AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #1 Skrevet 21. oktober 2022 Dette er ikke er slemt innlegg...dette er et innlegg fra meg som trenger svar Jeg er ikke på vei...for jeg skjønner ingenting ting...nav sier jeg ikke kan søke da de ikke er innstilt på det. En annen bet meg søke dagpenger... En annen ber meg søke aap... Og at jeg må ha en veileder.. Jeg har nå søkt dagpenger og fått veilederen...men jeg får beskjed å søke på aap...og dette er jo for å hjelpe deg ut i arbeid...men jeg har en sykdom og kropp og ikke lenger klarte dette Hvordan skal nav vite hvordan jeg har det .og hvorfor jeg vil søke når jeg ikke får kommet så langt... At de skal sende meg ut i arbeid blir jo helt feil...jeg sier ikke at de ikke skal hjelpe meg... Men bare dette krøllete greiner tar på meg .. Hva måtte dere gjøre før dere søkte på uføretrygd? Anonymkode: 6ab8d...d51
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #2 Skrevet 21. oktober 2022 Hva sier fastlegen? Anonymkode: 73ef1...590
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #3 Skrevet 21. oktober 2022 AAP skal prøves ut før ufør vurderes. AAP oversatt ArbeidsAvklaringsPenger. Det er som en stige, du må gå ett og ett trinn på den.. Anonymkode: 73f1c...fad 2 2
Daria Skrevet 21. oktober 2022 #4 Skrevet 21. oktober 2022 AAP er (kan være) et steg på veien mot ufør, for å utredes mtp både helse og arbeidsevne. De aller fleste må gjennom noen år på AAP før de kan søke ufør, fordi nav skal være sikre på at alt er prøvd og utredet. 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #5 Skrevet 21. oktober 2022 Du må igjennom opplegget til NAV med arbeidsutprøving og behandling for du kan søke om uføretrygd, når alt er prøvd og NAV kommer til den konklusjonen at du ikke har arbeidsevne så vil du få beskjed fra NAV om at alt er klart for å søke om uføretrygd. Det betyr at du i første omgang må søke om AAP for å komme i gang med utredningen. Anonymkode: 9981d...9bb 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #6 Skrevet 21. oktober 2022 Både lege og psykolog min sier jeg burde søke uføretrygd.. Men jeg tror ikke jeg får godkjent aap heller... 😕 Må vel ta en dag av gangen Anonymkode: 6ab8d...d51
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #7 Skrevet 21. oktober 2022 Jeg leste i en artikkel i sommer, at man må regne med 8-12 år før en uføresøknad blir innvilget. AAP er gjerne første steget på veien. Du har ikke annet valg, enn å gjøre det nav ber deg om. Anonymkode: e8cfb...8ea 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #8 Skrevet 21. oktober 2022 Det er Nav som avgjør når du kan søke uføretrygd. Før dette må alt av behandling være utprøvd og dokumentert. Du må også prøve ut andre jobber, evt. omskolering og ha en arbeidsevnevurdering fra en bedrift. I mitt tilfelle med fysisk sykdom tok det 9 år fra jeg ble syk til jeg kunne søke om uføretrygd. Anonymkode: 60115...fb1
Sofakona Skrevet 21. oktober 2022 #9 Skrevet 21. oktober 2022 Takk for mange flotte svar. Dere som søkte aap...måtte dere ut på mange forskjellige jobber?
Gjest Eternal rain Skrevet 21. oktober 2022 #10 Skrevet 21. oktober 2022 Som Daria her oppe sier, søk arbeidsavklaringspenger først. hensikten i perioden (dersom du får AAP) er å avklare din arbeidsevne. Mest sannsynlig blir du søkt inn i et arbeidsmarkedstiltak; avklaring, oppfølging, AFT osv. hvor din arbeidsevne, kompetanse og muligheter for å komme i varig lønnet arbeid skal avklares/kartlegges . Når NAV mottar disse rapportene som støtter opp under det din fastlege/spesialist uttaler innhenter de en legeerklæring og deretter kan du søke om uføretrygd. det trenger ikke være 100%, den kan være gradert, det kan også hende du dår bistand til å komme i et arbeid i en liten stilling som er i samsvar med dine helseutfordringer. det tar nok ikke 8-12 år, men så lenge du gjennomfører det du blir enig om med NAV vil det nok dukke opp en løsning.
Gjest Eternal rain Skrevet 21. oktober 2022 #11 Skrevet 21. oktober 2022 2 minutter siden, Sofakona said: Takk for mange flotte svar. Dere som søkte aap...måtte dere ut på mange forskjellige jobber? På NAV språket heter det «prøves ut i ethvert arbeid», men det skal tas hensyn til din erfaring og helsetilstand. vanligvis er det utprøvinger i type arbeid som er forenlig med dine interesser, ønsker og muligheter. gjennom dette vurderes din arbeidsevne.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #12 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Både lege og psykolog min sier jeg burde søke uføretrygd.. Men jeg tror ikke jeg får godkjent aap heller... 😕 Må vel ta en dag av gangen Anonymkode: 6ab8d...d51 Det spiller ingen rolle hva legen eller psykologen din sier. Nav har egne regler. Anonymkode: 73f1c...fad 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #13 Skrevet 21. oktober 2022 Takk...jeg søkte nå..men det stod jeg måtte sende med vedlegg...hva slags vedlegg? Stod ikke noe om det. Det var heller ikke noe spørsmål om sykdom, hvorfor jeg søker etc.. kommer det senere? Anonymkode: 6ab8d...d51
Gjest Eternal rain Skrevet 21. oktober 2022 #14 Skrevet 21. oktober 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takk...jeg søkte nå..men det stod jeg måtte sende med vedlegg...hva slags vedlegg? Stod ikke noe om det. Det var heller ikke noe spørsmål om sykdom, hvorfor jeg søker etc.. kommer det senere? Anonymkode: 6ab8d...d51 Du trenger ikke vedlegg. Dersom din veileder har anbefalt at du søker AAP så fyller du bare ut søknaden og da tas den til vurdering. anbefaler at når du lurer på slike ting, så bruker du «min side» på nav og skriver melding til din veileder. H*n skal ta kontakt med deg i løpet av 48 timer. Det går raskere og du får mer konkrete svar fra NAV enn oss på kvinneguiden
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #15 Skrevet 21. oktober 2022 Eternal rain skrev (Akkurat nå): Du trenger ikke vedlegg. Dersom din veileder har anbefalt at du søker AAP så fyller du bare ut søknaden og da tas den til vurdering. anbefaler at når du lurer på slike ting, så bruker du «min side» på nav og skriver melding til din veileder. H*n skal ta kontakt med deg i løpet av 48 timer. Det går raskere og du får mer konkrete svar fra NAV enn oss på kvinneguiden Ok tusen takk for svar:) Anonymkode: 6ab8d...d51
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #16 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk...jeg søkte nå..men det stod jeg måtte sende med vedlegg...hva slags vedlegg? Stod ikke noe om det. Det var heller ikke noe spørsmål om sykdom, hvorfor jeg søker etc.. kommer det senere? Anonymkode: 6ab8d...d51 Legen din må sende inn legeerklæring på at du er syk og hvorfor du søker på aap. Anonymkode: 43aad...4ab 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #17 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Legen din må sende inn legeerklæring på at du er syk og hvorfor du søker på aap. Anonymkode: 43aad...4ab Ok. Skal til han til uka..skal be han sende det inn da. Takk for svar Anonymkode: 6ab8d...d51
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #18 Skrevet 21. oktober 2022 Jeg har syv kroniske diagnoser som gir permanent funksjonsnedsettelse. Jeg er høyt utdannet og var i jobb i ulike prosentstillinger, og med masse tilpasninger. Jeg har Prøvd meg innenfor ulike stillinger med ulik fysisk belastning. Helsevesenet har alltid vørt tydelig på at jeg ikke burde være i jobb og at arbeid og arbeidsrettede tiltal forverrer tre av mine sykdommer. Den ene sykdommen gjorde at jeg i to år svevde mellom liv og død, og jeg var mer på sykehus enn jeg vsr hjemme Etter fire år med arbeidsrettede tiltak fra nav, tiltak jeg selv hadde gjort og kunne dokumentere, i arbeidslivet gjennom mange år, ble jeg 50% ufør. så jeg jobbet 50%, fremdeles med mye tilpasning fra arbeidsgiver, blant annet fleksitid jeg selv styrte. Dette fungerte nogenlunde ok i 1,5 år. Så var jeg mer sykemeldt enn på jobb. Jeg var igjen mer innlagt på sykehus enn jeg var hjemme. Så fulgte fire nye år på AAP med arbeidsutprøving. Legene var fremdeles tydelige på at jeg ikke skulle arbeidsutprøves, tiltaksbedriften likeså. Nav kjørte likevel sitt eget løp. Etter fire nye år på denne måten er jeg nå 100% ufør. men andre ord: ja, du må gjennom arbeidsutprøving. Anonymkode: e35da...f0c 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #19 Skrevet 21. oktober 2022 Det tar gjennomsnittlig 7 år å få innvilget uføretrygd. Altså gjennomsnitt.... Anonymkode: ed98c...74b
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #20 Skrevet 21. oktober 2022 Stemmer ikke at du må nødvendigvis gjennom alt. Jeg har en skade som gjorde at under 12 mnd med aap og sykehus som sa at jeg var ferdig utredet og det medisinsk ikke var mer de kunne gjøre. Skaden min er varig og permanent. Nav vurderte det dithen at arbeidstrening ikke var aktuelt da det bare vil påføre unødig belastning så de lot meg søke ufør. Anonymkode: d371d...c4d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå