun trodde definitivt det var noe inni øret men hun syns ikke det hørtes ut som krystallsyken da jeg beskrev symptomene, forløpet osv. 😊

Det er ikke sikkert det er det, men symptomene kan absolutt være det.

Det er en velbrukt «myte» om at det må være karusell eller noe annet enn det du kjenner på.

Dersom dette skulle være midtre buegang (eller annen) og du ikke får rask behandling kan det lett bli kronisk, så jeg ville ikle hørt på venninne X eller Y - men rett og slett utelukket det hos riktig behandler med korrekt utstyr. 

Endret av DundreMilfin
Skrevet (endret)

Takk for tips! Jeg ligger alltid på venstre side disse dager, føler det er best. Har ikke merket noe med øynene.

Det eneste jeg har merket at kan utløse svimmelhet er å ikke fokusere på noe spesifikt på butikken. Store butikker med mye lys og mange varer i repitisjon på hyllene kan starte svimmelheten. Men jeg klarte også å stoppe det fra å eskalere idag. Jeg er ikke engstelig som jeg var i starten da jeg trodde det var hjertesvulst eller hjertefeil😶

Ja, da vedder jeg 5 kr på krystaller i høyre midtre buegang. 

Det du merker i butikken er veldig vanlig. Jeg handler alltid med solbriller 😅🙃 Og handlekurv for å holde balansen nogenlunde. 

Om du går inn på FBgruppa «krystallsyke og langvarig svimmelhet» som har ei ugle som logo så kan du spørre om tips til lokal behandler med briller. Samtidig bør du få henvisning til ØNH mtp hørselstapet. 

Finner de ingenting kan du gå videre med det psykiske, men det bør altså være suste på lista.

Endret av DundreMilfin
  • Nyttig 1
Skrevet
DundreMilfin skrev (7 minutter siden):

Ja, da vedder jeg 5 kr på krystaller i høyre midtre buegang. 

Det du merker i butikken er veldig vanlig. Jeg handler alltid med solbriller 😅🙃 Og handlekurv for å holde balansen nogenlunde. 

Om du går inn på FBgruppa «krystallsyke og langvarig svimmelhet» som har ei ugle som logo så kan du spørre om tips til lokal behandler med briller. Samtidig bør du få henvisning til ØNH mtp hørselstapet. 

Finner de ingenting kan du gå videre med det psykiske, men det bør altså være suste på lista.

Jeg begynte som sagt som deg. ØNH’ er uten utstyr trodde nevrologisk skade osv - men det var midtre buegang og krystaller. Og pppd forsåvidt. Men det får «alle» når de går med det over tid. 

Takk for gode råd og informasjon!

Jeg trodde krystallsyken ble utløst av enkelte bevegelser? Jeg fikk to av fire anfall mens jeg lå på sofaen.  

Det høres ut som du har vært veldig uheldig om du har blitt verre? Er det vanlig? Kan man bli kvitt det?

Skrevet (endret)

Takk for gode råd og informasjon!

Jeg trodde krystallsyken ble utløst av enkelte bevegelser? Jeg fikk to av fire anfall mens jeg lå på sofaen.  

Det høres ut som du har vært veldig uheldig om du har blitt verre? Er det vanlig? Kan man bli kvitt det?

Det er ikke vanlig å bli så dårlig som meg. 
Krystallsyke beskriver som posisjonsutløst, og det er delvis korrekt.

Men endel (jeg også) er svimle hele tiden. 

Ca 80% får det i en enkel buegang (oftest bakre, denne gir gjerne karusell i senga/liggende), og blir kvitt det av seg selv eller 1-5 behandlinger.

20% får det langvarig, og da kan man fortsatt bli kvitt det - men om man går med daglig svimmelhet i mer enn 6 mnd et sjansen stor for varige ettervirkninger selv om krystallene lykkes med å komme ut av buegangen.

Endel møtes av helsepersonell som ikke har særlig kompetanse (det gjelder de fleste). Om man er på båt så «var det iallefall IKKE krystaller».

Vel, jo - det kan man ha - men i en litt mindre vanlig buegang. Altså midtre.

Men uansett: grunnen til at du får symptomøkning i liggende posisjon er nok fordi du har løse krystaller (som er bra), og de flytter på seg inni buegangen. Da kjenner du ekstra ekle symptomer.

Det som skjer i butikken er at øyne sender feilsignaler til hjernen fordi de to henger sammen med øret. Bare prøv å lete i krydderhylla 😅

Du vil også kanskje kunne merke det i store folkemengder, etter å ha vært i bevegelse (bil/buss), sterke mønstre/farger og blanke flater. Alt detaljrikt (for eksempel Søstrene Grene eller Ikea, eller matbutikken) blir slitsomt og symptomøkende. 

Men ikke unngå det sålenge du klarer gjennomføre uten å bli dårlig resten av dagen, for da blir du mer sensitiv.

Om dette hadde vært kun pppd, landgangssyke eller Menieres skulle du vanligvis ikke merket det du gjør i liggende posisjon.

Sov med to puter (ca 30 grader), og sjekk den FBgruppa for behandler nært deg. Unngå å bøye deg under horisontalen, men vær gjerne aktiv om du klarer da dette holder eventuelle krystaller mer løse. Da går de lettere ut. 

Om dette er KS og du raskt får behandling er prognosen veldig god. 

Endret av DundreMilfin
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du bør henvises videre til øre/nese/hals-spesialist.

Det kan høres rart ut, men be gjerne om å bli sjekket for cøliaki også - manglende næringsopptak kan føre til mange rare ubalanser i kroppen, både fysisk og psykisk. Og ta vare på deg selv i mellomtiden!

• Hjerte 1
Skrevet
DundreMilfin skrev (1 time siden):

Om du refererer til mitt råd om yoga, så er yoga nidra kun avslapning/avspenning, ingen bevegelser. 

Skrevet

Eh, er det bare jeg som ser elefanten i rommet her?

Dette er klassiske long covid symptomer. Faktisk de mest vanlige med omicron. Overveldende svimmelhet er veldig vanlig ganske lenge etter selv mild covid. Det samme med hjertebank/høy puls. Les deg opp på POTS og covid.

Vi er så nummne etter denne pandemien at media ikke gidder å opplyse om de vanligste ettervirkningene etter covid så folk blir gående rundt uvitne når det skjer. 

«Dizziness if the most common neurological symptom reported in COVID-19 patients. «

https://www.news-medical.net/amp/news/20220206/Dizziness-is-a-common-symptom-of-COVID-19.aspx

https://www.yourcovidrecovery.nhs.uk/covid-in-the-last-4-weeks/effects-on-your-body/dizziness/

Anonymkode: bea1d...c26

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...