AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #1 Skrevet 21. oktober 2022 Bare noen tanker om narsissisme: Jeg sjekket ut dette: https://www.apa.org/news/podcasts/speaking-of-psychology/empathy-narcissism og begynte å tenke litt... De fleste av oss er skyldige i enten å ha kalt noen en narsissist eller å hevde at ikke alle som påstås å være det, kan være nettopp narsissister. Men, hva er en narsissist? I bunn og grunn er det jo en som, med ekstrem ulempe for andre, håndterer egen usikkerhet ved svært giftig og sosialt destruktiv oppførsel. Deretter finnes det flere typer narsissister; covert og overt, de skjulte og de mer åpenbare. Jeg regner med at de fleste vet forskjellen dersom de er interesserte i dette. Men, vi lever jo i et samfunn som i stor grad ligner amerikanernes (ref. linken over) - der folk flest over en viss alder er oppdratt til ENTEN å ta seg sammen, streve etter status, mele egen kake først ELLER til å ofre seg for alle andre, dramatisere for å få sympati og empati, samt aldri selv ha skyld i noe. Begge disse manipulerer og kontrollerer folk rundt seg, enten via direkte formaninger, eller ved å spille på skyldfølelse. Det er klart, ikke alle drar dette til et patologisk nivå. Folk flest er ikke narsissister. Men, det er nok langt flere av dem enn før. Narsissisme (NPD) er tross alt en ervervet personlighetsforstyrrelse, som oppstår etter traumer og tilknytningsforstyrrelser i barndommen. Menn blir ofte overt-narsissister, mens kvinner oftere blir covert-narsissister eller får borderline personlighetsforstyrrelse. Dette er sånnsett et argument for at man skal få lov til å kalle folk narsissister om de oppfører seg slik. En spade er en spade - om du manipulerer andre, setter deg selv først og plager omgivelsene for egen vinning, fortjener du ikke akkurat at folk modererer seg når de omtaler deg. Dessuten er ordet "narsissist" et fint shorthand som advarsel til andre - de færreste får en slik diagnose, men man vet å holde seg unna noen som er beskrevet slik. Hva tenker du? Anonymkode: 1243b...ad3 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #2 Skrevet 21. oktober 2022 Det er nok fort gjort å kalle noen for narsissist, uten å ha belegg for det. Dette kan jo ha flere årsaker, men folk flest har nok også ett eller flere narsissistiske trekk, uten at det nødvendigvis skaper større problemer for omgivelsene. Når sant skal sies har jeg en Xsamboer med diagnose narsissistisk personlighetsforstyrrelse satt av psykiater. Når jeg møter folk i dag så er jeg ekstremt var for endringer i stemning og sinnstilstand, ordvalg og kroppsspråk. Jeg har PTSD etter å ha levd med en ustabil person over lang tid, og det å ha opplevd å bli mind fucked uansett hva jeg sier, gjør eller beveger meg har brutt meg helt ned. Jeg tror en normalt oppegående person vil ha problemer med å påføre andre traumer, rett og slett fordi folk flest har en innebygget sperre og dermed ville forstått at "dette er feil". Dersom en person anser det som positivt å bryte ned og endre en annen person sin oppfatning av seg selv og verden rundt, være seg psykisk eller fysisk vold, så er jeg tilbøyelig til å si narsissist, men overlate til helsevesenet å sette diagnoser som narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Anonymkode: 389e7...07c 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #3 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er nok fort gjort å kalle noen for narsissist, uten å ha belegg for det. Dette kan jo ha flere årsaker, men folk flest har nok også ett eller flere narsissistiske trekk, uten at det nødvendigvis skaper større problemer for omgivelsene. Når sant skal sies har jeg en Xsamboer med diagnose narsissistisk personlighetsforstyrrelse satt av psykiater. Når jeg møter folk i dag så er jeg ekstremt var for endringer i stemning og sinnstilstand, ordvalg og kroppsspråk. Jeg har PTSD etter å ha levd med en ustabil person over lang tid, og det å ha opplevd å bli mind fucked uansett hva jeg sier, gjør eller beveger meg har brutt meg helt ned. Jeg tror en normalt oppegående person vil ha problemer med å påføre andre traumer, rett og slett fordi folk flest har en innebygget sperre og dermed ville forstått at "dette er feil". Dersom en person anser det som positivt å bryte ned og endre en annen person sin oppfatning av seg selv og verden rundt, være seg psykisk eller fysisk vold, så er jeg tilbøyelig til å si narsissist, men overlate til helsevesenet å sette diagnoser som narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Anonymkode: 389e7...07c Jeg har også en slik eks... Og har også PTSD. Hvordan ble diagnosen satt? Ønsket han hjelp? Spør fordi min erfaring med folk som har slik symptomatikk ofte sjarmerer fletta av alle behandlere de møter på. Kan for eksempel fortelle at da jeg krevde at overnevnte eks skulle gå i sinnemestringsterapi (etter psykisk og fysisk vold), klarte han å overbevise dama som holdt kurset om at jeg var den sinte i forholdet. Da vi senere skulle i parterapi hos familievernskontoret, viste det seg at nettopp samme dama var vår terapeut. Det var veldig tydelig at hun tok side med eksen i alt han sa, og humret tilogmed litt da han fortalte hvor vanskelig det var å ikke kjefte på meg om jeg gjorde feil. Før terapitimene hadde han fått meg til å love å ikke nevne fysisk vold, så det turte jeg aldri ta opp. Timene med henne var fullstendig bortkastet - men kanskje ikke for ham. Virket jo som de flørtet litt, sikkert koselig for dem. ...Så, selv folk som jobber med vanskelige mennesker ser ofte ikke at de har en narssisist foran seg - hvordan får de da en diagnose? Anonymkode: 1243b...ad3 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #4 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva tenker du? Jeg tenker at det finnes massevis av mennesker som er voksne nå, som vokste opp på 70 og 80 tallet og ble emosjonelt ignorert av sine foreldre, ( gråtekurer feks ) Babyene sluttet å stole på at noen andre møtte dem på følelser og utviklet ikke hjernen på rett måte, og begynte i stedet å trøste seg selv. Barn skulle ikke høres eller merkes, og følelser var sutring. Disse folkene ble ikke møtt på følelser. Det er visst sånn man lager en narc. Anonymkode: 6fe24...95c 1
Gjest vilkåret Skrevet 21. oktober 2022 #5 Skrevet 21. oktober 2022 Slik jeg ser det er narrsisster en type nevrologisk profil, det er ikke bare at de er opptatt av litt status eller sånn. De fungerer fundamentalt på en annen måte enn normale mennesker. Den måten å fungere på kommer bl.a med redusert/ manglende sympati med andre mennesker. Det er ikke vanskelig for dem å såre andre, for de føler ikke sympati med den de sårer. 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har også en slik eks... Og har også PTSD. Hvordan ble diagnosen satt? Ønsket han hjelp? Spør fordi min erfaring med folk som har slik symptomatikk ofte sjarmerer fletta av alle behandlere de møter på. Kan for eksempel fortelle at da jeg krevde at overnevnte eks skulle gå i sinnemestringsterapi (etter psykisk og fysisk vold), klarte han å overbevise dama som holdt kurset om at jeg var den sinte i forholdet. Da vi senere skulle i parterapi hos familievernskontoret, viste det seg at nettopp samme dama var vår terapeut. Det var veldig tydelig at hun tok side med eksen i alt han sa, og humret tilogmed litt da han fortalte hvor vanskelig det var å ikke kjefte på meg om jeg gjorde feil. Før terapitimene hadde han fått meg til å love å ikke nevne fysisk vold, så det turte jeg aldri ta opp. Timene med henne var fullstendig bortkastet - men kanskje ikke for ham. Virket jo som de flørtet litt, sikkert koselig for dem. ...Så, selv folk som jobber med vanskelige mennesker ser ofte ikke at de har en narssisist foran seg - hvordan får de da en diagnose? Anonymkode: 1243b...ad3 Ja. Parterapi eller terapi for for eks narssisster kan være farlig og skadelig for de rundt dem. Istedetfor å bli bedre mennesker (narssissister har ikke noe egenmotivasjon for å bli bedre mennesker), så lærer de bare knep for å lure de rundt seg bedre. De lærer hvordan de skal snakke og hva de skal fokusere på for å få sympati og svekke troverdigheten til andre mennesker. Det gjelder også andre grupper mennesker som har liten grad av sympati for andre, og som er sterkt ego-drevet i sin oppførsel. Psykologer baserer ofte diagnoser på utad adferd, ikke forståelse for