AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #21 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ikke alle opplever det sånn. Jeg har vært student på et eliteuniversitet i USA og opplevde det som mye lettere å få toppkarakter der enn hjemme. Pensumet var kanskje stort, men kravene til hvordan du skulle formidle det tilbake var mye lavere. Var også på utveksling på vgs og opplevde ungdom som mindre reflekterte enn norsk ungdom. De kunne masse faktakunnskap, men hadde null erfaring i å sette det i sammenheng, trekke linjer o.l. Det jeg føler norsk skole er veldig dårlig på, det er å utvikle og hjelpe de elevene som har over snittet læringspotensial. Jeg har møtt mange i den kategorien som har fått ødelagt all læringsglede av skolen, og som heller ikke har fått hjelp med det de faktisk trenger å lære, å angripe og lære ting de faktisk synes er overveldende og vanskelig. Det er et stort potensial vi i Norge ikke utnytter. Denne erfaringen har jeg også. Og i den sammenhengen kostet det masse penger for det måtte gjøres dobbeltarbeid da folk "lavere" i kjeden bare gjennomførte selvom det gjorde at et annet ledd ble forhindrer senere. Alt fordi at kulturen var at de som er sjef bestemmer, og de "nedover" skal ikke stille spørsmål. Vi glemmer fort at et barn lærer masse, uansett. Det er ikke sånn at om pensumet for faktakunnskap er litt mindre, så lærer elevene mindre. Det rommet som skapes fylles jo av læring vi i Norge verdsetter, som samspill f.eks. Norske elever blir lært opp til mye mer selvstendighet og refleksjon enn mange andre elever. Det er synd at det ikke er like lett å måle. Anonymkode: 2b3fa...a9b Jobber du i skolen? At det utdannes reflekterte elever i Norge er jeg usikker på. Har vært i praksis på vgs og makan! Det var det mye meg meg og meg, kunne ikke si noenting til eleven for alt er mobbing eller trakassering. Elevene fikk vite svarene på prøvene de pugget til, for å klare prøven. Det var visst helt vanlig! Anonymkode: 6fa87...e56
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #22 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De lærer mer enn oss i både Asia og Afrika også. Norge skaper idioter. Anonymkode: a10cd...31e Er i grunn tilbøyelig til å være enig. Men var et tilsvar til den ene som mente at Norge er av de mest intelligente og reflektert i hele verden. Anonymkode: 6fa87...e56
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #23 Skrevet 22. oktober 2022 Å tvinge en 4 åring til å sitte stille og lære teori er ikke bra. Selv 6 åringene sliter med det. Dette har til og med norsk skole fått kritikk for. Barn er ikke laget for å sitte stille og ta i mot teoretisk læring. Hvis man kan lære gjennom lek så er det nå en ting, men det skjer alt for lite. Å kreve streng disiplin til så små barn er problematisk, for å sitte rolig er krevende for så små barn. I mange land så er også vold mot barn som ikke hører etter helt normalt. Nei takk. Men å lære mer gjennom lek er bare positivt, det bør komme mer inn i skolen også. Anonymkode: 09fac...05a 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #24 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg er ikke overrasket. Jeg studerte i et annet europeisk land, og oppdaget etterhvert at studentene fra landet jeg dro til lå LANGT foran oss faglig i realfag. Vi var gode i engelsk, og jeg fikk vel inntrykk av at vi ikke lå så verst an i matte (jeg hadde R2). Men kjemi og biologi - selv om jeg hadde full fordypning i disse fagene, med gode karakterer, lå vi håpløst langt bak. I endel land har de en langt større grad av nivådeling, som starter mye tidligere enn i Norge. Dermed har de flinkeste elevene selvsagt mulighet til å lære mye mer. Anonymkode: 6925e...bc3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #25 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Å tvinge en 4 åring til å sitte stille og lære teori er ikke bra. Selv 6 åringene sliter med det. Dette har til og med norsk skole fått kritikk for. Barn er ikke laget for å sitte stille og ta i mot teoretisk læring. Hvis man kan lære gjennom lek så er det nå en ting, men det skjer alt for lite. Å kreve streng disiplin til