Gå til innhold

Hva tilfører jobben din av positive ting i livet ditt?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Skriv gjerne også hva du jobber med.

Jeg er i prosess med å kanskje bli ufør pga utbrenthet og utmattelse. Men noe sier meg at jeg bør gi jobb en siste sjanse. Samtidig så er det litt sånn at jeg har blitt redd for å prøve fordi det gjør så veldig vondt med de lange smellene med utmattelse jeg har gått på tidligere, og det er litt sånn at frykten for smellen har fått meg på et spor der jeg tenker at jobb ikke gir noe positivt uansett. Trenger hjelp til å snu steinene her…. 

Anonymkode: 722d2...e07

Er du blitt sjekket for cøliaki? Jeg sier alltid det når folk sliter med utmattelse - det er en underdiagnostisert sykdom som kan ta all energi, og kan på det verste forveksles med me. Det finnes selvtest på apotek. 🌼

Endret av klarinetta
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lønn.. ellers absolutt ingenting. Hadde du spurt om «negative» istedenfor kunne jeg skrevet mye. 

Anonymkode: 72473...1c8

• Nyttig 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Takker for så mange svar. Siden jeg ble utbrent av jobben, har jeg fått et veldig negativt syn på å jobbe. Det har føltes ut som at man blir litt hjernevaska til å tenke at jobb er det eneste saliggjørende i livet. Men dette er jo tanker som oppstod fordi jeg ble VELDIG syk av å jobbe sist. Det trenger kanskje ikke å være sånn? Jeg har litt å gruble på… 

TS

Husk at du kan bli utbrent i en jobb du liker også.. Det er flere ting som spiller inn: Arbeidsmengde, ytre stress, dårlige sjefer etc.

Anonymkode: c8536...d1b

Skrevet

At jeg får treffe mange spennende mennesker

Få skryt fra kunder

Hjelpe eldre gir meg en god følelse

Jeg ler masse på jobb

Bli kjent med en gjeng skole barn jeg kjører fast fra 2 klasse og oppover. 

At andre kolleger kommer bort for å skravle tar jeg som et tegn på at jeg er sånn nogenlunde godt likt. 

At jeg har arbeidsplassen min rett utenfor døra mi. 

Skrevet

Følelse av tilhørighet. Opplevelse av mestring. Utfordringer og stress, og en veldig god følelse når jeg håndterer det. Følelse av mening, av å gjøre noe som betyr noe. Lønn. 

Jeg er utdannet innen helse og omsorg, og har jobbet lenge innen psykisk helsevern. Jeg holdt på å møte veggen, samtidig som jobben også betydde mye for meg. Nå jobber jeg i barnehage. Jeg var uten jobb en periode for et par år siden, fordi familielivet satte en del begrensninger for hvilke arbeidstider jeg kunne ha. Det syns jeg var veldig tøft. Og på slitne morgener nå husker jeg på det, og kjenner meg takknemlig for å ha en jobb å dra til. Men jeg har ikke helseproblemer, og det er godt miljø på arbeidsplassen min. 

Anonymkode: e12d5...309

Skrevet

Jeg ble utbrent for 5 år siden og jobber nå 40%. Men her var det kombinasjonen jobb og hjem, men kanskje mest hjem som var årsaken. Jeg er førsteamanuensis.

For meg er det ekstremt viktig med jobben min. Jeg kjenner på mestring (mindre mestring hjemme fordi jeg er så sliten og aldri klarer alt jeg burde mens på jobb kan jeg bare jobbe redusert og stort sett klare det jeg skal). Hodet fungerer dårligere enn før, men med strategier som å skrive mye mer ned og unngå de tenkemåtene jeg vet gjør meg sliten så mye som mulig, klarer jeg det fordi jeg fremdeles har kompetanse jeg føler blir verdsatt. Det er også en veldig spennende jobb. Det sosiale er utrolig viktig, både fordi jeg har det utrolig fint med kollegaer og fordi jeg på jobb kan snakke om ting de hjemme ikke har peiling på, og jeg kan utvikle meg faglig. Det går tregere enn det gjorde før, men det går. Det føles utrolig godt å kunne fortelle om en jobb når noen spør hva jeg driver med. (Eller kanskje heller at det er vanskelig å føle seg verdifull hvis jeg ikke kan si at jeg bidrar med noe i samfunnet.) Det er godt med et miljøskifte fra det hjemme. Lønn kommer nesten nederst på lista for min del fordi vi hadde greid oss med litt mindre siden mye av huset allerede er betalt ned og mannen har greit betalt, men det er trygt å tenke på at jeg sparer til pensjon. 

Anonymkode: 44ec0...d73

Skrevet

Jeg blir tvunget til å tenke på noe annet enn meg selv, og det er veldig sunt for meg! 

Jeg er ikke psyk på noen måte, men i de fasene i livet hvor jeg har fått liv til å surre for mye og fokusere på meg selv, har jeg ikke hatt det så bra. 

Ellers gir det nye impulser, menneskelig kontakt og jeg møter mennesker jeg ellers aldri ville omgått. Jeg blir tidvis utfordret, må skjerpe meg og får mestringsfølelse. 

Anonymkode: 6355a...25e

Skrevet

Da jeg jobbet;

Inntekt, utfordringer, trivsel, respekt, stimuli, humor

Skrevet

Nettverk, hovedsakelig i form av gode kollegaer som er blitt som venner for meg. 
Faglige utfordringer som ender opp med å gi meg mestringsfølelse og dermed selvtillit.

Følelsen av å tilhøre noe «større», et fellesskap. Vi jobber mot et mål og feirer litt når vi når de. 
Struktur i hverdagen. Noe som påvirker vaner godt (regelmessige måltider feks)
Mye bedre økonomi enn om jeg hadde vært ufør 😅

Nå har jeg vært hjemme en god stund pga svangerskap og merker veldig hvordan strukturen mangler, og at jeg savner mestringsfølelsen og vennene mine. Selvtilliten har sunket mens jeg har vært hjemme. Det skal sies at jeg har jobber mye fremfor å bygge så mye nettverk der jeg bor nå, dermed mangler jeg den vanlige arenaen for sosial kontakt og mestring. 

Jeg tror man som menneske er skapt for noe mer enn å bare gå hjemme med seg og sitt, og at for et meningsfylt liv som ufør, krever det enten at du sørger for å fylle gode/friske perioder med mening i form av aktivitet, hobby og sosial omgang. Også vil det jo variere hvor syk man er og hva man faktisk orker. 

Anonymkode: c4204...c76

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Takker for så mange svar. Siden jeg ble utbrent av jobben, har jeg fått et veldig negativt syn på å jobbe. Det har føltes ut som at man blir litt hjernevaska til å tenke at jobb er det eneste saliggjørende i livet. Men dette er jo tanker som oppstod fordi jeg ble VELDIG syk av å jobbe sist. Det trenger kanskje ikke å være sånn? Jeg har litt å gruble på… 

TS

Jeg har jobbb og var blant de NAV "fryktet" skulle bli ufør. Jeg vet ikke hvordan de gjør det med deg. Men jeg ble bedt om å tenke gjennom om det var en type jobb som jeg ville trives i og om det var en stillingsprosent jeg trodde jeg ville klare. Det er jo ikke slik at man enten må jobbe ingenting eller som trolig var ditt tilfelle over 100% stilling. Mitt inntrykk er at NAV nå prøver å finne andre løsninger enn uføre der det er mulig. 

Håper du finner løsningen som er best for deg uavhengig hva den måtte være.

Anonymkode: a8b80...ddd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

TS

Kanskje en annen arbeidsplass er det du egentlig trenger?

Anonymkode: 65b72...4de

Skrevet
klarinetta skrev (På 21.10.2022 den 23.42):

Er du blitt sjekket for cøliaki? Jeg sier alltid det når folk sliter med utmattelse - det er en underdiagnostisert sykdom som kan ta all energi, og kan på det verste forveksles med me. Det finnes selvtest på apotek. 🌼

Ikke utreda for cøliaki, men jeg er ganske sikker på at utmattelsen min kommer fra at jeg ble utbrent og har K-PTSD, så når alt raste med at jeg ble utbrent, hadde jeg ikke noe vern mot traumene som kom skyllende over meg som en tsunami. Jeg har bearbeida traumer og forsøkt å bygge meg opp etter utbrentheten i tre år, det er i seg selv utmattende arbeid… men takk for tips! Det at jeg har plassert alt på knaggen for utbrenthet og traumer trenger jo ikke bety at det ikke også feiler meg noe fysisk. 

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2022 den 7.36):

Husk at du kan bli utbrent i en jobb du liker også.. Det er flere ting som spiller inn: Arbeidsmengde, ytre stress, dårlige sjefer etc.

