AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #1 Skrevet 21. oktober 2022 Bestevenninna mi er fra Pakistan og jeg reiste med henne på 10 dagers ferie. Alt var helt topp. Fikk sett mange gode og positive sider av Pakistan. En ting som sjokkerte meg veldig var at småbarn fra ca 3 års alderen starter på skole. Eller kanskje det er som barnehage da men at de får bøker og de begynner å lære å telle/lærer bokstaver. Lærer å skrive og lese. Venninna mi hadde flere barn i familien i pakistan. 2 av dem var nesten like gamle som sønnen min (nettop fylt 5) og de holdt på å lære 4 gangen. Altså hallo??!!! 5 åringer lærer gangetabell i pakistan? Sønnen min som er bare 3 mnd yngre enn dem kan såvidt telle til 50. Og kan kjenne igjen noen av bokstavene. Men kan ikke skrive enda. Mens barna i pakistan skriver engelske ord og skriver urdu som er ekstremt vanskelig å lære. Itillegg til alt dette lærer de å lese koranen også etter skole. Hvorfor er det slik at de begynner med utdanningen i så liten alder? Det var nytt for meg Anonymkode: 4f4f2...5ae
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #2 Skrevet 22. oktober 2022 Ingen som har noe å si? Anonymkode: 4f4f2...5ae
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #3 Skrevet 22. oktober 2022 Syntes holdninger til utdannelse og skole er veldig slappe i Norge kontra andre land. Der forventes det innsats og prestasjon. Her forventes det puter, individuelle bestillinger og tilrettelegging. Nøyaktig hva som er det beste er vanskelig å si, for hvordan skal det måles? Anonymkode: 8865a...a99 11
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #4 Skrevet 22. oktober 2022 I land der man faktisk trenger en utdannelse for å klare seg, går det fint å overbevise ungdom om at skole er viktig. Små barn kunne selvfølgelig klart det her også, men vi trenger det ikke og setter mer pris på lek, kreativitet og sosialt samspill. Jeg tror riktignok mange kunne fått det bedre om de som unge kunne klart å forstå at skole er viktig. Jeg jobber med matematikk som på høyt nivå er et kreativt fag(og også bør være det på et lavt nivå), og ser at nordmenn som er flinke i matte er mer kreative enn de som har vokst opp i samfunn der det ikke er så verdsatt å tenke selv. Anonymkode: 40630...c7a 6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #5 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg blir matt når jeg tenker på hvor lite pensum er i Norge. Holdninger til skole er slappe, skolens pensum settes ikke i søkelyset og barn skal bare(!) leke. At barn skal leke er jeg enig i, men de har mye større kapasitet enn man tror. Vi begynner for seint, krever ikke nok av barn(og foreldre) og ender opp med ressurssvake mennesker i fleng. Vi syr virkelig puter under armene på barna og barn får lov til å si «jeg vil ikke» og blir hørt. og selvfølgelig er det ting som fungerer bra også. Barn føler seg lyttet til og Norges befolkning går for å være lykkelig. Anonymkode: b8fd0...a6c 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #6 Skrevet 22. oktober 2022 Her i Norge anerkjenner vi barndommen og den egenverdi. La barn være barn, la de få beholde leken og utvikle seg selv gjennom den. Jeg tror ikke at resultatet av mennesket blir så mye bedre av at de blir presset inn i et skolesystem tidligst mulig. Veldig glad for at jeg som pedagog i Norge kan fokusere på omsorg,støtte og villedning, framfor pugging. Anonymkode: a0bf9...f9c 3 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #8 Skrevet 22. oktober 2022 Dere kan si hva dere vil, men enden på visa er at norske arbeidstakere er helt topp. Anonymkode: 66900...d60 2 1
Gjest Vetatjegikkevet Skrevet 22. oktober 2022 #9 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her i Norge anerkjenner vi barndommen og den egenverdi. La barn være barn, la de få beholde leken og utvikle seg selv gjennom den. Jeg tror ikke at resultatet av mennesket blir så mye bedre av at de blir presset inn i et skolesystem tidligst mulig. Veldig glad for at jeg som pedagog i Norge kan fokusere på omsorg,støtte og villedning, framfor pugging. Anonymkode: a0bf9...f9c Hjertens enig med deg, også må jeg le litt av det som sikkert er sabotasje fra stavekontrollen 🤭
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #10 Skrevet 22. oktober 2022 Vetatjegikkevet skrev (1 minutt siden): Hjertens enig med deg, også må jeg le litt av det som sikkert er sabotasje fra stavekontrollen 🤭 Uff ja... noe villedning har vel forekommet,men i det daglige fokuserer jeg på veiledning 🤣🤣 Anonymkode: a0bf9...f9c 2
tangent Skrevet 22. oktober 2022 #11 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg er glad fireåringen min kan fokusere på lek og moro. Jeg ser jo det er ekstremt stor forskjell på barn når de er i den alderen, og de skal jo gå på skole i årevis, så ikke nødvendig å begynne enda tidligere med stillesittende aktiviteter. hadde derimot skole opplegget faktisk vært fokusert på å lære gjennom lek, så kunne de nok begynt tidligere. Men da måtte det vært mye høyere lærertetthet. 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #12 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg synes det virker som om at i utlandet tilpasser elevene seg skolen, mens her er det skolen som skal tilpasse seg elevene. Kanskje det er derfor vi leser om frustrerte lærere, mens i mange land er lærer et høystatusyrke der de ikke må finne seg i å bli kalt hore og bitch av elevene sine som igjen blir forsvart av foreldrene. Anonymkode: 2c60e...707 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #13 Skrevet 22. oktober 2022 Så skal man huske på at i Norge får vi så godt som alle gjennom 12-13 års skolegang. I land hvor pensumet er mye tøffere, faller veldig mange av lasset tidlig. Anonymkode: a9d2e...b2d 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #14 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg husker sønnen min kjedet vettet av seg i barnehagen de siste par årene og kunne ikke få begynt fort nok på skolen. Han var veldig lærelysten, men alt skulle bare være lek og fotball. Han ble skuffet på skolen også for når han var ferdig med regnestykkene fikk han bare dobbelt så mange av de samme og ikke noe å bryne seg på. Han lærte seg derfor å somle slik at han ikke fikk noe ekstra. Han er helt på normalen når det gjelder intelligens, det var vel mer at alt var lagt opp etter de svakeste. Tenker nå i ettertid at han ville hatt mer glede av "utenlandsk" skole med fokus på læring i stedet for lek. Anonymkode: 2c60e...707 5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #15 Skrevet 22. oktober 2022 Mange norske studenter som studere i utlandet får seg et sjokk når de ser pensum og alt som ventes av dem, det er større krav for å få gode karakterer. Dere kan si hva dere vil om det norske systemet, men det fører ikke til kunnskapsrike og faglig sterke ungdommer. Anonymkode: 6fa87...e56 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #16 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Mange norske studenter som studere i utlandet får seg et sjokk når de ser pensum og alt som ventes av dem, det er større krav for å få gode karakterer. Dere kan si hva dere vil om det norske systemet, men det fører ikke til kunnskapsrike og faglig sterke ungdommer. Anonymkode: 6fa87...e56 Pensum på selve skolen kan være en del mer i mange land ja, men når det gjelder arbeidslivet stikker mange europeiske land, inkl. Norge av med seieren når det gjelder effektivitet likevel. Vi ser det dessverre blant mange av våre internasjonale partnere der en del har topp utdannelse i sine land, men der det likevel hersker ineffektivitet, lite kommunikasjon, lite eierskap til egne arbeidsoppgaver osv. Anonymkode: 9d5ff...852 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #17 Skrevet 22. oktober 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Mange norske studenter som studere i utlandet får seg et sjokk når de ser pensum og alt som ventes av dem, det er større krav for å få gode karakterer. Dere kan si hva dere vil om det norske systemet, men det fører ikke til kunnskapsrike og faglig sterke ungdommer. Anonymkode: 6fa87...e56 Ikke alle opplever det sånn. Jeg har vært student på et eliteuniversitet i USA og opplevde det som mye lettere å få toppkarakter der enn hjemme. Pensumet var kanskje stort, men kravene til hvordan du skulle formidle det tilbake var mye lavere. Var også på utveksling på vgs og opplevde ungdom som mindre reflekterte enn norsk ungdom. De kunne masse faktakunnskap, men hadde null erfaring i å sette det i sammenheng, trekke linjer o.l. Det jeg føler norsk skole er veldig dårlig på, det er å utvikle og hjelpe de elevene som har over snittet læringspotensial. Jeg har møtt mange i den kategorien som har fått ødelagt all læringsglede av skolen, og som heller ikke har fått hjelp med det de faktisk trenger å lære, å angripe og lære ting de faktisk synes er overveldende og vanskelig. Det er et stort potensial vi i Norge ikke utnytter. 58 minutter siden, AnonymBruker said: Pensum på selve skolen kan være en del mer i mange land ja, men når det gjelder arbeidslivet stikker mange europeiske land, inkl. Norge av med seieren når det gjelder effektivitet likevel. Vi ser det dessverre blant mange av våre internasjonale partnere der en del har topp utdannelse i sine land, men der det likevel hersker ineffektivitet, lite kommunikasjon, lite eierskap til egne arbeidsoppgaver osv. Anonymkode: 9d5ff...852 Denne erfaringen har jeg også. Og i den sammenhengen kostet det masse penger for det måtte gjøres dobbeltarbeid da folk "lavere" i kjeden bare gjennomførte selvom det gjorde at et annet ledd ble forhindrer senere. Alt fordi at kulturen var at de som er sjef bestemmer, og de "nedover" skal ikke stille spørsmål. Vi glemmer fort at et barn lærer masse, uansett. Det er ikke sånn at om pensumet for faktakunnskap er litt mindre, så lærer elevene mindre. Det rommet som skapes fylles jo av læring vi i Norge verdsetter, som samspill f.eks. Norske elever blir lært opp til mye mer selvstendighet og refleksjon enn mange andre elever. Det er synd at det ikke er like lett å måle. Anonymkode: 2b3fa...a9b 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #18 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ingen som har noe å si? Anonymkode: 4f4f2...5ae AnonymBruker skrev (17 timer siden): Bestevenninna mi er fra Pakistan og jeg reiste med henne på 10 dagers ferie. Alt var helt topp. Fikk sett mange gode og positive sider av Pakistan. En ting som sjokkerte meg veldig var at småbarn fra ca 3 års alderen starter på skole. Eller kanskje det er som barnehage da men at de får bøker og de begynner å lære å telle/lærer bokstaver. Lærer å skrive og lese. Venninna mi hadde flere barn i familien i pakistan. 2 av dem var nesten like gamle som sønnen min (nettop fylt 5) og de holdt på å lære 4 gangen. Altså hallo??!!! 5 åringer lærer gangetabell i pakistan? Sønnen min som er bare 3 mnd yngre enn dem kan såvidt telle til 50. Og kan kjenne igjen noen av bokstavene. Men kan ikke skrive enda. Mens barna i pakistan skriver engelske ord og skriver urdu som er ekstremt vanskelig å lære. Itillegg til alt dette lærer de å lese koranen også etter skole. Hvorfor er det slik at de begynner med utdanningen i så liten alder? Det var nytt for meg Anonymkode: 4f4f2...5ae Her i Norge utdanner vi sauer og skolesystemet er på nivå med analfabetisme sett i sammenligning med andre land. De som har fått utdannelse i utlandet får sjokk når de lærer hvor lite vi lærer om. Mange utlendinger kan mer om Norge enn de som er utdannet her. Det er en stor skam. Anonymkode: a10cd...31e
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #19 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Pensum på selve skolen kan være en del mer i mange land ja, men når det gjelder arbeidslivet stikker mange europeiske land, inkl. Norge av med seieren når det gjelder effektivitet likevel. Vi ser det dessverre blant mange av våre internasjonale partnere der en del har topp utdannelse i sine land, men der det likevel hersker ineffektivitet, lite kommunikasjon, lite eierskap til egne arbeidsoppgaver osv. Anonymkode: 9d5ff...852 Ja nå tenker jeg på andre europeiske land eller Nord Amerika, ikke asiatiske eller afrikanske land. Selvsagt. Anonymkode: 6fa87...e56
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #20 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja nå tenker jeg på andre europeiske land eller Nord Amerika, ikke asiatiske eller afrikanske land. Selvsagt. Anonymkode: 6fa87...e56 De lærer mer enn oss i både Asia og Afrika også. Norge skaper idioter. Anonymkode: a10cd...31e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå