Gå til innhold

Foreldreansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Endret av allium
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke.

Dersom dere har bodd sammen vil han høyst sansynlig få det, selv om du har gode grunner for ikke å ville det.

Dersom dere ikke har bodd sammen stiller han svakere.

Hvis du vil kan du sende meg et pm. i mitt tilfelle er far fradømt foreldreansvaret.

Sorry at jeg ikke har noe mer konstruktivt å komme med.

Skrevet
Hva skal til for at faren til barna mine ikke får felles foreldreansvar hvis han går til retten for det?

Nei, Far til 2, jeg er IKKE interessert i å frata barna samvær med far.  Tvert imot, jeg har sittet flere runder på familievernkontoret nå, og nærmest presset ungene på ham.  Han "har ikke tid".  Han "må jobbe". Men han tjener ingenting, så noe bidrag får jeg ikke...

Jeg har en VELDIG god grunn til å si nei, men foreløbig har jeg ikke lyst til å brette den ut her.

Grunn til å si nei? samtitid som du har prøvd å prakke barna på han.

Først må du vite selv hva som er rett/galt-

Man kan ikke lete etter grunner for å frata han barna. Pga ikke har tid nå,du ikke får bidrag osv.

Du får komme med noe konkret.

Sorry, er for mye sutrete damer her...ut å straffe fargreier...

Skrevet (endret)

Endret av allium
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du har "prakket" barna på ham, dersom du egentlig synes at han ikke er egnet til å være forelder til sine barn?

Skrevet (endret)

Endret av allium
Skrevet

Jeg synes faren skal få lov til å være sasmmen med barna så mye han vil, like mye som deg!

Hvis barna vil til ham bør de få lov til det. Dersom verken far vil se barna eller barna vil se faren...da er det jo ikke noe problem.

Skrevet (endret)

Endret av allium
Skrevet

Denne tråden fikk jeg ikke mye fornuftig utav ettersom Allium har slettet alle sine innlegg.

Jeg ser imidlertid at Sissi har klart å frata far foreldreansvar og på den måten frata barna sin biologiske far, samtidig som hun kommer med hint om at hun kan være til hjelp for å forhindre at alliums barn får fortsette ha kontakt med sin far. Men deretter stopper det meste av info i denne tråden.

Metodene for å frata barna kontakten med far er velkjent i enkelte kretser av aleneforeldre. Det finnes organisasjoner som har dette som et dårlig tildekket mål, og du vil sikkert få mange gode råd av dem.

Skrevet (endret)

glem det - jeg har sendt en pm istedenfor

Endret av allium
Skrevet
glem det - jeg har sendt en pm istedenfor

Om du blir medlem av en organisasjon som har dette som en dårlig skjult målsetting behøver du ikke sende skjulte PM ettersom dette er en åpen debatt blandt medlemmene. Dette er en organisasjon som er kjent i ekstremistmiljøer, men som ikke offenrlig går ut med målsettingen om å frata samværsforelder foreldreansvar. De var i Dagbladet for noen år tilbake hvor en av medlemmene i Oslo avdelingen åpent sa at de ikke ønsket far (i det tilfellet som var nevnt) delaktig i barnets oppvekst. Senere kritiserte lederen for Oslo avdelingen myndighetene fordi disse "aleneforeldrene" måtte arbeide fremfor å motta offentlig støtte.

Det er med andre ord mulig å frata barnet sin biologiske samværsforelder (som oftest far). Om du kontakter organisasjonen vil du sansynligvis få massevis av tilbakemeldinger om hvordan dette gjøres i praksis basert på medlemmenes erfaringer. Ledelsen i organisasjonen kan imidlertid ikke offentlig gå ut å støtte dette ettersom det grenser opp mot barnemishandling å finne metoder for å frata barn samvær med den andre forelderen. Du vil derfor raskt se at organisasjonens ledelse må snu ryggen til de debatter som relaterer seg til dette tema. De lukker med andre ord øyne og ører.

Skrevet (endret)
Om du blir medlem av en organisasjon som har dette som en dårlig skjult målsetting behøver du ikke sende skjulte PM ettersom dette er en åpen debatt blandt medlemmene. Dette er en organisasjon som er kjent i ekstremistmiljøer, men som ikke offenrlig går ut med målsettingen om å frata samværsforelder foreldreansvar. De var i Dagbladet for noen år tilbake hvor en av medlemmene i Oslo avdelingen åpent sa at de ikke ønsket far (i det tilfellet som var nevnt) delaktig i barnets oppvekst. Senere kritiserte lederen for Oslo avdelingen myndighetene fordi disse "aleneforeldrene" måtte arbeide fremfor å motta offentlig støtte.

Det er med andre ord mulig å frata barnet sin biologiske samværsforelder (som oftest far). Om du kontakter organisasjonen vil du sansynligvis få massevis av tilbakemeldinger om hvordan dette gjøres i praksis basert på medlemmenes erfaringer. Ledelsen i organisasjonen kan imidlertid ikke offentlig gå ut å støtte dette ettersom det grenser opp mot barnemishandling å finne metoder for å frata barn samvær med den andre forelderen. Du vil derfor raskt se at organisasjonens ledelse må snu ryggen til de debatter som relaterer seg til dette tema. De lukker med andre ord  øyne og ører.

Javel.  Da vet jeg hvor jeg har deg.  Du VIL åpenbart ikke høre, du. Hadde vel håpet på en smule mer forståelse når du fikk vite hva som lå bak, og trodde i det lengste at du ikke ville forsvare far uansett hva han har gjort. Der tok jeg feil. I din bok er åpenbart far offeret uansett. Trodde du var mer seriøs enn som så.

Men for siste gang: NÅR SA JEG NOE OM Å FRATA NOEN SAMVÆR?

Endret av allium
Skrevet

Jeg sier bare at det er medlemmer av en viss organisasjon som har et uoffisielt mål i å frata samværsforeldre enhver rettighet. Deres offisielle mål er å øke de økonomiske tilskuddene.

Jeg sier ingenting om din spesifikke situasjon. Derimot sier jeg at du kan kontakte denne organisasjonen og få hjelp til å frata samværsforelder rettigheter ved å snakke med medlemmene.

Om du ønsker å frata far foreldreansvar antar jeg at målet er et av følgende:

a) Kunne flytte til utlandet uten at barn sikres muligheter til jevnlig samvær.

b) Bli en del av en "ytterligående" relgiøs organisasjon som far ikke ønsker.

c) Endre barnets etternavn uten at far kan ta del i avgjørelsen.

d) Fratar far retten til å få informasjon om alvorlige helsemessige inngrep eller informasjon fra barnehage/skole.

Dette er den VANLIGE årsaken til at barn mister kontakten med sin samværsforelder. Men det sies ikke på en slik måte hos de som ønsker å frata barnet samvær.

Det finnes åpenbart årsaker som medfører at det er nødvendig med slike tiltak som å frata samværsforeldre foreldreansvaret. Men som oftest er det i slike saker behov for langt mer enn som så.

Skrevet
Jeg sier bare at det er medlemmer av en viss organisasjon som har et uoffisielt mål i å frata samværsforeldre enhver rettighet. Deres offisielle mål er å øke de økonomiske tilskuddene.

Jeg sier ingenting om din spesifikke situasjon. Derimot sier jeg at du kan kontakte denne organisasjonen og få hjelp til å frata samværsforelder rettigheter ved å snakke med medlemmene.

Om du ønsker å frata far foreldreansvar antar jeg at målet er et av følgende:

a) Kunne flytte til utlandet uten at barn sikres muligheter til jevnlig samvær.

b) Bli en del av en "ytterligående" relgiøs organisasjon som far ikke ønsker.

c) Endre barnets etternavn uten at far kan ta del i avgjørelsen.

d) Fratar far retten til å få informasjon om alvorlige helsemessige inngrep eller informasjon fra barnehage/skole.

Dette er den VANLIGE årsaken til at barn mister kontakten med sin samværsforelder. Men det sies ikke på en slik måte hos de som ønsker å frata barnet samvær.

Det finnes åpenbart årsaker som medfører at det er nødvendig med slike tiltak som å frata samværsforeldre foreldreansvaret. Men som oftest er det i slike saker behov for langt mer enn som så.

Ingen av dine årsaker a-d er grunnen. Har ikke ønske om noe av det. Trodde jeg hadde forklart hva som var grunnen?

Gjest -single, barnløs kvinne*
Skrevet

Jeg synes ikke trådstarter har noen som helst rett til å holde faren borte fra barna de har sammen.

Han er barnas 50 % halvpart, du er den andre 50 % halvparten. Du har ingen rett til å holde andre unna, barna er like mye hans som dine.

Barna selv bør kunne få lov til å velge når de blir større og ikke la seg påvirke av en mor som er sur på faren av følelsesmessige grunner. Det er hvertfall ikke barnas feil. Når moren vil nekte faren en helt selvfølgelig og naturlig rett han har, er ikke dette bare skadelig for faren men også for barna.

Kvinner kan gjerne bli slik når de er bitre, sjalu, og hatfulle overfor mannen de en gang var glad i.

Dessverre har vi et rettssystem som fratar far alle rettigheter overfor sine egne barn! Moren kan være en elendig mor, men likevel bli tildelt den fulle og hele omsorgsrett bare i kraft av at hun er moren.

Det er forferdelig urettferdig.

Skrevet

Jeg vil bare si at jeg utifra den informasjonen jeg nå har fått har jeg vært litt urettferdig ovenfor allium.

Fortsatt er jeg av den formening at altfor mange barn blir fratatt samvær med samværsforeldre på et subjektivt/personlig grunnlag. Men i 1% ? av sakene dukker det opp situasjoner som tilsier at "noe" må gjøres. I dette tilfellet mener jeg fortsatt at foreldreansvaret er mer en staffemetode ovenfor samværsforelder enn en reaksjonsmetode som er egnet for bostedsforelder og barn. Også derfor var jeg litt rask og tok jeg det som en forutsetning at allium hadde noen av de samme ønskene som de foreldrene jeg beskrev i tidligere innlegg. Jeg tok sansynligvis feil. Situasjonen kan ikke sammeliknes med de 70.000 andre barna som har begrenset kontakt med samværsforelder.

Allium: Du trenger en helt annen ekstern kompetanse enn det du vil få i et forum som dette. Og du har sansynligvis mindre enn 1% sjanse for å treffe andre i samme situasjon. Søk derfor informasjon og hjelp av langt mer proffesjonell karakter.

• 4 uker senere...
Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet

Jeg syns alle fedre bør få del i foreldrertten automatisk vet fødsel/fastsettelse av farskapet.

Skrevet
Jeg syns alle fedre bør få del i foreldrertten automatisk vet fødsel/fastsettelse av farskapet.

Ja det syns du vel. Hvordan skulle det la seg gjøre i praksis? Og har du anelse om konsekvensene av en slik regel? Jo: LANGT flere mødre vil sette far ukjent.

Gjest en mor på besøk
Skrevet

Hvertfall burde det bli slik at fedre atomatisk får foreldreansvar når foreldrene bor sammen - dvs en sidestiling av samboende og gifte foreldre. Hårreisende og håpløst at man må skrive under på farsskapet og foreldreansvaret når man er samboere og ikke gift.

Samboende fedre har ingen individuelle rettigheter utover dem moren innvilger dem på papiret etter fødselen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...