AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #1 Skrevet 21. oktober 2022 Hei! Jeg ble nylig ansatt på en ny arbeidplass etter jobbskifte. Nå har jeg blitt såpass syk at jeg ikke kan utføre arbeidet mitt tilstrekkelig og kollegaene mine har sett meg «hangle» på jobb et par dager. Jeg må ha jobbet der i 2 mnd for å bruke egenmelding, men jeg måtte uansett til legen for å begynne på en antibiotikakur, så legen foreslå å sykemelding meg noen dager da jeg ikke har opparbeidet meg retten til egenmelding. Men hvor er egentlig logikken i dette? Det er jo arbeidsgiver som uansett betaler de 8(?) første dagene av sykemeldingen? Anonymkode: 234d6...d04
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #2 Skrevet 21. oktober 2022 Er vel for å forhindre misbruk Anonymkode: 921d6...2a3 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #3 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men hvor er egentlig logikken i dette? Det er jo arbeidsgiver som uansett betaler de 8(?) første dagene av sykemeldingen? Hva om du ikke blir frisk med det første, da er det greit for arbeidsgiver å ha en sykemelding så tidlig som mulig. Anonymkode: c7b3d...3e1 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #4 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er jo arbeidsgiver som uansett betaler de 8(?) første dagene av sykemeldingen? Tror de får dekket dette om du bare har vært ansatt under to mnd. Var i hvert fall sånn tidligere. Anonymkode: c7b3d...3e1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #5 Skrevet 21. oktober 2022 Det er hovedregelen, rett og slett. Rettigheter handler blant annet om å opparbeide tillit. Normalt betaler arbgiver de første 16 dagene. Så egenmelding vil være en del av det. Så om du blir sykemeldt innen 16 dager fra forrige EM så teller de dagene som en del av neste sykeperiode. På den måten kan en ansatt tyne grensene ganske langt i samme periode. Det skal være vern for begge parter. Anonymkode: 64c27...20e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå