Gå til innhold

tok opplåning på huset for å greie regninger jeg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jaa..

Tok opplån på 30 000 for å greie meg. 😰

Det har balla på seg litt og litt denne høsten. Fikk restskatt på 30 000 så har jeg gått i minus siden på ca 15 000.. 😱 Er enslig med barn så jeg er alene med alle utgifter. Jeg har prøvd å leve med det minimale et par måneder nå, men denne måneden kom det 4 store regninger; nye vinterdekk ( 4000 ) Strøm fra tibber som skulle ha forskudd på halve neste måned (2500) og så 2000 ca til på vann og avløp, og litt under 2000 på noe annet driftavgifter til kommunen. Det er helt sjukt å se hvordan pengene bare fyker ut, bare for å bo. 

Neste måned er heldigvis halv skatt, men da må bilen fikses..blir ikke så mye julegaveshopping i år tror jeg. 

Anonymkode: c2944...be5

• Hjerte 2
Skrevet

4 av disse store regningene oppå alt det andre, mener jeg. Tror jeg har betalt omtrent hele lønna mi bare i regninger denne måneden. 😰

Skrevet

Men setter du ikke av penger hele året til kommunale avgifter og typisk ting til bil? 

Jeg hater få sånne måneder hvor jeg må betale ekstra mye, så jeg setter av hele året, slik at ingen måneder blir dyrere på grunn av forventede/varslede utgifter... 
For du har jo vist helt siden du flyttet dit at disse kommunale avgiftene kommer. 
Du så vel på vinterdekkene i vår, og har vist siden da at du trengte nye? 

Anonymkode: 8621e...7f1

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men setter du ikke av penger hele året til kommunale avgifter og typisk ting til bil? 

Jeg hater få sånne måneder hvor jeg må betale ekstra mye, så jeg setter av hele året, slik at ingen måneder blir dyrere på grunn av forventede/varslede utgifter... 
For du har jo vist helt siden du flyttet dit at disse kommunale avgiftene kommer. 
Du så vel på vinterdekkene i vår, og har vist siden da at du trengte nye? 

Anonymkode: 8621e...7f1

Har ikke hatt noe ekstra siden tidlig i vår. Men jeg burde satt til dette av feks av EK når jeg kjøpte i stedet for å bruke det på ting til bolig.

Må virkelig tenke langsiktig til neste år for å unngå dette!

Jeg har også pleid å ta oppdrag frilans, og har alltid fått oppdrag men denne høsten var det helt sløkt med tilbud. 🤔

• Hjerte 2
Skrevet

Synes det er rart at banken din lot deg låne opp så lite på boligen. Bare i gebyr er du oppe i 10% av summen, og låner du 30 000 kr over 20-30 år så ender du opp med å betale enormt mye mer.

Anonymkode: d0eea...3da

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Synes det er rart at banken din lot deg låne opp så lite på boligen. Bare i gebyr er du oppe i 10% av summen, og låner du 30 000 kr over 20-30 år så ender du opp med å betale enormt mye mer.

Ingen bankansatte med vettet i behold i en normal bank låner ut 30 000 med avdragstid på 20-30 år (bortsett fra typiske forbrukslånsbanker da). De er vel ikke helt tomme i topplokket heller. Får håpe at ts også hadde vett nok til å ta det på så kort tid som mulig, det lånet.

Anonymkode: 69adc...424

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ingen bankansatte med vettet i behold i en normal bank låner ut 30 000 med avdragstid på 20-30 år (bortsett fra typiske forbrukslånsbanker da). De er vel ikke helt tomme i topplokket heller. Får håpe at ts også hadde vett nok til å ta det på så kort tid som mulig, det lånet.

TS skjønner nok ikke at hun har tatt opp forbrukslån.

Anonymkode: 5a4d0...274

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det pleier å være mye, mye bedre renter på lån om man kan låne med sikkerhet i ting som bolig og eiendom. Men hun har ikke opplyst hvilken rente hun fikk...

TS, hvilken rente fikk du på dette lånet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er et opplån ikke forbrukslån.

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det pleier å være mye, mye bedre renter på lån om man kan låne med sikkerhet i ting som bolig og eiendom. Men hun har ikke opplyst hvilken rente hun fikk...

TS, hvilken rente fikk du på dette lånet?

Det er som sagt et opplån. Altså jeg tok 30 000 ekstra på boliglånet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da skulle du regnet på hvor lite dette utgjør i måneden, og tatt såpass mer at du fikk en buffer når du først gjorde dette. 

Anonymkode: 399eb...9ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor mye betalte du i omkostninger for å få dette? Jeg forstår heller ikke hvorfor ikke banken din foreslo avdragsfrihet i noen måneder. Hvilken bank er det snakk om?

• Liker 1
Skrevet

Opplån? Du mener rammelån. Du burde i så tilfelle tatt et høyere beløp. Betaler ikke for det om du ikke bruker pengene.

Anonymkode: 062aa...420

Skrevet

Slapp av og pust rolig, dette er da uansett mye bedre enn å ta forbrukslån eller bruke kredittkort.

Til alle dere som sier: "så du ikke at det og det trengtes i fjor"? "Jo, men ingen forutså inflasjon på dette nivået + strømregninger fra det hinsidige". 

Anonymkode: a330a...6e8

• Liker 4
Skrevet

Ja, utsett avdrag, utsett studielån om du har det. Bytt fra Tibber til Fortum feks. Der betaler du ikke på forskudd. De er faktisk hakke billigere. Har du forsikringer, så kan du nå bare legge det inn på anbud. Da får du kanskje senket prisen. Jeg har nettopp gjort dette selv. Bedre å være på forskudd en drukne senere. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Slapp av og pust rolig, dette er da uansett mye bedre enn å ta forbrukslån eller bruke kredittkort.

Til alle dere som sier: "så du ikke at det og det trengtes i fjor"? "Jo, men ingen forutså inflasjon på dette nivået + strømregninger fra det hinsidige". 

Anonymkode: a330a...6e8

Jeg kunne vel ha spart litt i fjor sikkert. Jeg har rente på 3.9 på boliglånet. Jeg gjorde dette for å betale ned på noe dyr gjeld ( med mye høyere rente enn boliglånet) og flere regninger etter at jeg fikk restskatt, så da gikk 15 000 ut. Det var ekstremt mye regninger denne måneden. 😰 Blir masse utlegg på bilen nå de neste månedene tenker jeg, så tviler jeg får så mye buffer igjen av det her. Jeg turte ikke så ta 50 000. Syntes det var så mye. 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Opplån? Du mener rammelån. Du burde i så tilfelle tatt et høyere beløp. Betaler ikke for det om du ikke bruker pengene.

Nei. OPPlån.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Reign skrev (27 minutter siden):

Hvor mye betalte du i omkostninger for å få dette? Jeg forstår heller ikke hvorfor ikke banken din foreslo avdragsfrihet i noen måneder. Hvilken bank er det snakk om?

De forslo ikke det nei men så at jeg har en mnd med lavere innbetaling, så det er vel avdragsfrihet på en måned. Det er sparebanken 1. 

Skrevet

Så "opplån" er bluestep, bank2 etc med skyhøye renter. Ikke lurt. Du bør ta opp rammelån om du er innenfor 60% av bolig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Så "opplån" er bluestep, bank2 etc med skyhøye renter. Ikke lurt. Du bør ta opp rammelån om du er innenfor 60% av bolig.

Ikke nødvendigvis at det er noen bank med skyhøy rente. Låne opp på eksisterende tinglyst pant kan en gjøre uten at det er rammelån.

Anonymkode: 752b2...4db

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke nødvendigvis at det er noen bank med skyhøy rente. Låne opp på eksisterende tinglyst pant kan en gjøre uten at det er rammelån.

Anonymkode: 752b2...4db

Ja, har boligen som sikkerhet. Renta er 3.9. 🤪  Den er da høy nok den, synes jeg. Prøver å ikke få hetta her nå, men tenker at det er kansje et par anonyme som troller meg litt?  Skal snakke med banken om litt, om de ringer meg tilbake da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...