så små barn er problematisk, for å sitte rolig er krevende for så små barn. I mange land så er også vold mot barn som ikke hører etter helt normalt. Nei takk. Men å lære mer gjennom lek er bare positivt, det bør komme mer inn i skolen også. Anonymkode: 09fac...05a Det er for dyrt. Det kunne gått an hvis foreldrene fikk ansvar for oppdragelsen selv og man kastet ut de som ikke oppførte seg. Anonymkode: 9963c...5b7 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #26 Skrevet 22. oktober 2022 Noen ord fra de barna jeg kjenner: 1)Hvorfor må jeg gå på skolen? Jeg lærer jo nesten ingenting der. Kan vi flytte til utlandet, værsåsnill? (Flere av de jeg kjenner har allerede forlatt landet Norge for å gi barna sine større muligheter) 2) Hvorfor skal jeg gjøre 5 matteoppgaver denna uka når det er ingen andre som gjør det? Det er streik, de andre har fri. 3) Nei, jeg gidder ikke å bruke tid på å gjøre det bedre. Hvorfor skal jeg det? Så lenge jeg består så er det ikke så viktig for meg. Personlig så irriterte jeg meg daglig på skolen pga mangelfull læring der. Det føltes som bortkastet tid. Og etter reform94 så ble de vanskelige bøkene slettet fra pensum der jeg gikk, slik at de stakkars elevene skulle få ståkarakter. (Nei, de blir for vanskelige for oss, så de bøkene må fjernes. Og fjernet ble de.. Dette kalles ansvar for egen læring. HALLO???) Anonymkode: a10cd...31e 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #27 Skrevet 22. oktober 2022 Synes det er veldig lurt å begynne tidlig med lærdom. Det er som liten man lærer lettest, bare tenk på at alle barn lærer seg språk bare ved å lytte til andre. Innen de begynner å lære fremmedspråk på skolen er denne evnen allerede kraftig svekket. Anonymkode: f762b...823 1
Frida Skrevet 22. oktober 2022 #28 Skrevet 22. oktober 2022 Hun tar det på kornet Vil fjerne offentliggjøring av resultatet fra nasjonale prøver Skam? Det er skammelig at de ikke gjør noe for å forbedre resultatet til den enkelte skole!
Mt3 Skrevet 22. oktober 2022 #29 Skrevet 22. oktober 2022 Det er jo desverre ett faktum at mange elever kjeder seg på skolen fordi de får for lite utfordringer, så en bedre oppdeling av undervisning ville vært på sin plass samt å vise mer praktiske oppgaver der en har bruk for det en har/skal jobbe med i teori. Og mens noen sikkert kunne begynt på skolen som 3åring så har du også noen på 6år som godt kunne utsatt skolestart ett år til. Og for å hjelpe lærerene til å kunne gjøre jobben sin så burde helt klart en del foresatte her til lands lært barna sine litt mer folkeskikk og det å ha respekt for andre.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #30 Skrevet 22. oktober 2022 Etter litt googlesøk, så leser jeg bl.a at kun ca 66% av skoleelever fullfører i Pakistan. De har lite penger til skolen, og sliter spesielt med å få vanskeligstilte og de med behov for spesialundervisning til å fullføre. Jeg leser ingenting om at det er obligatorisk skole fra 3 år, men at de har kindergarden, og at elevene begynner på skolen når de er 5. Tidligere hadde vi førskole i Norge, der barna skulle lære litt om skole før de begynte på skolen. Men dette er jo nå 1.klasse. Jeg vet ikke noe om nivået på undervisningen i Pakistan sammenlignet med den i Norge. Men det er klart det kan være lettere å kreve mer av elevene, når de som ikke henger med faller av og slutter å møte opp. Anonymkode: 9f1e1...265 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #31 Skrevet 23. oktober 2022 I Russland: Begynner og lære gangetabellen i første klasse. Begynner også og formulere enkle setninger. Fra andre klasse er det fremmedspråk som gjelder. Får prøver allerede fra første klasse med hvor mange prosent man hadde feil/rett Amerikansk High School: Ønske læreren velkommen på morgenen. ALLE andre navn enn Mr/Ms/Mrs + navn er bannlyst, sier du kun personens navn får du annmerkning. Ekstremt strenge krav til klær, bla lengde på skjørt, *utfordrende* klesstil, ikke lov med *eksotiske* farger i håret. Begynner og lære avansert matte fra 4 klasse. Karakterer på ALT (Også omgang med andre mennesker) Kommer man hit får man seg ett realt kultursjokk, en skoleklasse her til lands mangler: Manerer. Respekt. Disiplin. Uinteresserte generelt. Så ja vi har endel og lære. Anonymkode: 1f0ae...ddd
