Gå til innhold

Helsestasjon og journal fra sykehus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har helsestasjonen mulighet til å se i journalene til barna? Barnet mitt er en del på sykehus for oppfølging/behandling av en ting og til utredning for en annen ting. Helsesykepleier har tittet på operasjonsnotatene mens vi har vært der og i dag fortalte fysioterapeuten at hun hadde lest det siste notatet fra utredningen. Fastlegen (også helsestasjonslege) snakket om at han bare får sett det sykehuset har sendt han på legekontoret, så han hadde gått over til helsestasjonen for å lese operasjonsnotatene.

Hva har de egentlig tilgang til å se på helsestasjonen? Dersom de har tilgang til alt, er ikke det noe problem for meg, altså. Jeg er bare nysgjerrig.

Anonymkode: 6845c...2d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette avhenger veldig av hvor du bor i landet.

Anonymkode: 6e42a...402

Skrevet

Jeg forsto det slik at sykehuset sender barnets epikrise til helsestasjonen etter barnet er født i allefall (ref jordmor på kontroll). Dette er i Oslo. Men vet ikke hva som skjer seinere i barnets liv. 

Anonymkode: 857d1...936

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette avhenger veldig av hvor du bor i landet.

Anonymkode: 6e42a...402

Oslo. :)

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg forsto det slik at sykehuset sender barnets epikrise til helsestasjonen etter barnet er født i allefall (ref jordmor på kontroll). Dette er i Oslo. Men vet ikke hva som skjer seinere i barnets liv. 

Anonymkode: 857d1...936

Ja, det gjør de. Men verken operasjonsnotatene eller det siste notatet fra utredningen har blitt sendt til noen, ikke engang fastlegen. Er derfor jeg lurer, haha.

Synes det er litt snodig hvis helsestasjonen har tilgang til alle notatene mens fastlegen bare får tilgang til epikriser og annet som er sendt til han.

Skrevet

Jobber i helsevesenet, dog ikkje i forbindelse med fødselsomsorg. Pasientvern er så sterkt at du som lege har svært begrensa tilgang til journaler/informasjon som du ikkje sjølv har fått tilsendt. Min jobb driver med diagnostikk, og får ofte tilsendt fleire prøver på samme pasient, feks ved forflytting frå lokalsjukehus til Ullevål/Riksen. Det er ingen automatisk i at informasjonen blir overført mellom sjukehus/avdelingar/helsestasjon/etc. 

Anonymkode: fd50c...753

Skrevet

Helsestasjon spurte meg om de kunne innhente fra sykehus  så mulig de trenger samtykke.

Anonymkode: f448f...4c1

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Helsestasjon spurte meg om de kunne innhente fra sykehus  så mulig de trenger samtykke.

Anonymkode: f448f...4c1

De har ikke snakket om eller spurt om å innhente noe som helst. 🤔

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jobber i helsevesenet, dog ikkje i forbindelse med fødselsomsorg. Pasientvern er så sterkt at du som lege har svært begrensa tilgang til journaler/informasjon som du ikkje sjølv har fått tilsendt. Min jobb driver med diagnostikk, og får ofte tilsendt fleire prøver på samme pasient, feks ved forflytting frå lokalsjukehus til Ullevål/Riksen. Det er ingen automatisk i at informasjonen blir overført mellom sjukehus/avdelingar/helsestasjon/etc. 

Anonymkode: fd50c...753

Jeg vet at det ikke er noen automatikk i det, og det er derfor jeg stusser litt på at helsestasjonen har tilgang til notater som ikke engang er sendt til noen. Som sagt gikk fastlegen over på helsestasjonen for å logge seg inn der oppe sånn at han kunne lese operasjonsnotatene, for de hadde ikke han mulighet til å se som innlogget på legekontoret. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...