Gå til innhold

Aktiviteter for hund hjemme/innendørs og i hagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På grunn av kronisk sykdom så kommer jeg meg ikke alltid like lett ut. 

Går gode turer når formen er bra. Har også en som går tur med henne innimellom når jeg ikke klarer det. Men noen dager kan hun ikke. 

Trenger derfor tips til aktiviteter inne og i hagen. Gjerne noe som ikke tar for mye tid, men som jeg heller kan gjøre flere ganger i løpet av dagen/bytte aktivitet. 

Har til nå kastet foret på plenen så hun kan snuse, og godbitsøk inne (gjemmer godbiter). Også trent tålmodighet som "sitt og bli" med forstyrrelser som godbiter.

Anonymkode: 8d7f8...3aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk er ypperlig som aktivitet innendørs og i hagen. Godbitsøk er bra og det må du gjerne fortsette med. Men i tillegg kan du lære hunden å finne en konkret gjenstand.

Start med å vise henne en gjenstand (en mynt, en gammel nøkkel, en liten hengelås...). Gjenstand av metall er lurt da mange hunder ikke liker å bite over metall og da slipper du at hunden plukker, tygger og herjer med den (hvis du har en hund som gjør det). 

Så vis hunden gjenstanden, si "bra!" når hunden snuser på og gi godbit. Gjenta mens du gradvis tar gjenstanden lenger og lenger ned mot gulvet til du kan legge gjenstanden direkte på gulvet og hunden oppsøker den.

Deretter begynner du å flytte litt rundt på gjenstanden. Kun noen cm om gangen og i begynnelsen skal hunden få se at du gjør det. Flytt den langs gulvet, oppå en stol, bak et stolbein, mellom to ting, bak, under osv. I begynnelsen skal hunden få se alt. Dette er for å lære hunden at gjenstanden kan være "hvor som helst" og ikke bare direkte på gulvet, samt lære hunden å oppsøke gjenstanden.

Belønn masse med gode godbiter (evt leke hvis hunden liker det) for hver gang den snuser på gjenstanden. Slik bygger du opp motivasjon for at hunden skal gidde og lete etter den når den begynner å bli mer gjemt.

Etterhvert kan du kaste godbiten bort i stedet for å belønne fra hånden og så flytte gjenstanden (igjen bare noen få cm i begynnelsen) uten at hunden ser det. 

Gradvis gjør du dette mer og mer vanskelig, men gå frem så sakte at du har hunden med deg. Hvis den gir opp så var det for vanskelig, da går du bare tilbake og gjør det litt enklere. 

Jeg har laget en video som viser innlæringen. Det er en ganske gammel og dårlig video, men den viser i hvert fall fremgangsmåten.

• Liker 1
Skrevet

Alt det ovenfor.

Helt gratis problemløse - leker er også flott. Da bruker du enten godbiter eller maten istedenfor å gi maten i skål. 

Lag hull på en pepsiflaske/vannflaske og legg tørrfôr/godbiter inni. Hunden må dytte den rundt på gulvet for å få ut maten. Lag store hull i starten, så det blir enkelt for hunden å lykkes og den kjenner på mestringsfølelsen. Når hunden føler at den mestrer det, så kan du ta en ny flaske og lage hullene litt mindre/færre hull, så den må jobbe litt ekstra. Aldri gjør det så vanskelig at den blir frustrert/gir opp. Etterhvert som hunden blir flinkere/føler mestring med akkurat dette og du gjør det litt vanskeligere, så kan den holde på i en god 30 minutter med dette 😊

Pappesker. Spar på alt av papp: doruller, havregrynposer, frokostblandingesker osv osv. Da kan du gjemme mat/godbiter i det og la hunden kose seg 😊 Her i huset legger jeg godbiter i doruller som jeg flater ut og bretter inn kantene på opp i en eske med avispapir (pass på å ta ut stiftene!) som har blitt knøvlet sammen med godbiter inni, også legger jeg esken opp i en annen eske hvor det ligger andre papp/papir med godbiter inni, som igjen legges i en større eske osv osv. Hundene elsker det og kan holde på i en evighet med å rive papp, sniffe, prøve å finne ut hvordan de skal åpne pappeskene, finne frem til hver eneste bittelille godbit osv. Igjen, jeg begynte enkelt med å legge godbiter i sammenbrettet doruller. Etterhvert som de fikk bedre og bedre  selvtillit når det kom til å rive og tygge og prøve å finne ut hvordan de skulle komme seg inn til godbiten, så gjorde jeg det vanskeligere. Som sagt, nå legger jeg esker oppi esker oppi esker oppi esker, og alle eskene har doruller, papir og annet papp med godbiter i seg 😅 Da holder de på en god time eller lengre. Alt av papiret/pappen blir ikke revet totalt i fillebiter heller, så jeg kan bruke det igjen et par ganger før jeg kaster det. 

En annen ting som krever mye mental energi for en hund er impulskontroll. Når jeg ordner med godbiter i papp og pappesker, så sitter jeg i sofaen. Hundene sitter ved siden av meg (jeg har jo godbiter, så de vil så nært som mulig) og må utvise tålmodighet og rett og slett vente mens jeg ordner i stand ting. Det er en aktivitet i seg selv når godbitene ligger rett foran nesa på de 😅

Anonymkode: ec983...81b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...