Gå til innhold

Ta kontakt med fastlegen til far? Ønsker råd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Føler jeg står i en skvis. Jeg er selv helsepersonell, men synes dette er vanskelig å vurdere.

Saken er som følger; Min far er i midten av 60-årene, og ble stentet i 2017 for tette årer i hjertet. Han har høyt blodtrykk, høyt kolesterol, og astma. I tillegg er han i godt hold med BMI på 35, hvorpå mesteparten ligger rundt livet. Han er typisk mannemann som ikke tar helsa spesielt alvorlig.

Han har igjen fått oppbluss av hjerteproblemer, har vært til både fastlege og privatpraktiserende lege og igjen blitt henvist til stenting av hjertet. Det er ikke utført noen bildetakning i forbindelse med dette, bare basert på anamnese.

Jeg har lest noen legepapirer, og det står en del ting som er delvis ukorrekt angående blant annet vår familiehistorie. Det kommer heller ikke frem hva slags livsstil han lever, og jeg vet hvordan han omtaler seg selv. ("Jeg spiser da sunt", "jeg er da i aktivitet"). 

Selv ser jeg at mye av hans plager er livsstilsrelatert. Han har i flere omganger gått ned i vekt, og er da mindre plaget med både pusten, har mer energi og føler seg vel. Han er nå på sitt tyngste på mange år, så jeg er ikke overrasket over plagene. 

Det jeg har lurt på er å kontakte fastlegen og informere om blant annet livsstil og familiehistorikk. Første gang han fikk hjerteproblemer ble han redd og tok betydelige livsstilsgrep - denne gangen ser jeg han er "fornøyd" med at det er arvelig/noe som må kirurgisk fikses, for da er det ikke "hans skyld" og han kan fortsette i samme spor. 

Jeg er dypt bekymret, både for hans liv og velvære.

Noen innspill?

Anonymkode: 70954...2e1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt innafor å ta kontakt med legen. Du er bekymret, så da er en bekymringsmelding på sin plass.  

Anonymkode: 63681...c3e

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at han er en voksen mann som er ved sine fulle fem og må få leve sitt liv som han vil. At han veier for mye og er i dårlig fysisk form er dessuten noe legen(e) er fullstendig klar over selv om han sier noe annet. Har man hjerte-/karsykdom bør man selvfølgelig leve et sunt og aktivt liv, men det er ikke noe verken faren din eller andre kan tvinges til. 

• Liker 6
Skrevet

Denne praten tar du med din far, og ikke med legen hans. Din far lider ikke av noe kognitiv svikt forstår jeg deg rett, og det er dermed ikke på sin plass at du går til legen hans med denne informasjonen. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Har han fått tilbud om henvisning til hjerteskole etc? Dette blir ofte informert om i etterkant av angiografi.. han trenger tydelig kunnskap om røykeslutt kosthold og livsstilsendring. En ting er faren for nye fortetninger i blodårer (som plutselig kan bli til et akutt tilfelle med fare for hjertestans, om han fortsetter å ødelegge egen helse), en annen fare er blodpropp til hjernen hvor han faktisk kan havne i rullestol på sykehjem..

tar han de blodfortynnende medisinene sine som skal holde stentene fra -17 åpen? 
Du kan godt ta kontakt med fastlegen. Ville og vært på ballen og sørger for at han for god informasjon når han nå får time til ny angio.

Anonymkode: e4826...72b

• Nyttig 1
Skrevet
Sirinna skrev (2 minutter siden):

Denne praten tar du med din far, og ikke med legen hans. Din far lider ikke av noe kognitiv svikt forstår jeg deg rett, og det er dermed ikke på sin plass at du går til legen hans med denne informasjonen. 

Dette har jeg pratet med min far om mange ganger. 

Skrevet

Jeg har ringt inn bekymringsmelding til lege pgs rus men syns ikke dette er noe legen kan ta tak i så der det ikke som noe å sende bekymringsmelding for

Anonymkode: ccc4c...690

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har han fått tilbud om henvisning til hjerteskole etc? Dette blir ofte informert om i etterkant av angiografi.. han trenger tydelig kunnskap om røykeslutt kosthold og livsstilsendring. En ting er faren for nye fortetninger i blodårer (som plutselig kan bli til et akutt tilfelle med fare for hjertestans, om han fortsetter å ødelegge egen helse), en annen fare er blodpropp til hjernen hvor han faktisk kan havne i rullestol på sykehjem..

tar han de blodfortynnende medisinene sine som skal holde stentene fra -17 åpen? 
Du kan godt ta kontakt med fastlegen. Ville og vært på ballen og sørger for at han for god informasjon når han nå får time til ny angio.

Han har tidligere deltatt på både hjerteskole og hjertetrim i etterkant av første stenting. Han gikk da ned 15-20 kg, og hadde betydelig bedre livskvalitet. Han har også gått ned betydelig i vekt FØR stentingen, og hadde det da også mye bedre. Ved vektøkning, samt noen av medisinene han står på, får han blant annet økte leddplager. Som igjen fører til økt inaktivitet.

Jeg vil tro han tar sine medisiner, ser han jevnlig legger dosett. Jeg har tilgang til hans papirer fra lege, og flere steder står det at vi har stor opphopning av hjertesykdom. Det kan selvsagt hende, men det som går mest i denne familien er et usunt kosthold over tid, og mye inaktivitet. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ringt inn bekymringsmelding til lege pgs rus men syns ikke dette er noe legen kan ta tak i så der det ikke som noe å sende bekymringsmelding for

Anonymkode: ccc4c...690

Jeg tenker legen kan ta tak i dette i form av en samtale om helse og overvekt, ansvarliggjøring og henvisning til frisklivssentral eller hjertetrim.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker legen kan ta tak i dette i form av en samtale om helse og overvekt, ansvarliggjøring og henvisning til frisklivssentral eller hjertetrim.

TS

Men tror du legen hans trenger deg til å fortelle ham dette ganske grunnleggende om sin hjertesyke og åpenbart overvektige pasient, ellr ikke har tatt den samtalen gjentatte ganger allerede? Faren din er en voksen mann som har rett til å ta sine egne valg, uansett hvor dårlige de er, og med mindre det du sitter på er viktig informasjon du vet at faren din bevisst har tilbakeholdt, ser jeg ikke hva du egentlig kan og bør bidra med her. At faren din ikke er helt ærlig med legen om kosthold og aktivitet er han neppe alene om, og en oppegående lege skjønner såpass.

• Liker 2
Skrevet

Han har tidligere deltatt på både hjerteskole og hjertetrim i etterkant av første stenting. Han gikk da ned 15-20 kg, og hadde betydelig bedre livskvalitet. Han har også gått ned betydelig i vekt FØR stentingen, og hadde det da også mye bedre. Ved vektøkning, samt noen av medisinene han står på, får han blant annet økte leddplager. Som igjen fører til økt inaktivitet.

Jeg vil tro han tar sine medisiner, ser han jevnlig legger dosett. Jeg har tilgang til hans papirer fra lege, og flere steder står det at vi har stor opphopning av hjertesykdom. Det kan selvsagt hende, men det som går mest i denne familien er et usunt kosthold over tid, og mye inaktivitet. 

TS

Hereditet i familien kan ikke brukes som en hvilepute for å Skeie ut. Sykdomshistorikk i familie gjør det enda viktigere å ta vare på egen helse! Dette forstår han muligens, men har vanskelig for å ta innover seg. Har jobbet mye med hjertepasienter og det du beskriver er dessverre gjentagende tilfelle. Oftest menn som rammes, med en litt «enkel» tankegang hvor motstand mot endring står sterkt. 

Dessverre er det ikke lett for leger og sykepleiere heller å motivere til livsstilsendring med informasjon. De tar det ofte ikke til seg. Kanskje er det håp den dagen de får et akutt hjerteinfarkt hvor de opplever situasjonen som veldig alvorlig. Men til og med da er prosedyren fra AMK-sykehus/lab/stenting-til de ligger på post såpass plankekjøring at de dessverre sitter igjen med «dette gikk jo så greit, når kan jeg dra hjem?» En vanskelig pasientgruppe med mange gjengangere rett og slett.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette har jeg pratet med min far om mange ganger. 

Det finnes alltid flere måter å ta opp ting på. Ikke alle er like gode til å trigge endring.

Motiverende intervju (MI) - Helsedirektoratet er et verktøy som har gode resultater for mange

• Nyttig 1
Skrevet

Du kan jo sende inn en skriftlig bekymringsmelding?

Vet om flere som gjør det så kan fastlegene følge opp videre. 

Skrevet
Queen94 skrev (Akkurat nå):

Du kan jo sende inn en skriftlig bekymringsmelding?

Vet om flere som gjør det så kan fastlegene følge opp videre. 

Fastlege kan ikke henvise til hjerteskole, hjerterehabilitering etc. uten pasientens samtykke nei…

Dette er en voksen, samtykkekompetent mann. Han må være endringsvillig og selv være med i dialogen.

• Liker 1
Skrevet

Fastlege kan ikke henvise til hjerteskole, hjerterehabilitering etc. uten pasientens samtykke nei…

Dette er en voksen, samtykkekompetent mann. Han må være endringsvillig og selv være med i dialogen.

Fastlegen kan ta en vurdering om han bør henvises eventuelt snakke med pasienten og forklare situasjonen. I noen tilfeller er det enklere for pasienten å høre det fra fastlegen enn andre. Fastlegen kan innkalle pasienten til en samtale og fortelle alvorligheten. 

Gjest vilkåret
Skrevet (endret)
30 minutter siden, AnonymBruker said:

TS

Jeg tenker, vil det hjelpe? Vil han kanskje ta tak en uke eller tre, men så falle tilbake til gamle vaner?

Dersom du vil prøve en siste ting, så kanskje bli lyn forbanna? Si at du ikke orker være der når han blåser i helsen sin og går en tidlig grav i møte? At du ikke orker sitte der og se at han spiser seg til graven? Eller noe sånt

Ja, jeg vet det er noe ekstremt, men jeg vet at i sjeldne tilfeller trenger enkelte individer den type tilbakemelding. Nå vet jeg ikke jeg om faren din er egentlig litt sart og redd på innsiden, eller om han bruker blåse i det meste med mindre det går veldig inn på han.

Endret av vilkåret
Skrevet
Queen94 skrev (9 minutter siden):

Fastlegen kan ta en vurdering om han bør henvises eventuelt snakke med pasienten og forklare situasjonen. I noen tilfeller er det enklere for pasienten å høre det fra fastlegen enn andre. Fastlegen kan innkalle pasienten til en samtale og fortelle alvorligheten. 

Jeg tror ikke problemet her er mangel på informasjon fra helsepersonell.,

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror ikke problemet her er mangel på informasjon fra helsepersonell.,

Jeg forstår den. Selvfølgelig kan ikke fastlegen gjøre noe som helst hvis pasienten sier nei! Men han kan jo henvise også vurderer pasienten selv på nytt om han ønsker timen. 
Har jobbet mange år med fastleger og vært borti det flere ganger. 

Skrevet
Illuminatum skrev (1 time siden):

Det finnes alltid flere måter å ta opp ting på. Ikke alle er like gode til å trigge endring.

Motiverende intervju (MI) - Helsedirektoratet er et verktøy som har gode resultater for mange

Morsomt at du nevner det - jeg har faktisk utdanning i MI :) Det har dessverre ikke fungert det heller.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...