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #32 Skrevet 23. oktober 2022 On 10/22/2022 at 1:02 PM, AnonymBruker said: Jobber du i skolen? At det utdannes reflekterte elever i Norge er jeg usikker på. Har vært i praksis på vgs og makan! Det var det mye meg meg og meg, kunne ikke si noenting til eleven for alt er mobbing eller trakassering. Elevene fikk vite svarene på prøvene de pugget til, for å klare prøven. Det var visst helt vanlig! Anonymkode: 6fa87...e56 Nei. Jeg jobber i helsesektoren. Så min erfaring kommer jo fra de ungdommene jeg selv har møtt da, både i norsk skole og i utenlandsk skole. Og er helt sikkert store variasjoner mellom skoler i Norge, så min erfaring er på ingen måte annet enn anekdotisk. Og ting kan ha forandret seg mye på de 10 årene som har gått siden jeg selv gikk på vgs, selvsagt. Anonymkode: 2b3fa...a9b
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #33 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei. Jeg jobber i helsesektoren. Så min erfaring kommer jo fra de ungdommene jeg selv har møtt da, både i norsk skole og i utenlandsk skole. Og er helt sikkert store variasjoner mellom skoler i Norge, så min erfaring er på ingen måte annet enn anekdotisk. Og ting kan ha forandret seg mye på de 10 årene som har gått siden jeg selv gikk på vgs, selvsagt. Anonymkode: 2b3fa...a9b Jeg tror endel ting har endret seg drastisk de siste 10 årene, for å være ærlig. Anonymkode: 6fa87...e56
Skid_raw Skrevet 23. oktober 2022 #34 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 21.10.2022 den 19.44): Bestevenninna mi er fra Pakistan og jeg reiste med henne på 10 dagers ferie. Alt var helt topp. Fikk sett mange gode og positive sider av Pakistan. En ting som sjokkerte meg veldig var at småbarn fra ca 3 års alderen starter på skole. Eller kanskje det er som barnehage da men at de får bøker og de begynner å lære å telle/lærer bokstaver. Lærer å skrive og lese. Venninna mi hadde flere barn i familien i pakistan. 2 av dem var nesten like gamle som sønnen min (nettop fylt 5) og de holdt på å lære 4 gangen. Altså hallo??!!! 5 åringer lærer gangetabell i pakistan? Sønnen min som er bare 3 mnd yngre enn dem kan såvidt telle til 50. Og kan kjenne igjen noen av bokstavene. Men kan ikke skrive enda. Mens barna i pakistan skriver engelske ord og skriver urdu som er ekstremt vanskelig å lære. Itillegg til alt dette lærer de å lese koranen også etter skole. Hvorfor er det slik at de begynner med utdanningen i så liten alder? Det var nytt for meg Anonymkode: 4f4f2...5ae Det er en arv etter kolonialismen. Bare se mot England og du finner det samme fenomenet der.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #35 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 22.10.2022 den 9.24): Her i Norge anerkjenner vi barndommen og den egenverdi. La barn være barn, la de få beholde leken og utvikle seg selv gjennom den. Jeg tror ikke at resultatet av mennesket blir så mye bedre av at de blir presset inn i et skolesystem tidligst mulig. Veldig glad for at jeg som pedagog i Norge kan fokusere på omsorg,støtte og villedning, framfor pugging. Anonymkode: a0bf9...f9c Og jeg elsket pugging, men kunne ikke fordra voksne som så på meg med ‘omsorgsfulle’ øyne. Følte meg tilbakestående… føltes ekkelt. Anonymkode: 42839...0cf
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #36 Skrevet 23. oktober 2022 Jeg er sammen med en mann som er utdannet i et slikt land, som veldig tidlig og intensivt fokuserer på utdanning. Han har gått hele studieløpet, tatt master i fysikk og blitt en veldig intelligent og skarp mann. Men, jeg merker ofte at han har levd et veldig skjermet liv. Han fikk ikke lov til å spille fotball/drive med idrett, han sliter sosialt og har i dag ikke noe liv utenom jobb. Med andre ord, den dype spesialiseringen og fokuset fra tidlig av på bare utdanning har satt noen spor. Det er en avveining av verdier. Han har fått mye, men også gått glipp av veldig mye. Anonymkode: e3bce...cf3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå