AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #1 Skrevet 21. oktober 2022 Skal lære barna mine (tar det trinnvis og under veiledning - de er ikke så store) hvordan de vasker badet, så vil gjerne ha gode tips. Jeg synes de er for små til å vaske med klor/salmiakk, så det blir vann og et passende såpemiddel. Vi bruker ikke sprayflasker og engangskluter. Slå deg løs med gode tips til grundig vask. Bruker du f.eks nal på speil? Bruker du en tørr klut etter vaske? Våt klut? Anonymkode: 58a0d...5aa 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #2 Skrevet 21. oktober 2022 Er du seriøs nå? Anonymkode: 5beeb...72d 6 1 1
Sølvrosen Skrevet 22. oktober 2022 #3 Skrevet 22. oktober 2022 (endret) Vi bruker mikrofiberklut for baderom og glassklut. Ingen såpe unntatt i dusjen og i do. Klor bruker vi kun ved sykdom. Speil vasker vi først lett med våt klut for å få bort tannkrem og fingermerker. Deretter pusser vi dem med tørr glassklut. Vasken vasker vi med våt klut. Ved ekstra grundig vask bruker vi tannbørste ved kranen og sluket. Tørker over til slutt med godt oppvridd klut. I dusjen bruker vi en kraftig billig sjampo eller 50/50 edikk og Zalo. Mye vann og mikrofiberklut. Tannbørste når vi er ekstra nøye. I do bruker vi dosåpe som får virke, og skrubber med dobørsten. Utenpå doen og på doringen bruker fuktig klut. Vi jobber fra renest til skitneste, og legger kluten til vask etterpå. Endret 22. oktober 2022 av Sølvrosen 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #4 Skrevet 22. oktober 2022 Sølvrosen skrev (10 timer siden): Vi bruker mikrofiberklut for baderom og glassklut. Ingen såpe unntatt i dusjen og i do. Klor bruker vi kun ved sykdom. Speil vasker vi først lett med våt klut for å få bort tannkrem og fingermerker. Deretter pusser vi dem med tørr glassklut. Vasken vasker vi med våt klut. Ved ekstra grundig vask bruker vi tannbørste ved kranen og sluket. Tørker over til slutt med godt oppvridd klut. I dusjen bruker vi en kraftig billig sjampo eller 50/50 edikk og Zalo. Mye vann og mikrofiberklut. Tannbørste når vi er ekstra nøye. I do bruker vi dosåpe som får virke, og skrubber med dobørsten. Utenpå doen og på doringen bruker fuktig klut. Vi jobber fra renest til skitneste, og legger kluten til vask etterpå. Tusen takk for at du tok deg tid. Mange gode tips her, og kjekt å se hvordan andre gjør ting. En gammel tannbørste var jo kjempelurt. Vi har flere (små) gutter, så vi må vaske doen på utsiden også med såpe. Anonymkode: 58a0d...5aa
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #5 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for at du tok deg tid. Mange gode tips her, og kjekt å se hvordan andre gjør ting. En gammel tannbørste var jo kjempelurt. Vi har flere (små) gutter, så vi må vaske doen på utsiden også med såpe. Anonymkode: 58a0d...5aa Dere trenger ikke bruke såpe utenpå doen, så lenge dere vasker ofte. Mikrofiber og vann fungerer helt fint på gutteskvetter også, ihvertfall hvis dere tar det jevnlig. Jeg anbefaler å gå raskt over vasken og doen noen ganger i uken, det tar bare et par minutter. Små gutter er heller ikke alltid så flinke til å bruke dokosten etter seg. Anonymkode: f7f91...ff0 1
Embla82 Skrevet 22. oktober 2022 #6 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 21.10.2022 den 22.30): Er du seriøs nå? Anonymkode: 5beeb...72d Du mener at dette er en av de mindre nyttige spørsmålene i dette forumet?? Jeg synes det er en super tråd. Det er ikke alltid måten man alltid har gjort ting på er den beste, hvorfor ikke lære nye triks når man uansett skal lære ting videre. Perfekt timing. 5 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #7 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dere trenger ikke bruke såpe utenpå doen, så lenge dere vasker ofte. Mikrofiber og vann fungerer helt fint på gutteskvetter også, ihvertfall hvis dere tar det jevnlig. Jeg anbefaler å gå raskt over vasken og doen noen ganger i uken, det tar bare et par minutter. Små gutter er heller ikke alltid så flinke til å bruke dokosten etter seg. Anonymkode: f7f91...ff0 Det holder ikke å vaske kun med vann hvis det er tilgriset med urin eller avføring. Trodde sånt var elementært... Anonymkode: f8595...52d 4 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #8 Skrevet 23. oktober 2022 Embla82 skrev (3 timer siden): Du mener at dette er en av de mindre nyttige spørsmålene i dette forumet?? Jeg synes det er en super tråd. Det er ikke alltid måten man alltid har gjort ting på er den beste, hvorfor ikke lære nye triks når man uansett skal lære ting videre. Perfekt timing. Hun stusset nok over at TS tilsynelatende skal få små unger til å vaske badet for seg. Jeg kunne finne på å gi småungen en fille som han kunne styre med mens jeg selv vasket, men ville aldri tenkt tanken at en liten unge skulle ha ansvar for rengjøring. Anonymkode: f8595...52d 1 1
Embla82 Skrevet 23. oktober 2022 #9 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hun stusset nok over at TS tilsynelatende skal få små unger til å vaske badet for seg. Jeg kunne finne på å gi småungen en fille som han kunne styre med mens jeg selv vasket, men ville aldri tenkt tanken at en liten unge skulle ha ansvar for rengjøring. Anonymkode: f8595...52d Ah, tolket det ikke som små bare selv om TS sier de ikke er så store. Tenkte tenåringer, men det er absolutt rom for tolkning. 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #10 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hun stusset nok over at TS tilsynelatende skal få små unger til å vaske badet for seg. Jeg kunne finne på å gi småungen en fille som han kunne styre med mens jeg selv vasket, men ville aldri tenkt tanken at en liten unge skulle ha ansvar for rengjøring. Anonymkode: f8595...52d De er 6 og 9 år. Målet mitt er å lære dem gradvis alt som skal til for å ha en husholdning. Synes det er skikkelig ille når jeg møter 18-åringer som aldri har lært å vaske et gulv. Eller 16-åringer som ikke rydder opp tallerkenen etter seg. Så her er ungene med på husarbeid, tilpasset etter alder. Når vi lager middag roper vi på en av dem og viser hvordan de lager ris. Baker vi en kake, får en av dem røre glasur. Og vasker jeg badet, tenker jeg det er helt innafor å vise en niåring hvordan man vasker en vask. Da blir seksåringen med på lasset, mens de som er yngre (jepp, jeg har mange!) får ros for å brette et håndkle og legge det på plass. På sikt kan de få vaske badet en gang i måneden f.eks. Synes det er veldig spesielt å reagere på at man lærer ungene hvordan man gjør husarbeid og at de skal være med å bidra innenfor rimelighetens grenser. Anonymkode: 58a0d...5aa 4 2 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #11 Skrevet 23. oktober 2022 Bruker microfiberkluter til servant og dusj/badekar. Bruker engangsklut til toalettet. Vasker med zoflora, som skal være desinfiserende, utblandet på sprayflaske generelt, og toalettrens nedi doen. Bare vann på speilet, selvfølgelig. Anonymkode: f7bb3...c63 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #12 Skrevet 23. oktober 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: De er 6 og 9 år. Målet mitt er å lære dem gradvis alt som skal til for å ha en husholdning. Synes det er skikkelig ille når jeg møter 18-åringer som aldri har lært å vaske et gulv. Eller 16-åringer som ikke rydder opp tallerkenen etter seg. Så her er ungene med på husarbeid, tilpasset etter alder. Når vi lager middag roper vi på en av dem og viser hvordan de lager ris. Baker vi en kake, får en av dem røre glasur. Og vasker jeg badet, tenker jeg det er helt innafor å vise en niåring hvordan man vasker en vask. Da blir seksåringen med på lasset, mens de som er yngre (jepp, jeg har mange!) får ros for å brette et håndkle og legge det på plass. På sikt kan de få vaske badet en gang i måneden f.eks. Synes det er veldig spesielt å reagere på at man lærer ungene hvordan man gjør husarbeid og at de skal være med å bidra innenfor rimelighetens grenser. Anonymkode: 58a0d...5aa Dette er det mange fremtidige samboere som kommer til å bli glad for! Applaus til dere ts, dette er god oppdragelse 👏🏻 Anonymkode: e84f4...de9 3 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #13 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er det mange fremtidige samboere som kommer til å bli glad for! Applaus til dere ts, dette er god oppdragelse 👏🏻 Anonymkode: e84f4...de9 Haha, ja det er det jeg og tenker! Og også for ungene mine sin skyld, at de skal kunne mestre helt basale ting som å lage brød, sy i en knapp, skifte sengetøy eller hvordan man vasker bad. Gidder heller ikke sitte der som en martyr når de blir tenåringer og gi dem fem hundre kroner for å ta ut en søppelpose. Det betyr ikke at jeg er en slavedriver som nå skal tvinge masse barn til å vaske doen for meg hver dag, liksom. Anonymkode: 58a0d...5aa 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #14 Skrevet 23. oktober 2022 Cillitbang - bang og smusset er vekk! Fra spøk til alvor. Sprayer ned dusj, vask og toalett med cillitbang foam. Oppi toalettet bruker jeg vanlig toalettvask, men vasker og skyller ikke ned med en gang. Lar alt dette stå å virke mens jeg gjør noe annet (enten vasker et annet sted eller sitter i sofaen med beina høyt en 10 minutters tid). Deretter spyler jeg over dusjen og ser møkka forsvinne ned i sluket. Bruker mikrofiberklut når jeg vasker over vasken og vasker deretter overflatene på toalettet. Avslutter nedi toalettet med toalettbørsten. Skyller deretter ned, rent og pent! Gulvene tar jeg med kokvarmt vann og passende såpe. Bruker spinmopp, så tar aldri i vannet eller på moppen, derfor kan jeg bruke kokvarmt vann. På speilet bruker jeg vindusvaskeren fra kärcher, enkelt og lettvint! Anonymkode: 8b6d9...584 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #15 Skrevet 23. oktober 2022 En liten avsporing. Av hensyn til både dere selv og guttas fremtidige samboere, lær dem å sitte når de går på do. Anonymkode: 07d0c...c4b 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #16 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): En liten avsporing. Av hensyn til både dere selv og guttas fremtidige samboere, lær dem å sitte når de går på do. Anonymkode: 07d0c...c4b Seriøst? Da forsvinner jo hele poenget med tissen. Anonymkode: 07487...ea2 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #17 Skrevet 23. oktober 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Seriøst? Da forsvinner jo hele poenget med tissen. Anonymkode: 07487...ea2 Tror hovedformålet er reproduksjon, men ok. Anonymkode: e84f4...de9 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #18 Skrevet 24. oktober 2022 Mine barn vasker sitt eget bad annenhver uke når vaskehjelpen ikke er her. Har laget egen spray med zalo og eddik, og så bruker de mikrofiberklut. Har rutine på at vi heller i desinfiserende middel i do noen morgener i uken før vi drar på jobb/barnehage/skole, og da er det ikke så mye skrubb som må til. Guttene sitter og tisser, på samme måte som sin far. Hender seg at jeg vasker over etter de har lagt seg, men lar dem stort sett få prøve selv. Tror dog ikke det har noen effekt på hvorvidt jeg må bestikke dem for å vaske som tenåringer. Tenåringer er og blir tenåringer, uansett hvor hjelpsomme de var som barn. Anonymkode: 0fe0b...b61
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #19 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mine barn vasker sitt eget bad annenhver uke når vaskehjelpen ikke er her. Har laget egen spray med zalo og eddik, og så bruker de mikrofiberklut. Har rutine på at vi heller i desinfiserende middel i do noen morgener i uken før vi drar på jobb/barnehage/skole, og da er det ikke så mye skrubb som må til. Guttene sitter og tisser, på samme måte som sin far. Hender seg at jeg vasker over etter de har lagt seg, men lar dem stort sett få prøve selv. Tror dog ikke det har noen effekt på hvorvidt jeg må bestikke dem for å vaske som tenåringer. Tenåringer er og blir tenåringer, uansett hvor hjelpsomme de var som barn. Anonymkode: 0fe0b...b61 Neida, jeg har brent meg før på hybris når det gjelder hva oppdragelse kan gjøre. Men jeg vil tro at jeg har en bedre sjanse til å få husarbeidfungerende unger når de har faste plikter fra tidlig alder. Lettere å få en sekstenåring til å lage en middag i uken når hun har uansett har gjort det siden hun var ti. Anonymkode: 58a0d...5aa
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #20 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 24.10.2022 den 0.33): En liten avsporing. Av hensyn til både dere selv og guttas fremtidige samboere, lær dem å sitte når de går på do. Anonymkode: 07d0c...c4b Helt enig! Jeg har hatt tre lange forhold, og alle tre mennene satt da de tisset! Veldig fint, ingen dolokk som stod oppe osv. Har selv to sønner, og de lærer seg å sitte. Kun ute de tisser stående. Anonymkode: 050fe...439 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå