Gå til innhold

Utgifter på barn mellom 0-5 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har snart termin og er veldig nysgjerrig på hva slags utgifter jeg kan vente meg de neste (18😅) årene. Spennende å høre hva andre bruker penger på :) 

Hvor gammelt er ditt barn og hvor mye penger koster det i måneden? Hva brukes pengene på? 

Anonymkode: 5895d...ea2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Usikker på hvor mye per mnd eller år forsåvidt.. men merker at alt har blitt dyrere nå. Man kjøper nærmest nye klesskap for hver sommer og vinter, for ikke å snakke om sko. Det er svindyrt..

For de førstefødte så er det gjerne store og dyre innkjøp det første året, deretter er det mest klær/sko. Når de blir i skolealder så koster det gjerne for å være med på aktiviteter, skolesekker, utstyr til turer osv.

Anonymkode: 4824e...108

Skrevet

2,5 år: 3400 i barnehage, matbudsjett som en voksen mann (2-3000 i måneden? Grovt regnet), 2-300kr i bleier og våtservietter. Ny garderobe hver høst og vår, kan koste alt fra 1000-10 000 alt etter hvilke valg man tar på det området. Håper klesstørrelsene fra nå av varer litt lengre enn et halvår. 

Baby 6mnd: 50-100kr kanskje i mat (ammer, gir grøt og smaksprøver). Ny garderobe annenhver måned til nå. De store tingene (bilstol, seng osv) blir ikke en månedsutgift akkurat, men jeg vil si man i stor grad velger selv hvor mye man skal bruke på det området, med å kunne kjøpe brukt og planlegge over tid.

• Liker 1
Skrevet

Barnehage er en ting, har lite utgifter på snart 4-åringen bortsett fra mat.

Men ja, dette med klærne er helt absurd 🤪 det er nesten så hun bare skyter av gårde i vekst over natta slik at alt må byttes ut. 2 ganger i året ish må ny garderobe kjøpes inn. Jeg fordeler det litt måned for måned og prøver å være smart når jeg ser gode tilbud osv, men nå i oktober ble det innkjøp av litt ull (både tynn og tjukk), vinterdress og votter og det kom på rundt 2000 kr. Handlet da på salg på Sport Outlet. Da har jeg enda ikke kjøpt vintersko til henne og de koster stort sett en knapp tusenlapp.

12-åringen vokser også i rekordfart, utebuksa han fikk i fjor rekker han til over anklene nå. Foreløpig har han denne måneden trengt ny vinterjakke, et par nye gensre, en bukse, ny håndballdrakt, nye knebeskyttere og vi må snart se på nye vintersko til han også. Så han har kostet i underkant av 3000 kr denne mnd. Han begynner å bli en god der mer bevisst på hva han har på seg, men løser det stort sett ved å kjøpe klær på salg på Zalando og han må ønske seg til bursdag/jul om det er noe spesielt dyrt.

Har noen ganger kjøpt brukt til begge, men når det kommer til uteklær så har jeg dårlig erfaring med at det fort blir slitt og at folk selger for dyrt slik at det ikke alltid er så mye dyrere å kjøpe på tilbud uansett. Vi har råd til å kjøpe nytt og synes det er viktig å prioritere spesielt gode uteklær, så høst og vinter er dyre perioder.

12-åringen går også på fritidsaktiviteter, og der har svømming med 750 kr i mnd vært dyrest, mens ski har vært en enorm utgift når det kom til å kjøpe utstyr. Han koster også en god del i mat, vi betaler for skolemelk og han har mobilabbenoment. Nå spiller han håndball og det er ikke så veldig dyrt.

Så nei jeg har ikke satt meg ned og regnet på hva de koster i måneden, men vi har heldigvis ikke behov for å snu på krona for å få ting til å gå rundt 😊

Anonymkode: d743e...c86

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnehage er en ting, har lite utgifter på snart 4-åringen bortsett fra mat.

Men ja, dette med klærne er helt absurd 🤪 det er nesten så hun bare skyter av gårde i vekst over natta slik at alt må byttes ut. 2 ganger i året ish må ny garderobe kjøpes inn. Jeg fordeler det litt måned for måned og prøver å være smart når jeg ser gode tilbud osv, men nå i oktober ble det innkjøp av litt ull (både tynn og tjukk), vinterdress og votter og det kom på rundt 2000 kr. Handlet da på salg på Sport Outlet. Da har jeg enda ikke kjøpt vintersko til henne og de koster stort sett en knapp tusenlapp.

12-åringen vokser også i rekordfart, utebuksa han fikk i fjor rekker han til over anklene nå. Foreløpig har han denne måneden trengt ny vinterjakke, et par nye gensre, en bukse, ny håndballdrakt, nye knebeskyttere og vi må snart se på nye vintersko til han også. Så han har kostet i underkant av 3000 kr denne mnd. Han begynner å bli en god der mer bevisst på hva han har på seg, men løser det stort sett ved å kjøpe klær på salg på Zalando og han må ønske seg til bursdag/jul om det er noe spesielt dyrt.

Har noen ganger kjøpt brukt til begge, men når det kommer til uteklær så har jeg dårlig erfaring med at det fort blir slitt og at folk selger for dyrt slik at det ikke alltid er så mye dyrere å kjøpe på tilbud uansett. Vi har råd til å kjøpe nytt og synes det er viktig å prioritere spesielt gode uteklær, så høst og vinter er dyre perioder.

12-åringen går også på fritidsaktiviteter, og der har svømming med 750 kr i mnd vært dyrest, mens ski har vært en enorm utgift når det kom til å kjøpe utstyr. Han koster også en god del i mat, vi betaler for skolemelk og han har mobilabbenoment. Nå spiller han håndball og det er ikke så veldig dyrt.

Så nei jeg har ikke satt meg ned og regnet på hva de koster i måneden, men vi har heldigvis ikke behov for å snu på krona for å få ting til å gå rundt 😊

Ser du spurte om 0-5 år i overskrift men de neste 18 årene i innlegget, så du fikk med begge ungene 🤪

Skrevet

2 åring her i hus. Månedlig bruker vi vel ca;

3500 på bhg med kostpenger 

400 kr på bleier, våtservietter

200 kr på medisiner

1000 kr ekstra på mat kanskje?

1000 - 1200 kr på klær/sko i snitt per mnd, og vi kjøper en del klær brukt. 

diverse: 300 -500 kr.

Totalt koster barnet nå i mnd ca 6000 -6500 kr. I tillegg kommer jo kostnader som økt bruk av strøm, økte bilkostnader. 

..

Før barnet Ble født derimot så kjøpte vi masse (noe nytt men også brukt). Barnevogn, bilstol, stelle bord, bæresele, stellematte, stelle kremer, barneseng, kommode til barnerom, vognpose, madrass til seng, og en del klær i str 50 - 62.  Jeg husker ikke hva alt kom på, men brukte mye på noen få mnd. 

..

Derimot så kommer jo barnet til å bli dyrere etterhvert. Det spiser mer, skal på fritidsaktiviteter, skal ha mobil, delta i bursdager/feire bursdager, evt busskort, klær som koster mer. 

Skrevet

Kjøper alt av klær (bortsett fra sokker og undertøy) brukt til barna våre på 1 år og 4 år. Mye å spare på det. 

Skrevet

Barn er dyrt, svært dyrt. Økonomisk, vil man aldri komme i pluss. Heldigvis fører barn med seg en hel del annet som er positivt. Min svoger ba meg en gang vise han regnestykket på å ha barn, før han fikk sine. Men det å ha barn, er veldig individuelt, ikke minst hva man prioriterer. 

På Sifo kan du finne referansebudsjett. De er relativt gode, selv om noen bruker langt mindre og andre langt mer. 

Skrevet

2 åring her 

3000,- barnehage 

2000,- mat 

Ca 400,- i bleier og våtservietter 

1500,- klær 

300-1000,- i medisiner og div på apotek. 

Anonymkode: 0b8c2...f48

Skrevet

Dere som bruker 1000-1500 kr pr mnd i klær, hva kjøper dere? Dyre klær eller mye klær? 

Det går såklart fort 1000+ her også om barnet trenger nytt regntøy og nye sko samme mnd, men langt ifra hver mnd. Bruker i nærheten av 12 000 på klær i året 

Skrevet

Antar vi vanligvis varierer mellom 7000- 10000kr i mnd på vår toåring. Enkelte mnd mer

typisk vil være

3400 I barnehage

1500 mat

1000 fritid

1000 diverse, medisiner, gaver, klær, sko, 

I tillegg kommer kostnaden med å flytte fra leilighet til hus med flere soverom, større bil og mindre mulighet til overtid. 

Anonymkode: eb052...ec3

Skrevet
Anonym6789 skrev (4 minutter siden):

Dere som bruker 1000-1500 kr pr mnd i klær, hva kjøper dere? Dyre klær eller mye klær? 

