Gå til innhold

Får barnas venner middag når de plutselig dukker opp når dere skal spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en liten tenåring som i går skulle på besøk til en venninne for å bake brownies. Avtalen var at når hun kom hjem i 18 tiden, skulle vi spise middag, og vi skulle spise restemiddag så vi hadde akkurat nok til oss tre.

Plutselig endrer jentene planen, og venninnen kommer til oss for å bake.

Da sa vi til datteren vår at de fikk bake først, og når venninnen dro hjem skulle vi lage middag.

Så viser det seg at datteren vår har inviteret venninnen til å spise middag sammen med oss, og jeg tenkte da at vi ikke hadde nok mat.

Jeg orket ikke ut igjen for å handle siden jeg var opptatt med andre ting, og det er ikke butikk rett rundt hjørnet.

Jeg syntes også det var flaut at vi skulle sitte og spise mens denne venninnen så på.

Jeg var veldig sulten og hadde lyst å spise meg mett, men det endte med at jentene spiste middag og jeg og faren spiste bare litt.

Jeg synes ikke at unger eller tenåringer skal legge egne planer og bare bytte om på planene i siste sekund uten å informere foreldre.

Hva gjør dere i sånne situasjoner?

Anonymkode: 58d1a...b13

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan hvertfall ikke spise mens de andre barna ser på. Enten så spiser alle eller ingen eller så sier man til gjesten som dukker opp at det ikke passer å komme på besøk akuratt nå

Anonymkode: be034...e7a

• Liker 5
Skrevet

Da hadde jeg latt jenta fått min del av middagen, også hadde jeg spist noen knekkebrød eller lignende. 

• Liker 20
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde latt det gå for den gangen, men så er det viktig å snakke med ungene om det å legge sånne planer uten å spørre dere foreldre. 

Anonymkode: ec470...d98

• Liker 17
  • Nyttig 5
Skrevet

En liten tenåring?

Anonymkode: 21e7a...416

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En liten tenåring?

Anonymkode: 21e7a...416

13

Skrevet

Hadde gjort som hun over her, og spist brød/knekkebrød selv og latt jenta fått mitt. Event funnet en pizza eller noe om jeg hadde hatt i fryseren og servert dem det. Så hadde jeg snakket med datteren min senere og sagt det er veldig hyggelig med middagsbesøk men du må spørre/gi beskjed på forhånd så vi kan planlegge så det er nok til alle :)

• Liker 4
Skrevet

De nærmeste vennene her er naboer så nei, de sendes hjem, foreldrene ringer de om de ikke er hjemme til middag uansett. Andre som er med hjem er avtalt og da får de selvsagt spise her. 

Aldri, aldri, aldri om noen skulle sitte å se på at vi spiste. 

Anonymkode: be5bd...bbc

• Liker 3
Skrevet

Men hadde dere ingenting annet dere kunne supplere med? Posesuppe, noe i fryseren, egg etc? Jeg har opplevd dette maaange ganger, og da sier jeg bare; oisann dette var ikke planlagt, så da blir det litt av hvert til middag🤷‍♀️. Men vi er veldig glad i besøk da, har jo forståelse for at andre har behov for mer alenetid som familie🙂

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Du bør forklare for datteren din at dette ikke er greit. Gjester til middag må avklares på forhånd. Hun bør være gammel nok til å skjønne det.

Anonymkode: 2bb24...cf5

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Serverer selvfølgelig. Hadde ikke tenkt at det var noe problem 

Anonymkode: e11a9...af1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Du deler maten. Finner noe å supplere med, eller serverer litt mindre posjon til alle. 

Hvordan hadde du selv likt å bli nektet mat? 

Anonymkode: a6bf9...fa7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du deler maten. Finner noe å supplere med, eller serverer litt mindre posjon til alle. 

Har opplevd det flere ganger som barn selv, da foreldre til venner sa at de ikke hadde nok mat da middagsbesøket ikke var planlagt.

Ts

• Liker 4
Skrevet

Har opplevd det flere ganger som barn selv, da foreldre til venner sa at de ikke hadde nok mat da middagsbesøket ikke var planlagt.

Ts

Tenkte ikke noe spesielt på det.

Ts

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg pleier ikke å dukke opp uanmeldt hos folk og forvente middag. Det gjorde jeg ikke da jeg var liten heller (vi spurte alltid om lov først), men jeg vet at det er vanlig for barn nå. En 13-åring er gammel nok til å lære at sånt må avtales, slik som det gjøres blant voksne.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ts

Vanligvis er jeg enig, om unger dukker opp uanmeldt på døra i middagstider blir de vanligvis sendt hjem med avtale om at de treffes etter middag.

Men - dette blir jo annerledes.

Din datter har faktisk invitert venninnen, til dere på middag.

Problemet er ikke at hun dukker opp uanmeldt, men at din datter har invitert gjest uten å sjekke med dere.

For akkurat denne situasjonen, at dere ikke har middag nok og barn har invitert overraskelsesgjest uten å avtale med oss - ville jeg nok gitt datter beskjed om å lage noe hun og gjesten hennes kunne spise - suppepose og ostesmørbrød f.eks, omelett el.l.

Og en samtale om husregler for middagsgjester i etterkant.

Den jenta som dukket opp er jo din datters inviterte gjest, og bør ikke få konsekvensen av at datter ikke har sørget for å avtale middagsinvitasjon med dere. Men ville gjort det soleklart etterpå at middagsbesøk må avtales, fordi middager og mengde mat må planlegges og forberedes.

Det burde strengt tatt en 13-åring skjønne av seg selv.

Anonymkode: 9d73a...9e3

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Vanligvis er jeg enig, om unger dukker opp uanmeldt på døra i middagstider blir de vanligvis sendt hjem med avtale om at de treffes etter middag.

Men - dette blir jo annerledes.

Din datter har faktisk invitert venninnen, til dere på middag.

Problemet er ikke at hun dukker opp uanmeldt, men at din datter har invitert gjest uten å sjekke med dere.

For akkurat denne situasjonen, at dere ikke har middag nok og barn har invitert overraskelsesgjest uten å avtale med oss - ville jeg nok gitt datter beskjed om å lage noe hun og gjesten hennes kunne spise - suppepose og ostesmørbrød f.eks, omelett el.l.

Og en samtale om husregler for middagsgjester i etterkant.

Den jenta som dukket opp er jo din datters inviterte gjest, og bør ikke få konsekvensen av at datter ikke har sørget for å avtale middagsinvitasjon med dere. Men ville gjort det soleklart etterpå at middagsbesøk må avtales, fordi middager og mengde mat må planlegges og forberedes.

Det burde strengt tatt en 13-åring skjønne av seg selv.

Tillegg - og gjort det soleklart at dette var et engangs unntak - inviterer hun gjester uten avtale med dere igjen, så må hun selv beklage og sende dem hjem igjen.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg pleier ikke å dukke opp uanmeldt hos folk og forvente middag. Det gjorde jeg ikke da jeg var liten heller (vi spurte alltid om lov først), men jeg vet at det er vanlig for barn nå. En 13-åring er gammel nok til å lære at sånt må avtales, slik som det gjøres blant voksne.

Jeg avtaler ikke med mannen om å ta med noen ekstra. Det ordner vi bare. Det samme om det kommer venner av barn

Anonymkode: e11a9...af1

• Liker 1
Skrevet
Missy77 skrev (1 time siden):

Da hadde jeg latt jenta fått min del av middagen, også hadde jeg spist noen knekkebrød eller lignende. 

Samme her og ja alle venner får selvsagt mat

Anonymkode: 01ded...f4b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I min tid var det helt vanlig at venner fikk mat

Anonymkode: 01ded...f4b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...