Gå til innhold

Bil fritatt for EU kontroll + innmaten til gammel Leaf = perfekt kjøretøy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min sier jeg er en tulling og at dette aldri vil gå, men fins det en måte å få en bil som denne (som er fritatt for PKK), skifte ut motor og drivkomponenter med alt som hører til en 2012 Leaf som vi har stående, og så kjøre den gamle bilen elektrisk? Den må vel kanskje fremvises før den får skilter igjen? Jeg ser på andre med misunnelse, der ødelagte klassikere får et nytt liv ved elektrifisering. Her i Norge er det bortimot umulig. Det er grusomt frustrerende.

Anonymkode: c4e77...d2c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må søkes om ombygging og den gamle bilen vil da ikke lengre være unntatt PKK. 

Anonymkode: 8fbd0...851

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det må søkes om ombygging og den gamle bilen vil da ikke lengre være unntatt PKK. 

Anonymkode: 8fbd0...851

Hva er sannsynligheten for å få det til? Hva er det som må til, egentlig?

Skrevet

Hvis du bygger den om må du til eu kontroll

Skrevet

Det er selvfølgelig mulig og det har blitt mye enklere etter at SVV begynte med SFOOR (Spesialistgruppe for Ombygde, Oppbygde og Reparerte kjøretøy).

Da er det altså snakk om en amatørombygging og man må søke til SFOOR på forhånd og sistnevnte kommer til følge opp ombyggingen med garasjebesøk og dokumentasjon som f.eks. fotoer.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/ombygging/ombygging-av-kjoretoy/

Bilen du lenket til er forresten en 1938 modell og da er det kjøretøyforskriften fra 1926 som er gjeldene, den bør vel helst bevares som den er og om man skulle gjort den om til elektrisk så er ikke Leaf det beste valget for donorbil siden den har framhjulstrekk.

Men det er mulig å bygge om til EL uten at det ikke er mulig å sette den tilbake til original stand.

Det har blitt veldig populært å bygge om eldre biler og i f.eks. England så er det mye enklere enn i Norge, men dette er garantert noe som blir mer vanlig her i landet også.

Anonymkode: 2c6ea...e0d

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Mulig du vil kunne unngå PKK da denne er over 50  år dvs antikk men om det er mulig å gjøre den om til batteribil  vet jeg ikke vil i så fall bli dyrt deler til 1936 er ikke lagervare og over disk det må også søkes om å bygge om 

Lykke til med prosjektet i så fall :) 

Endret av Maskinfører
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er selvfølgelig mulig og det har blitt mye enklere etter at SVV begynte med SFOOR (Spesialistgruppe for Ombygde, Oppbygde og Reparerte kjøretøy).

Da er det altså snakk om en amatørombygging og man må søke til SFOOR på forhånd og sistnevnte kommer til følge opp ombyggingen med garasjebesøk og dokumentasjon som f.eks. fotoer.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/ombygging/ombygging-av-kjoretoy/

Bilen du lenket til er forresten en 1938 modell og da er det kjøretøyforskriften fra 1926 som er gjeldene, den bør vel helst bevares som den er og om man skulle gjort den om til elektrisk så er ikke Leaf det beste valget for donorbil siden den har framhjulstrekk.

Men det er mulig å bygge om til EL uten at det ikke er mulig å sette den tilbake til original stand.

Det har blitt veldig populært å bygge om eldre biler og i f.eks. England så er det mye enklere enn i Norge, men dette er garantert noe som blir mer vanlig her i landet også.

Anonymkode: 2c6ea...e0d

Knallbra! Jeg skal lese meg opp. Videoer som denne har jeg sett hundrevis av. Har ikke kunnskapen til å gjøre dette selv, men det hadde vært knall å prøve.

Skrevet

Hig lagde elektrisk boble. Kontakt de kanskje?

Anonymkode: eba9b...c01

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...