Det går såklart fort 1000+ her også om barnet trenger nytt regntøy og nye sko samme mnd, men langt ifra hver mnd. Bruker i nærheten av 12 000 på klær i året 

Vi kjøper klær og sko , det går flere tusen når det er by sesong . Men ja selvsagt er både sko  og yttertøy dyrr

Anonymkode: 809f9...40f

Skrevet

Barnehage 

klær gjennomsnitt 1500 pr mnd  

bleier usikker men rundt 200 antar jrg

mat 2000

aktiviteter/fritid 1000

Anonymkode: 809f9...40f

Skrevet
Anonym6789 skrev (2 minutter siden):

Ett par sko koster fort en snau tusenlapp. på ett år har vi kjøpt (avhenger nok av når føttene vokser og hvordan de sliter skoene)

To par joggesko, vanntette

Ett par sandaler eller lettere joggesko

To par tøfler til barnehagen

To par støvler

Ett par Dock boots

Ett-to par vintersko

Bare i sko blir det fort over 5000kr 

Så kommer regntøy, vinterdress, ullundertøy, votter, luer, jakker, kanskje 5000 til sammen om man er flink å kjøpe på salg og å orientere seg i hva som fungerer godt, kjøper man feil må man kjøpe enda ett plagg

Og i tillegg klær til å pynte seg

hverdagstøy, sesongtøy +at de vokser gjerne en størrelse og må bytte innholdet i garderoben

Synes ikke 12000-18000 høres urealistisk ut ved ett normalt forbruk. De vokser jo 

Anonymkode: eb052...ec3

Skrevet

Har en gutt på tre år, var utrolig heldig å arve masse babytøy, og regnklær, parkdresser og vinterdress er for de første to årene. Han må feks ha nye sko hver sesong, vokser fort. Men kjøper på tilbud eller Sport Outlet. Kjøpte vintersko der i fjor og i pr, 375 kr, ull inni, mer enn gode nok. Kjøpte vinterparkdress til 900,satt med fra nesten 2000. Ullundertøy tre sett, til 1500. Vanlige klær måtte han ha nesten alt av nå i høst, men kan få billige klespakker på Finn eller tre bukser for 300 på nett, feks. Kjøpte også hel regndress med fleece inni, har blitt endel nå. Men endel av dette kan nok brukes neste år og! Driver ikke og har to av alt, har kjøpt skotørker på Biltema - tørker sko og dresser raskt om nødvendig :)

Er flere mnd jeg ikke kjøper noe til ham, bortsett fra mat. Masse lykke til, du har masse glede i vente ❤️ og bekymringer 😁🙈

Anonymkode: a3b10...2f7

Skrevet

Barnehagen vår har krav til dobbelt opp av alt og det gjør det jo dobbelt så dyrt..

Er veldig positiv til å kjøpe brukt men er så sjeldent at jeg finner noe..Synes dette med størrelse også er vanskelig. Tenker at mye har krympet når det er brukt.

Vår og høst er sesongene hvor det går mye penger. Spesielt på sko og uteklær. Sko vil jeg ikke kjøpe brukt. Barnet vårt har gått opp 2 størrelser i sko bare på 6 mnd nå! Jeg tror faktisk vi har kjøpt 7 par sko bare siden våren. Sandaler, 3 par joggesko (de slites så fort!) Ett par støvler, ett par varme støvler, overgangssko og vintersko. Ble visst 8 par sko det 😅

Anonymkode: 1616a...96b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barnehagen vår har krav til dobbelt opp av alt og det gjør det jo dobbelt så dyrt..

Er veldig positiv til å kjøpe brukt men er så sjeldent at jeg finner noe..Synes dette med størrelse også er vanskelig. Tenker at mye har krympet når det er brukt.

Vår og høst er sesongene hvor det går mye penger. Spesielt på sko og uteklær. Sko vil jeg ikke kjøpe brukt. Barnet vårt har gått opp 2 størrelser i sko bare på 6 mnd nå! Jeg tror faktisk vi har kjøpt 7 par sko bare siden våren. Sandaler, 3 par joggesko (de slites så fort!) Ett par støvler, ett par varme støvler, overgangssko og vintersko. Ble visst 8 par sko det 😅

Anonymkode: 1616a...96b

Har du Tise? 😊 Syns det er utrolig mye bra yttertøy der! Jeg kjøper ikke brukt bare for å kjøpe brukt, men sjekker jevnlig og slår til når det er ytterjakker og dresser som knapt ser brukt ut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...