Gå til innhold

Hva sier man til barna ang skilsmisse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har bestemt meg for å forlate mannen min. Vi har to barn, hvor eldste er fem og et halvt og yngste barnet er halvannet. 

Konsekvensene blir at barna må flytte, for slik vi har det nå er ikke greit. Men etter flyttingen vil alt bli bedre for barna. 

Hva kan vi si til barna våre og hvordan kan vi si det på en måte som de forstår? 

Er noe ala dette ok? 

"mamma og pappa er ikke kjærester lenger, så vi må flytte fra hverandre. Det kommer kanskje til å bli litt vanskelig i starten fordi det er annerledes, og det er helt normalt. Dere skal flytte med mamma/pappa og vi skal bo sånn og sånn, og dere skal se mamma/pappa de og de dagene"

Anonymkode: 59607...cff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, høres braut. Barnet på 1.5 skjønner neppe så mye. 

Anonymkode: 6dbf3...b2f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hei. 

Jeg har bestemt meg for å forlate mannen min. Vi har to barn, hvor eldste er fem og et halvt og yngste barnet er halvannet. 

Konsekvensene blir at barna må flytte, for slik vi har det nå er ikke greit. Men etter flyttingen vil alt bli bedre for barna. 

Hva kan vi si til barna våre og hvordan kan vi si det på en måte som de forstår? 

Er noe ala dette ok? 

"mamma og pappa er ikke kjærester lenger, så vi må flytte fra hverandre. Det kommer kanskje til å bli litt vanskelig i starten fordi det er annerledes, og det er helt normalt. Dere skal flytte med mamma/pappa og vi skal bo sånn og sånn, og dere skal se mamma/pappa de og de dagene"

Høres helt greit ut. 5 åringen kan fort komme med oppfølgingsspørsmål. Det er viktig å bli enig på forhånd hva man skal si. Om det lar seg gjøre da.

Anonymkode: 57403...bd9

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres helt greit ut. 5 åringen kan fort komme med oppfølgingsspørsmål. Det er viktig å bli enig på forhånd hva man skal si. Om det lar seg gjøre da.

Det gjør hun nok. Håper bare vi greier å bli enige på hva vi skal si.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jepp, høres braut. Barnet på 1.5 skjønner neppe så mye. 

Anonymkode: 6dbf3...b2f

Det gjør han heldigvis ikke.. 

• Liker 1
Skrevet

Det gjør hun nok. Håper bare vi greier å bli enige på hva vi skal si.. 

Ja.. jeg vet selv at det ikke er enkelt. Vi ble enig om noe å si men når det ble lagt frem så snudde mor tvert og la all skyld på far. Det ordnet seg etter hvert når mor flyttet men ble tyngre for barna enn nødvendig. Jeg håper dere får det til på en god måte.

Skrevet

Ja.. jeg vet selv at det ikke er enkelt. Vi ble enig om noe å si men når det ble lagt frem så snudde mor tvert og la all skyld på far. Det ordnet seg etter hvert når mor flyttet men ble tyngre for barna enn nødvendig. Jeg håper dere får det til på en god måte.

Uff.. 😭 Det må ha vært vanskelig. Håper virkelig ikke det går denne veien her. 

Mannen min har vært utro, det er sosial kontroll og alt for strenge regler i hjemmet, det er hans feil. Barna har ingenting med det å vite.. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Uff.. 😭 Det må ha vært vanskelig. Håper virkelig ikke det går denne veien her. 

Mannen min har vært utro, det er sosial kontroll og alt for strenge regler i hjemmet, det er hans feil. Barna har ingenting med det å vite.. 

Det siste er det viktigste. Aldri baksnakke eksen innfor felles barn, og ikke fortell sanningen, hvis sanningen kan plassere skyld. Man skal være ærlig i det meste, men ikke her.

Finnes selvfølgelig unntak, men det er ting som da må være langt utover normalvariasjon.

Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Det siste er det viktigste. Aldri baksnakke eksen innfor felles barn, og ikke fortell sanningen, hvis sanningen kan plassere skyld. Man skal være ærlig i det meste, men ikke her.

Finnes selvfølgelig unntak, men det er ting som da må være langt utover normalvariasjon.

Det er det siste jeg vil, å lage en knute på tråden mellom far og barna.. Tusen takk for et fint råd ❤️ 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det høres fint ut, men jeg ville også avsluttet med å spørre om det er noe barna lurer på. Svar ærlig, men aldersadekvat og uten å snakke negativt om noen av foreldrene.

Anonymkode: 4a7d3...1d0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg synes det høres fint ut, men jeg ville også avsluttet med å spørre om det er noe barna lurer på. Svar ærlig, men aldersadekvat og uten å snakke negativt om noen av foreldrene.

Anonymkode: 4a7d3...1d0

Jeg er veldig redd for dette med "aldersadekvat". Prøver å gjøre det så enkelt og greit som mulig.. Likevel redd jeg ikke klarer å svare. Jeg er en sånn person som skravler, og overforklarer ting. Det har jeg alltid gjort, og når folk sier "du kan jo bare si..." så føler jeg meg så tett fordi jeg har ikke tenkt så langt. Pappaen hennes er god på sånt, om han vil. 

Dattera vår er veldig språksterk, så det har vel gitt et grønt lys for meg til å skravle i vei. 

• Hjerte 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (52 minutter siden):

For noe tull! Ærlighet varer lengst uansett.

Anonymkode: f33d9...7b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg kan ikke fortelle femåringen at pappaen hennes snakker med andre damer og guiltripper meg for å ikke ha sex og bruker religion til å få det som han vil........... Elr? 😂

Skrevet

Synes det du har planlagt å si høres bra ut.

Vil bare komme med en anbefaling om å få i stand alt av avtaler (helst skriftlige) før dere "involverer"/forteller det til barna eller andre familiemedlemmer. Er dessverre ikke uvanlig at man brått blir påvirket av andre når man begynner å fortelle at man skal gå fra hverandre. Så det beste tidspunktet for å lage gode avtaler er nå, før dere går ut med nyheten. For, når dere forteller det til barna vil de fortelle det videre i bhg/skole og plutselig vet alle naboer det. 

Anonymkode: a96be...55f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes det du har planlagt å si høres bra ut.

Vil bare komme med en anbefaling om å få i stand alt av avtaler (helst skriftlige) før dere "involverer"/forteller det til barna eller andre familiemedlemmer. Er dessverre ikke uvanlig at man brått blir påvirket av andre når man begynner å fortelle at man skal gå fra hverandre. Så det beste tidspunktet for å lage gode avtaler er nå, før dere går ut med nyheten. For, når dere forteller det til barna vil de fortelle det videre i bhg/skole og plutselig vet alle naboer det. 

Anonymkode: a96be...55f

Barna er de første som skal få vite det. Mine foreldre vet, men de vet hva de skal si og ikke si. Men tusen takk for fint innspill.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg kan ikke fortelle femåringen at pappaen hennes snakker med andre damer og guiltripper meg for å ikke ha sex og bruker religion til å få det som han vil........... Elr? 😂

Uff, hadde nok blitt en del prating i barnehagen da. 😄 

Når det er sagt så er det viktig at du passer på å støtte barna om de kommer til deg om noen år og klager over dette med kontroll, at du da åpner deg litt om at du vet hvordan han er. Har en venninne som på død og liv skulle "beskytte" barna mot fars bedritne oppførsel noe som gjort at to av jentene ble nesten deprimerte før de fikk vite at det var far som var problemet og ikke de, de er jo blitt utsatt for psykisk vold når de har vært hos far og når sitter venninne mi og er helt ødelagt for hun føler det er hennes feil igjen...

Anonymkode: 0e328...370

• Nyttig 1
Skrevet

"Jeg elsker ikke pappa lenger, og det er deres feil"

Anonymkode: cc3c1...cb6

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Barna har ingenting med hvorfor foreldrene skilles. Det burde og skal de selvsagt skånes for. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Uff, hadde nok blitt en del prating i barnehagen da. 😄 

Når det er sagt så er det viktig at du passer på å støtte barna om de kommer til deg om noen år og klager over dette med kontroll, at du da åpner deg litt om at du vet hvordan han er. Har en venninne som på død og liv skulle "beskytte" barna mot fars bedritne oppførsel noe som gjort at to av jentene ble nesten deprimerte før de fikk vite at det var far som var problemet og ikke de, de er jo blitt utsatt for psykisk vold når de har vært hos far og når sitter venninne mi og er helt ødelagt for hun føler det er hennes feil igjen...

Anonymkode: 0e328...370

Huff det er mye trist som skjer ved konflikter. Tror det beste jeg kan gjøre er å forklare at vi er forskjellige og vil forskjellig, og noen ganger blir man uenig med hverandre.. Vil ikke sette ham i dårlig lys for barna. De trenger pappaen sin. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei. 

Er noe ala dette ok? 

Kjempebra! Tips: Bruk ord som skal, ikke må. Må åpner for å spørre hvorfor og foreslå løsninger.

Anonymkode: ca9f0...3d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...