Gå til innhold

Varmepumpe, kostnadsfordeling for to boenheter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har postet et par tråder om en litt spesiell løsning med to boenheter på én strømregning. Jeg har egen måler, men har ikke varmtvann eller varmepumpe på min måler. Har avtalt at jeg betaler 60 kr per uke for varmtvannet, men til nå har jeg ikke betalt for varmepumpa. Vi har nettopp funnet ut at den går på de andres strømmåler.

Snakket med en mann i den andre enheten, og han mener at vi skal dele hele strømregninga på to nå. De har en mye større enhet enn meg, med fem personer tror jeg, mens jeg bor alene. Han sier at de har fyrt med ved til nå, ikke varmet opp enheten deres med strøm, men de er jo antagelig fem personer som dusjer, det lages mat osv. Tviler på at de er så restriktive på komfyren som jeg er.

Varmepumpa er min eneste oppvarmingskilde og er stilt inn på 21 grader. Kanskje 35 kvm. Jeg har spart noe veldig på strømmen, bruker kanskje stekeovnen et par ganger i mnd for å steke pizza, slår av lys og alt hele tiden når jeg kan osv.

Mulig at vi kan få satt over varmepumpa på min måler, hvis det ikke blir for mye styr. Men virker det fair å dele hele strømregninga på to? Hvor mye strømforbruk kan det være snakk om per mnd, altså for varmepumpa?

Anonymkode: 24507...98a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

for et rot?

Tror ikke jeg hadde gått med på å dele på den, da hadde jeg heller slutta å bruke varmepumpe og hatt en liten ovn når det blir kaldt. 

• Liker 1
Skrevet

Dette blir bare rot og bråk. Varmtvann og varmepumpe må kobles på din strøm.

Anonymkode: 61670...b61

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde ikke delt strømregningen nei. Og hadde fått noen til å fikse strømmen.

Anonymkode: 4555e...a52

Skrevet

For noe rot. Få alt ditt over på din måler…

Skrevet

Hva/hvordan regningen deles finner du vell gjerne i kontakten, eller annet skriv fra utleier. Evt spesial løsinger ut over det som står i kontrakten må du også ta med utleier. 

Anonymkode: a4215...73d

Skrevet

Finnes vet kanskje ikke en grei måte å løse det på når det er 4 stk som vil ha det på sin måte. Og alle leier. Hadde leid eget sted slik at du slipper de her andre folka som står å tripper og vil noe..

Anonymkode: 5f8e3...f2e

Skrevet

TS her. Jeg tviler på at det er mulig å få varmtvannet over på min strømmåler. Så vidt jeg vet er det bare én varmtvannstank, som står i den andre enheten, og så går det rør gjennom veggen og inn til meg. Mer sannsynlig å få varmepumpa på min måler.

Å flytte er i utgangspunktet ikke aktuelt når jeg betaler 5550 kr inkludert internett, men pluss strøm. Står ingenting i leieavtalen om denne floka.

Skrevet

Jeg har hatt min varmepumpe på hele Okt og kommer til å få 900 kr i strømregning, og jeg varmer opp alle rom med min i en leilighet på 69 kvm. Med din lille leilighet tenker jeg du burde hatt halve det forbruket.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Står ingenting i leieavtalen om denne floka.

Er sikkert derfor det er en floke.

Anonymkode: 5f8e3...f2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS her. Jeg tviler på at det er mulig å få varmtvannet over på min strømmåler. Så vidt jeg vet er det bare én varmtvannstank, som står i den andre enheten, og så går det rør gjennom veggen og inn til meg. Mer sannsynlig å få varmepumpa på min måler.

Å flytte er i utgangspunktet ikke aktuelt når jeg betaler 5550 kr inkludert internett, men pluss strøm. Står ingenting i leieavtalen om denne floka.

Du skal jo ikke betale halvparten av en strømregning der du er EN person og den andre halvparten består av FEM personer som skal dusje! Det vil jo naboen din tjene fett på. Avslå forslaget. 

Snakk med utleier og spør om det er mulig å få tilkalt elektriker til å løse denne floken. Det må da utleier være interessert i, at alt blir mer ryddig og ordnet om de skal fortsette å leie ut dette i fremtiden også?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da er saken ganske enkel. Du betaler din strømmåler. Resten er utleiers problem. Det at din varmepumpe er koblet hos naboen, er naboen og utleiers problem.

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Du skal jo ikke betale halvparten av en strømregning der du er EN person og den andre halvparten består av FEM personer som skal dusje! Det vil jo naboen din tjene fett på. Avslå forslaget. 

Snakk med utleier og spør om det er mulig å få tilkalt elektriker til å løse denne floken. Det må da utleier være interessert i, at alt blir mer ryddig og ordnet om de skal fortsette å leie ut dette i fremtiden også?

Jeg bare frykter at det å involvere utleier resulterer i økt husleie. Det gikk lang tid før jeg begynte å betale for varmtvannet, og jeg har heller ikke betalt for varmepumpa, så man kan kanskje argumentere for at jeg skal betale litt mer nå, men ikke urimelig mye. Husker ikke hvor lenge de i den andre enheten har bodd der, men det er kanskje snakk om et par år med gratis varmtvann og varmepumpe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvem er det som er juridisk ansvarlig for nettet du bruker?.

Deler du i så fall nettet med naboene så er det en fryktelig dårlig ide for alle parter, jeg fatter ikke at leietagere godtar å bruke andre sitt nett eller utleiere som tror det er lurt å leie ut med nett inkludert.

Hele dette opplegget er så rotete at det eneste fornuftige er faktisk å flytte, tydelig at utleieren ikke er seriøs eller rett og slett kort i toppen. 

Anonymkode: f320e...f82

• Nyttig 1
Skrevet

Du har ikke betalt for varmtvannet og pumpen i et par år?

Da skulle det vare mangle at ikke du betaler for elektriker, som kan ordne med at varmtvannet og pumpen går på din måler. 

Anonymkode: 5366c...3f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg bare frykter at det å involvere utleier resulterer i økt husleie. Det gikk lang tid før jeg begynte å betale for varmtvannet, og jeg har heller ikke betalt for varmepumpa, så man kan kanskje argumentere for at jeg skal betale litt mer nå, men ikke urimelig mye. Husker ikke hvor lenge de i den andre enheten har bodd der, men det er kanskje snakk om et par år med gratis varmtvann og varmepumpe.

Vell det er jo en risiko du selv har gått med på ved å signere en kontrakt der dette ikke er spesifisert.

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvem er det som er juridisk ansvarlig for nettet du bruker?.

Deler du i så fall nettet med naboene så er det en fryktelig dårlig ide for alle parter, jeg fatter ikke at leietagere godtar å bruke andre sitt nett eller utleiere som tror det er lurt å leie ut med nett inkludert.

Hele dette opplegget er så rotete at det eneste fornuftige er faktisk å flytte, tydelig at utleieren ikke er seriøs eller rett og slett kort i toppen. 

Anonymkode: f320e...f82

Ganske sikker på at det er utleier, i nabohuset, som er fiberkunde. Går en kabel fra den andre utleieenheten til min enhet, og så har jeg egen router med eget passord til wi-fi. Bruker fortsåvidt kabelforbindelse fra routeren også.

Nei, det er ikke fornuftig å flytte og betale flere tusen ekstra per mnd. Kanskje jeg må opp i 8-10k, jeg vet ikke. Det er worst case scenario.

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Du har ikke betalt for varmtvannet og pumpen i et par år?

Da skulle det vare mangle at ikke du betaler for elektriker, som kan ordne med at varmtvannet og pumpen går på din måler. 

Anonymkode: 5366c...3f3

?

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vell det er jo en risiko du selv har gått med på ved å signere en kontrakt der dette ikke er spesifisert.

Jeg skal betale for strømmen, og jeg/vi var ikke klar over hva som er koblet til hva da vi inngikk avtalen. Jeg har ikke gjort noe klandreverdig sånn sett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...