Anonymkode: c8536...d1b

Ja, sant, det er jo komplekst. Jeg hadde en jobb jeg trivdes med på en del områder - var lærer - men det var også mye på jobben som var negativt for meg: lite frihet, lite positive tilbakemeldinger, lite rom for å ta avgjørelser selv , dårlig ledelse, eviglange møter som jeg følte var unødvendige samtidig som det var ti tusen små og store oppgaver som hang over meg til enhver tid. Totalbelastningen av det å ha en så krevende jobb samtidig som jeg hadde dårlige strategier for å håndtere min K-PTSD gjorde nok sitt til at jeg knakk. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2022 den 8.48):

Jeg har jobbb og var blant de NAV "fryktet" skulle bli ufør. Jeg vet ikke hvordan de gjør det med deg. Men jeg ble bedt om å tenke gjennom om det var en type jobb som jeg ville trives i og om det var en stillingsprosent jeg trodde jeg ville klare. Det er jo ikke slik at man enten må jobbe ingenting eller som trolig var ditt tilfelle over 100% stilling. Mitt inntrykk er at NAV nå prøver å finne andre løsninger enn uføre der det er mulig. 

Håper du finner løsningen som er best for deg uavhengig hva den måtte være.

Anonymkode: a8b80...ddd

Takk, det håper jeg også! NAV har vært veldig greie med meg til nå, og jeg håper vi sammen skal finne ut hva som er best. Det kan jo være at uføretrygd er det beste også. Det trenger jo ikke bety at man står utenfor samfunnet resten av livet, det kan jo bety at man får slappe av en stund før man finner en vei tilbake. 

Jeg begynner å føle på at jeg savner å ha jobbrelaterte oppgaver, noe man må gjøre som ikke har med egen helse å gjøre og som man kan føle mestring over. Jeg har egne prosjekter på gang, men det er noe med å ha et ekstra dytt utenfra til å yte og mestre noe som jeg savner. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2022 den 8.50):

Kanskje en annen arbeidsplass er det du egentlig trenger?

Anonymkode: 65b72...4de

Kanskje. Jeg har masse kompetanse og egenskaper som kan brukes til mye, og et veldig aktivt og kreativt sinn og hode, så det er så synd at jeg ikke får brukt disse sidene av meg. Det hadde vært godt å ha en jobb, på den måten. Men hvem vil ansette noen som tåler lite før de må legge seg ned og som ikke vet om morgendagen er en god dag med energi eller en dårlig en hvor man er helt uten. Kanskje det ikke er realistisk å få en jobb. Eller kanskje jeg kan bli friskere ved å begynne å jobbe igjen? 

Så mange spørsmål, så få svar! Hehe 😅

TS

Skrevet

Jeg har jobbet meg fra gølve i et yrke hvor jeg ble totalt utbrent grunnet at alt fra arbeidsmiljø til arbeid mengde og lederskap i jobben, kunne aldri funnet på å tatt en slik jobb igjen å har fortsatt avsmak på hele det yrke, selvom jeg i ettertid hadde vært en god kandidat på høyere nivå. 

Jeg valgte å bytte beite og jobber nå på "høyt nivå" innen noe helt annet, beste beslutningen jeg har tatt for meg selv og egen fremtid. Veien dit har betydd utdanning, et par jobb bytter. 

Jobben jeg har nå gir meg ; mestringsfølelse, selvstyre, utvikling, muligheter, godt kollegari, mange 100 k mer i året, en høy arbeidsmengde som ingen dør av at er der i morgen også, fleksibilitet, en helt annen ro enn jeg har vært vandt til i arbeidslivet, et interessant fagfelt det alltid er noe mer med, lite til ingen kontakt med slutt "bruker" og jeg er den med "makten". 

Hilsen noen som aldri kommer til å sette sine bein inn ibet service yrke igjen.

Anonymkode: a7ba7...edd

Skrevet

Jobben gir meg mye positiv energi. Bruke hode, snakke med mennesker, gjennomføre oppgaver og kjenne på mestringsfølelse. Det gir meg økt selvtillit og da er det lettere å gjennomføre andre ting også. Lønn til å leve livet jeg ønsker.

Jeg var hjemme i noen år pga sykdom, og ser først nå i ettertid hvor nedbrutt jeg var i den perioden. Vet ikke hva livet bringer men håper jeg kan klare å jobbe en god stund fremover.

Jeg synse det høres litt vel ekstremt ut å bli uføretrygdet pga utmattelse. Kanskje for en stund, men ut arbeidslivet. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er heller. Hvis det var meg så hadde jeg (hvis du overhodet får) gått for uføretrygg, også jobbet mot å kunne jobbe litt ihvertfall. Begynt i det små. muligens omskolert meg.

Anonymkode: 69415...d16

Skrevet

Penger.

Thats it,

Anonymkode: 0dcab...80a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...