Gå til innhold

Hvordan tok deres 8-10 åring det å skulle få første lillesøster eller bror?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn som er hos meg annen hver helg. Barnet har eldre søsken som hn bor sammen men men ingen småsøsken. Jeg pg kjæresten venter nå baby og barnet viser veldog lite interesse for babyen. Litt gøy men egentlig ikke nyskjerrig på magen eller no sånt. Hvordan reagerte deres barn i den alderen på å bli storesøsken?

Anonymkode: 178f8...baf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke helt å forvente at en 8 åring skal ha interesse i størrelse på magen, spark osv. Fortsett å inkluder barnet, men ikke ha for store forhåpninger før barnet er der.

Anonymkode: 90b43...623

• Liker 4
Skrevet

Hvis barnet er så sjeldent hos dere så er det nok ikke så viktig for hen at du er gravid. Kanskje ting blir bedre når barnet kommer og at det blir en interesse der men det spørs jo hvor flinke dere er å inkludere... 

Dattera til broren min nekter nå å reise på besøk til mor fordi hun bare bryr seg om de "nye" barna og de barna hun har fra før kommer alltid på nederst på listen  hvis de i det hele tatt er på lista. Men det blir vel gjerne slik når man har lite av hverdagslivet sammen og det alltid er tivoli når de kommer, så får en seg ny partner og får flere barn så faller de andre litt bort. Virker veldig typisk og jeg kan garantere at barnet ditt som er på samvær hos dere har hørt dette fra andre på skolen og så kanskje hen er "redd" for at det skal skje her og.

Anonymkode: c7877...5e8

• Liker 3
Skrevet

Her er 9-åringen veldig ivrig, selv om h*n også bare er her annenhver helg. 

Jeg er redd det KAN endre seg litt når babyen kommer. Jeg tror ikke barnet helt innser at det tar litt tid før lillesøsken blir en lekekamerat, og innen da er jo h*n blitt større og nesten tenåring. Men første reaksjon er i hvert fall veldig positiv.

Anonymkode: c07e5...c8d

Skrevet

Jeg var 8 år da jeg ble storesøster (helsøsken). Jeg hatet det, var såpass komfortabel i min rolle som enebarn at jeg så dette som noe som egentlig bare ødela familien. At det var en baby inni der var litt absurd, og de første årene måtte jeg aktivt oppmuntres til å holde og leke med babyen. Ble litt bedre når spedbarnsperioden var over, men vi har aldri blitt nære som søsken. Tenker du ikke kan forvente noe interesse, og heller bare være glad for at eldste ikke er direkte fiendtlig. 

Anonymkode: 64d73...e26

• Liker 5
Skrevet

Jeg har ei på 7 år som hadde elsket å fått ett søsken til, hun synes babyer er kjempesøte og har mye omsorg å gi. Elsker babyene i familien. Hun spør om vi ikke skal få en til. 

Så har vi en på 5 år, som absolutt ikke liker babyer og truer med å flytte hvis vi får en baby til. Er vi på besøk og det er en baby der overser han den totalt og gleder seg bare til å komme hjem. Han synes de er høylytte og slitsomme. 

Anonymkode: 0ec61...d73

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var 8 år da jeg ble storesøster (helsøsken). Jeg hatet det, var såpass komfortabel i min rolle som enebarn at jeg så dette som noe som egentlig bare ødela familien. At det var en baby inni der var litt absurd, og de første årene måtte jeg aktivt oppmuntres til å holde og leke med babyen. Ble litt bedre når spedbarnsperioden var over, men vi har aldri blitt nære som søsken. Tenker du ikke kan forvente noe interesse, og heller bare være glad for at eldste ikke er direkte fiendtlig. 

Barnet har jo storesøsken allerede da.... 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har et barn som er hos meg annen hver helg. Barnet har eldre søsken som hn bor sammen men men ingen småsøsken. Jeg pg kjæresten venter nå baby og barnet viser veldog lite interesse for babyen. Litt gøy men egentlig ikke nyskjerrig på magen eller no sånt. Hvordan reagerte deres barn i den alderen på å bli storesøsken?

Min datter var nesten 8 da hun ble storesøster. Hadde en storesøster hos faren sin fra før. Hun gledet seg veldig. Når baby kom syns hun det var litt skummelt å holde lillebror, men det kom seg raskt. Hun er virkelig engasjert. Nå er hun 10 og lillebror er 2, de leker sammen hver dag og hun har virkelig vokst på det:). Veldig hyggelig å se en litt "små bortskjemt enebarn" til å virkelig kose seg med søsken:) 

Anonymkode: 7ca00...a72

• Liker 1
Skrevet

Det et ganske nøyaktig 8,5 år mellom nr 1 og nr 2. Førstemann er gutt og de er nå snart 4 og 12 år. Det har aldri blitt en spesielt nær relasjon mellom de. Største er hos oss 50/50 og han har aldri vært interessert i babyer eller små barn, synes det er slitsomt og sliter litt med å skjønne at man må tilpasse seg mindre barn. Litt sørgelig for å være ærlig, men kan ikke tvinge dem sammen og det har nok også vært litt tøft å være enebarn som plutselig får et søsken.

Venter nr 3 nå og han bryr seg veldig om hvordan jeg har det osv da, kan hende han er mer moden for en baby I hus nå men jeg tviler egentlig 🙃

Anonymkode: cd1ad...ef3

Skrevet

Jeg fikk ei søster da jeg var nesten 11år. Helsøster. Tja, jeg husker ingenting fra hun var baby og småbarn. Jeg tror ikke jeg brydde meg nevneverdig. Vi er begge voksne nå, men har ikke et nært forhold til hverandre. Ses i familieselskaper av og til, og det er det. Bor på forskjellige steder i landet. Har et nært og godt forhold til min bror som er to år yngre, men vi var jo barn og bestevenner hele oppveksten. 

Anonymkode: fdb87...083

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sånn har det dessverre vært her også.

Storebror hatet lillebror, hatet plassen han tok osv.

Det har gitt seg nå som de begge er voksne. Men nære blir de aldri. vi har jobbet hardt med å finne en felles plattform til dem og det har vi klart nå, når de er store.

I en periode var storebror dirkete skadelig for lillebror. Det rare var at når det minste barnet ble født, så var det akseptert med en gang og det var stor glede. Men "dritten i midten" har fått skylden for alt 

Anonymkode: b4f41...f73

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Mine 4 reagerte veldig fint på de, de var da nesten 13, 10 og 8, kjempe gode storebrødre til lillebror på snart 2 nå, alle ønsket seg en søster da,men var stas likevel med en lillebror

Anonymkode: 50612...4bf

Skrevet

Je ble selv storesøster da jeg var 7 og 9 og 9. ( mor og far fikk på likt da jeg var 9.) Jeg elsket det, alltid ønsket meg søsken. I dag er vi 40 og 31 og 33. Har et godt forhold til alle tre. 

Anonymkode: 7ca00...a72

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Min gutt var 9 år da han ble storebror, og han var middels opptatt av det før lillesøsteren ble født. Jeg tror det handler om at det er ganske abstrakt, vanskelig å vite hva man skal forestille seg og ganske fjernt for et barn. Sånn er det jo dels for oss voksne også. Men han og lillesøsteren har et veldig nært forhold, og de har mye mer glede av hverandre enn vi hadde forestilt oss. Vi ble jo "advart" om at vi kom til å få to enebarn, men her er storebror veldig glad i og opptatt av lillesøsteren sin, f.eks. vil han veldig gjerne hente henne i barnehagen og være alene med henne, tar henne med på kino og ut for å spise, hjelper henne med kveldsstell og leser for henne i senga og er generelt veldig omsorgsfull. Men de bor sammen på fulltid da, det spiller kanskje inn, vil jeg tippe.

Anonymkode: cf9ea...9df

• Liker 1
Skrevet

Jeg var 8 år da jeg fikk mitt første søsken, og det var helt sjukt abstrakt i starten. Helt umulig å se for seg at magen skulle bli en baby, og jeg kan ikke huske at mamma var gravid engang. Ble likevel utrolig glad og engasjert når babyen kom :) 

Anonymkode: 34415...c42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...