AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #1 Skrevet 21. oktober 2022 Heisann! Vurderer å søke på ny jobb - går i vikariat på min nåværende jobb, og ønsker ikke å skape dårlig stemning ved å si at jeg leter etter fast stilling. Vet at flere ansatte har opplevd å bli møtt med lite forståelse av arbeidsplassen på dette området - dessverre! Ønsker ikke at sjansene mine for fast ansettelse skal reduseres betydelig ved å si at jeg leter etter ny jobb. Jeg mistrives ikke i nåværende jobb, men fast stilling står høyt! «Problemet» er at jeg etter et raskt facebooksøk på stillingen kunne se at ny avdelingsleder er venn med min nåværende avdelingsleder. Liten verden der altså🤷♀️ Kan lederen på stillingen jeg søker uoppfordret ta kontakt med min nåværende arbeidsplass? Fordi de kjenner hverandre fra før? Plutselig ble jeg pysete og vurderer å droppe hele søknaden😮💨 Anonymkode: 956cd...10a
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #2 Skrevet 21. oktober 2022 Vet ikke om det er vanlig, men sjefen min gjør gjerne det. Dvs., hvis han vet at noen han kjenner har jobbet med vedkommende eller kjenner til vedkommende så forhører han seg med dem angående ting som innsats, oppmøte, etc. Det er jo en ærlig sak å ønske seg fast stilling! Det burde ikke være noe å bli sur for. Anonymkode: 29543...f88 1
Gjest ti10 Skrevet 21. oktober 2022 #3 Skrevet 21. oktober 2022 Det kan de nok godt finne på. Jeg vet om flere som har gjort det. Men er de ordentlige venner eller bare facebook-venner? Det er jo noen som legger til folk uten å egentlig kjenne hverandre så godt. Men ærlig talt, det er da ingenting galt med å ønske fast stilling! Det må da de fleste ha forståelse for. Hvis du ikke har gjort det allerede, kan du jo nevne det på den nåværende jobben din, at du er ute etter fast stilling og om de ser for seg at det er aktuelt for deg der? Hvis de er veldig avvisende eller vag, kan det jo ikke komme som en overraskelse på dem at du søker på en annen fast stilling.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #4 Skrevet 21. oktober 2022 Du må be om at søknaden din behandles konfidensielt, gjerne med begrunnelse i at nåværende arbeidsgiver ikke er informert om at du ser deg om etter ny jobb. Anonymkode: 11fb4...321
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #5 Skrevet 21. oktober 2022 Jeg opplevde det og det kostet meg både jobben jeg hadde og den jeg søkte på, som jeg sto som kandidat nr. 1 på før hun som skulle ansette ringte daværende nærmeste leder. Valgte bevisst å ikke nevne noe fordi jeg visste hun ikke var til å stole på. Var ikke i konflikt med henne og resten av ledelsen var superfornøyde med meg, men hun var typen som valgte ut hakkekyllinger og gullunger, og jeg var en av hakkekyllingene. To andre kolleger, som andre i ledelsen også var superfornøyde med og som nærmeste leder hadde valgt ut som hakkekyllinger, opplevde liknende. Anonymkode: 16b50...33f
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #6 Skrevet 21. oktober 2022 Det kan du regne med at hun gjør. Anonymkode: bddc3...72b
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #7 Skrevet 21. oktober 2022 Mener jeg har sjekket dette før, og at de ikke har lov til å snakke med referanser du har oppgitt uten å informere deg om det. Men det skjer likevel. Jeg har opplevd å bli spurt selv om kollega jeg ikke visste at hadde søkt jobb. Anonymkode: 08814...b52
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #8 Skrevet 22. oktober 2022 Hvis du spesifikt ber de om å ikke ringe dit så tror jeg ikke de gjør det. Men de kan jo lure litt på hvorfor. Hvis det blir mye "greier og greier" så kan det dra ned inntrykket i forhold til andre kandidater som er mer "rett frem" i ansettelsesprosessen. Ellers tror jeg nok at de fleste ledere som skal ansette nye folk, vil bruke alle kanaler de har tilgjengelige for å skaffe mest mulig informasjon. Det kan være alt fra å ringe din nåværende sjef (hvis de kjenner hverandre), til å spørre andre ansatte om de har jobbet med deg før og kjenner deg. Jeg har selv blitt spurt av min leder om en person som ville jobbe hos oss, i tillegg til at jeg har blitt spurt om jeg kunne anbefale noen å headhunte. En uttalelse fra noen de allerede kjenner har nok stor påvirkningskraft. Anonymkode: c5aaf...880
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #9 Skrevet 22. oktober 2022 Har de lov? Nei, av hensyn til taushetsplikt. Gjør de det likevel? Ja. Anonymkode: ec11b...798
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå