Gå til innhold

Er dette normalt av leger å gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos legen i starten av oktober. Hadde kun time for meg selv. Jeg har en sønn på 3.5 år som har medfødt lavt stoffskifte , spurte legen bare kjapt på slutten av timen om han kunne ta blodprøver hos legen der, så vi slipper å reise halvtime, når det heller kan ta 10 minutter reisetid.

Han sa jo det kunne ordnes og at jeg måtte snakke med både sykehuset og helsesekretær.

Jeg oppdaga så i går at jeg hadde fått regning på 160 kr, at det ble tatt som konsultasjon. Han hadde ikke time, og spurte kun et spørsmål.

Flere som har opplevd det? Syntes bare det var rart😅

Anonymkode: 3317a...fa6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke, har du fått regning for konsultasjon av din sønn? Det er ikke normalt da barn har gratis helsehjelp. Men du må jo betale for din time.

Anonymkode: a6b0c...4a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner ikke, har du fått regning for konsultasjon av din sønn? Det er ikke normalt da barn har gratis helsehjelp. Men du må jo betale for din time.

Ja det står til og med hans navn på brevet. Jeg betalte for min time 🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pleier det å være utgifter for å ta blodprøver av han?

Generelt sett så vil jeg si at selv om det bare ble opplevd som et lite spm for deg er det noe legen må aktivt vurdere og har dokumentasjonsplikt for. Er ikke noe i veien for å ta betalt for det da, selv om det i dette tilfelle er Helfo som skal betale det da.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

da ringer du legekontoret og spør

• Liker 3
Skrevet

Mener du at sønnen din skulle ta blodprøver for lavt stoffskifte? For kroniske syke som tar blodprøver regelmessig, så skal det gå an at de prøvene ligger i systemet. Det skal gå an å gå inn og ta prøvene når som helst uten å snakke med lege først. For det ligger allerede i systemet at han skal ha de blodprøvene. Så det er ikke noe du skal trenge spørre legen om. Man kan da planlegge å sette opp en legetime, og ta blodprøve uken før slik at legen har resultatet før man har oppfølgingssamtale

Når det er sagt, så viste en dokumentar på NRK for noen år siden, at enkelte leger skriver veldig lett opp slike ting for å ta seg ekstra betalt og få høyere lønn. De kan skrive på veldig mye ekstrautgifter da hele systemet er basert på tillit. Så her ville jeg tenkt at denne legen er litt mer påpasselig med å skrive ned ekstragreier for å sikre seg selv høyere lønn, selv om det er kynisk

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2018/MDDP11000718

Anonymkode: 6ea8f...070

• Hjerte 1
Skrevet

Takk for svar 😊😊 jeg ringte legekontoret nå, og hun så at det var fra en legetime i mai, han hadde rydda opp i noe gammelt. Han hadde også glemt å trykke inn at han var under 16 år, så hun jeg snakka med fikk ordna opp og sa jeg ikke skulle betale 😊 var rart bare å plutselig få regning nå😅 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...