AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #1 Skrevet 21. oktober 2022 Hei. Har gått på angstdempende (zoloft) medisiner i noen uker nå, etter noen år med periodevis angst. Har hatt opptrapping, og nå komt opp på den dosen jeg skal. I de siste dagene har jeg kjent på en klump i halsen og stort behov for å være alene. Jeg har tanker om å gå fra samboer (7 års forhold), som jeg ikke klarer å slutte å dvele på. Tankene om å gjøre det slutt har vært der fra tid til annen tidligere også, men har gått over, noe som kanskje er normalt i et langvarig forhold. Vi har hatt utfordringer med prioriteringer og jeg har slitt med at han ikke virker å «orke» å tenke på å glede meg i hverdagen med de små tingene. Er her noen med erfaringer rundt om angstdempende kan påvirke følelser på denne måten? Det kjennes så annerledes denne gangen. Kom gjerne med refleksjoner uten erfaringer også. Anonymkode: 99500...e80
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #2 Skrevet 21. oktober 2022 Nei zoloft kan ikke gi den effekten men du bør lytte til disse følelsene og du sier jo selv at du har tenkt på det før også Anonymkode: 50330...c24 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #3 Skrevet 21. oktober 2022 Ja... det tror jeg. Man kan bli på en måte avflatet og likegyldig følelsesmessig. Da kan slike tanker få slå rot og utvikle seg. Min bror ble skilt for noen år siden, pga manglende følelser fra kona. Hun gikk på zoloft, uten at det var eneste grunnen da men... Anonymkode: 0be2a...dd1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #4 Skrevet 21. oktober 2022 Hvor lenge har du vært på "riktig" dose? Og hvordan har dere kommet frem til "riktig" dose (eller riktig medisin for den saks skyld) Zoloft gjorde absolutt ingenting for angsten eller depresjonen min, men økte depresjonen en god del i starten. Men antidepressiva kan absolutt gjøre en flat i følelsen, og gi en mer "gi faen-holdning". Jeg merket det godt, at de tingene som tidligere ga meg glede, ikke gjorde det lengre. Jeg mistet følelsene for pus, så det å ha en pus på fanget og kose, det ga meg absolutt ingenting lengre. Jeg kunne like gjerne koset på en pute... Anonymkode: 585de...e5a 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #5 Skrevet 21. oktober 2022 Jeg ville nok ventet litt med å konkludere. Du har denne følelsen i et par dager, bare. Det er veldig lite. Som du sier det kan være medisiner som gjør det, eller hva med PMS? Det kan også være at når angsten har blitt bedre, så får du overskudd til å gyve løs på neste problem, som da kanskje er forholdet ditt? Går du i samtaler? Er dette noe du kan lufte med behandleren din? Det ble løsningen for meg og det ble ikke noe brudd, for å si det sånn. Nå gikk ikke jeg på Zoloft, men jeg hadde psykiske plager. Anonymkode: 811dc...55e 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #6 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei. Har gått på angstdempende (zoloft) medisiner i noen uker nå, etter noen år med periodevis angst. Har hatt opptrapping, og nå komt opp på den dosen jeg skal. I de siste dagene har jeg kjent på en klump i halsen og stort behov for å være alene. Jeg har tanker om å gå fra samboer (7 års forhold), som jeg ikke klarer å slutte å dvele på. Tankene om å gjøre det slutt har vært der fra tid til annen tidligere også, men har gått over, noe som kanskje er normalt i et langvarig forhold. Vi har hatt utfordringer med prioriteringer og jeg har slitt med at han ikke virker å «orke» å tenke på å glede meg i hverdagen med de små tingene. Er her noen med erfaringer rundt om angstdempende kan påvirke følelser på denne måten? Det kjennes så annerledes denne gangen. Kom gjerne med refleksjoner uten erfaringer også. Anonymkode: 99500...e80 Heisann, Jeg er en dame med adhd som gjorde store forandringer i livet mitt når jeg fikk medisiner. Jeg turte mer, kjørte bil, kjøpte bolig, flyttet, skiftet jobb. Jeg har lurt på om det var medisinen som gjorde meg mer "ekstrem" men jeg har det mye bedre nå, og gjør ting jeg ikke hadde turt før. Jeg ble ansvarlig, på en måte og orket å ta ansvar for min egen lykke. Kan det være at nå som stoffene i hjernen din er mer i balanse mot normalen, så merker du det som ikke helt føles bra i livet ditt? Kanskje dere ikke har et godt og sunt forhold? Hvordan har dere det da? Anonymkode: f91cf...34b
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #7 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Heisann, Jeg er en dame med adhd som gjorde store forandringer i livet mitt når jeg fikk medisiner. Jeg turte mer, kjørte bil, kjøpte bolig, flyttet, skiftet jobb. Jeg har lurt på om det var medisinen som gjorde meg mer "ekstrem" men jeg har det mye bedre nå, og gjør ting jeg ikke hadde turt før. Jeg ble ansvarlig, på en måte og orket å ta ansvar for min egen lykke. Kan det være at nå som stoffene i hjernen din er mer i balanse mot normalen, så merker du det som ikke helt føles bra i livet ditt? Kanskje dere ikke har et godt og sunt forhold? Hvordan har dere det da? Anonymkode: f91cf...34b Dette. Antidepressiva kan føre til samlivsbrudd fordi man endelig kommer ut av tiltaksløsheten og klarer å se forholdet som det er. Anonymkode: 33f71...85d
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #8 Skrevet 21. oktober 2022 I korte trekk: ja, antidepressiva kan absolutt gi en slags følelsesmessig nummenhet hvor mye ikke føles like givende lenger, dette er kalt "emotional blunting". Siden du har hatt tanker om å gjøre det slutt før, trenger det ikke være antidepressivaen som forårsaker disse tankene, men det er altså vanlig at mange får en "gi faen holdning" til mye fordi følelseslivet blir helt flatet ut, som f.eks. denne brukeren opplevde: 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvor lenge har du vært på "riktig" dose? Og hvordan har dere kommet frem til "riktig" dose (eller riktig medisin for den saks skyld) Zoloft gjorde absolutt ingenting for angsten eller depresjonen min, men økte depresjonen en god del i starten. Men antidepressiva kan absolutt gjøre en flat i følelsen, og gi en mer "gi faen-holdning". Jeg merket det godt, at de tingene som tidligere ga meg glede, ikke gjorde det lengre. Jeg mistet følelsene for pus, så det å ha en pus på fanget og kose, det ga meg absolutt ingenting lengre. Jeg kunne like gjerne koset på en pute... Anonymkode: 585de...e5a Har du ellers mistet gleden av enkelte ting du før syntes var givende? Er det mye som ikke føles like kjekt lenger? Eller er det bare forholdet som plager deg? Anonymkode: e4c49...43f
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #9 Skrevet 21. oktober 2022 Tja, angst i seg selv kan vel også føre til at folk vil dra. Eller kanskje du bare ikke liker ham så godt mer. Anonymkode: 0cfd8...b0d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå