Gå til innhold

Sint på meg selv fordi jeg blir så påvirket av årstid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner allerede å bli trøtt. Alt er kjedelig. Ingenting motiverer meg. Heldigvis har jeg jobb. Men jeg merker at jeg plutselig fristes mer og mer til å bare legge meg i sengen og sove fordi jeg kjeder meg sånn. Nå har jeg i flere dager sovet litt på dagen og sovner likevel lett om kvelden. Slik har jeg det ikke når det er sommer. Har også vært i et varmere land for litt siden og hadde det ikke slik der. Nå vet jeg at mange kommer til å rope om at Norge er verdens beste land og bla bla. Men det er neppe verdens beste land sånn klimamessig. Jeg er dømt til å leve med depresjon hver jævla halvår! Skulle ønske jeg var mer sånn som ikke ble så påvirket av dette.

Anonymkode: 91f11...ab4

• Liker 4
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjerp deg, du bor faktisk i et av verdens beste land...

Anonymkode: f24b7...798

• Liker 2
Skrevet

Hvor i landet bor du? 

Anonymkode: 366d4...d79

Skrevet

Depresjon pga mørketid skyldes mangel på dagslys.

Lysbehandling med dagslyslampe gir mange mennesker med høst- og vinterdepresjoner nytt liv og mer energi. Se for eksempel denne, som selges på apotek. Finnes mange modeller og typer.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Ok. Så ved siden av at årstidene påvirker deg er du sint i tillegg. Føler du at det er produktivt?

Anonymkode: 3881e...239

Skrevet

Føler med deg! Jeg har det på samme måte. Det er skikkelig tungt, og særlig nå, hvor den aller mørkeste tiden er foran oss, og det fortsatt føles uendelig lenge til dagene blir lysere igjen. Jeg har på ingen måte mestret det selv, men prøver å finne ørsmå ting som gir en viss form for glede eller optimisme. Som å prøve å få tid til en kaffe i sola, om den bestemmer seg for å titte fram en kort stund. Kjøpe blomster til meg selv. Te, duftlys, musikk, pledd og en bok en mørk kveld. Å ta en dag, eller en time, av gangen. 

• Hjerte 4
Skrevet

Det trenger du ikke være, for det er helt naturlig å på en eller annen måte bli påvirka. Vi trenger lys og mangel på lys påvirker oss alle. Noen i større grad enn andre . Anbefaler deg og andre og høre på dette programmet, der forklares og normaliseres dette med høstdepresjon. https://radio.nrk.no/podkast/ekko_-_et_aktuelt_samfunnsprogram/l_a08373e6-4158-44dd-8373-e64158f4dd24

Anonymkode: ae310...755

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Skjerp deg, du bor faktisk i et av verdens beste land...

Anonymkode: f24b7...798

Tidenes dårligste forsøk på å få likes. Billige menneske.

• Liker 7
Skrevet
mangolassie skrev (3 minutter siden):

Føler med deg! Jeg har det på samme måte. Det er skikkelig tungt, og særlig nå, hvor den aller mørkeste tiden er foran oss, og det fortsatt føles uendelig lenge til dagene blir lysere igjen. Jeg har på ingen måte mestret det selv, men prøver å finne ørsmå ting som gir en viss form for glede eller optimisme. Som å prøve å få tid til en kaffe i sola, om den bestemmer seg for å titte fram en kort stund. Kjøpe blomster til meg selv. Te, duftlys, musikk, pledd og en bok en mørk kveld. Å ta en dag, eller en time, av gangen. 

Sæ fint at du har noe som gir deg glede! Men disse tingene sliter jeg med å finne. Jeg kan se på filmer, høre på musikk osv. Men alt dauer liksom vekk. Og jeg føler jeg helt kaster vekk tilværelsen min.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Depresjoner kan påvirkes og forsterkes av mørket, om det starter så tidlig som nå så bør du jo vurdere å flytte lenger sør om så til varmere strøk. Om en har utdannelse og evne til å jobbe så er det nok ikke så verst i andre land heller, en må jo bare legge til side penger til evt dårligere tider.  

En kan jo også bo i utlandet i den verste mørketiden (permisjon fra jobb) og jobbe i Norge resten av året. Kommer jo an på hvordan en kan kombinere det best mulig med jobben en har.

• Liker 2
Skrevet

Jeg blir ikke deprimert men jeg er revmatiker så jeg vet hvordan det er å bli påvirket av årstiden. Det er en dyster, mørk, fuktig og rå årstid. 

Men jeg har en i familien som har det slik at hvert vinterhalvår så blir han deprimert her hjemme. Før når han var yngre og sprekere så reiste han til asiatiske land i vinterhalvåret, India, Bangladesh, Thailand, osv. Men etter at han ble gammel så har han vært hjemme hele året, og livet er skikkelig tungt for ham. Spesielt om vinteren. 

Hvis du har mulighet så kunne du kanskje brukt sommerhalvåret til å tjene inn og forberede det å reise til sydlige strøk om vinteren?

Hvor gammel er du? Har du utdanning? Hva med å bli reiseleder? Arbeide innen noe som du også kan gjøre andre steder i verden?

Anonymkode: 6b859...e5a

• Nyttig 1
Skrevet
Million skrev (7 minutter siden):

Depresjon pga mørketid skyldes mangel på dagslys.

Lysbehandling med dagslyslampe gir mange mennesker med høst- og vinterdepresjoner nytt liv og mer energi. Se for eksempel denne, som selges på apotek. Finnes mange modeller og typer.

Signerer denne. Jeg fikk låne en dagslyslampe forrige vinter, og jeg merket forskjell på humøret og mental energi når jeg husket å bruke den jevnlig. Og likeledes ble jeg verre/sløvere når jeg glemte å bruke den. Ikke nødvendigvis sånn at jeg gikk fra trøtt og sur hele dagen til kvikk og smørblid hele dagen, men det vanlige stresset var litt lettere å holde ut, små øyeblikk med glede/tilfredshet/mening i livet var lettere å kjenne, og sånt. (Nå skal det sies at jeg ikke brukte den så ofte og lenge som jeg burde ha gjort, men jeg merket forskjell på en dag med og en dag uten.)

Og som en ab over her sier; å bli påvirket av lys og mangel på sådan er faktisk helt naturlig. Det påvirker produksjonen av og samspillet mellom flere hormoner, blant annet. Melatonin, eksempelvis, produseres når det blir mørkt rundt oss, så mange får faktisk økt søvnbehov i mørketiden. Det er flere hormoner og prosesser inne i bildet, jeg husker dem bare ikke nå.

D-vitamin har også innvirkning på humøret. Mange har litt mangel, evt lave verdier av d-vitamin i vinterhalvåret nettopp pga for lite sollys. Så å ta tilskudd av det anbefales også. (Sjekk evt hos lege først, siden D-vitamin er fettløselig og overskudd samles opp i kroppen. For mye er like ille som for lite.)

Føler med deg, jeg sliter med mye av det samme. 

Anonymkode: a3786...83a

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har det også sånn❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Takk for svarene. Det har ikke startet så tidlig som nå før. Mulig det er fordi jeg har fri. Starter på jobb snart heldigvis. 

Men det er det at jeg vet at nå har jeg det foran meg. Jeg gruer meg til des-Jan. Det er noen grusomme mnd! Det begynner å bli mørkt kl 2!!!! Og kulden! 

Jeg har nettopp kommer fra sørligere strøk. Hadde permisjon fra jobben. Men ingenting varer evig, så nå var det tilbake til det vanlige litt mer kjedelige. 
Joa, frister å kunne be om permisjon og reise. Men det funker jo ikke slik at, og det forstår jeg. Jeg bare er litt irritert for at jeg ikke klarer å finne en måte…

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Takk for svarene. Det har ikke startet så tidlig som nå før. Mulig det er fordi jeg har fri. Starter på jobb snart heldigvis. 

Men det er det at jeg vet at nå har jeg det foran meg. Jeg gruer meg til des-Jan. Det er noen grusomme mnd! Det begynner å bli mørkt kl 2!!!! Og kulden! 

Jeg har nettopp kommer fra sørligere strøk. Hadde permisjon fra jobben. Men ingenting varer evig, så nå var det tilbake til det vanlige litt mer kjedelige. 
Joa, frister å kunne be om permisjon og reise. Men det funker jo ikke slik at, og det forstår jeg. Jeg bare er litt irritert for at jeg ikke klarer å finne en måte…

Innlegget ditt er som tatt rett ut av munnen på meg. Er dystemisk hver eneste høst pga at jeg VET vinteren står for døra. Misliker egentlig høsten mest av alle årstider nettopp fordi den er så mentalt utfordrende. Vinteren er jo bare mørk og deprimerende, men da har man iallfall kommet igang med prosessen. 
Pleide faktisk å telle dager Ila vinteren tidligere, deretter telte jeg uker (vinteren har jo 13 effektive uker i seg… Denne tellingen har jeg i senere tid gått bortifra, men det er like traurig likevel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har det likedan. Null energi. Men, tidligere har det ikke startet før desember, så nå ble det plutselig så tidlig som i oktober. 

Anonymkode: 1c613...c66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...