Gå til innhold

Fornyet resept, betale eller nekte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bestilte fornyet resept via helsenorge.no og fastlegen godkjente i forrige uke.

En medisin jeg har brukt i over fem år. En av landets vanligste medisiner og ikke spesielt dyr.

Nå vil hun ha ca 300 kr for dette og kaller det konsultasjon på fakturaen jeg fikk i posten. Men jeg har verken ringt henne eller vært der siden mars. Kun bestilt fornyelse på helsenorge.no som jeg tipper hun bare godkjente med en tastetrykk.

Dette har tidligere vært gratis.

Jeg nådde taket på egenandel for tre måneder siden. Hvis det betyr noe.

Bør jeg betale eller nekte?

Anonymkode: 2e516...7a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å ringe legekontoret og spørre dem, samt å opplyse om at du har frikort? 

• Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, Daria said:

Har du prøvd å ringe legekontoret og spørre dem, samt å opplyse om at du har frikort? 

Frykter de da vil ønske 300 ekstra for enda en "konsultasjon" så tenkte jeg skulle høre om andre hadde erfaring med sånt her først.

Pleier reseptfornyelse å koste noe?

Alt skjer digitalt og dette har tidligere vært gratis på mitt legekontor. (Mulig de tok 50 kr de to-tre første gangene jeg fornyet ved oppmøte på legekontoret før jeg forstod at jeg kunne gjøre det på nett).

Skrevet

Du skal ikke betale for det når du har frikort

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Frykter de da vil ønske 300 ekstra for enda en "konsultasjon" så tenkte jeg skulle høre om andre hadde erfaring med sånt her først.

Alt skjer digitalt og dette har tidligere vært gratis på mitt legekontor. (Mulig de tok 50 kr de to-tre første gangene jeg fornyet ved oppmøte på legekontoret før jeg forstod at jeg kunne gjøre det på nett).

Du skal ikke betale egenandel for konsultasjoner når du har frikort. Dette kan du ringe resepsjonen og informere om, så sletter de fakturaen for deg. Det har nok skjedd en feil.

Og nei, jeg pleier aldri å betale noe som helst for fornyelser av resepter som jeg legger inn på HelseNorge. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det koster ikke penger å stille spørsmål til resepsjonen om en faktura. 

Anonymkode: fe5e5...b1c

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det koster ikke penger å stille spørsmål til resepsjonen om en faktura. 

Når de er så hissige på grøten at de kaller reseptfornyelse for konsultasjon vet man jo egentlig ikke helt hva de vil finne på ved selv den minste telefonhenvendelse.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når de er så hissige på grøten at de kaller reseptfornyelse for konsultasjon vet man jo egentlig ikke helt hva de vil finne på ved selv den minste telefonhenvendelse.

Kan bare være en feilkode i systemet. Da jeg var gravid så fikk jeg flere ganger fakturaer som var feil fordi jeg ikke skulle betale for konsultasjon. Da tok jeg bare kontakt og fikk den sletta. Null stress. Feil kan skje 

• Liker 3
Gjest theTitanic
Skrevet

Er ikke reseptfornyelse gratis? 

Skrevet

Har aldri betalt for reseptfornyelse. Hørtes rart ut. Syns ikke du skal betale 

Anonymkode: 5a9a4...b10

Skrevet

Jeg bruker, etter fastlegens oppfordring, å sende inn reseptforespørsel to av de 3-4 gangene i året jeg trenger fornyelse av mine faste medisiner.  Det koster meg ingenting, og jeg oppnår til vanlig ikke frikort.  Men; jeg hadde gladelig betalt for det, for min lege er vanvittig stabil og jeg kan føle meg 100% trygg på at forespørselen imøtekommes på maks en arbeidsdag.  Jeg kaller det ekstremt god service!

Anonymkode: b32d2...caf

Skrevet

Hun har nok bare lagt inn feil takst. Veldig enkel feil å gjøre. Ring legekontoret så ordner det seg nok.

Anonymkode: 10a9b...0fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...