Gå til innhold

Introvert med litt sosial angst og dårlig selvtillit? Hvordan får det bedre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

La denne under helse, siden det gjelder psykisk helse. Ønsker konkrete råd fra folk som har lidd under dårlig selvfølelse og  fått det bedre med seg selv. Jeg er introvert og sjenert, men også sosial. Bare ønsker å bli litt tryggere på meg selv. Sliter med å stå opp for meg selv, spesielt ovenfor folk som er verbalt sterke, eller som bruker hersketeknikker. 

Anonymkode: 2dca8...b2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært der du er, og er der til tider fortsatt. En vanlig grunn tenker jeg, til at man føler det sånn, er at man er opptatt av andres godkjenning av den man er. Å bli likt blir viktigere enn om man selv i det hele tatt liker den andre personen. Når man er sjenert, så er man vel ofte redd for å ikke bli akseptert, og det meste av fokuset er rettet innover - en type selvopptatthet, for å si det rett ut. Hvis man retter fokus utover isteden, for å lære noe om den andre, er det mindre energi til overs til hva de evt syns om en selv. For meg har det også hjulpet å tenke litt mer realistisk, at det finnes mange mennesker her i verden, og det er helt umulig å være likt av alle. Og om noen ikke syns noe om meg, er det egentlig så farlig? Man står liksom med to alternativer foran seg - i forsøket på å bli likt/akseptert av alle, å krympe seg selv og ikke bli mer enn en slags skygge (og faktisk, erfare at det vil være folk som ikke liker en da heller) - eller å komme i kontakt med seg selv, hva man står for, hva man liker, og hva man ikke aksepterer, og stå støtt i det og uttrykke det. Velger man det siste, så vil man krenke noen, og noen vil ikke like en, men man vil også tiltrekke seg de som faktisk er likesinnede. Jeg tror at ved å stå for noe, så bygger man selvtillit og styrker selvbildet over tid. Det er ikke en quick fix, men noe som skjer over tid. For meg har det hjulpet å skrive, og å prøve å gjennomskue hva som er «people-pleasing» og hva som faktisk er mine innerste ønsker og meninger. Ønsker deg all lykke til! Tenk hvilken spennende person som bor i deg, bak frykten, og hvor gøy det blir å bli kjent med den personen - både for deg og for andre du møter :)

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...