individet fra innsiden. De leter etter symptomer og profiler, og kan da overfladisk dømme noen feil basert på oppførsel de observerer. Sjarmerende narssisster kan derfor fremstå som sympatiske og intelligente, og psykologen kan gå glipp av tegn på at oppførselen ikke er genuin. I hvor stor grad det er et problem for den enkelte psykolog varierer. Erfaring er nok alfa og omega for å lettere gjennomskue den slags. Enkelte psykologer har også utviklet god forståelse for mennesker, forstår mennesker innenfra. Men for å være ærlig tror jeg sistnevnte er i mindretall. De som forstår mennesker best er nok de som er minst tilbøyelige til å bli psykologer
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #6 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): ...Så, selv folk som jobber med vanskelige mennesker ser ofte ikke at de har en narssisist foran seg - hvordan får de da en diagnose? Bare Wow. Alt han trengte å gjøre av å flørte litt og så var hun manipulert. Forstår ikke hvorfor noen gidder å jobbe med mennesker når de blir så lett manipulert. Anonymkode: 6fe24...95c
Fremmed fugl Skrevet 21. oktober 2022 #7 Skrevet 21. oktober 2022 vilkåret skrev (4 timer siden): Slik jeg ser det er narrsisster en type nevrologisk profil, det er ikke bare at de er opptatt av litt status eller sånn. De fungerer fundamentalt på en annen måte enn normale mennesker. Den måten å fungere på kommer bl.a med redusert/ manglende sympati med andre mennesker. Det er ikke vanskelig for dem å såre andre, for de føler ikke sympati med den de sårer. Ja. Parterapi eller terapi for for eks narssisster kan være farlig og skadelig for de rundt dem. Istedetfor å bli bedre mennesker (narssissister har ikke noe egenmotivasjon for å bli bedre mennesker), så lærer de bare knep for å lure de rundt seg bedre. De lærer hvordan de skal snakke og hva de skal fokusere på for å få sympati og svekke troverdigheten til andre mennesker. Det gjelder også andre grupper mennesker som har liten grad av sympati for andre, og som er sterkt ego-drevet i sin oppførsel. Psykologer baserer ofte diagnoser på utad adferd, ikke forståelse for individet fra innsiden. De leter etter symptomer og profiler, og kan da overfladisk dømme noen feil basert på oppførsel de observerer. Sjarmerende narssisster kan derfor fremstå som sympatiske og intelligente, og psykologen kan gå glipp av tegn på at oppførselen ikke er genuin. I hvor stor grad det er et problem for den enkelte psykolog varierer. Erfaring er nok alfa og omega for å lettere gjennomskue den slags. Enkelte psykologer har også utviklet god forståelse for mennesker, forstår mennesker innenfra. Men for å være ærlig tror jeg sistnevnte er i mindretall. De som forstår mennesker best er nok de som er minst tilbøyelige til å bli psykologer Psykiatriske diagnoser idag baseres på deskriptiv diagnoser. Grunnen var en anerkjennelse av at vi skjønner alt for lite av hvordan hjernen fungerer. Deskriptiv diagnostiske er at man lager et sett av kriterier som gir grunnlag for diagnosen.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #8 Skrevet 21. oktober 2022 En narsissist er en person som har et EGO som ikke samsvarer med virkeligheten. Vedkommende kan f.eks. være mislykket arbeidsledig uten utdannelse men føler seg berettiget til å anse seg selv som overlegen andre personer allikevel. Det oppblåste egoet til tross, de er på samme tid ikke særlig selvsikre men har en sårbar selvfølelse. Det er noe som heter ( på engelsk) " narsisisstic injury"der narsissististens oppblåste egoet blir ( dødelig) såret av noens kommentarer og handlinger. Da kan de reagere på en overdreven måte som i ytterste konsekvens kan medføre fare for andre mennesker også. Fordi narsissister anser seg selv så berettiget så beveger de seg visstnok lett inn på umoralske nivåer so f.eks. potensielt enhver form for utroskap i deres forhold. Disse er noen av tingene jeg har "plukket" opp om fenomenet narsissisme. Anonymkode: f405b...6b1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #9 Skrevet 21. oktober 2022 De mest misbrukte ordene på Kg = Narsissist Psykopat og Rasist. Anonymkode: 586fb...8cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå